אחרי המשבר הבוקר - מרקל: "מעדיפה ללכת לבחירות"

חוסר היציבות הפוליטית בגוש האירו חוזר לקדמת הבמה, רק 3 חודשים מהבחירות בגרמניה
גיא בן סימון | (9)
נושאים בכתבה מרקל

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מטילה היום ספק בנוגע לאפשרות להקמת ממשלה צרה, וזאת לאחר שלא הצליחה להקים קואליציה בצל פרישתם של הדמוקרטים החופשיים מהמו"מ. בראיון לטלוויזיה הגרמנית מרקל אמרה כי היא מעדיפה ללכת לבחירות חדשות אלמלא תצליח להקים קואליציה של רוב.

בכך, אי היציבות הפוליטית בגוש האירו חוזר לקדמת הבמה, כאשר מרקל צפויה לבשר לנשיא גרמניה על כישלונה בניסיונות להקים קואליציה וזאת רק שלושה חודשים מאז שנבחרה לתפקיד. רק נזכיר כי בבחירות בספטמבר מרקל לא זכתה ברוב מוחץ. הפיצוץ מצד מפלגת הדמוקרטים שהגיע לשיאו הבוקר מערער את היציבות השלטונית של מרקל שניצחה בבחירות זו הפעם הרביעית. כעת נפתחה האפשרות לבחירות חדשות במדינה, אלא אם תקום ממשלה צרה עם מפלגת הירוקים (מה שלא קרה מעולם בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה).

החשש מפני אי יציבות פוליטית בגוש האירו שלח הבוקר במסחר מעבר לים את המדדים לטריטוריה האדומה. עם זאת, מהר מאד המדדים עברו לעליות על רקע הדיווחים כי הבנק המרכזי בסין המשיך להזריק כסף לשווקים. הדאקס שפתח בירידה של 0.5% עבר לעליות במהלך היום אך אלו נמחקו בסגירה.

הקריסה של שיחות הקואליציה היא הפרק האחרון בעניין חוסר היציבות הפוליטית בגוש האירו. בספרד קטלוניה הכריזה על עצמאות בעקבות משאל עם ובינתיים, בבריטניה לא נרשמה התקדמות רבה בהליכי הגירושין שלה מהאיחוד האירופי, מה שצפוי לגרור השלכות משמעותיות על הסחר ועל המטבע המשותף.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ehudhl 20/11/2017 13:13
    הגב לתגובה זו
    פתרון והדקס ישוב מעלה...
  • 7.
    פחות מתרגשים מפה (ל"ת)
    בגרמניה 20/11/2017 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אירופה הכנועה 20/11/2017 10:15
    הגב לתגובה זו
    כאשר גל הטרור האיסלמי המכוער מרים ראש, הולכת מרקל ומכניסה לתחום אירופה מיליון סורים, שבניהם ובנותיהם יהיו גל המרצחים הבא. מדוע לא שיכנו אותם במחנות פליטים ולא מחייבים את אסד להחזירם לבתיהם לאחר המלחמה? כי אירופה המתרפסת פותחת את שערייה לחורבן. מדינות בסקנדינביה השמאל ההזוי הביא לכך שאין ילודה כלל. והמוסלמים שצוחקים על מדינות אלו מודיעים בגלוי שהזרע שלהם חזק יותר והם בזרע הזה יכבשו את הטיפשים חסרי החיים, בדנמרק, נורבגיה ושבדיה. כל כך עצוב, אבל אירופה כמעט אבודה. יש התעוררות פה ושם כמו באוסטריה, וקצת בצרפת. אבל אם לא ימחצו את השמאל המטורף והחולני לא יהיה מנוס מלשנות את שמה של אירופה לאירוחמד או אירוסלם.
  • 5.
    רואה שחורות 20/11/2017 10:11
    הגב לתגובה זו
    קודם רפובליקת וימר ואחר כך גרמניה מעל לכל
  • 4.
    הדאקס 20/11/2017 09:20
    הגב לתגובה זו
    מצד שני כל העוד העולם מונשם באמצעות ריבית 0 למשקיעים אין אלטרנטיבה.
  • 3.
    שתקום ממשלה בלי כחלון לפיד וגבאי (ל"ת)
    הלוואי עלינו 20/11/2017 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמטוב 20/11/2017 08:12
    הגב לתגובה זו
    הסיבה הכלכלית להגירה היא השגת כוח עבודה זול לגרמניה שסובלת מילודה נמוכה. אבל לגרמניה יש אופציות טובות יותר להגירה פרט להגירה ערבית. היא יכולה להכניס מהגרים מכל ארצות אירופה, לדוגמא מספרד. זו הגירה שקטה ותרבותית ועדיפה על הגירה ערבית שיוצרת אי שקט חברתי בגרמניה.
  • 1.
    המתחזה 20/11/2017 07:45
    הגב לתגובה זו
    מה לדעתכם הכיוון בדולר/שקל?
  • אהרון 20/11/2017 09:36
    הגב לתגובה זו
    לצערי השקל ימשיך להתחזק
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.