אנפייז
צילום: טוויטר

אנפייז מזנקת ב-10% - מה קורה בענקית הסולאר?

הסנאטור קריימר מסמן נכונות לשנות את ההצעה המקורית ולמתן את הפגיעה בזיכויי המס לתעשיית האנרגיה המתחדשת, מניות הסולאר מזנקות, כאשר סולאראדג׳ התאוששה כבר ב-30% מהשפל האחרון

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנפייז סולאראדג'


מניית אנפייזEnphase Energy -2.86%  , יצרנית המיקרו-ממירים האמריקאית והמתחרה העיקרית של חברת הסולאר הישראלית סולאראדג'SolarEdge -1.11%  , מזנקת בכ-10% בעקבות דיווחים כי הסנאט האמריקאי שוקל לרכך את הצעדים להפחתת התמריצים לתעשייה. סולאראדג׳ כמובן מגיבה בהתאם וקופצת ב-4%. 

הטריגר להתלהבות הגיע מהסנאטור הרפובליקני קווין קריימר, שהצהיר כי קיימת נכונות לשנות את ההצעה המקורית ולמתן את הפגיעה בתמריצים – בעיקר דרך הארכת זיכויי המס והפחתה הדרגתית שלהם, במקום חיתוך חד ומהיר. בעיני השוק, זו בשורה ששווה מיליארדים.


לפני שבוע, כשמניית סולאראדג' הישראלית התרסקה בכ-35% ביום אחד על רקע החששות מהחקיקה, הבנו בביזפורטל שהפאניקה מוגזמת וזו עשויה להיות הזדמנות כשכתבנו: "כשבוחנים את הפעילות של סולאראדג' אל מול השינויים בחקיקה מקבלים שתהיה הרעה בפעילות, אבל כנראה לא תהיה דרמה גדולה, כשהחברה אפילו עשויה לשפר את מיצובה בשוק האמריקאי בהמשך."


מי שהקשיב אז ולא נבהל, הרוויח. סולאראדג' התאוששה מאז ביותר מ-30% מהשפל שאליו צנחה. המניה, שקרסה ל-15.4 דולר ביום השפל, נסחרת כעת סביב 20 דולר – עלייה של מאות מיליוני דולרים בשווי השוק בתוך ימים.


למה אנפייז פגיעה יותר

הפגיעות של אנפייז נובעת בראש ובראשונה מהתלות הגדולה שלה בשוק המגורים האמריקאי — השוק שנמצא בדיוק על הכוונת של היוזמות הפוליטיות החדשות. בשונה מסולאראדג׳, שמצליחה לגוון את מקורות ההכנסה שלה עם חשיפה משמעותית לשוק העסקי והמוסדי, עיקר הפעילות של אנפייז נשען על בעלי בתים פרטיים שמתקינים מערכות סולאריות על הגגות. זה הופך אותה לרגישה יותר לכל שינוי בתמריצים הפדרליים המכוונים לשוק הזה, במיוחד כשהסנאט דן בקיצוץ הטבות כמו זיכוי המס 25D לבתים פרטיים.


המצב מסתבך עוד יותר לנוכח ענייני שרשרת האספקה של אנפייז. החברה נשענת במידה רבה על ייצור תאים סולאריים ומרכיבים נוספים שמקורם בסין. מכסי המגן החדשים שמטילה ארה״ב על רכיבים מסין מתחילים כבר עכשיו לשחוק את שולי הרווח של אנפייז, והמכה עלולה להעמיק בהמשך השנה. הנהלת החברה הודיעה כי ברבעון השני צפויה ירידה של כשתי נקודות אחוז בשולי הרווח הגולמי בשל המכסים, וברבעון השלישי הפגיעה הזו עשויה להחריף לירידה של 6 עד 8 נקודות אחוז — נזק משמעותי שממחיש עד כמה שרשרת האספקה הפכה לנקודת תורפה.


אנפייז מנסה אומנם להגיב במהירות ולמצוא חלופות ייצור מחוץ לסין, אבל המהלך הזה כרוך באתגרים לא פשוטים. מעבר לייצור במדינות אחרות או אפילו בארה״ב גוזר על החברה עלויות גבוהות בהרבה — לעיתים עד 30% יקר יותר מהייצור הסיני. החברה ציינה כי היא מקדמת תהליכי הסמכה של ספקים חדשים, אך מדובר בתהליך שלוקח זמן, ובינתיים הרווחיות סופגת את המחיר.

קיראו עוד ב"גלובל"


גם ברמה הפוליטית, אנפייז ניצבת מול אי-ודאות מתמשכת. אמנם יש התקדמות בשיח בסנאט סביב אפשרות לריכוך הפגיעה בתמריצי האנרגיה המתחדשת, אבל ההצעות עוד רחוקות מהפיכה לחוק סופי. כל שינוי בכיוון הרוח הפוליטית — כמו הצעות לצמצום נוסף בהטבות ה-IRA או מכסים נוספים — עלול להקשות עוד יותר על חברה שכלכלת המודל העסקי שלה רגישה במיוחד לשינויים חיצוניים כאלה.


הדוחות המאכזבים של אנפייז

החברה פספסה את ציפיות האנליסטים הן בשורת ההכנסות והן ברווח הנקי לרבעון הראשון. ההכנסות הסתכמו ב-356 מיליון דולר ברבעון הראשון, מתחת לציפיות השוק שעמדו על 362 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 68 סנט בלבד לעומת תחזית של 73 סנט.


מלבד התוצאות החלשות, אנפייז הזהירה כי מגבלות חדשות בדמות מכסי מגן יפגעו משמעותית בשולי הרווח שלה בהמשך השנה. המנכ"ל בדרי קותנדראמן הסביר בשיחת הוועידה כי ברבעון השני צפויה ירידה של כשני נקודות אחוז בשולי הרווח הגולמי בשל המכסים, וברבעון השלישי הפגיעה עלולה כאמור להעמיק לירידה של 6-8 נקודות אחוז, בעיקר בשל הסתמכות על תאים סולאריים מתוצרת סין.


עם זאת, אנפייז ניסתה לשדר מסר מרגיע: החברה כבר פועלת במרץ כדי לצמצם את התלות בייצור הסיני. לדברי המנכ"ל, החברה זיהתה אפשרויות אספקה חלופיות מחוץ לסין והיא מקדמת במקביל את תהליכי האישור הנדרשים. להערכתו, הפגיעה בשולי הרווח תלך ותצטמצם בהמשך השנה ככל שצעדי ההיערכות יניבו תוצאות בשטח.


שוק האנרגיה המתחדשת כולו נמצא במצב מורכב — מצד אחד, הודעות על מכסים חדשים כלפי חברות סולאר מדרום-מזרח אסיה מספקות יתרון ליצרנים אמריקאיים כמו First Solar, ומצד שני, ענף האנרגיות הירוקות כולו חי תחת עננה של אי-ודאות פוליטית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.