טראמפ
צילום: Pixbay

טראמפ מאיים על תעלת פנמה וגרינלנד: משבר דיפלומטי או מהלך אסטרטגי?

אדיר בן עמי | (9)


הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ממשיך להפתיע עם התבטאויות שנשמעות לעיתים מנותקות מהמציאות. הוא מדבר על להשתלט על תעלת פנמה, לקבל את גרינלנד. הוא טוען והרוב האמריקאי כנראה איתו שאלו נכסים אמריקאיים. הוא מגיע עם טיעונים היסטוריים, אבל הוא יודע שזו סערה עולמית, ממש סדרי עולם. האם הוא מתכוון לזה ברצינות? מאוד ייתכן שטראמפ הוא טראמפ. איש עסקים. הוא רוצה פיצוי על הנכסים שהוא רואה כאמריקאיים. אצלו הכל זה כסף ואולי זו גישה נכונה. 


 בשבועות האחרונים טראמפ הביע שאיפות לשליטה אמריקנית מחודשת בתעלת פנמה ובאי גרינלנד, תוך שהוא לא פוסל שימוש בכוח צבאי להשגת מטרותיו.


האיום על תעלת פנמה: מה מסתתר מאחורי הדברים?

טראמפ הצהיר כי תעלת פנמה, שנמצאת מאז 1999 בשליטה פנמית, "חשובה לביטחון הכלכלי של ארה"ב", ואף טען כי "סין למעשה שולטת בתעלה". אמירה זו נתקלה בביקורת נרחבת מצד מומחים, שטענו כי אין כל עדות לשליטה סינית בתעלה.


תעלת פנמה, המהווה אחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם, מנוהלת כיום על ידי רשות עצמאית בפנמה, והיא מהווה מקור הכנסה עיקרי למדינה. מאז שהושלמה ההרחבה שלה ב-2016, כמות הסחורות שעוברת דרכה הוכפלה, והיא אחראית לכ-6% מהסחר הימי הגלובלי.


גרינלנד וקנדה: חזון או חלום?

בנוסף לאיום על פנמה, טראמפ הציע שגרינלנד, האי הגדול בעולם הנמצא בשליטת דנמרק, תצטרף לארה"ב, ואפילו רמז על האפשרות לשנות את הגבול עם קנדה. התבטאויות אלו יצרו סערה בקרב מנהיגים בינלאומיים.


ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, דחה את ההצעה באופן נחרץ והגדיר אותה כ"מנותקת מהמציאות". גם ראשי גרינלנד ודנמרק הגיבו בבוז, כשהם מדגישים את ריבונותם המלאה.


פנמה, גרינלנד פנמה על רקע האמירות של טראמפ - שאלות ותשובות


מדוע טראמפ מעוניין בשליטה מחודשת על תעלת פנמה?


טראמפ טוען כי התעלה חיונית לכלכלת ארה"ב וכי דמי המעבר שממשלת פנמה גובה "מגוחכים". לדבריו, שליטה אמריקנית תחזק את הביטחון הכלכלי של המדינה ותמנע אפשרות לשליטה סינית בתעלה.


האם יש בסיס לטענות של טראמפ על מעורבות סינית בתעלה?


לא. מומחים טוענים כי אין שום עדות לנוכחות סינית בתעלה. פנמה היא זו שמנהלת את התעלה באופן עצמאי, ללא מעורבות פוליטית.


כיצד תגיב הקהילה הבינלאומית לאיומים מסוג זה?


מדינות רבות, כולל שותפות קרובות של ארה"ב כמו קנדה ודנמרק, דחו את התבטאויותיו של טראמפ. מהלכים כאלה עשויים לפגוע במעמדה הבינלאומי של ארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"


מה החשיבות הכלכלית של תעלת פנמה?


התעלה מקצרת משמעותית את זמן המעבר בין האוקיינוסים האטלנטי והשקט. עוברות בה בשנה  סחורות בשווי 270 מיליארד דולר, והיא אחראית ל-6% מהסחר הימי הגלובלי.


מה ההיסטוריה של השליטה האמריקנית בתעלה?


ארה"ב שלטה בתעלה במשך 63 שנים, מ-1914 עד 1977, אז הועברה השליטה בהדרגה לידי פנמה. המהלך נחתם על ידי הנשיא האמריקני ג'ימי קרטר ושליט פנמה עומאר טוריחוס.


האם ארה"ב יכולה להחזיר את השליטה בתעלה?


לא. הסכם הנייטרליות בין ארה"ב לפנמה אוסר במפורש על התערבות בענייניה הפנימיים של פנמה. מומחים מזהירים כי ניסיון כזה יוביל לאסון דיפלומטי וכלכלי.


מה לגבי גרינלנד?

גרינלנד שייכת לדנמרק, ותושביה כבר הבהירו כי אינם מעוניינים לשנות את המעמד הנוכחי של האי. טראמפ זכה לביקורת על כך שהוא מעלה שוב ושוב הצעות לא מציאותיות.


מה הגושפנקא של טראמפ בקשר לגרינלנד וקנדה?


לדונלד טראמפ אין גושפנקא משפטית, כלכלית או דיפלומטית שמצדיקה את טענותיו בנוגע לסיפוח גרינלנד או צירופה של קנדה לארה"ב. מדובר בהתבטאויות שנשמעות יותר כתעמולה פוליטית מאשר תוכנית פעולה אמיתית, ומומחים רבים שוללים את הרעיונות האלה כלא ריאליים.

גרינלנד:

  1. שליטה על משאבים: טראמפ טוען שגרינלנד, עם משאביה הטבעיים (כמו מינרלים נדירים), חשובה לאינטרסים הכלכליים והאסטרטגיים של ארה"ב. הוא אף טוען שהשליטה באי קריטית לביטחון הלאומי בשל מיקומו הגיאוגרפי, המאפשר גישה לצפון האוקיינוס האטלנטי והארקטי.

  2. תקדימי רכישות: טראמפ נשען על ההיסטוריה האמריקנית של רכישות טריטוריאליות, כמו רכישת לואיזיאנה מצרפת ב-1803 או אלסקה מרוסיה ב-1867. עם זאת, גרינלנד היא טריטוריה דנית, ותושביה הבהירו כי אין בכוונתם לשנות את מעמדם.

התנגדות דנית: ראש ממשלת דנמרק הגדירה את הרעיון של טראמפ כ"מגוחך", והבהירה שגרינלנד אינה למכירה. טראמפ מצדו איים במכסים על דנמרק אם תעמוד בדרכו, אך המהלך נותר ריק מתוכן.


קנדה:

  1. הטיעון על גבול "מלאכותי": טראמפ הצהיר שהגבול בין ארה"ב לקנדה הוא "מלאכותי" ושמדובר במהלך שיחזק את הביטחון הלאומי של ארה"ב. ההצהרה עוררה לעג מצד גורמים קנדיים ובינלאומיים.

  2. כלכלה מאוחדת: טראמפ טוען ששילוב קנדה בארה"ב יצור "כלכלה חזקה יותר". עם זאת, קנדה היא מדינה עצמאית עם מערכת חוקית, פוליטית וכלכלית שונה לחלוטין, ולא קיימת עילה משפטית או דיפלומטית למהלך כזה.

התנגדות קנדית: ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה היוצא, השווה את הסיכוי שסיפוח כזה יקרה ל"כדור שלג בגיהינום". שרת החוץ הקנדית אף הדגישה את חוזקה ועצמאותה של קנדה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    חייב להפיל את השוק (ל"ת)
    טראמפ 10/01/2025 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הנה חזרו הירידות בגללו (ל"ת)
    טראמפ 10/01/2025 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלמה 10/01/2025 13:21
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לנשיא שמיצג את עמו בכבוד ובישרה האינטרס של אמריקה קודם לכל
  • 5.
    איש מסוכן שיכול להתהפך עלינו (ל"ת)
    כדורי 10/01/2025 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לרון 10/01/2025 10:12
    הגב לתגובה זו
    עם הקוריאני הצפוני ושיעזוב את כל רעיונותיו הפרוגרסיביים לנשיאים הבאיםשלא יקח מהם הכל גם להם מגיע!
  • 3.
    לרון 10/01/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
    סהכ מדינה די מסכנהבמקום להחריב ארצות ההולכות נגד המין האנושי האל מעדיף לטפל במי שלא מגיע לוישראל עם מלחמות אין קץארהב עם פיגעי טבע בלתי ניגמריםאין סיכוי שלטראמפניהיה זמן לשטויותהשיטה ל ה ת ע ל ם עד שמשהו א ו ל י יתבצע ולא רק יתוכנן
  • 2.
    דן 10/01/2025 08:46
    הגב לתגובה זו
    סדר עולמי חדש בפתח העולם יצא מאיזון בכל התחומים איפוס מחדש בפתח כל מי שעניו בראשו רואה זאת בברור !!!
  • סווינגר 10/01/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    מדינות רבות משכו את הזהב שלהן ממשמורת של ארהב.רוסיה יצרה מאגר ענק של זהב כדי לא לתת. לארהב כוח יתר לכן משכה בשנים האחרונות את עיקר הזהב שלה.יהיה מעניין. אולי בכלל יחליטו על תקן זהב חדש בדמות ביטקוין או משהו דומה.בכל מקרה הכנתי מספיק פופקורן עד 2030.צפייה נעימה.
  • 1.
    ירושלמית 10/01/2025 08:45
    הגב לתגובה זו
    בפוליטיקה האמריקנית השיטה ידועה. ממציאים אויב אדום. סין. ומציעים חלום אופטימי ירוק גרינלנד ! . בינתיים שכחו יועציו לשנן את הגירוש ההמוני של מבריחי הגבול וכמובן את הקושי הכלכלי העצום המפרנס מחצית מאזרחי ארהב . בקרוב יתבררו הדברים אחרת.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.