פישר מסרב להיכנע בקרב על שע"ח, הצלחה או כשלון ישפיעו על שווקי האג"ח
סטנלי פישר הודיע אתמול אחה"צ על חיזוק הקרב שהוא מנהל על רמת שע"ח בישראל, המטבעות הזרים, ובראשם הדולר, סבלו מירידה של כ- 12% בשבועות האחרונים וזאת עקב החלשות הדולר בעולם וספקולציות בשוק ההון הישראלי על אפשרות להפסקת ההתערבות של הנגיד בשוק המט"ח עקב הגעת יתרות הבנק לכ- 50 מיליארד דולר, הרבה מעבר לרמה שהכריז עליה בנק ישראל לפני כשנה.
הנגיד נמצא במלכוד, כפי שרשמנו פעמים רבות, לירידת שע"ח ובעיקר לדולר יש השפעה הרסנית ארוכת טווח על המשק הישראלי אשר ניזון מיצוא, ענף אשר נפגע אנושות משילוב של המשבר העולמי וירידת שע"ח. ענף היצוא רשם במחצית הראשונה של 2009 ירידה בפעם הראשונה מזאת עשרות שנים. המשק הישראלי הנמצא בתוואי של גרעון גדל חייב את היצוא בכדי להצליח לייצר מנופי צמיחה לעתיד.
ההשפעה של שע"ח על שוק האג"ח היא רבה ובכמה רבדים, המשמעותי בהם הוא השפעה על הציפיות לאינפלציה. ירידת שע"ח הביאה לתחושה שאולי תהיה ירידה בקצב האינפלציה, הדפסת הכסף של פישר בכדאי לממן רכישת מט"ח תביא בסופו של דבר לעליה בקצב האינפלציה, ובכך לא יוכל להימנע עוד בנק ישראל לאורך זמן בהשארת הריבית ברמת 0.5%, ויאלץ להתחיל לעלות את הריבית. עליה בריבית תביא איתה בסופה עליית תשואות בשוק האג"ח, דבר שיוביל להפסדי הון לאלו המשקיעים באג"ח בריבית קבועה לטווחים ארוכים.
בכל מקרה, מדובר על השפעה משמעותית למשק הישראלי ולשוק האג"ח, נגיד בנק ישראלי רואה חשיבות משמעותית ליציאת המשק הישראלי מהמיתון תחילה, והכלי המשמעותי ליציאה כזו הינו שע"ח שיאפשר למשק להיות תחרותי. מאוחר יותר, לאחר היציאה מהמיתון, יחל פישר להילחם עם תופעות הלוואי של מלחמה זו.
מהמתרחש בשווקים:
האג"ח הממשלתיות מסוג שחר סיימו במגמה מעורבת עם נטייה לירידות קלות, ואג"ח מסוג גליל סיימו את היום בעליות קלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?