מטוס בואינג
צילום: טוויטר

הבעיות ממשיכות: בואינג מצאה פגם ייצור חדש במטוסים מסדרת 787

"נכון לכרגע אנחנו לא צופים בעיות שישפיעו על תחזית המסירות שלנו לשנה כולה"
אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה בואינג תקלה

חברת בואינג BOEING הודיעה כי מצאה פגם בסוגר של המייצב האופקי של מטוס ה-787, לפי מנהל התעופה הפדרלי זוהי אינה בעיית בטיחות מיידית עבור המטוסים שכבר נמצאים בשירות. המנהל אמר כי הוא "יבטיח שבואינג תנקוט את הצעדים ההכרחיים לטיפול במצב, ולא ינפיק אישורים חדשים עבור ה-787 עד שהבעיה תטופל לשביעות רצונו". 

"בעוד שהבדיקות והתיקונים ישפיעו על זמני המסירות של ה-787 בטווח הקצר, נכון לכרגע אנחנו לא צופים בעיות שישפיעו על תחזית המסירות שלנו לשנה כולה", אמרו מבואינג.

"זוהי לא בעיית בטיחות מיידית, והמטוסים שכבר בשירות ימשיכו לפעול כרגיל". עוד אמרו כי הבעיה תתוקן לפני המסירה של המטוס. לפני כחודש אמרה החברה כי היא מייצרת כארבעה מטוסי 787 בחודש ומתכננת לייצר חמישה מטוסים עד לסוף השנה. הצפי בבואינג הוא למסור בין 70 ל-80 מטוסים השנה.

הייצור והמשלוח של מטוסים מסדרת 787 הושהו בעבר לכמה חודשים בעקבות בעיה ברכיב מסוים בחלקו הקדמי של המטוס. החברה הרגיעה אז ואמרה כי התקלה לא מהווה סכנה למטוסים שכבר נשלחו, הפסקת המשלוחים הגיעה לאחר הוראה של רשות התעופה האמריקאית, אשר רצתה להיות יותר זהירה ושמרנית מאשר בואינג. סדרת ה-737 MAX קורקעה ל-8 חודשים ב-2019 בעקבות פגם בתכנון. 

בנוסף אז התייחסו בג'יי פי מורגן למצב, כשהאנליסט סת' סייפמן אמר כי: "אם נוריד את האספקה של מטוסי 787 נוספים במהלך החציון הראשון של 2023, המזומנים של החברה צפויים ליפול ל-6.7 מיליארד דולר באמצע השנה, זאת לאחר החזרי חוב בסך של 3.75 מיליארד דולר". סייפמן הסביר כי מטוסי ה-787 היו מרכיב חשוב בכל הנוגע לתוצאות של החברה בשנה האחרונה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תכלס . חברה סופר אמינה בעידן טכנולוגי כל כך מורכב (ל"ת)
    ג'פרי 07/06/2023 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דודו 07/06/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
    שמו מנוע גדול מדי, שלא מתאים למבנה המטוס. אחרי זה הכניסו כל מני עזרים כדי לתקן את חוסר היציבות. פשוט רשלנות. אסור למטוס הזה לטוס יותר לעולם. באוינג צריכה ללמוד לקח על היהירות שלה.
  • סלאח לא עדין 08/06/2023 09:12
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שאתה מצביע עליה לא קשורה ל787 אלא ל737 מקס. ניסו להלביש על גוף ישן מנועים חדשים וגדולים יותר מהקודמים. עקב חוסר התאמה וכדי שהמנועים לא יפגעו בריצפה הקדימו אותם קדימה מה שייצר חוסר איזון. את זה ניסו לתקן בעזרת תוכנה שתקזז את ההשפעה ע"י הורדת אף המטוס ובכך למנוע הזדקרות המטוס. שחכו לעדכן את הטייסים בעניין הזה ואכן התוכנה הורידה את המטסים על יושביהם אל הקרקע. בוא נגיד ככה, על בואינג 737 מקס כדי לא להעלות!!!!!
  • בטוח ? 07/06/2023 12:30
    הגב לתגובה זו
    לא כל כך מסכים אבל שלח להם מכתב תיקון יש לסינים עכשיו מטוס חדש מהניליונים יציב ומהיר סופר בכייף מוזמן לטוס עליו
  • יהי 07/06/2023 11:50
    הגב לתגובה זו
    המון בריאות לך קושקושון
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".