רגע לפני הכניסה להודו: מנהל הפעילות של טסלה פורש
צוותים מסין יובילו את הפעילות בהודו בזמן שהחברה מתקדמת בהקמת אולמות תצוגה במומבאי ודלהי; במקביל מתנהל מו"מ להפחתת מכסים של 110% על רכבים מיובאים
פרשנת מנון, מנהל הפעילות של טסלה Tesla 7.36% בהודו, הודיע על פרישתו בתזמון רגיש במיוחד - דווקא כאשר יצרנית הרכבים החשמליים מתקדמת בתוכניותיה לחדור לשוק ההודי עם חנויות ראשונות במומבאי ודלהי. מנון מסיים את תפקידו לאחר כמעט תשע שנים בחברה בהנהגת אילון מאסק.
במשך למעלה מארבע שנים עמד מנון בראש הפעילות ההודית כיושב ראש מועצת המנהלים של טסלה הודו. תפקידו הרשמי היה מנהל המדינה ויו"ר הדירקטוריון של "טסלה הודו מוטורס ואנרג'י" , והוא היה דמות מפתח בהנחת היסודות לכניסת יצרנית הרכב האמריקאית למדינה.
הישגיו המרכזיים של מנון כללו את הקמת המשרד המקומי בעיר פונה בשנת 2021, וכן את הובלת המאמצים להבטחת חוזי השכירות הראשונים לאולמות תצוגה מוקדם יותר השנה. תרומתו הייתה משמעותית בהתמודדות עם המורכבויות של השוק ההודי והרגולציה המקומית, שהיוו אתגר לא פשוט עבור טסלה לאורך השנים. על פי הדיווחים, צוותי טסלה מסין יקבלו על עצמם את האחריות לפעילות בהודו, וטרם מונה מחליף מיידי למנון. שינוי זה בהנהגת טסלה בהודו מתרחש דווקא כאשר החברה נראית קרובה יותר מתמיד להשקה רשמית בשוק המכוניות השלישי בגודלו בעולם, לאחר שנים של ניסיונות כושלים ודחיות.
הסכם הסחר
במקביל לשינויים הפנימיים בטסלה, הודו מנהלת כעת משא ומתן על הסכם סחר עם ארצות הברית, שעשוי לכלול הפחתת מכסים על כלי רכב מיובאים ויצירת מבנה מכסים נוח יותר - דבר שמאסק שואף אליו כבר שנים. כיום, הודו מטילה מכסים של עד 110% על רכבים מיובאים, מה שהפך את הכניסה לשוק ההודי למאתגרת במיוחד עבור יצרניות רכב זרות.
- המשקיעים תוהים: לאן הולך אילון מאסק?
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האירועים האחרונים מציבים את מאסק, שנחשב לבן ברית קרוב של טראמפ, בעמדה חזקה יותר, שכן הודו מנסה לרצות את היזם האמריקאי. ביום רביעי, אמצעי התקשורת המקומיים בהודו דיווחו כי סטארלינק, חברת לוויינים נוספת בבעלות מאסק, קיבלה אישור מפתח שיסייע לה להשיג רישיון לפעול בהודו - סימן נוסף למערכת היחסים המתחממת בין האינטרסים העסקיים של מאסק לבין השוק ההודי.
למרות ההתפתחויות החיוביות, המקורות מציינים כי היקף הפעילות של טסלה בהודו יושפע מאילוצים גלובליים ומהתפתחויות בשווקים אחרים של החברה. ההחלטות הסופיות בנוגע להשקה בהודו צפויות להתקבל ברמה העליונה ביותר, כאשר מאסק שומר לעצמו את השליטה על סדרי העדיפויות של השווקים הגלובליים של טסלה.
בסימן להתקדמות משמעותית, משרד טסלה בהודו החל בחודש שעבר להציע החזרים כספיים ללקוחות שהזמינו מוקדם את דגם המודל 3 הישן, חלקם עוד משנת 2016, במה שנראה כמו "ניקוי השולחן" לקראת השקה רשמית של דגמים חדשים יותר במדינה, ומעיד על התקדמות ממשית בתוכניות הכניסה לשוק. בפברואר האחרון, דווחכי טסלה בוחנת אפשרות לשלוח כמה אלפי מכוניות להודו, הכלכלה החמישית בגודלה בעולם. מהלך זה מגיע לאחר שנים של ניסיונות כושלים ומשא ומתן ממושך עם הרשויות ההודיות סביב נושאי מיסוי והקמת מפעל מקומי.
- פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
- סין פותחת בחקירות נגד ענף השבבים האמריקאי: עימות סחר חדש מתקרב
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה...
- 1.אנונימי 08/05/2025 23:42הגב לתגובה זוטוב לא באמת עשירה כמותה אבל כלל המסדרון ההינדי ערבי הוא שוק שווה לא פחות מהאירופאים
המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
שבוע אחרי ש נובה 4.45% גייסה אג"ח להמרה בקופון אפס (ריבית אפס), גייסה קמטק 0.8% 425 מיליון דולר בקופון אפס. שתי החברות הן שחקניות בשוק השבבים, כשקמטק מפתחת מערכות לבדיקת תהליכי הייצור בשבבים. השאלה הראשונה שאמורה לעלות היא - איך אפשר לגייס אג"ח בריבית אפס? והתשובה היא שמדובר באג"ח להמרה למניות. אג"ח שיש לה סוכרייה - אפשרות להפוך למניה. המשקיעים מוותרים על ריבית ומקבלים אפשרות המרה למניות. זה יכול להיות משתלם להם כי יש להם אפסייד (אם כי פחות ממניה) ומצד שני - יש להם דאונסייד: רצפה כי האג"ח תיאורטית לא יכולה ליפול (להבדיל ממחיר המניה), אלא אם החברה נכנסת למצוקה תזרימית ופיננסית, וזה לא המצב.
ומעבר לרצפה, יש להם אפסייד. אם המניה תעלה - ותעקוף את פרמיית ההמרה, הם ירוויחו. במקרה של קמטק, המניה נסחרה בכ-84 דולר (לפני העלייה בשישי) והמחיר שמבטאות האג"ח להמרה הוא כ-109 דולר. כלומר, מי שקונה את האג"ח רוכש בפרמיה של קרוב ל-30%. אם המניה תצנח, המשקיע עדיין מקבל את קרן האג"ח בסוף התקופה, אבל אם המניה נניח תעלה נניח פי 2 לאורך תקופת חיי האג"ח (עד שנת 2030) הוא מרוויח כ-65%, כי המניה סגרה את הפרמיה של ה-30% והוסיפה משם עוד 65%. עלייה מעבר למחיר ההמרה הופכת את האג"ח למניה - ההתנהגות זהה.
יש כאן סוכרייה גדולה, מול חיסרון של ויתור על הריבית, אבל משקיעים רבים אוהבים ומעדיפים השקעה כזו. לכן, לרוב, הנפקה של אג"ח להמרה, נחשבת לסוג של דילול ומפילה את המניה. זה מה שקרה לנובה. היא נפלה ב-10% ביום ההנפקה. הסברנו שזו יכולה להיות הזדמנות כי מדובר בירידה טכנית, אך אין דבר כזה בטוח, יש סיכון. המניה תיקנה מאז ועלתה ב-12%.
אולי זו הסיבה שהשוק לא הפיל את קמטק אתמול. הדילול לא השפיע על המניה. אולי זו ההערכה שיהיה תיקון לאחר הירידה, ועדיין זה לא מסביר עלייה של 3.5% שתוביל מחר בבורסה בת"א לעלייה של 5%.
- קמטק מדווחת על הכנסות של כ-123 מיליון דולר וצופה המשך צמיחה
- עכשיו זה רשמי - הנפקת אקסס בסין נדחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין לנו הסבר מוצק. גורמים שהיו מעורבים בהנפקה מסבירים שהביקושים היו גבוהים והחברה עשתה רושם חזק בשיחות עם הגופים הרוכשים. אולי "מעז יצא מתוק". אולי השיחות עם השוק, יצרו עניין שתורגם לביקושים למניה. כנראה גם לא היו כאלו שעשו החלפה - במקרים רבים, יש גופים מוסדיים שמחליטים למכור את המניה ולקנות אג"ח להמרה במקום, הפעם כנראה זה היה בשוליים.
כמו כן, הסיבה היא גם פרמיית ההמרה שרחוקה "מהכסף", אם כי אחרי העלייה במניה מדובר בפרמיית המרה שירדה ל-26%, זאת לא פרמייה גבוהה.

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.