בפוקוס

סגירה קודרת בבורסה ביוון: המדד המרכזי צלל 9.2%, מניות הבנקים התרסקו

ראש הממשלה הנבחר, אלכסיס ציפראס, קיים היום ישיבת ממשלה ראשונה והציג את מטרותיו - הבורסה לא נשארה אדישה
מערכת Bizportal | (7)

ניצחונה המוחץ של מפלגת ה'סיריזה' בבחירות ביוון אמנם לא הכה גלים במדדי המניות המובילים באירופה, אבל לגבי הבורסה ביוון זה סיפור אחר לגמרי. ביום שני התגובה הראשונית לתוצאות הבחירות הייתה ירידה של 3.2%, ביום שלישי נרשמה ירידה של עוד 3.7% והיום המצב מחריף עם נפילה של עוד 9.5% לשפל מאז 2012 והירידות רק מחריפות כאשר במניות הבנקים באתונה נרשמת התרסקות של ממש (ראו הרחבה בהמשך).

במקביל, תשואות האג"ח של יוון מטפסות ובימים האחרונים חצו את רף ה-10%, לפני שחזרו מעט מתחת לרף זה. כל זאת בזמן שבמדינות כמו ספרד או איטליה תשואות האג"ח נסחרות סביב 1.5% בלבד.

הסיבה לפאניקה: ראש הממשלה הנבחר, אלכסיס ציפראס, קיים היום ישיבת ממשלה ראשונה והודיע כי הקואליציה בראשותו (שכוללת את מפלגתו ואת מפלגת 'יוון העצמאית', שאף היא מתנגדת לצעדי הצנע) כבר מוכנה לקיים מו"מ עם המלווים הבינלאומיים במטרה להגיע להסכמות הוגנות וברות קיימא. "לא נסכים לחתום על הסכם כניעה", אמר ציפראס. השאלה הגדולה היא האם הרטוריקה החריפה מאוד של ציפראס ממערכת הבחירות תכתיב את הטון גם ביום שלאחר הבחירות, או שהוא יתיישר בנוסח "דברים שרואים משם".

ציפראס אמר בישיבה כי מטרותיו הן לסיים את "המשבר ההומאניטרי במדינה", להתניע מחדש את הכלכלה, לשנות את משטר המס ביוון, לפנות למלווים בכדי להקטין את רמת החוב ולפעול כנגד השחיתות. נראה שמהשקיעים רואים בהצהרות אלו עניין נפיץ מאוד וצעד בכיוון של יציאתה של יוון מגוש האירו.

תראו מה קורה למניות הבנקים בבורסה ביוון היום. מניית פיראוס בנק מתרסקת 22.6%, מניית הבנק הלאומי היווני נופלת 21% ומניית אלפא בנק צוללת 18%. מדד הבנקים ביוון הגיע היום לרמת שפל מאז 1995.

נציין כי באותו הזמן המדדים המובילים באירופה נסחרים ביציבות. הדאקס הגרמני נסחר בעלייה של 0.05% ומנגד הקאק הצרפתי משיל 0.3%.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוון 29/01/2015 07:49
    הגב לתגובה זו
    כאילו מישהו יוותר להם על החובותיופי העולם כאילו פרייר שלהםממש לא ניראה כאן ויתור הם יוכלו אותה ובגדול
  • 6.
    דוד המלך 28/01/2015 23:18
    הגב לתגובה זו
    מהן ההשלכות של זלזול בכללי המשחק הגלובליים. הלקחים והעונשים יהיו כואבים עד מאוד.
  • 5.
    יונתן 28/01/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
    אוזו , סלט יווני וסופלקי!!! יאללה הם לא מבינים שהחגיגה נגמרה!!!
  • 4.
    אני 28/01/2015 16:05
    הגב לתגובה זו
    איתור מניות מצויינות להשקעה, טעויות נפוצות של מתחילים ,ומה לא סיפרו לכם על הבורסה https://www.youtube.com/watch?v=MwvkayFQ7lo&list=PL7eDtNkF30MztbzUVoFF_mcT6pqR22qCg
  • 3.
    בא 28/01/2015 15:28
    הגב לתגובה זו
    ולחברי מפלגתו הבטלנים .
  • 2.
    סוחר מניות 28/01/2015 14:26
    הגב לתגובה זו
    80% מהם אנטישמים ואלפא בנק היא מוזכרת בכתבה שנאמר על ידי סופר יווני אנטישמי שהיהודים לא יתקרבו לאלפא בנק אז מגיע לכם תפשטו רגל יוונים מסריחים חחחחחח
  • 1.
    לא רוצה להביע דעה 28/01/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
    אין פתרונות קסם
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".