טסלה
צילום: טוויטר

רגע לפני הכניסה להודו: מנהל הפעילות של טסלה פורש

צוותים מסין יובילו את הפעילות בהודו בזמן שהחברה מתקדמת בהקמת אולמות תצוגה במומבאי ודלהי; במקביל מתנהל מו"מ להפחתת מכסים של 110% על רכבים מיובאים

אדיר בן עמי | (1)


פרשנת מנון, מנהל הפעילות של טסלה Tesla 0.1%  בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון רגיש במיוחד - דווקא כאשר יצרנית הרכבים החשמליים מתקדמת בתוכניותיה לחדור לשוק ההודי עם חנויות ראשונות במומבאי ודלהי. מנון מסיים את תפקידו לאחר כמעט תשע שנים בחברה בהנהגת אילון מאסק.


במשך למעלה מארבע שנים עמד מנון בראש הפעילות ההודית כיושב ראש מועצת המנהלים של טסלה הודו. תפקידו הרשמי היה מנהל המדינה ויו"ר הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" , והוא היה דמות מפתח בהנחת היסודות לכניסת יצרנית הרכב האמריקאית למדינה.


הישגיו המרכזיים של מנון כללו את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021, וכן את הובלת המאמצים להבטחת חוזי השכירות הראשונים לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. תרומתו הייתה משמעותית בהתמודדות עם המורכבויות של השוק ההודי והרגולציה המקומית, שהיוו אתגר לא פשוט עבור טסלה לאורך השנים. על פי הדיווחים, צוותי טסלה מסין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו, וטרם מונה מחליף מיידי למנון. שינוי זה בהנהגת טסלה בהודו מתרחש דווקא כאשר החברה נראית קרובה יותר מתמיד להשקה רשמית בשוק המכוניות השלישי בגודלו בעולם, לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.


הסכם הסחר

במקביל לשינויים הפנימיים בטסלה, הודו מנהלת כעת משא ומתן על הסכם סחר עם ארצות הברית, שעשוי לכלול הפחתת מכסים על כלי רכב מיובאים ויצירת מבנה מכסים נוח יותר - דבר שמאסק שואף אליו כבר שנים. כיום, הודו מטילה מכסים של עד 110% על רכבים מיובאים, מה שהפך את הכניסה לשוק ההודי למאתגרת במיוחד עבור יצרניות רכב זרות.


האירועים האחרונים מציבים את מאסק, שנחשב לבן ברית קרוב של טראמפ, בעמדה חזקה יותר, שכן הודו מנסה לרצות את היזם האמריקאי. ביום רביעי, אמצעי התקשורת המקומיים בהודו דיווחו כי סטארלינק, חברת לוויינים נוספת בבעלות מאסק, קיבלה אישור מפתח שיסייע לה להשיג רישיון לפעול בהודו - סימן נוסף למערכת היחסים המתחממת בין האינטרסים העסקיים של מאסק לבין השוק ההודי.


למרות ההתפתחויות החיוביות, המקורות מציינים כי היקף הפעילות של טסלה בהודו יושפע מאילוצים גלובליים ומהתפתחויות בשווקים אחרים של החברה. ההחלטות הסופיות בנוגע להשקה בהודו צפויות להתקבל ברמה העליונה ביותר, כאשר מאסק שומר לעצמו את השליטה על סדרי העדיפויות של השווקים הגלובליים של טסלה.


בסימן להתקדמות משמעותית, משרד טסלה בהודו החל בחודש שעבר להציע החזרים כספיים ללקוחות שהזמינו מוקדם את דגם המודל 3 הישן, חלקם עוד משנת 2016, במה שנראה כמו "ניקוי השולחן" לקראת השקה רשמית של דגמים חדשים יותר במדינה, ומעיד על התקדמות ממשית בתוכניות הכניסה לשוק. בפברואר האחרון, דווחכי טסלה בוחנת אפשרות לשלוח כמה אלפי מכוניות להודו, הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. מהלך זה מגיע לאחר שנים של ניסיונות כושלים ומשא ומתן ממושך עם הרשויות ההודיות סביב נושאי מיסוי והקמת מפעל מקומי.

קיראו עוד ב"גלובל"




תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 08/05/2025 23:42
    הגב לתגובה זו
    טוב לא באמת עשירה כמותה אבל כלל המסדרון ההינדי ערבי הוא שוק שווה לא פחות מהאירופאים
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".