מטוס בואינג
צילום: טוויטר

הבעיות ממשיכות: בואינג מצאה פגם ייצור חדש במטוסים מסדרת 787

"נכון לכרגע אנחנו לא צופים בעיות שישפיעו על תחזית המסירות שלנו לשנה כולה"
אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה בואינג תקלה

חברת בואינג BOEING הודיעה כי מצאה פגם בסוגר של המייצב האופקי של מטוס ה-787, לפי מנהל התעופה הפדרלי זוהי אינה בעיית בטיחות מיידית עבור המטוסים שכבר נמצאים בשירות. המנהל אמר כי הוא "יבטיח שבואינג תנקוט את הצעדים ההכרחיים לטיפול במצב, ולא ינפיק אישורים חדשים עבור ה-787 עד שהבעיה תטופל לשביעות רצונו". 

"בעוד שהבדיקות והתיקונים ישפיעו על זמני המסירות של ה-787 בטווח הקצר, נכון לכרגע אנחנו לא צופים בעיות שישפיעו על תחזית המסירות שלנו לשנה כולה", אמרו מבואינג.

"זוהי לא בעיית בטיחות מיידית, והמטוסים שכבר בשירות ימשיכו לפעול כרגיל". עוד אמרו כי הבעיה תתוקן לפני המסירה של המטוס. לפני כחודש אמרה החברה כי היא מייצרת כארבעה מטוסי 787 בחודש ומתכננת לייצר חמישה מטוסים עד לסוף השנה. הצפי בבואינג הוא למסור בין 70 ל-80 מטוסים השנה.

הייצור והמשלוח של מטוסים מסדרת 787 הושהו בעבר לכמה חודשים בעקבות בעיה ברכיב מסוים בחלקו הקדמי של המטוס. החברה הרגיעה אז ואמרה כי התקלה לא מהווה סכנה למטוסים שכבר נשלחו, הפסקת המשלוחים הגיעה לאחר הוראה של רשות התעופה האמריקאית, אשר רצתה להיות יותר זהירה ושמרנית מאשר בואינג. סדרת ה-737 MAX קורקעה ל-8 חודשים ב-2019 בעקבות פגם בתכנון. 

בנוסף אז התייחסו בג'יי פי מורגן למצב, כשהאנליסט סת' סייפמן אמר כי: "אם נוריד את האספקה של מטוסי 787 נוספים במהלך החציון הראשון של 2023, המזומנים של החברה צפויים ליפול ל-6.7 מיליארד דולר באמצע השנה, זאת לאחר החזרי חוב בסך של 3.75 מיליארד דולר". סייפמן הסביר כי מטוסי ה-787 היו מרכיב חשוב בכל הנוגע לתוצאות של החברה בשנה האחרונה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תכלס . חברה סופר אמינה בעידן טכנולוגי כל כך מורכב (ל"ת)
    ג'פרי 07/06/2023 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דודו 07/06/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
    שמו מנוע גדול מדי, שלא מתאים למבנה המטוס. אחרי זה הכניסו כל מני עזרים כדי לתקן את חוסר היציבות. פשוט רשלנות. אסור למטוס הזה לטוס יותר לעולם. באוינג צריכה ללמוד לקח על היהירות שלה.
  • סלאח לא עדין 08/06/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שאתה מצביע עליה לא קשורה ל787 אלא ל737 מקס. ניסו להלביש על גוף ישן מנועים חדשים וגדולים יותר מהקודמים. עקב חוסר התאמה וכדי שהמנועים לא יפגעו בריצפה הקדימו אותם קדימה מה שייצר חוסר איזון. את זה ניסו לתקן בעזרת תוכנה שתקזז את ההשפעה ע"י הורדת אף המטוס ובכך למנוע הזדקרות המטוס. שחכו לעדכן את הטייסים בעניין הזה ואכן התוכנה הורידה את המטסים על יושביהם אל הקרקע. בוא נגיד ככה, על בואינג 737 מקס כדי לא להעלות!!!!!
  • בטוח ? 07/06/2023 12:30
    הגב לתגובה זו
    לא כל כך מסכים אבל שלח להם מכתב תיקון יש לסינים עכשיו מטוס חדש מהניליונים יציב ומהיר סופר בכייף מוזמן לטוס עליו
  • יהי 07/06/2023 11:50
    הגב לתגובה זו
    המון בריאות לך קושקושון
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה

הנפקה אפשרית ב־2026 לפי שווי חסר תקדים, חזון מאדים שממשיך להניע את מאסק, ושאלות פתוחות לגבי פיזור הכוח בין אימפריית החברות שבשליטתו

שלמה גרינברג |

בהודעה של חברת SpaceX, שנחשפה על ידי בלומברג ביום שישי, מסרה SpaceX כי היא מתכוננת להנפקה אפשרית לציבור בשנת 2026 שתשמש למימון "קצב טיסה מטורף" עבור טילי ה-Starship שהיא מפתחת, מרכזי נתונים של בינה מלאכותית בחלל ובסיס על הירח. מאסק, כמנהגו, עושה זאת שוב, SpaceX, החברה שהקים ב-2001 במטרה להסיע אנשים להתיישבות במאדים (הרבה לפני טסלה ושאר ששת החברות המופלאות שהוביל מאז), שמייצרת רקטות ולווייני תקשורת, תונפק במהלך 2026, בשווי של כ-800 מיליארד דולר, מה שעשויה להיות ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר בכל הזמנים. מאסק אגב, כאשר ייסד את החברה, אמר שמטרתו בחיים ליישב אנשים על מאדים ולדעתי כול מה שעשה מאז 2001 זה צעדים בכיוון, כולל טסלה.


כול מה שאני יכול לומר כרגע הוא שחבל שנותק בזמנו ההסכם בינו לבין מוביליי שהיה קושר אותו יותר מכפי שהוא קשור כיום לישראל. 800 מיליארד לחברה בת 24? והרי ברור לכול ברוקר בוול סטריט ומחוצה לה שאם השוק ימשיך בעוצמתו יחצה ערך החברה טריליון דולרים כבר ביום המסחר הראשון. מחיר המניה הצפוי יהיה בהנפקה $421. כמעט פי 2 ממחירה ביולי האחרון (אז $212) כשגייס בפרטי. מאסק עצמו, לפי בלומברג, חוזה שהחברה תיסחר לפי ערך של 1.5 טריליון. תחשבו לרגע שזה ערך שני בגודלו לחברת ארמקו הסעודית בעת הנפקתה וכמה כסף עושה החברה הסעודית בהשוואה לספייסX.


המקנאים כמובן כועסים/מלגלגים, שאיפת חייו של מאסק, כדבריהם, שהייתה ועדיין יישוב המאדים בבני אדם, "עלולה לפגועה ברווחיות החברה" לטענתם אבל ממגיבי רדיט על ההנפקה הבנתי שדורות ה- X Y Z, במיוחד שני האחרונים, מעוניינים במאדים הרבה יותר מאשר בכני השילוח של הטילים או בסטרלינג (אינטרנט מהחלל), שמהווה ההכנסה הגדולה של החברה, כך שהביקוש הקמעונאי, אם המצב בשוק יהיה כמו היום, ירקיע שחקים. "ההנפקה הזו", אמר ויל וויטהורן, יו"ר חברת Seraphim Space Investment והאיש שהוביל את Virgin Galactic של ברונסון, "אינה פחות מאירוע ססמי", תקשיבו לאיש ותבינו אילו אפשרויות נפתחות לתעשיית החלל כולה.


לתמונה נכנסת כמובן גם טסלה. אחרי הכול, מאסק שכנע את מועצת המנהלים של טסלה להעניק לו, על בסיס הצלחה במהלך העשור הבא, מניות TSLA בשווי טריליון דולרים. הסיבה העקרית, לצד האמונה הגדולה ביכולותיו של האיש, הייתה שזה יחייב את מאסק להתמקד בטסלה בעשור הבא אבל מאסק הוא היו"ר, המנכ"ל וגם המנהל הטכנולוגי של ספייסX אז איך זה מסתדר? ומה עם החברות האחרות שבבעלותו כמו חברת הבינה המלאכותית xAI, פלטפורמת המדיה החברתית X, חברת ממשק המוח-מחשב Neuralink וחברת בניית המנהרות The Boring Company, כ"א מהן יהלום בפני עצמו? זה לא יסתדר בצורה הנוכחית אבל מיזוג בין החברות של מאסק זו פעולה חוקית אמנם אבל קשה ביותר לבצוע, תשאלו את ChatGPT ותבינו. "האדם היחיד שיידע איך לצאת מהבעיה שהוא עצמו יצר זה מאסק ולי אין שום ספק שהוא היחיד שגם יודע איך להשביע את רצון כול בעלי המניות", אמרה בהזדמנות המעריצה הגדולה קאתי ווד שלטענתה מניית TSLA תגיע ל-2200 דולרים אז נחיה ונראה. לסיום, הפרופסור Scott Galloway, שאני עוד זוכר אותו כאנליסט במורגן סטנלי בשנות ה-80 ושכיום הוא פרופסור לשיווק באוניברסיטת NYU, סופר מצליח ונואם חשוב, מסביר מדוע הוא לא ישקיע בהנפקה, "המודל העסקי של מאסק אינו טוב, הוא הופך את כלי התקשורת למרכזי תוכן קיצוניים וסנסציוניים..." ולכן אינו מתעניין בהשקעה בהנפקה ראשונה של SpaceX.