
איך פוטין עזר לניצחון הישראלי באיראן; והאם סין תמכור מטוסי קרב לאיראן?
לא מה שחשבתם - רוסיה וגם סין לא ממהרות לספק מטוסי קרב לאיראנים; מה רוצים האיראנים מהסינים ואיך זה קשור לפרויקט הלביא הישראלי שהופסק בשנות ה-90?
הניצחון האווירי המוחץ של חיל האוויר הישראלי באיראן הוא בראש וראשונה בשל יכולות ההתקפה הישראליות, אבל גם בשל צי מטוסי הקרב המיושן של האיראנים. במשך שנים רבות, הצי הזה "כמעט והוחלף" על ידי מטוסי קרב מתוצרת רוסיה, אבל פוטין לא חתם. למה? אולי לא רצה להזדהות באופן מוחלט עם האיראנים, אולי משיקולים אחרים, אבל בשורה התחתונה - פוטין בדחיות הרבות של העסקה, הקל על חיל האוויר הישראלי לתקוף את איראן ולנצח. האיראנים בחדרי חדרים כנראה כועסים ותוהים על כך, אבל כלפי חוץ הם לא יכולים לפעול - הם רוצים להשאיר את רוסיה קרובה ככל שניתן אליהם, גם אם זו לא קרבה צמודה.
מה שכן הם עושים על רקע ההפסד האווירי הוא לחפש אלטרנטיבות. זמן קצר לאחר השגת הפסקת אש, שר ההגנה עזיז נסירזאדה טס לסין, כשהמטרה ברורה: להוציא לפועל עסקת נשק רחבת היקף שתחליף את מה שלא הגיע מרוסיה. לאחר שלוש שנות המתנה, ולא מעט הבטחות מצידו של ולדימיר פוטין, בטהרן מאבדים סבלנות. מטוסי הסוחוי 35 המתקדמים היו אמורים להיות התשובה לפער העצום מול חיל האוויר הישראלי, הם לא סופקו.
לכן, האיראנים משנים כיוון. הפנים מופנות לסין, שם מקווים לרכוש את מטוסי הקרב J-10C, דגם שהחל להיכנס לשימוש ב-2002, אך עדיין נחשב לאחד המתקדמים בצבאות שאינם מערביים. למרות שאינו שייך לדור החמישי, הוא נתפס כמהלך משמעותי קדימה עבור צי המטוסים האיראני הישן, שחלקו עדיין מבוסס על דגמים אמריקאים משנות ה-70 שנרכשו בתקופת השאה.
עסקה של 3-3.5 מיליארד דולר; קחו נפט תביאו מטוסי קרב
השר האיראני אף נראה כשהוא יושב בתא הטייס של מטוס הקרב בבייג'ינג, וניכר כי ברפובליקה האסלאמית מתרשמים מאוד מהביצועים של המטוס. אחד הגורמים לכך הוא המבחן הקרבי שעבר המטוס במהלך עימות בין הודו לפקיסטן, במהלכו הצליחו מטוסי J-10C פקיסטניים להפיל מטוסי "ראפל" צרפתיים, מהמתקדמים שבין מטוסי הקרב המערביים. המטוס הפקיסטני עשה שימוש בטילים PL-15 לטווח בינוני וארוך, והצליח לפגוע במטרות ממדינה שכנה, מה שמעיד על שילוב מוצלח של מכם מתקדם, טווח גילוי ארוך, ודיוק מערכות.
- פגישה בבייג'ין: שי ג'ינפינג ופוטין מחזקים את הברית האסטרטגית בין סין לרוסיה
- המגעים בין טראמפ לפוטין מורידים את מחירי הגז והנפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטוס הסיני, שמכונה גם "הדרקון העוצמתי", מספק לאיראן פתרון של זמינות מיידית במחיר אטרקטיבי, הנמוך בעשרות מיליוני דולרים ממטוסים רוסיים. הוא מתאפיין ביכולת תמרון גבוהה, מערכת מכ"ם מתקדמת, וטילים מדגם PL-15 המסוגלים לפגוע במטרות בטווח של מאות קילומטרים. למרות יתרונותיו, הדגם עדיין נחשב נחות בהשוואה למטוסים מערביים מתקדמים מהדור החמישי כמו ה-F-35.
האפשרות שרכש כזה יושלם מעוררת כמובן עניין גם אצלנו, ולא רק בגלל איום ישיר. שנים רבות נפוצו דיווחים במערב שלפיהם ה-J-10C הסיני מבוסס על הידע ההנדסי שנצבר בפרויקט "לביא" הישראלי, פרויקט שאפתני לפיתוח מטוס קרב כחול-לבן שהופסק ב-1987 בלחץ אמריקאי. למרות הכחשות חוזרות מבייג'ינג וירושלים, עיתונאים וגופי מודיעין טענו כי מהנדסים ישראלים שהשתתפו בפרויקט, המשיכו את פועלם בסין והעבירו ידע שאפשר את קפיצת הדרך של תעשיית התעופה המקומית.
ההשוואה בין המטוסים אינה מסתכמת בפרטים טכניים: גם מבנה גוף דומה, כנפונים קדמיים (קנארד), ויחס דחף-משקל כמעט זהה, מה שמחזק את התחושה שמדובר בהתגלמות מאוחרת של רעיון שפותח בישראל. דו"חות מערביים, כולל של ה-CIA ושל מגזינים ביטחונים טענו כבר בשנות ה-90 כי מדובר בגרסה של מטוס הלביא, תוך התאמה לצורכי השוק הסיני.
- בזכות המניות: שווי תיק ההשקעות של הישראליים קפץ ברבעון השני
- שוק ההימורים רותח: מה הסיכויים שחמאס יגיד "כן"?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את...
כישלון חיל האוויר האיראני במהלך המלחמה האחרונה מול ישראל וארה"ב רק החריף את הדחיפות לשדרוג הצי. עשרות מטוסים ישראליים ואמריקאיים פעלו בשמי איראן כמעט ללא התנגדות, וחשפו את חוסר היכולת של חיל האוויר האיראני להמריא מטוסים בזמן אמת. הצי הנוכחי כולל כ-150 מטוסי קרב, אך רובם מדגמים ישנים ולא כשירים, בהם F-14, F-4 ומיג-29, בני למעלה מ-40 שנה.
המחיר הנמוך יחסית של המטוס (כ-60 עד 90 מיליון דולר, לעומת מעל 100 מיליון לדגם סוחוי מקביל) מהווה יתרון משמעותי עבור כלכלה במצוקה כמו של איראן. אך יש לזכור כי המדינה עדיין מתמודדת עם השלכות הרסניות של מבצע "עם כלביא": כשליש מצי חיל האוויר נפגע, בסיסים רבים ניזוקו, ומערכות רבות יצאו מכלל פעולה. על פי ההערכות שצוינו, היה ותהיה עסקה מדובר בעשרות מטוסי קרב, בעלות של כמה מיליארדים. אם מדובר ב-50 מטוסי קרב, מדובר על כ-3-3.5 מיליארד דולר. התשלום יהיה בעקיפין דרך משלוחי נפט.
חשוב לציין כי זו אינה הפעם הראשונה שאיראן מנסה לרכוש את המטוס הסיני. כבר ב-2015 התקיימו מגעים לרכש 150 יחידות, אך העסקה נתקעה בשל דרישת סין לתשלום במטבע חוץ, בעוד איראן הציעה תשלום בנפט וגז. גם אמברגו הנשק שהיה אז בתוקף העמיד מחסום משמעותי. כיום, נראה שהנסיבות הבינלאומיות השתנו, והפער שנוצר מול ישראל מחייב תגובה מיידית. עם זאת, אף אחד לא יודע באמת מה סין רוצה, ובעיקר מה היא רוצה לשדר לעולם ומה באמת חשוב לה. אין מניעה אמיתית של הסינים שלא לקבל נפט וגז עבור העסקה, בפועל איראן מספקת נפט וגז לסינים. הביטול הקודם של העסקה עשוי להיות מסיבות אחרות לגמרי. גם סין לא רוצה להיות מבודדת בעולם, גם היא יודעת שעסקה עם איראן תציב אותה במקום בעייתי מול העולם המערבי. יכול להיות שזה היה שיקול בביטול העסקה לפני עשור, יכול להיות שזה גם שיקול בעסקה הנוכחית, אם כי עסקה כזו צפויה להתרחש בשלבים - כמה עשרות של ממטוסים יגיעו לאיראן בטווח הקרוב. יש סיכוי טוב שעסקה עם סין תהיה רק באם ארה"ב תסמן לסין שהיא מסכימה וישראל תהיה מעורבת, לא יפתיע שעסקה כזו דווקא משרתת אותנו.
סין מעמיקה אחיזה באיראן
סין רוצה זה למכור מערכות לאיראן, אבל כאלו שלא יחצו את הקו האדום מול המערב. במקביל היא רוצה את הנפט האיראני בזול. הסנקציות על איראן גרמו לכך שנפט איראני מגיע בדרכים "לא כשרות" לאיראן, במעקף של הסנקציות ובהנחה של 30%-50%. זו עסקה מאוד משתלמת לסינים ומבחינתם שיימשך כל עוד אפשרי.
סין בוחנת את האפשרות להעמיק את מעורבותה הצבאית באיראן, תוך הפיכתה בהדרגה לשותפה מרכזית בתחום הביטחון. אובדן האמון של איראן ביכולות הרוסיות, הרצון של סין לשפר את השפעתה באזור והצורך של טהרן בשיקום כלל מערכות הביטחון, כל אלה עשויים להביא לשיתוף פעולה ביטחוני הדוק יותר בין בייג'ינג לטהרן. אך שוב - סין לא תביא למצב שבו היא משנה את סדרי הכוחות במזרח התיכון. גם אספקה של מטוסים לאיראן תהיה בטענה שזו צריכה לשמור על גבולותיה ולהגן עליהם, כשהתנאי הלא מדובר יהיה ככל הנראה שהיתרון האווירי של ישראל יישמר.
עבור סין, כאמור מדובר בעסקה כלכלית שעשויה להוביל לגישה ישירה למשאבי האנרגיה של המזרח התיכון דרך מסדרון יבשתי מאיראן, דרך עיראק לפקיסטן. מסדרון כזה יפחית את התלות בנתיבי ים כמו מיצרי הורמוז ומלאקה, ויאפשר לסין לעקוף חסימות פוטנציאליות בעתות משבר. כן, הנפט האיראני משחק כאן תפקיד חשוב, אם תרצו העסקה כאן היא קחו נפט - תנו מטוסי קרב.
במקביל, החיבור האיראני-סיני עשוי לפגוע ישירות באינטרסים ההודיים. הודו שהייתה בעבר שותפה משמעותית של איראן, התרחקה ממנה בשנים האחרונות והתחזקה דווקא בקשרים עם ישראל וארה"ב. מעורבות סינית באיראן עשויה לחבל ביוזמות תחבורה ואנרגיה שהודו מקדמת מול מרכז אסיה, ובראשן נמל צ'אבאהאר והנתיב הצפוני-דרומי.סין לא צפויה למהר להכריז על ברית ביטחונית גלויה עם טהרן. היא תעדיף להמשיך לפעול בצורה דיסקרטית, דרך מנגנונים קיימים כמו הסכם השותפות האסטרטגית מ-2021 וארגון שנגחאי, ולשמר את האפשרות לתמרן מול שותפות אחרות כמו ישראל, סעודיה ואיחוד האמירויות.
איראן נדרשת לא רק לרכש טכנולוגי, אלא לשיקום כולל של מערך ההפעלה, האחזקה, האימונים והשליטה המבצעית. גם אם העסקה תושלם, הדרך לחיל אוויר מבצעי מודרני עודנה ארוכה. בינתיים, ישראל ממשיכה להפעיל צי מטוסים מתקדם הכולל F-15, F-16 ו-F-35, עם מערכות לחימה אלקטרוניות מהמתקדמות בעולם, והפער צפוי להישאר עמוק.
משה כסיף הוא איש מודיעין לשעבר, מזרחן וחוקר
- 14.מה עדיף 60000 מטוסים סינים או אחד טוב (ל"ת)אנונימי 20/08/2025 22:14הגב לתגובה זו
- 13.אנונימי 20/08/2025 00:10הגב לתגובה זולמרות שאמריקה לחצה ממשלת האחדות נמחליטה! זכור ששרת הבריאות שושנה אלמולזינו הוכרזה עי שמעון פרס להצביע נגד הלביא ומנגד דוד לוי הצטרף לחברי המערך..אגב אחרי הביטול. ברית נטו בדיוק התאים להם מטוס לביא שיחליף את המטוס האמריקאי הכושל ולפחות 300 מטוסים יכולנו למכור..כרגיל השמאל לא מציאותי!
- אנונימי 17/09/2025 20:18הגב לתגובה זושאפילו איימה על השרה ארבליאלמוזלינו לבל תצביע עם צד הליכוד בעד המשך הפרויקט.
- 12.לרון 20/07/2025 08:24הגב לתגובה זואתם באמת חושבים שקיבלת מטוס עלית וטסת כמו בטסלה 76 שנות ניסיון לא נוסעות ברגל.מעבר לכך הפיכה שגרמה למרידה שנוצלה
- 11.דעה 06/07/2025 08:54הגב לתגובה זולהתקדם בענק לייצור מתקדם וזול. מוח ישראלי יצור הודי בקרת איכות ישראלית. מהצד השני רוסיה וישראל בקשרים שמאפשרים לשני המדינות לשמור על האינטרסים החיוניים. כשמנהיגי השמאל בישראל וארהב עולים היחסים מתעררים צפו לנזקים.
- 10.בא 05/07/2025 14:34הגב לתגובה זוממש כמו ברוסיה ובאירןהמפלצות האלה עוזרות אחת לשניה.
- 9.סין לא מחשבנת 05/07/2025 13:40הגב לתגובה זוסין תמכור להם מטוסיםישראל והודו לא מדגדגים אותהואל תביך את עצמך בדיבורים על הלביאמטוס מהמאה שעברה !!!
- 8.למה בכלל לא הופצץ נמל באנדר אבאס (ל"ת)מיכאל בורסה למתחילים 05/07/2025 10:43הגב לתגובה זו
- 7.מיכאל בורסה למתחילים 05/07/2025 10:38הגב לתגובה זוהסנקציות על איראן גרמו לכך שנפט איראני מגיע בדרכים לא כשרות לאיראן
- 6.אנונימי 04/07/2025 20:55הגב לתגובה זותנובה.נמלים.טכנולוגיה.נשק.סודות.עם הכסף והבזבוז
- 5.איך המסלול לסין עובר דעיראק לפקיסטאןאין לכם מפהעיראק היא מערבית לאיראן. פקיסטאן היא מזרחית לאיראן (ל"ת)אנונימי 04/07/2025 17:37הגב לתגובה זו
- 4.היום נתנו להם 40 מטוסים ! (ל"ת)כמה אתם מברברים 04/07/2025 16:56הגב לתגובה זו
- 3.ישראלי 04/07/2025 16:47הגב לתגובה זומתמרן את האיראנים לפי קצב הבזיליקה אין לט אינטרס לאיראן חזקה ואף לא גרעינית בגבול רוסיה וחבל הקווקז. נתניה ידע להיעזר גם בפוטין כנגד איראן והשפעתה בסוריה בנוסף לעזרת טראמפ מול איראן.
- 2.אלון 04/07/2025 15:32הגב לתגובה זובלי טייסים מיומנים לא שווים הרבה ובלי הגנה אווירית עוד פחות. ישראל תחכה למשלוח מסין תפציץ ביום אחד את כל משלחת המטוסים ותמחק לאיראן מיליארדים שיכלו ללכת על טילים ועל גרעין.
- 1.הפתרון פשוט השמדת שדות נפט של אירן ולא יהיה לסין מה לקבל בתמורה לנשק (ל"ת)אנונימי 04/07/2025 14:40הגב לתגובה זו
- אנונימי 04/07/2025 17:29הגב לתגובה זולא חשבנו על זה. נתחיל בקרוב

איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את הקופה?
מה זה חשבונית פיקטיבית, איך הצליחו ברשות המסים לעלות על חשבוניות פיקטיביות ומה צפוי בהמשך?
מלחמה של שנתיים כמעט ולא מורגשת בגירעון של המדינה. יש הורדות דירוג, הציבור מרגיש את העול הכלכלי, הכלכלה פחות צומחת, ועדיין מבחינת הגירעון - הוא נמוך (להרחבה: הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט). איך מסבירים את "הקסם" הזה? הכנסות גדולות ממסים. אבל, מסים הולכים יחד עם הכנסות - ההכנסות והרווחים של העסקים והציבור בירידה במקרה הרע, קיפאון במקרה הטוב - זה לא אמור להגדיל מסים.
הגידול במסים נובע מפעולות אסטרטגיות ויזומות של רשות המסים בניהולי של שי אהרונוביץ , לצד חקיקה שהגדילה את בסיס המס. החוק על מיסוי רווחים כלואים הוביל לכך שהרווחים חולקו או יחולקו והגדיל את המס על הדיבידנדים. הקפאת מדרגות המס הגדילה את המש השוטף על השכר. היוזמות להגברת בדיקות תשלומי המס והמע"מ, מניבות הכנסות משמעותיות, ונראה שחוד החנית של פעילות רשות המסים היא הפעילות נגד ההון השחור.
הון שחור בהיקף של מאות מיליארדים מסתובב במשק מדי שנה, ופעולה אחת חשובה חיסלה חלק ממנו - פרויקט חשבונית ישראל שקיבל כתף קרה מאוד מרואי החשבון, יועצי המס והשוק כולו, מתברר כחבל הצלה לתקציב השנתי. המתנגדים חששו גם לפרנסה שלהם - הפרויקט מדבר על דיגיטציה מלאה כזו שתקביל חשבונית שמוציא א' עם קבלת חשבונית שמדווח עליה ב'. ככה אי אפשר לזייף, או נכון יותר - קשה יותר לזייף. ככה עולים על חשבוניות פיקטיביות.
חשבונית פיקטיבית היא חשבונית של עסק בכאילו או של עסק אמיתי שנוצר רק כדי לייצר חשבוניות. בדרך הזו מייצרים הוצאות ל"מזמין החשבונית". דמיינו שיש לכם עסק עם הכנסות חודשיות נטו של 300 אלף והוצאות של 100 אלף שקל. יש לכם רווח של 200 אלף שקל. אתם צריכים לשלם על זה מס של 23% - כלומר 46 אלף שקל. אם תקנו חשבונית פיקטיבית של 200 אלף שקל - אתם במצב שאין לכם רווח ואין מס. יתרה מכך, אתם מקבלים את מע"מ התשומות - 36 אלף שקל (18% על 200 אלף שקל). כלומר חשבונית של 200 אלף שקל הניבה לכם 72 אלף שקל.
- נותנים לכם כסף ואתם לא לוקחים - לישראלים מגיע מיליארד שקל בשנה מרשות המס והם מוותרים
- מספרים לכם שיורידו לכם מסים על השכר - זה לא יקרה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשתמשים בחשבוניות הפיקטיביות היו ארגוני פשע, גופים מפוקפקים וחברות ועסקים אמיתיים שרימו את רשויות המס, ושכך הצליחו לגנוב מהמדינה עשרות מיליארדי שקלים. החשבוניות הפיקטיביות הגיעו לחפי ההערכות ל-100 מיליארד שקל בשנה. לא בכל מצב הזדכו על המס באופן מלא, אבל גם בהערכה שמרנית מדובר על רווח למשתמשים של מעל 30 מיליארד שקל.
מנורה נגד הרש"פ: תובעת אותה על רבע מיליארד שקל
התביעה הוגשה בגין הפסדים מצטברים בהיקף של מאות מיליוני שקלים כתוצאה מתופעת גניבות הרכב בישראל, שהתעצמה בשנים האחרונות. מנורה טוענת כי בשל "תעשייה פלסטינית" של גניבות רכב מישראל אל שטחי A, היא "שיפתה ופיצתה את מבוטחיה בגין נזקי הגניבות של רכביהם וכתוצאה מכך נגרמו לה במהלך השנים האחרונות הפסדים כספיים מצטברים של מאות מיליוני שקלים, להם אחראית הנתבעת"
חברת הביטוח מנורה מבטחים הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה נגד הרשות הפלסטינית (הרש"פ), בגין הפסדים מצטברים בהיקף של מאות מיליוני שקלים כתוצאה מתופעת גניבות הרכב בישראל, שהתעצמה בשנים האחרונות. אומדן מנורה לסכום הכולל של הנזקים שנגרמו לה הוא כרבע מיליארד שקל.
על-פי נתוני המשטרה, שפורסמו באחרונה בתקשורת, ב-2024 נגנבו בישראל כ-18 אלף כלי רכב, וב-2023 היקף גניבות כלי הרכב היה כמעט 20 אלף. מלבד הנזק הכלכלי העצום, מסבירה מנורה בכתב התביעה כי תופעת גניבות הרכב בישראל מקרינה באופן ישיר על תחושת הביטחון של הציבור. לדברי החברה, היא גם עשויה להסביר, במידה מסוימת, חלק מהתייקרות פרמיות ביטוחי הרכב בשנים האחרונות.
במסגרת התביעה שהגישה מנורה, טוענת החברה כי בשל "תעשייה פלסטינית" של גניבות רכב מישראל אל שטחי A, הנתונים לשליטתה ואחריותה הבלעדית הרשות הפלסטינית, "שיפתה ופיצתה מנורה את מבוטחיה בגין נזקי הגניבות של רכביהם וכתוצאה מכך נגרמו לה במהלך השנים האחרונות הפסדים כספיים מצטברים של מאות מיליוני שקלים, להם אחראית הנתבעת".
כמו כן, על פי כתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד ארז בלוך ממשרד ארז בלוך, אל שטחי הרשות הפלסטינית הגיעו אלפי כלי רכב שהיו מבוטחים על-ידי החברה. מתוך אותם כלי רכב, הצליחו חברות האיתור איתוראן ופוינטר לאכן ולהוכיח שכלי רכב רבים מצאו את דרכם לשטחי הרשות, וביחס לאחרים התקבל אישור ממשטרת ישראל כי כלי הרכב הגנובים הגיעו לשטחי A.
- עונש של 20 שנות מאסר לראש כנופיית גניבת רכבים
- גניבות רכב בישראל - פתח תקווה יעד מובהק של הגנבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתביעה מתבססת מנורה בין היתר על ההנחה משפטית שלפיה כלי רכב שנגנבים בשטח ישראל מגיעים לתחנתם האחרונה בשטחי הרשות הפלסטינית. אותה חזקה נשענת גם על פסק דין של נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, שקבע בהיותו שופט עליון מן המניין כי רכב שנגנב בישראל "יסיים את חייו" בשטחי הרש"פ. עוד קבע אז השופט עמית ב"הלכת אלשחרה", כי "אין חולק כי התופעה של גניבות רכב היא מכת מדינה זה שנים רבות... גניבת הרכב היא רק התחנה הראשונה ובשטחי הרשות הפלסטינית קמה תעשיה שלמה של 'משחטות' רכב - המהוות 'תחנה סופית' לרכבים הגנובים - ושל סחר בחלפים ובכלי רכב גנובים, שגם עליה ניתן לומר שהיא בבחינת מכת מדינה... היקף התופעה הוא מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה ואף בגדר ידיעה שיפוטית".
