רגע לפני הכניסה להודו: מנהל הפעילות של טסלה פורש
צוותים מסין יובילו את הפעילות בהודו בזמן שהחברה מתקדמת בהקמת אולמות תצוגה במומבאי ודלהי; במקביל מתנהל מו"מ להפחתת מכסים של 110% על רכבים מיובאים
פרשנת מנון, מנהל הפעילות של טסלה Tesla 1.27% בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון רגיש במיוחד - דווקא כאשר יצרנית הרכבים החשמליים מתקדמת בתוכניותיה לחדור לשוק ההודי עם חנויות ראשונות במומבאי ודלהי. מנון מסיים את תפקידו לאחר כמעט תשע שנים בחברה בהנהגת אילון מאסק.
במשך למעלה מארבע שנים עמד מנון בראש הפעילות ההודית כיושב ראש מועצת המנהלים של טסלה הודו. תפקידו הרשמי היה מנהל המדינה ויו"ר הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" , והוא היה דמות מפתח בהנחת היסודות לכניסת יצרנית הרכב האמריקאית למדינה.
הישגיו המרכזיים של מנון כללו את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021, וכן את הובלת המאמצים להבטחת חוזי השכירות הראשונים לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. תרומתו הייתה משמעותית בהתמודדות עם המורכבויות של השוק ההודי והרגולציה המקומית, שהיוו אתגר לא פשוט עבור טסלה לאורך השנים. על פי הדיווחים, צוותי טסלה מסין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו, וטרם מונה מחליף מיידי למנון. שינוי זה בהנהגת טסלה בהודו מתרחש דווקא כאשר החברה נראית קרובה יותר מתמיד להשקה רשמית בשוק המכוניות השלישי בגודלו בעולם, לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.
הסכם הסחר
במקביל לשינויים הפנימיים בטסלה, הודו מנהלת כעת משא ומתן על הסכם סחר עם ארצות הברית, שעשוי לכלול הפחתת מכסים על כלי רכב מיובאים ויצירת מבנה מכסים נוח יותר - דבר שמאסק שואף אליו כבר שנים. כיום, הודו מטילה מכסים של עד 110% על רכבים מיובאים, מה שהפך את הכניסה לשוק ההודי למאתגרת במיוחד עבור יצרניות רכב זרות.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האירועים האחרונים מציבים את מאסק, שנחשב לבן ברית קרוב של טראמפ, בעמדה חזקה יותר, שכן הודו מנסה לרצות את היזם האמריקאי. ביום רביעי, אמצעי התקשורת המקומיים בהודו דיווחו כי סטארלינק, חברת לוויינים נוספת בבעלות מאסק, קיבלה אישור מפתח שיסייע לה להשיג רישיון לפעול בהודו - סימן נוסף למערכת היחסים המתחממת בין האינטרסים העסקיים של מאסק לבין השוק ההודי.
למרות ההתפתחויות החיוביות, המקורות מציינים כי היקף הפעילות של טסלה בהודו יושפע מאילוצים גלובליים ומהתפתחויות בשווקים אחרים של החברה. ההחלטות הסופיות בנוגע להשקה בהודו צפויות להתקבל ברמה העליונה ביותר, כאשר מאסק שומר לעצמו את השליטה על סדרי העדיפויות של השווקים הגלובליים של טסלה.
בסימן להתקדמות משמעותית, משרד טסלה בהודו החל בחודש שעבר להציע החזרים כספיים ללקוחות שהזמינו מוקדם את דגם המודל 3 הישן, חלקם עוד משנת 2016, במה שנראה כמו "ניקוי השולחן" לקראת השקה רשמית של דגמים חדשים יותר במדינה, ומעיד על התקדמות ממשית בתוכניות הכניסה לשוק. בפברואר האחרון, דווחכי טסלה בוחנת אפשרות לשלוח כמה אלפי מכוניות להודו, הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. מהלך זה מגיע לאחר שנים של ניסיונות כושלים ומשא ומתן ממושך עם הרשויות ההודיות סביב נושאי מיסוי והקמת מפעל מקומי.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
- 1.אנונימי 08/05/2025 23:42הגב לתגובה זוטוב לא באמת עשירה כמותה אבל כלל המסדרון ההינדי ערבי הוא שוק שווה לא פחות מהאירופאים
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
