טסלה
צילום: טוויטר

רגע לפני הכניסה להודו: מנהל הפעילות של טסלה פורש

צוותים מסין יובילו את הפעילות בהודו בזמן שהחברה מתקדמת בהקמת אולמות תצוגה במומבאי ודלהי; במקביל מתנהל מו"מ להפחתת מכסים של 110% על רכבים מיובאים

אדיר בן עמי | (1)


פרשנת מנון, מנהל הפעילות של טסלה Tesla 3.07%  בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון רגיש במיוחד - דווקא כאשר יצרנית הרכבים החשמליים מתקדמת בתוכניותיה לחדור לשוק ההודי עם חנויות ראשונות במומבאי ודלהי. מנון מסיים את תפקידו לאחר כמעט תשע שנים בחברה בהנהגת אילון מאסק.


במשך למעלה מארבע שנים עמד מנון בראש הפעילות ההודית כיושב ראש מועצת המנהלים של טסלה הודו. תפקידו הרשמי היה מנהל המדינה ויו"ר הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" , והוא היה דמות מפתח בהנחת היסודות לכניסת יצרנית הרכב האמריקאית למדינה.


הישגיו המרכזיים של מנון כללו את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021, וכן את הובלת המאמצים להבטחת חוזי השכירות הראשונים לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. תרומתו הייתה משמעותית בהתמודדות עם המורכבויות של השוק ההודי והרגולציה המקומית, שהיוו אתגר לא פשוט עבור טסלה לאורך השנים. על פי הדיווחים, צוותי טסלה מסין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו, וטרם מונה מחליף מיידי למנון. שינוי זה בהנהגת טסלה בהודו מתרחש דווקא כאשר החברה נראית קרובה יותר מתמיד להשקה רשמית בשוק המכוניות השלישי בגודלו בעולם, לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.


הסכם הסחר

במקביל לשינויים הפנימיים בטסלה, הודו מנהלת כעת משא ומתן על הסכם סחר עם ארצות הברית, שעשוי לכלול הפחתת מכסים על כלי רכב מיובאים ויצירת מבנה מכסים נוח יותר - דבר שמאסק שואף אליו כבר שנים. כיום, הודו מטילה מכסים של עד 110% על רכבים מיובאים, מה שהפך את הכניסה לשוק ההודי למאתגרת במיוחד עבור יצרניות רכב זרות.


האירועים האחרונים מציבים את מאסק, שנחשב לבן ברית קרוב של טראמפ, בעמדה חזקה יותר, שכן הודו מנסה לרצות את היזם האמריקאי. ביום רביעי, אמצעי התקשורת המקומיים בהודו דיווחו כי סטארלינק, חברת לוויינים נוספת בבעלות מאסק, קיבלה אישור מפתח שיסייע לה להשיג רישיון לפעול בהודו - סימן נוסף למערכת היחסים המתחממת בין האינטרסים העסקיים של מאסק לבין השוק ההודי.


למרות ההתפתחויות החיוביות, המקורות מציינים כי היקף הפעילות של טסלה בהודו יושפע מאילוצים גלובליים ומהתפתחויות בשווקים אחרים של החברה. ההחלטות הסופיות בנוגע להשקה בהודו צפויות להתקבל ברמה העליונה ביותר, כאשר מאסק שומר לעצמו את השליטה על סדרי העדיפויות של השווקים הגלובליים של טסלה.


בסימן להתקדמות משמעותית, משרד טסלה בהודו החל בחודש שעבר להציע החזרים כספיים ללקוחות שהזמינו מוקדם את דגם המודל 3 הישן, חלקם עוד משנת 2016, במה שנראה כמו "ניקוי השולחן" לקראת השקה רשמית של דגמים חדשים יותר במדינה, ומעיד על התקדמות ממשית בתוכניות הכניסה לשוק. בפברואר האחרון, דווחכי טסלה בוחנת אפשרות לשלוח כמה אלפי מכוניות להודו, הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. מהלך זה מגיע לאחר שנים של ניסיונות כושלים ומשא ומתן ממושך עם הרשויות ההודיות סביב נושאי מיסוי והקמת מפעל מקומי.

קיראו עוד ב"גלובל"




תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 08/05/2025 23:42
    הגב לתגובה זו
    טוב לא באמת עשירה כמותה אבל כלל המסדרון ההינדי ערבי הוא שוק שווה לא פחות מהאירופאים
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

עו"ד אופיר נאור (צילום: שלומי יוסף)עו"ד אופיר נאור (צילום: שלומי יוסף)

אופיר נאור ניצח את צים - החברה תכניס שני דירקטורים חיצוניים

מנדי הניג |

עו"ד אופיר נאור לצד מחזיקים נוספים בצים - מור גמל פנסיה, רידינג קפיטל וספרטה 24, נלחם להכניס דירקטורים לחברת הספנות שנמצאת במהלך של בחינה למכירת עסקיה, והצליח. החשש הגדול היה שהחברה תימכר בזול למקורבים לרבות למנכ"ל, אלי גליקמן. 

בעלי המניות פעלו משפטית ותקשורתית והביאו לכך שהחברה תקבל הצעות רכישה נוספות. במקביל המניה עלתה מאז שהמאבק הזה החל במעל 40%, והיום הם הצליחו להיכנס לדירקטוריון. זה מהלך אקטיבי חשוב שהציף ערך לבעלי מניות המיעוט ומנע העברת ערך למקורבים. 

בהמשך להסכם בין החברה לבעלי המניות, נמסרה הודעה משותפת - כל אחד מחברי קבוצת בעלי המניות (הכוללת גופים מוסדיים ופרטיים ישראליים) מביע אמון מלא בדירקטוריון צים, תומך באופן מלא בבחינה האסטרטגית שמוביל הדירקטוריון וממליץ לבחור בכל עשרת המועמדים המומלצים על ידי הדירקטוריון. כל אחד מחברי קבוצת בעלי המניות תומך ברשימת החברה באסיפה השנתית ומעודד את כל בעלי המניות של צים להצביע בעד כל המועמדים.


קבוצת בעלי המניות הסכימה לסיים את מאבק ההצבעה שלה, ודירקטוריון צים אישר רשימה של עשרה מועמדים לדירקטוריון שתוצג לבעלי המניות באסיפה השנתית. הרשימה כוללת את כל חברי הדירקטוריון המכהנים וכן את ה"ה רון הדסי ורן גריצרשטיין, אשר יומלצו על ידי הדירקטוריון לבחירה. זימון מעודכן לאסיפה השנתית, הכולל את רשימת עשרת המועמדים, תוגש בקרוב לרשות ני"ע האמריקאית.

יאיר סרוסי, יו"ר דירקטוריון צים, אמר: "ההסכם הזה משקף יישור קו חזק בין הדירקטוריון לבעלי המניות ברגע מכריע עבור החברה. עם תמיכה רחבה ברשימת הדירקטורים המלאה, הדירקטוריון יוכל להמשיך ולהתמקד בהשלמת הבחינה האסטרטגית ובמקסום הערך לכלל בעלי המניות של צים."