עמית גל
צילום: מארק ניימן, לעמ

הממונה על שוק ההון הטיל קנס של 7.3 מיליון שקל על חברת ממונא

החברה של עדי אדוארד קוכמן ושגיב יפרח פעלה ללא רישיון והביאה את לקוחותיה לפדות את כספי החיסכון הפנסיוני שלהם בניגוד לחוק, תוך פגיעה קשה בחיסכון הפנסיוני שלהם. בחלק מהמקרים אף פדתה את הכספים ללא אישור הלקוחות 
נחמן שפירא |

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, עמית גל הטיל קנס  של כ-7.3 מיליון שקל על חברת ממונא פתרונות פיננסים, לשעבר גלאי הכסף, שפעלה ללא רישיון והביאה את לקוחותיה לפדות את כספי החיסכון הפנסיוני שלהם בניגוד לחוק, תוך פגיעה קשה בחיסכון הפנסיוני שלהם.

נגד החברה ונגד בעליה ועובדיה היחידים, קוכמן ויפרח, הוגש כתב אישום לבית המשפט המחוזי בירושלים אשר ממנו עולה, בין השאר, כי בחלק מהמקרים החברה קידמה את הליך הפדיון ללא עדכון הלקוחות או קבלת אישורם לפני ביצוע המשיכה עצמה. בגין הפדיון המוקדם שביצעה החברה עבור הלקוחות הם נדרשו לשלם לה עמלות בשיעורים גבוהים, וכן לשאת בשיעורי מס גבוהים. פעולות אלה מהוות ייעוץ פנסיוני וחייבות ברישיון מתאים.

הקנס הוטל בגין פעילותה של חברת ממונא פתרונות פיננסים, אשר נמצאת בבעלותם של עדי אדוארד קוכמן ושגיב יפרח. במסגרת פעילותה סיפקה החברה, בין היתר, שירות שכלל איתור מוצרי חיסכון פנסיוני כגון קופות גמל וקרנות פנסיה, וכן מוצרי ביטוח שונים עבור לקוחותיה.

בממונה מסבירים כי לאחר איתורן של הקופות, פעלה החברה מול הגופים המוסדיים ובשמם של הלקוחות על מנת להביא לפדיון הקופות. זאת, למרות שלא החזיקו ברישיון של יועץ פנסיוני כנדרש בחוק, וללא שפרשו בפני הלקוחות את המידע הדרוש על מנת לקבל החלטה מושכלת.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון עמית גל: "כחלק משמירה על שוק פיננסי אמין ובטוח, רשות שוק ההון פועלת נגד התופעה הפסולה בה גורמים שאינם בעלי רישיון משדלים חוסכים למשוך את כספי החיסכון הפנסיוני שלהם. גורמים כאלה, שאינם פועלים לפי דרישות החוק גורמים לפגיעה באמון הציבור במערכת הפיננסית הישראלית ולפגיעה בחסכונות פנסיונים של אזרחים. חסכונות אלו נועדו להבטיח את קיומם בכבוד של החוסכים בגיל הפרישה ולהבטיח להם כיסוי ביטוחי מתאים, ולא בכדי קבע המחוקק מהו הליך הייעוץ או השיווק הפנסיוני הנדרש. הרשות שמה דרש מרכזי על פעולה כנגד תופעות אלה, כחלק בלתי נפרד משמירה על מערכת פיננסית אמינה וכחלק מהגשמת תכליות החוק לשמירה על עניינם של החוסכים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.