ג'נרל אלקטריק GE GENERAL ELECTRIC
צילום: אתר החברה

ג'נרל אלקטריק מהווה הזדמנות קניה? תלוי את מי שואלים

מניית ג'נרל אלקטריק משלימה תיקון חד של 67% מתחילת 2019, אך האנליסטים חלוקים בנוגע ליעדים העתידיים של החברה. ב-UBS צופים אפסייד של 28%, אנליסטים אחרים צופים קריסה. וגם: למה התנהלות שוק האג"ח קריטית עבור החברה?
עמית נעם טל |

לאחר שרשמה צניחה של קרוב ל-80% במהלך 2017-2018, מניית ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) משלימה זינוק של 67% מתחילת 2019, כאשר המגמה החיובית בשווקי ובפרט בשוקי האג"ח הקונצרנים מעניקים רוח גבית למניה. האם כעת מדובר בהזדמנות רכישה? תלוי את מי שואלים. 

מרקוס מיטרמאייר, אנליסט ב-UBS העלה השבוע את המלצתו לחברה מרמה של "החזק" לרמה של "קנייה", כאשר הוא מעניק למניה מחיר יעד של 14 דולר למניה לשנה הקרובה, אפסיד של בערך 28% למחיר המניה בימים האחרונים. 

מיטרמאייר דוחה את הטענה כי מדובר בתיקון בלבד, כאשר הוא מציין כי "המניה נמצאת לדעתו בנקודה חיובית לקראת 2020", ומדגיש את התחזית האחרונה של החברה לתזרים המזומנים וההתמקדות של המנכ"ל החדש בסוגייה הפיננסית של החברה. עם זאת, מיטמאייר טוען כי תזרים המזומנים של החברה מחטיבת האנרגיה שלה, החטיבה הבעייתית, צפוי להמשיך להיות שלילי בשנה הבאה, אך צפוי להשיג שיפור. במקביל, מיטרמאייר ממשיך לטעון כי חטיבות התעופה והבריאות של החברה צפויות להציג נתונים טובים. 

בשורה התחתונה, ב-UBS צופים כי החברה תרוויח דולר למניה בשנת 2020, שצפוי להיות מתורגם למחיר של 17% דולר למניה. 

עם זאת, חשוב לצנן את ההתלהבות של UBS ולציין כי יש לא מעט אנליסטים "דוביים" על המניה, כאשר הם מעניקים מחיר יעד של 5-7 דולר למניה.

אז מי צודק? נראה כי הכל תלוי בהתנהגות שוקי האג"ח ובתזרים המזומנים של החברה. החברה צריכה למחזר חוב ענק בשנים הקרובות, דבר שהגביר את החששות סביב החברה במהלך 2018. הרוח הגבית שקיבל שוק האג"ח ממהלכי הבנקים המרכזים בתקופה האחרונה, והתחזית החברה כי היא צפויה לעבור לתזרים חיובי במהלך 2020, גרם לשינוי משמעותי בסנטימנט סביב החברה, אך זה יכול להשתנות בקלות.   

מבנה החוב של החברה: תלויה הרבה בהתנהלות שוק האג"ח הקונצרני

נזכיר כי הכנסות החברה הסתכמו ברבעון האחרון ב-23.36 מיליארד דולר. מבחינת חלוקה לחטיבות, חטיבת תחנות הכוח של החברה ממשיכות להציג ביצועים חלשים עם הכנסות של 3.92 מיליארד דולר, ירידה של 14% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. סכום ההזמנות בחטיבה זו ירדה ב-30% בחישוב שנתי והסתכם ברמה של 3.86 מיליארד דולר. במקביל, תחום האנרגיה הירוקה הציג עלייה של 13% בהכנסות לרמה של 4.42 מיליארד דולר. תחום התעופה רשם עלייה של 8% בהכנסות בחישוב שנתי, לרמה של 8.1 מיליארד דולר. ההכנסות מתחום הבריאות רשמו עלייה של 5%, והסתכמו ברמה של 4.92 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.