מה זה דוח התעסוקה ולמה הוא כל כך חשוב?
דוח התעסוקה בארה"ב הוא הנתון המקרו הכלכלי הראשון שמפורסם מדי חודש ומכאן חשיבותו; מעבר לכך - הוא גורם מכריע לגבי החלטת הפד על הריבית והוא משפיע על כיוון שוק המניות; מה צפוי להיות היום?
הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה של משרד העבודה (BLS) מפרסמת את סיכום מצב התעסוקה – דוח התעסוקה או דוח המשרות. הפרסום הוא תמיד בשעה 8:30 בבוקר ET ביום שישי הראשון של כל חודש. הדוח מבוסס על סקרים של משקי בית ומעסיקים. הוא מעריך את מספר המשתכרים בכלכלת ארה"ב, את מספר השעות הממוצע שהם עובדים בשבוע ואת ההכנסה הממוצעת שלהם לשעה. בנוסף, מספק דוח הלשכה גם את שיעורי האבטלה בכמה גרסאות.
מה צפוי להיות בדוח התעסוקה שיתפרסם היום ואיך השווקים יגיבו לדוח?
הסקר נסמך נתונים מכ-145,000 עסקים ורשויות ממשלתיות-ציבוריות, 700 אלף אתרי עבודה ו-60 אלף משקי בית. הסקר מבוסס על תקופת השכר השבועית הכוללת את היום ה-12 בחודש. כלומר דוח של אוגוסט לדוגמה, מתייחס לשבוע של ה-12 באוגוסט ולא עד סוף חודש אוגוסט.
דוח התעסוקה חשוב במיוחד כי הוא הראשון מבין הנתונים הכלכליים שקיימים על החודש הקודם. שאר נתוני המקרו מתפרסמים רק לאחר שבוע-שבועיים. עם זאת, כאמור, הוא מתייחס לתקופה של השבוע של ה-12 בחודש.
- הגיוסים בהייטק חוזרים, אבל לא בתחום התוכנה; שיעור האבטלה 3%
- הצעירים הישראלים עובדים פחות - ירידה בשיעורי התעסוקה בניגוד לעולם המערבי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה של דוח התעסוקה על השווקים היא גדולה. ההשפעה על החלטות הפדרל ריזרב היא משמעותית מאוד כי הבנק המרכזי (הפדרל ריזרב – הפד') נעזר בדוח כדי להעריך את מצב הכלכלה לצורך קביעת המדיניות המוניטרית. במילים פשוטות הריבית נקבעת גם בהסתמך על דוח התעסוקה. דוח טוב מהצפוי מעיד על משק חם, אולי חם מדי. בתקופה של אינפלציה משק חם מדי, זו בעיה וזה עשוי להאיץ את העלאות הריבית.
המספרים בדוח התעסוקה מנוכי עונתיות כדי לסנן תנודות כמו הזינוק השנתי בגיוס עובדים במגזר הקמעונאי לקראת עונת הקניות לחגים וההאטה בחורף בבנייה, אם כי ה-BLS מספק את הנתונים גם ללא התאמות העונתיות.
לצד שיעור המשרות שנוספות בכל חודש, מספק הדוח דרך סקר משקי הבית את שיעור האבטלה הרשמי, או U-3, המחושב כאחוז המובטלים המחפשים עבודה באופן פעיל ביחס לכוח העבודה הכולל. מובטל על פי הסקר הוא אדם שזמין לעבודה בשבוע הייחוס ועשה מאמצים ספציפיים למצוא עבודה במהלך ארבעת השבועות הקודמים, אלא אם כן הוא ממתין לחזרה צפויה מפיטורים.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- למה סנדיסק מתרסקת ב-18%?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
הדוח מספק מדדים חלופיים של אבטלה ותת-אבטלה, כולל עובדים מיואשים שהיו רוצים עבודה אך הפסיקו לחפש עבודה כזו וכאלה שרוצים עבודה במשרה מלאה אך עובדים במשרה חלקית, כמו גם שיעורים של אובדן עבודה במהלך החודש ומובטלים בני 15 שבועות או יותר.
נתוני סקר משקי הבית על מצב התעסוקה נקבעים לפי גזע, מגדר, גיל והשכלה, כמו גם מעמד ותיק ותקופת שירות; מצב נכות; סיווג עובדים, תעשייה ומשלח יד; והאם העובד הוא יליד ארה"ב או יליד חוץ. המובטלים נספרים גם לפי הסיבה ומשך האבטלה.
אז אנחנו מבינים שמדובר בדוח מאוד חשוב, רק צריך לזכור - חודש בודד של עליות או ירידות במשרות הוא לא מגמה, ועדיין מדובר במידע קריטי, במיוחד אם יש רציפות בנתונים (עלייה, ירידה, הפתעה רציפה לטובה או ההיפך). מכל מקום, גם נתון בודד חשוב ועם משמעות כאמור גדולה על הפד' ועל השווקים בעיקר בתקוות רגישות בכלכלה.
- 1.רוני 02/09/2022 13:00הגב לתגובה זובעזרת השם יפורסם היום דווח גרוע מה שיגרום לנגיד להעלאת רבית נמוכה וזה יגרום לעליות של 4אחוז הנבדק היום
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
וול סטריט השוק האמריקאיוול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.
התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.
במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.
אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל
במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- נעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
הטור של זיו סגל: בתוך
הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל
ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?
