אחרי המשבר הבוקר - מרקל: "מעדיפה ללכת לבחירות"

חוסר היציבות הפוליטית בגוש האירו חוזר לקדמת הבמה, רק 3 חודשים מהבחירות בגרמניה
גיא בן סימון | (9)
נושאים בכתבה מרקל

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מטילה היום ספק בנוגע לאפשרות להקמת ממשלה צרה, וזאת לאחר שלא הצליחה להקים קואליציה בצל פרישתם של הדמוקרטים החופשיים מהמו"מ. בראיון לטלוויזיה הגרמנית מרקל אמרה כי היא מעדיפה ללכת לבחירות חדשות אלמלא תצליח להקים קואליציה של רוב.

בכך, אי היציבות הפוליטית בגוש האירו חוזר לקדמת הבמה, כאשר מרקל צפויה לבשר לנשיא גרמניה על כישלונה בניסיונות להקים קואליציה וזאת רק שלושה חודשים מאז שנבחרה לתפקיד. רק נזכיר כי בבחירות בספטמבר מרקל לא זכתה ברוב מוחץ. הפיצוץ מצד מפלגת הדמוקרטים שהגיע לשיאו הבוקר מערער את היציבות השלטונית של מרקל שניצחה בבחירות זו הפעם הרביעית. כעת נפתחה האפשרות לבחירות חדשות במדינה, אלא אם תקום ממשלה צרה עם מפלגת הירוקים (מה שלא קרה מעולם בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה).

החשש מפני אי יציבות פוליטית בגוש האירו שלח הבוקר במסחר מעבר לים את המדדים לטריטוריה האדומה. עם זאת, מהר מאד המדדים עברו לעליות על רקע הדיווחים כי הבנק המרכזי בסין המשיך להזריק כסף לשווקים. הדאקס שפתח בירידה של 0.5% עבר לעליות במהלך היום אך אלו נמחקו בסגירה.

הקריסה של שיחות הקואליציה היא הפרק האחרון בעניין חוסר היציבות הפוליטית בגוש האירו. בספרד קטלוניה הכריזה על עצמאות בעקבות משאל עם ובינתיים, בבריטניה לא נרשמה התקדמות רבה בהליכי הגירושין שלה מהאיחוד האירופי, מה שצפוי לגרור השלכות משמעותיות על הסחר ועל המטבע המשותף.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ehudhl 20/11/2017 13:13
    הגב לתגובה זו
    פתרון והדקס ישוב מעלה...
  • 7.
    פחות מתרגשים מפה (ל"ת)
    בגרמניה 20/11/2017 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אירופה הכנועה 20/11/2017 10:15
    הגב לתגובה זו
    כאשר גל הטרור האיסלמי המכוער מרים ראש, הולכת מרקל ומכניסה לתחום אירופה מיליון סורים, שבניהם ובנותיהם יהיו גל המרצחים הבא. מדוע לא שיכנו אותם במחנות פליטים ולא מחייבים את אסד להחזירם לבתיהם לאחר המלחמה? כי אירופה המתרפסת פותחת את שערייה לחורבן. מדינות בסקנדינביה השמאל ההזוי הביא לכך שאין ילודה כלל. והמוסלמים שצוחקים על מדינות אלו מודיעים בגלוי שהזרע שלהם חזק יותר והם בזרע הזה יכבשו את הטיפשים חסרי החיים, בדנמרק, נורבגיה ושבדיה. כל כך עצוב, אבל אירופה כמעט אבודה. יש התעוררות פה ושם כמו באוסטריה, וקצת בצרפת. אבל אם לא ימחצו את השמאל המטורף והחולני לא יהיה מנוס מלשנות את שמה של אירופה לאירוחמד או אירוסלם.
  • 5.
    רואה שחורות 20/11/2017 10:11
    הגב לתגובה זו
    קודם רפובליקת וימר ואחר כך גרמניה מעל לכל
  • 4.
    הדאקס 20/11/2017 09:20
    הגב לתגובה זו
    מצד שני כל העוד העולם מונשם באמצעות ריבית 0 למשקיעים אין אלטרנטיבה.
  • 3.
    שתקום ממשלה בלי כחלון לפיד וגבאי (ל"ת)
    הלוואי עלינו 20/11/2017 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמטוב 20/11/2017 08:12
    הגב לתגובה זו
    הסיבה הכלכלית להגירה היא השגת כוח עבודה זול לגרמניה שסובלת מילודה נמוכה. אבל לגרמניה יש אופציות טובות יותר להגירה פרט להגירה ערבית. היא יכולה להכניס מהגרים מכל ארצות אירופה, לדוגמא מספרד. זו הגירה שקטה ותרבותית ועדיפה על הגירה ערבית שיוצרת אי שקט חברתי בגרמניה.
  • 1.
    המתחזה 20/11/2017 07:45
    הגב לתגובה זו
    מה לדעתכם הכיוון בדולר/שקל?
  • אהרון 20/11/2017 09:36
    הגב לתגובה זו
    לצערי השקל ימשיך להתחזק
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.