סולאראדג
צילום: NASDAQ

סולאראדג' הפכה להיות הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט עם שווי של 19.2 מיליארד דולר

החברה הונפקה בשנת 2015 לפי שווי של 620 מיליון דולר; בחודש יולי  נסחרה בשווי שיא של  של 20.2 מיליארד דולר; רשמה ברבעון הרביעי רווח מתואם של 2.86 דולר למניה על הכנסות של 890.7 מיליון דולר
דור עצמון | (6)

חברת סולאראדג' סולאראדג' הישראלית העוסקת בפיתוח וייצור מערכות למיצוי ההספק של מתקני אנרגיה סולארית פוטו-וולטאים, הוקמה ב-2006 והונפקה למסחר בוול סטריט בשנת 2015 לפי שווי של 620 מיליון דולר. מאז עשתה החברה את הבלתי ייאמן וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 19.2 מיליארד דולר - פי 30.

מניית החברה קפצה ב-29% בשנה האחרונה וב-20% בחודש האחרון בלבד ונסחרת כעת תמורת 344 דולר. עם זאת, מניית החברה עדיין לא נסחרת בשיא שלה שעמד בחודש יולי האחרון על 360 דולר שהעניק לה שווי שוק של 20.2 מיליארד דולר. להלן גרף מניית החברה ב-5 השנים האחרונות:

השבוע פרסמה החברה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 לפיהם הכניסה 890.7 מיליון דולר ורשמה רווח מתואם של 2.86 דולר למניה. בשוק ציפו לרווח מתואם של 1.56 דולר למניה על הכנסות של 879.23 מיליון דולר.

סולאראדג' שצומחת בקצב מרשים של מאות אחוזים בגרמניה, מכרה הרבעון 315 אלף ממירים ו-6.7 מיליון רכיבי אופטימייזר, עם קיבולת הפקת חשמל כוללת של 3.1 גיגה וואט. בנוסף, מכרה החברה סוללות בהיקף של 218 מגה וואט לשעה, ירידה משיא של 321 מגה וואט לשעה ברבעון הקודם, נוכח אילוצי ייצור חיצוני, אך עדיין כפול מהיקף מכירות הסוללות של ENPH המתחרה.

סולאראדג' משתמשת כעת בסוללות מייצור חיצוני (בעיקר מסמסונג) ומתקדמת בייצור סוללות במפעל סלע 2 בקוריאה, עם צפי לתחילת אספקות מסחריות בסוף 2023. הייצור העצמאי של סוללות אמור לשפר את הרווח הגולמי בפעילות זו ב-1,000 נ"ב (מ-15% כעת ליעד של 25%), זאת לצד השפעה חיובית על הרווח הגולמי שצפויה ב-2023 ממספר גורמים, כולל עלויות הלוגיסטיקה (300-350 נ"ב), התחזקות שער האירו מול הדולר (40-50 נ"ב על כל סנט עליה) והשפעת העלאת מחירים.

בתחזית לרבעון הראשון 2023 צופה הנהלת סולאראדג' הכנסות של 915-945 מיליון דולר, מעל הקונצנזוס של 914.7 מיליון דולר, כולל מכירות מוצרי הליבה של הסולאר (כולל הסוללות) בטווח של 875-905 מיליון דולר. שיעור הרווח הגולמי non-GAAP ברבעון הבא צפוי לעלות ל-28%-31% בכלל המוצרים ולטווח של 31%-34% במוצרי הסולאר, עדיין נמוך משיעורי הרווחיות של אנפייז ENPHASE ENERGY , המתחרה האמריקאית.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנק ההשקעות אופנהיימר מעדכן את התחזיות בהתאם, וצופים בשנת 2023 הכנסות של 4.15 מיליארד דולר עם רווח Non-GAAP של 8.18 דולר למניה, ואילו בשנת 2024 – הכנסות של 5 מיליארד דולר עם רווח Non-GAAP של 9.58 דולר למניה. בבנק ההשקעות משמרים את המלצת Outperform על מניית החברה, הנמנית על רשימת המומלצות "ישראליסט", ומעלים קלות את מחיר היעד מ-379 דולר ל-383 דולר, בהתבסס על מכפיל 40 לתחזית רווח Non-GAAP לשנת 2024.

צריך לציין עוד שתי חברות ענק סמי ישראליות בוול סטריט - פאלו אלטו ומובילאיי. ובכל זאת, שתיהן כבר מזמן לא נחשבות כל כך לישראליות. פאלו אלטו היא חברה זרה עם פעילות משמעותית בארץ, מובילאיי היתה מקומית, נמכרה לאינטל באקזיט ענק של 15.3 מיליארד דולר והונפקה שוב כחברה אמריקאית, אבל עם בסיס פיתוח ישראלי גדול. 

אחרי סולאראדג' בגודל נמצאת צ'ק פוינט עם שווי של 16 מיליארד דולר. צ'ק פוינט פרסמה לאחרונה דוחות טובים לרבעון הרביעי של 2022 וסיפקה תחזית טובה לשנת 2022 כולה.

שלישית בגודל - נייס עם שווי שוק של 14.1 מיליארד דולר. במקום הרביעי והחמישי - בנק לאומי ובנק פועלים בהתאמה.  

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קצר 16/02/2023 20:20
    הגב לתגובה זו
    להגיד שמובילאיי לא כל כך ישראלית, זה בערך כמו להגיד שהמבורגר זה לא בדיוק אוכל אמריקאי. איך חברה שהמנכל שלה ו 99% מהעובדים הם ישראלים ועובדים מישראל היא "סמי ישראלית"??
  • 4.
    מובילאיי שווה פי 2 (ל"ת)
    עמיר 16/02/2023 13:08
    הגב לתגובה זו
  • היא לא ישראלית יותר (ל"ת)
    אנונימי 16/02/2023 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טעות - מובייל איי (ל"ת)
    הכי גדולה 16/02/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המשקיע 16/02/2023 12:12
    הגב לתגובה זו
    תהפוך לחברה עולמית מובליה באנרגיה מתחדשת
  • 1.
    מה זה, יש להם בחברה רק גברים? (ל"ת)
    אני 16/02/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -5.06%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.