טסלה
צילום: טוויטר

רגע לפני הכניסה להודו: מנהל הפעילות של טסלה פורש

צוותים מסין יובילו את הפעילות בהודו בזמן שהחברה מתקדמת בהקמת אולמות תצוגה במומבאי ודלהי; במקביל מתנהל מו"מ להפחתת מכסים של 110% על רכבים מיובאים

אדיר בן עמי | (1)


פרשנת מנון, מנהל הפעילות של טסלה Tesla 0.1%  בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון רגיש במיוחד - דווקא כאשר יצרנית הרכבים החשמליים מתקדמת בתוכניותיה לחדור לשוק ההודי עם חנויות ראשונות במומבאי ודלהי. מנון מסיים את תפקידו לאחר כמעט תשע שנים בחברה בהנהגת אילון מאסק.


במשך למעלה מארבע שנים עמד מנון בראש הפעילות ההודית כיושב ראש מועצת המנהלים של טסלה הודו. תפקידו הרשמי היה מנהל המדינה ויו"ר הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" , והוא היה דמות מפתח בהנחת היסודות לכניסת יצרנית הרכב האמריקאית למדינה.


הישגיו המרכזיים של מנון כללו את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021, וכן את הובלת המאמצים להבטחת חוזי השכירות הראשונים לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. תרומתו הייתה משמעותית בהתמודדות עם המורכבויות של השוק ההודי והרגולציה המקומית, שהיוו אתגר לא פשוט עבור טסלה לאורך השנים. על פי הדיווחים, צוותי טסלה מסין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו, וטרם מונה מחליף מיידי למנון. שינוי זה בהנהגת טסלה בהודו מתרחש דווקא כאשר החברה נראית קרובה יותר מתמיד להשקה רשמית בשוק המכוניות השלישי בגודלו בעולם, לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.


הסכם הסחר

במקביל לשינויים הפנימיים בטסלה, הודו מנהלת כעת משא ומתן על הסכם סחר עם ארצות הברית, שעשוי לכלול הפחתת מכסים על כלי רכב מיובאים ויצירת מבנה מכסים נוח יותר - דבר שמאסק שואף אליו כבר שנים. כיום, הודו מטילה מכסים של עד 110% על רכבים מיובאים, מה שהפך את הכניסה לשוק ההודי למאתגרת במיוחד עבור יצרניות רכב זרות.


האירועים האחרונים מציבים את מאסק, שנחשב לבן ברית קרוב של טראמפ, בעמדה חזקה יותר, שכן הודו מנסה לרצות את היזם האמריקאי. ביום רביעי, אמצעי התקשורת המקומיים בהודו דיווחו כי סטארלינק, חברת לוויינים נוספת בבעלות מאסק, קיבלה אישור מפתח שיסייע לה להשיג רישיון לפעול בהודו - סימן נוסף למערכת היחסים המתחממת בין האינטרסים העסקיים של מאסק לבין השוק ההודי.


למרות ההתפתחויות החיוביות, המקורות מציינים כי היקף הפעילות של טסלה בהודו יושפע מאילוצים גלובליים ומהתפתחויות בשווקים אחרים של החברה. ההחלטות הסופיות בנוגע להשקה בהודו צפויות להתקבל ברמה העליונה ביותר, כאשר מאסק שומר לעצמו את השליטה על סדרי העדיפויות של השווקים הגלובליים של טסלה.


בסימן להתקדמות משמעותית, משרד טסלה בהודו החל בחודש שעבר להציע החזרים כספיים ללקוחות שהזמינו מוקדם את דגם המודל 3 הישן, חלקם עוד משנת 2016, במה שנראה כמו "ניקוי השולחן" לקראת השקה רשמית של דגמים חדשים יותר במדינה, ומעיד על התקדמות ממשית בתוכניות הכניסה לשוק. בפברואר האחרון, דווחכי טסלה בוחנת אפשרות לשלוח כמה אלפי מכוניות להודו, הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. מהלך זה מגיע לאחר שנים של ניסיונות כושלים ומשא ומתן ממושך עם הרשויות ההודיות סביב נושאי מיסוי והקמת מפעל מקומי.

קיראו עוד ב"גלובל"




תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 08/05/2025 23:42
    הגב לתגובה זו
    טוב לא באמת עשירה כמותה אבל כלל המסדרון ההינדי ערבי הוא שוק שווה לא פחות מהאירופאים
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


וול סטריט בניו יורק, מלא פעילות, דגלי אמריקה מתנופפים קרדיט ביזפורטלוול סטריט בניו יורק, מלא פעילות, דגלי אמריקה מתנופפים קרדיט ביזפורטל

הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר

בעוד התוצאות לרבעון השלישי הצביעו על ביצועים סבירים, שיחות הוועידה של החברות בארצות הברית מציירות תמונה אחרת, משקי בית אמידים ממשיכים להוציא על טיסות, מסעדות וחופשות, בעוד המעמד הבינוני והנמוך נלחם ביוקר המחיה ומדקדק בכל הוצאה

ליאור דנקנר |

התוצאות שפרסמו החברות האמריקאיות ברבעון השלישי הצביעו על ביצועים סבירים, לפחות ככה נראה במבט ראשון. אבל בשיחות הוועידה שאחרי הפרסום הנהלות רבות עולה מציאות מורכבת יותר סביב הצרכן האמריקאי, והתמונה דווקא הופכת לפשוטה יותר, תמונה שבה יש את המעמד העשיר ויש את כל השאר. זה אולי דבר שהיסטורית אנחנו בארץ תמיד חושבים על האמריקאים, אבל בפועל, אם פעם הצרכן האמריקאי התחלק לשכבות רבות ומורכבות, היום הפערים ברמת המחייה וכח הקנייה הולכים ומחמירים בלי שאף אחד יודע מתי ואיך זה ייתמתן. 

במרכז התמונה עומד מודל ה"קיי" K-shaped, שבו אין "צרכן אמריקאי" אחד. הענף העליון מייצג משקי בית אמידים ששומרים על רמת הוצאה גבוהה, הענף התחתון משקף משקי בית מהמעמד הנמוך והבינוני, שמתקשים לעמוד ביוקר המחיה.

עדי בורקוביץ, מנהל השקעות מפעילים ניהול תיקי השקעות, אומר כי "התמונה הכוללת משיחות הוועידה ברורה, הצרכן האמריקאי מפוצל יותר מאי פעם. האמידים עדיין מחזיקים את גלגלי הצמיחה, אך מתחילים להפגין סימני זהירות. במקביל, המעמדות הנמוכים ממשיכים להישחק תחת נטל יוקר המחיה. כל עוד הפער הזה נשמר ואף מעמיק, הוא ימשיך לעצב את ביצועי החברות ואת כיוון הכלכלה האמריקאית בשנה הקרובה".

בצמרת ה"קיי" טיסות, מסעדות וחופשות

בצד העליון של ה"קיי" נמצאים הצרכנים בעלי ההכנסה הגבוהה, בדרך כלל מדובר במשקי בית עם נכסים פיננסיים משמעותיים, דירות בבעלות ושכר גבוה יחסית. אלה ממשיכים להניע חלקים מרכזיים בכלכלה האמריקאית, בעיקר בתחומי השירותים, הבילוי והפנאי.

אמריקן אקספרס דיווחה שלקוחות הפרימיום שלה שומרים על רמת הוצאה גבוהה, במיוחד בנסיעות ובבילויים, עם דגש על הוצאות במסעדות ובטיסות. מאסטרקארד ציינה שהשוק הפיננסי עדיין קרוב לשיאים היסטוריים, מה שתומך באפקט העושר ומעודד הוצאות. בהנהלת ויזה הדגישו שהשכבה בעלת ההוצאות הגבוהות ביותר היא גם זו שממשיכה לצמוח בקצב המהיר ביותר.