אסף רפפורט
צילום: אסף רפפורט

גוגל מתעניינת ברכישת WIZ ב-30 מיליארד דולר

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל גוגל חידשה את המגעים לרכישת WIZ, האם הפעם זה יצליח?

רוי שיינמן | (7)
נושאים בכתבה WIZ גוגל

גוגל וחברת Wiz שוב מדברים. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל גוגל שהתעניינה לפני כחצי שנה בריכשת Wiz הגדילה את ההצעה לכ-30 מיליארד דולר. סכום שאם יתממש יהפוך את העסקה לרכישה הגדולה בתולדות גוגל. השיחות מגיעות לאחר שבקיץ ניהלו הצדדים משא ומתן על עסקה של 23 מיליארד דולר, אך Wiz דחתה את ההצעה והעדיפה להתמקד בהנפקה. מה מביא את גוגל לחזור עכשיו עם הצעה משופרת? ומה זה אומר על שוק הסייבר והטכנולוגיה?

מי זו Wiz ומאיפה היא משיגה צמיחה?

Wiz היא חברת סייבר שהוקמה בינואר 2020 על ידי ארבעה יזמים ישראלים: אסף רפפורט (מנכ"ל), עמי לוטוואק (סמנכ"ל טכנולוגיה), ינון קוסטיקה (סמנכ"ל מוצר) ורועי רזניק (סמנכ"ל הנדסה). כולם יוצאי יחידת 8200 ומייסדי חברת הסייבר Adallom, שנמכרה למיקרוסופט ב-2015 תמורת 320 מיליון דולר. החברה, שמטה שלה נמצא כיום בניו יורק, מתמחה באבטחת ענן – תחום קריטי בעידן שבו עסקים רבים עוברים לתשתיות דיגיטליות מבוססות ענן כמו AWS, Azure ו-Google Cloud. הפתרון של Wiz משתמש בטכנולוגיות AI כדי לסרוק סביבות ענן, לזהות סיכונים בזמן אמת ולספק המלצות לתיקון מהיר, מה שהפך אותה לשחקנית מובילה בתחום.

מאז הקמתה, Wiz צמחה בקצב מסחרר. ב-2022 היא דיווחה שהגיעה מ-1 מיליון דולר ל-100 מיליון דולר בהכנסה שנתית חוזרת (ARR) תוך 18 חודשים בלבד – שיא עולמי לסטארט-אפ SaaS. ב-2023 ההכנסות שלה עמדו על 350 מיליון דולר ARR, ובפברואר 2024 היא טענה שהגיעה ל-45% נתח שוק בקרב חברות ה-Fortune 100. כיום היא מעסיקה מעל 2,000 עובדים, רובם במרכז הפיתוח בתל אביב ובמחלקות מכירות ושיווק בצפון אמריקה ואירופה. במהלך השנים היא גייסה כ-1.9 מיליארד דולר ממשקיעים כמו Andreessen Horowitz, Sequoia Capital ו-Thrive Capital, ובמאי 2024 השווי שלה הוערך ב-12 מיליארד דולר לאחר גיוס של מיליארד דולר.


מה קרה בקיץ האחרון ולמה זה השתנה?


בקיץ האחרון, גוגל התקרבה לרכישת Wiz תמורת 23 מיליארד דולר – עסקה שהייתה אמורה להפוך לגדולה בתולדותיה. Wiz, שכבר אז נחשבה לאחת מחברות הסייבר החמות בעולם, משרתת לקוחות כמו מורגן סטנלי, Salesforce ו-Colgate, ומציעה פתרון ייחודי שמתאים לכל ספקיות הענן הגדולות. אך ביולי 2024, אסף רפפורט הודיע לעובדים שהחברה דוחה את ההצעה. "להגיד לא להצעות כאלה זה קשה, אבל אני בטוח בבחירה הזו", כתב במייל פנימי, והדגיש שהמטרות הבאות הן להגיע למיליארד דולר ARR ולהנפיק את החברה בבורסה. לא ברור מה בדיוק היה שם, אבל עסקה לא היתה. 

הסיבה לדחייה לא הייתה רק שאיפה לעצמאות. גורמים פנימיים רמזו על חששות מרגולציה – עסקה בסדר גודל כזה הייתה עלולה להיתקל בהתנגדות של רשויות ההגבלים העסקיים בארה"ב, שמפקחות על ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל בעקבות תביעות אנטי-טרסט מתמשכות. בנוסף, Wiz האמינה ששווי השוק שלה עשוי להיות גבוה יותר בהנפקה, בהתחשב בקצב הצמיחה שלה.

אז למה גוגל חוזרת עכשיו עם הצעה של 30 מיליארד דולר? כמה גורמים עשויים להסביר זאת - הצמיחה של Wiz: מאז הקיץ, Wiz ככל הנראה המשיכה להרשים עם הכנסות גבוהות יותר וחדירה לשווקים נוספים. היא כנראה קרובה ל-500 מיליון דולר ARR. חוץ מזה, גוגל, שמפעילה את Google Cloud, נמצאת בתחרות עזה עם AWS של אמזון ו-Azure של מיקרוסופט. שוק הענן העולמי צפוי להגיע ל-680 מיליארד דולר ב-2025  וגוגל מחפשת דרכים לבלוט. Wiz, שמשתלבת עם כל ספקיות הענן, יכולה לחזק את מעמדה של Google Cloud מול מתחרותיה, במיוחד לאחר תקלות אבטחה של מיקרוסופט ב-2024 שהותירו לקוחות חשופים. כמו כן, ייתכן שבשוק ה-IPO  תמחור כזה ל-Wiz לא אפשרי, מה שהופך עסקה עם גוגל לאופציה בטוחה יותר עבור משקיעיה.


השפעה על גוגל

אם העסקה תתממש, 30 מיליארד דולר יהיו הרכישה הגדולה בהיסטוריה של גוגל – הרבה מעבר ל-12.5 מיליארד דולר ששילמה עבור מוטורולה ב-2012, או 5.4 מיליארד דולר עבור Mandiant ב-2022. זהו צעד נדיר לחברה שבדרך כלל נמנעת מעסקאות ענק, ומשקף את החשיבות של אבטחת ענן בעיניה. עם זאת, הסכום הגבוה עלול לעורר שוב חששות רגולטוריים. גוגל כבר מתמודדת עם שתי תביעות אנטי-טרסט בארה"ב – אחת על שליטה בחיפוש ואחת על פרסום – והוספת Wiz עשויה להיתפס כחיזוק נוסף של כוחה בשוק הענן.

קיראו עוד ב"גלובל"


תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    איזה כיף הולך להיות לכלב הב הב ..הבה ..נקווה שנהנה גם אנחנו מהמיסוי על המכירה... (ל"ת)
    אנונימי 18/03/2025 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חרדי 18/03/2025 12:23
    הגב לתגובה זו
    יש ועוד איך אז אפשר לחלק לכולם
  • 4.
    בוא נראה את כל תומכי הטרור מחרימים את גוגל... (ל"ת)
    סאקו 18/03/2025 02:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סכום מכובד וראוי יקדם את הייטק בישראל (ל"ת)
    עושה חשבון 18/03/2025 00:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מי שמוכן לשלם 30 מיליארד ישלם גם 50 פחות מזה שווה להמתין (ל"ת)
    מומחה למומ 17/03/2025 23:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאאלה אסף תמכור ותכניס למדינה פה חתיכת קופה ממסים יעזור לנו מאד עכשיו... (ל"ת)
    זורזיניו 17/03/2025 23:43
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 18/03/2025 07:46
    הגב לתגובה זו
    בטח...כל הכף יהיה לכל הפרזיטים שלא עושים דבר עבור המדינה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סנדיסקסנדיסק

למה סנדיסק מתרסקת ב-18%?

למרות סקירה חיובית ושדרוג מחיר יעד מצד בנק אוף אמריקה, סנדיסק נופלת על רקע חולשה רחבה במדדי הטכנולוגיה והתגברות החשש בשוק מפני הערכות השווי של חברות הטכנולוגיה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סנדיסק

סנדיסק SanDisk Corp. -20.33%  רושמת ירידה חדה של כ־18% במסחר, למרות שדווקא היום קיבלה סקירה חיובית במיוחד. בנק אוף אמריקה התרשם מהפגישה שקיים עם הנהלת החברה, העלה את מחיר היעד ל־300 דולר, הגבוה בוול סטריט, ואף הדגיש שהוא “יוצא מהשיחה אופטימי יותר מבעבר”. אבל בשוק ההון ההקשר הרחב גובר על הדוחות וההמלצות.


הירידות החדות מגיעות אחרי יום תנודתי במיוחד במדדים. העליות החדות שנרשמו תחילה בעקבות דו״ח אנבידיה נמחקו לחלוטין, ומדדי הטכנולוגיה עברו במהירות לטריטוריה שלילית. כשהמגמה משתנה בעוצמה כזו, אפילו חברות שנהנות מחדשות חיוביות מוצאות את עצמן נשאבות למומנטום הכללי וסנדיסק הייתה אחת המניות שספגו את המכה.


BofA מדברים על שוק NAND שממשיך להיות הדוק לפחות עד סוף 2026, מה שאמור לתמוך במחירים ולהשאיר את הספקים בעמדה נוחה מול הלקוחות. מבחינת הבנק, זהו בסיס שיכול להחזיק שנים של צמיחה, במיוחד כשהביקוש למרכזי נתונים ולאפליקציות AI ממשיך להתגבר. בהנהלת סנדיסק עצמה משדרים ביטחון בשוק. המנכ"ל דיוויד גוקלר וה-CFO לואיס ויסוסו הסבירו לבנק אוף אמריקה שהם רואים ביקושים חזקים מצד לקוחות גדולים, במיוחד בתחום הדאטה סנטר וה-AI. הם גם ציינו שהלקוחות מנסים לנעול חוזי אספקה ארוכים, תופעה שמתאימה לסביבה של מחסור.


6 גורמים תומכים

בנק אוף אמריקה מונה שישה גורמים תומכים, בהם מלאים נמוכים בענף, ייצור eSSD שעולה מדרגה וטכנולוגיית BiCS8 שאמורה לשפר את הרווחיות. גם בהיבט הפיננסי, סנדיסק ממשיכה להציג גישה זהירה, שומרת על יתרת מזומנים גבוהה ומתכננת להעדיף רכישות עצמיות על פני חלוקת דיבידנד.. סנדיסק היא בדיוק אחת המניות שהפכו למייצגות של שבבי ה-AI, ולכן גם הראשונה להיפגע כשהשוק מתחיל לשאול שאלות.


הסנטימנט התערער גם בגלל שהנהלת החברה הגדירה את הסביבה הנוכחית כ”פושרת” למרות צמיחה דו-ספרתית בביקושים. אמירה כזו, גם אם סבירה בהקשר עונתי, לא מסתדרת טוב עם משקיעים שמחפשים סיפור צמיחה חד וברור. בנוסף, השוק עוקב מקרוב אחרי האפשרות של הזמנות־יתר מצד לקוחות. בסנדיסק אמרו שהם בודקים את זה בזהירות.


ההתעוררות סביב סנדיסק