ולדימיר פוטין
צילום: רשתות

איך פוטין עזר לניצחון הישראלי באיראן; והאם סין תמכור מטוסי קרב לאיראן?

לא מה שחשבתם - רוסיה וגם סין לא ממהרות לספק מטוסי קרב לאיראנים; מה רוצים האיראנים מהסינים ואיך זה קשור לפרויקט הלביא הישראלי שהופסק בשנות ה-90?

משה כסיף | (14)

הניצחון האווירי המוחץ של חיל האוויר הישראלי באיראן הוא בראש וראשונה בשל יכולות ההתקפה הישראליות, אבל גם בשל צי מטוסי הקרב המיושן של האיראנים. במשך שנים רבות, הצי הזה "כמעט והוחלף" על ידי מטוסי קרב מתוצרת רוסיה, אבל פוטין לא חתם. למה? אולי לא רצה להזדהות באופן מוחלט עם האיראנים, אולי משיקולים אחרים, אבל בשורה התחתונה - פוטין בדחיות הרבות של העסקה, הקל על חיל האוויר הישראלי לתקוף את איראן ולנצח. האיראנים בחדרי חדרים כנראה כועסים ותוהים על כך, אבל כלפי חוץ הם לא יכולים לפעול - הם רוצים להשאיר את רוסיה קרובה ככל שניתן אליהם, גם אם זו לא קרבה צמודה.

מה שכן הם עושים על רקע ההפסד האווירי הוא לחפש אלטרנטיבות. זמן קצר לאחר השגת הפסקת אש, שר ההגנה עזיז נסירזאדה טס לסין, כשהמטרה ברורה: להוציא לפועל עסקת נשק רחבת היקף שתחליף את מה שלא הגיע מרוסיה. לאחר שלוש שנות המתנה, ולא מעט הבטחות מצידו של ולדימיר פוטין, בטהרן מאבדים סבלנות. מטוסי הסוחוי 35 המתקדמים היו אמורים להיות התשובה לפער העצום מול חיל האוויר הישראלי, הם לא סופקו.

לכן, האיראנים משנים כיוון. הפנים מופנות לסין, שם מקווים לרכוש את מטוסי הקרב J-10C, דגם שהחל להיכנס לשימוש ב-2002, אך עדיין נחשב לאחד המתקדמים בצבאות שאינם מערביים. למרות שאינו שייך לדור החמישי, הוא נתפס כמהלך משמעותי קדימה עבור צי המטוסים האיראני הישן, שחלקו עדיין מבוסס על דגמים אמריקאים משנות ה-70 שנרכשו בתקופת השאה.


עסקה של 3-3.5 מיליארד דולר; קחו נפט תביאו מטוסי קרב


השר האיראני אף נראה כשהוא יושב בתא הטייס של מטוס הקרב בבייג'ינג, וניכר כי ברפובליקה האסלאמית מתרשמים מאוד מהביצועים של המטוס. אחד הגורמים לכך הוא המבחן הקרבי שעבר המטוס במהלך עימות בין הודו לפקיסטן, במהלכו הצליחו מטוסי J-10C פקיסטניים להפיל מטוסי "ראפל" צרפתיים, מהמתקדמים שבין מטוסי הקרב המערביים. המטוס הפקיסטני עשה שימוש בטילים PL-15 לטווח בינוני וארוך, והצליח לפגוע במטרות ממדינה שכנה, מה שמעיד על שילוב מוצלח של מכם מתקדם, טווח גילוי ארוך, ודיוק מערכות.


המטוס הסיני, שמכונה גם "הדרקון העוצמתי", מספק לאיראן פתרון של זמינות מיידית במחיר אטרקטיבי, הנמוך בעשרות מיליוני דולרים ממטוסים רוסיים. הוא מתאפיין ביכולת תמרון גבוהה, מערכת מכ"ם מתקדמת, וטילים מדגם PL-15 המסוגלים לפגוע במטרות בטווח של מאות קילומטרים. למרות יתרונותיו, הדגם עדיין נחשב נחות בהשוואה למטוסים מערביים מתקדמים מהדור החמישי כמו ה-F-35.


האפשרות שרכש כזה יושלם מעוררת כמובן עניין גם אצלנו, ולא רק בגלל איום ישיר. שנים רבות נפוצו דיווחים במערב שלפיהם ה-J-10C הסיני מבוסס על הידע ההנדסי שנצבר בפרויקט "לביא" הישראלי, פרויקט שאפתני לפיתוח מטוס קרב כחול-לבן שהופסק ב-1987 בלחץ אמריקאי. למרות הכחשות חוזרות מבייג'ינג וירושלים, עיתונאים וגופי מודיעין טענו כי מהנדסים ישראלים שהשתתפו בפרויקט, המשיכו את פועלם בסין והעבירו ידע שאפשר את קפיצת הדרך של תעשיית התעופה המקומית.


ההשוואה בין המטוסים אינה מסתכמת בפרטים טכניים: גם מבנה גוף דומה, כנפונים קדמיים (קנארד), ויחס דחף-משקל כמעט זהה, מה שמחזק את התחושה שמדובר בהתגלמות מאוחרת של רעיון שפותח בישראל. דו"חות מערביים, כולל של ה-CIA ושל מגזינים ביטחונים טענו כבר בשנות ה-90 כי מדובר בגרסה של מטוס הלביא, תוך התאמה לצורכי השוק הסיני.

קיראו עוד ב"בארץ"

כישלון חיל האוויר האיראני במהלך המלחמה האחרונה מול ישראל וארה"ב רק החריף את הדחיפות לשדרוג הצי. עשרות מטוסים ישראליים ואמריקאיים פעלו בשמי איראן כמעט ללא התנגדות, וחשפו את חוסר היכולת של חיל האוויר האיראני להמריא מטוסים בזמן אמת. הצי הנוכחי כולל כ-150 מטוסי קרב, אך רובם מדגמים ישנים ולא כשירים, בהם F-14, F-4 ומיג-29, בני למעלה מ-40 שנה.


המחיר הנמוך יחסית של המטוס (כ-60 עד 90 מיליון דולר, לעומת מעל 100 מיליון לדגם סוחוי מקביל) מהווה יתרון משמעותי עבור כלכלה במצוקה כמו של איראן. אך יש לזכור כי המדינה עדיין מתמודדת עם השלכות הרסניות של מבצע "עם כלביא": כשליש מצי חיל האוויר נפגע, בסיסים רבים ניזוקו, ומערכות רבות יצאו מכלל פעולה. על פי ההערכות שצוינו, היה ותהיה עסקה מדובר בעשרות מטוסי קרב, בעלות של כמה מיליארדים. אם מדובר ב-50 מטוסי קרב, מדובר על כ-3-3.5 מיליארד דולר. התשלום יהיה בעקיפין דרך משלוחי נפט.   


חשוב לציין כי זו אינה הפעם הראשונה שאיראן מנסה לרכוש את המטוס הסיני. כבר ב-2015 התקיימו מגעים לרכש 150 יחידות, אך העסקה נתקעה בשל דרישת סין לתשלום במטבע חוץ, בעוד איראן הציעה תשלום בנפט וגז. גם אמברגו הנשק שהיה אז בתוקף העמיד מחסום משמעותי. כיום, נראה שהנסיבות הבינלאומיות השתנו, והפער שנוצר מול ישראל מחייב תגובה מיידית. עם זאת, אף אחד לא יודע באמת מה סין רוצה, ובעיקר מה היא רוצה לשדר לעולם ומה באמת חשוב לה. אין מניעה אמיתית של הסינים שלא לקבל נפט וגז עבור העסקה, בפועל איראן מספקת נפט וגז לסינים. הביטול הקודם של העסקה עשוי להיות מסיבות אחרות לגמרי. גם סין לא רוצה להיות מבודדת בעולם, גם היא יודעת שעסקה עם איראן תציב אותה במקום בעייתי מול העולם המערבי. יכול להיות שזה היה שיקול בביטול העסקה לפני עשור, יכול להיות שזה גם שיקול בעסקה הנוכחית, אם כי עסקה כזו צפויה להתרחש בשלבים - כמה עשרות של ממטוסים יגיעו לאיראן בטווח הקרוב. יש סיכוי טוב שעסקה עם סין תהיה רק באם ארה"ב תסמן לסין שהיא מסכימה וישראל תהיה מעורבת, לא יפתיע שעסקה כזו דווקא משרתת אותנו. 


סין מעמיקה אחיזה באיראן

סין רוצה זה למכור מערכות לאיראן, אבל כאלו שלא יחצו את הקו האדום מול המערב. במקביל היא רוצה את הנפט האיראני בזול. הסנקציות על איראן גרמו לכך שנפט איראני מגיע בדרכים "לא כשרות" לאיראן, במעקף של הסנקציות ובהנחה של 30%-50%. זו עסקה מאוד משתלמת לסינים ומבחינתם שיימשך כל עוד אפשרי.

סין בוחנת את האפשרות להעמיק את מעורבותה הצבאית באיראן, תוך הפיכתה בהדרגה לשותפה מרכזית בתחום הביטחון. אובדן האמון של איראן ביכולות הרוסיות, הרצון של סין לשפר את השפעתה באזור והצורך של טהרן בשיקום כלל מערכות הביטחון, כל אלה עשויים להביא לשיתוף פעולה ביטחוני הדוק יותר בין בייג'ינג לטהרן. אך שוב - סין לא תביא למצב שבו היא משנה את סדרי הכוחות במזרח התיכון. גם אספקה של מטוסים לאיראן תהיה בטענה שזו צריכה לשמור על גבולותיה ולהגן עליהם, כשהתנאי הלא מדובר יהיה ככל הנראה שהיתרון האווירי של ישראל יישמר. 

עבור סין, כאמור מדובר  בעסקה כלכלית שעשויה להוביל לגישה ישירה למשאבי האנרגיה של המזרח התיכון דרך מסדרון יבשתי מאיראן, דרך עיראק לפקיסטן. מסדרון כזה יפחית את התלות בנתיבי ים כמו מיצרי הורמוז ומלאקה, ויאפשר לסין לעקוף חסימות פוטנציאליות בעתות משבר. כן, הנפט האיראני משחק כאן תפקיד חשוב, אם תרצו העסקה כאן היא קחו נפט - תנו מטוסי קרב. 


במקביל, החיבור האיראני-סיני עשוי לפגוע ישירות באינטרסים ההודיים. הודו שהייתה בעבר שותפה משמעותית של איראן, התרחקה ממנה בשנים האחרונות והתחזקה דווקא בקשרים עם ישראל וארה"ב. מעורבות סינית באיראן עשויה לחבל ביוזמות תחבורה ואנרגיה שהודו מקדמת מול מרכז אסיה, ובראשן נמל צ'אבאהאר והנתיב הצפוני-דרומי.סין לא צפויה למהר להכריז על ברית ביטחונית גלויה עם טהרן. היא תעדיף להמשיך לפעול בצורה דיסקרטית, דרך מנגנונים קיימים כמו הסכם השותפות האסטרטגית מ-2021 וארגון שנגחאי, ולשמר את האפשרות לתמרן מול שותפות אחרות כמו ישראל, סעודיה ואיחוד האמירויות.


איראן נדרשת לא רק לרכש טכנולוגי, אלא לשיקום כולל של מערך ההפעלה, האחזקה, האימונים והשליטה המבצעית. גם אם העסקה תושלם, הדרך לחיל אוויר מבצעי מודרני עודנה ארוכה. בינתיים, ישראל ממשיכה להפעיל צי מטוסים מתקדם הכולל F-15, F-16 ו-F-35, עם מערכות לחימה אלקטרוניות מהמתקדמות בעולם, והפער צפוי להישאר עמוק.


משה כסיף הוא איש מודיעין לשעבר, מזרחן וחוקר

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אנונימי 20/08/2025 00:10
    הגב לתגובה זו
    למרות שאמריקה לחצה ממשלת האחדות נמחליטה! זכור ששרת הבריאות שושנה אלמולזינו הוכרזה עי שמעון פרס להצביע נגד הלביא ומנגד דוד לוי הצטרף לחברי המערך..אגב אחרי הביטול. ברית נטו בדיוק התאים להם מטוס לביא שיחליף את המטוס האמריקאי הכושל ולפחות 300 מטוסים יכולנו למכור..כרגיל השמאל לא מציאותי!
  • 12.
    לרון 20/07/2025 08:24
    הגב לתגובה זו
    אתם באמת חושבים שקיבלת מטוס עלית וטסת כמו בטסלה 76 שנות ניסיון לא נוסעות ברגל.מעבר לכך הפיכה שגרמה למרידה שנוצלה
  • 11.
    דעה 06/07/2025 08:54
    הגב לתגובה זו
    להתקדם בענק לייצור מתקדם וזול. מוח ישראלי יצור הודי בקרת איכות ישראלית. מהצד השני רוסיה וישראל בקשרים שמאפשרים לשני המדינות לשמור על האינטרסים החיוניים. כשמנהיגי השמאל בישראל וארהב עולים היחסים מתעררים צפו לנזקים.
  • 10.
    בא 05/07/2025 14:34
    הגב לתגובה זו
    ממש כמו ברוסיה ובאירןהמפלצות האלה עוזרות אחת לשניה.
  • 9.
    סין לא מחשבנת 05/07/2025 13:40
    הגב לתגובה זו
    סין תמכור להם מטוסיםישראל והודו לא מדגדגים אותהואל תביך את עצמך בדיבורים על הלביאמטוס מהמאה שעברה !!!
  • 8.
    למה בכלל לא הופצץ נמל באנדר אבאס (ל"ת)
    מיכאל בורסה למתחילים 05/07/2025 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מיכאל בורסה למתחילים 05/07/2025 10:38
    הגב לתגובה זו
    הסנקציות על איראן גרמו לכך שנפט איראני מגיע בדרכים לא כשרות לאיראן
  • 6.
    אנונימי 04/07/2025 20:55
    הגב לתגובה זו
    תנובה.נמלים.טכנולוגיה.נשק.סודות.עם הכסף והבזבוז
  • 5.
    איך המסלול לסין עובר דעיראק לפקיסטאןאין לכם מפהעיראק היא מערבית לאיראן. פקיסטאן היא מזרחית לאיראן (ל"ת)
    אנונימי 04/07/2025 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    היום נתנו להם 40 מטוסים ! (ל"ת)
    כמה אתם מברברים 04/07/2025 16:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ישראלי 04/07/2025 16:47
    הגב לתגובה זו
    מתמרן את האיראנים לפי קצב הבזיליקה אין לט אינטרס לאיראן חזקה ואף לא גרעינית בגבול רוסיה וחבל הקווקז. נתניה ידע להיעזר גם בפוטין כנגד איראן והשפעתה בסוריה בנוסף לעזרת טראמפ מול איראן.
  • 2.
    אלון 04/07/2025 15:32
    הגב לתגובה זו
    בלי טייסים מיומנים לא שווים הרבה ובלי הגנה אווירית עוד פחות. ישראל תחכה למשלוח מסין תפציץ ביום אחד את כל משלחת המטוסים ותמחק לאיראן מיליארדים שיכלו ללכת על טילים ועל גרעין.
  • 1.
    הפתרון פשוט השמדת שדות נפט של אירן ולא יהיה לסין מה לקבל בתמורה לנשק (ל"ת)
    אנונימי 04/07/2025 14:40
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 04/07/2025 17:29
    הגב לתגובה זו
    לא חשבנו על זה. נתחיל בקרוב
טיל SM3 (RTX)טיל SM3 (RTX)

כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים

הפנטגון מבקש 3.5 מיליארד דולר לשיקום מלאים בעקבות פעילות צבאית בישראל. בקשה כזו מוגשת אחת למספר חודשים. בנוסף יש הוצאות שוטפות של שכר החיילים והוצאות התחזוקה השוטפות שאינן חלק מתקציב התמיכה בסך 14 מיליארד דולר. העלות הכוללת מגיעה למעל 25 מיליארד דולר 

רן קידר |
נושאים בכתבה טיל בליסטי

המסמכים התקציביים מצביעים על היקף ההוצאה האמריקאית בעקבות ההגנה על ישראל מול איראן. משרד ההגנה האמריקאי מתכנן להוציא מעל 3.5 מיליארד דולר על שיקום מלאים בעקבות שורת פעולות צבאיות שבוצעו בחודשים האחרונים בהגנה על ישראל. ההוצאה כוללת רכש נרחב של מערכות יירוט, תחזוקת מכ"מים, שיפוץ כלי שיט והובלת תחמושת, וממחישה את העלויות הגבוהות של נוכחות אמריקאית מתוגברת במזרח התיכון.

המסמכים שהוכנו עד חודש מאי ושהוגשו לוועדות הביטחון בקונגרס מתבססים על חוק התמיכות הביטחוניות לישראל משנה שעברה, במסגרתו אושרו כ-14 מיליארד דולר לחידוש מלאים אמריקאים ולרכש מערכות יירוט נוספות עבור ישראל. כמעט כל סעיף במסמכים מוגדר כ"בקשת תקציב חירום". הסכומים האלו לא כוללים את התמיכה הגדולה בעת מלחמת 12 הימים ביוני. למעשה, אישור תקציב לחידוש מלאי מוגש באופן שוטף, אחת למספר חודשים והוא חלק מהתקציב של ה-14 מיליארד דולר. אלא שההוצאות בפועל גדולות הרבה יותר וכוללות גם את "ההוצאות השוטפות הקבועות", לרבות כוח אדם, תחזוקה שוטפת של המערכות הקיימות במזרח התיכון לצורך המלחמה ועוד. מדובר על פי ההערכות על יותר מ-20 מיליארד דולר של תמיכה כלכלית בישראל עוד לפני מלחמת 12 הימים שהזניקה את ההוצאות כנראה לכיוון 25 מיליארד דולר ומעלה.  


הגנה מול איראן - טילים, מל"טים ומערכות יירוט מתקדמות


הבקשה התקציבית נועדה לכסות את ההוצאות של פיקוד מרכז האמריקאי בעקבות התקפות איראניות ישירות או באמצעות שלוחותיה, כמו גם השתתפות בפעולות שבוצעו לבקשת ישראל. כך למשל, באפריל אשתקד שיגרה איראן מעל 110 טילים בליסטיים, לפחות 30 טילי שיוט וכ-150 מל"טים, התקפה שנבלמה בעיקר באמצעות מערכות יירוט אמריקאיות. נזכיר כי היקף השימוש גדול פי כמה היה ביוני השנה, כשהסכום הזה ככל הנראה עדיין לא תוקצב. 

הבקשה הגדולה ביותר עומדת על כ-1 מיליארד דולר לצורך רכישת מיירטי SM-3 מתקדמים מתוצרת RTX, ובפרט הדגם SM-3 IB Threat Upgrade. מדובר במערכת שמיועדת ליירט טילים בליסטיים בעלות של 9 עד 12 מיליון דולר ליחידה. מערכות אלו הופעלו לראשונה על ידי ספינות הצי האמריקאי במהלך התקיפות האיראניות באפריל שעבר. בנוסף, נדרשת הוצאה נוספת לכיסוי טיסות מיוחדות להובלת מיירטים חדשים במהירות לישראל.

במהלך יוני 2025 השתמשו שתי משחתות אמריקאיות, USS Arleigh Burke ו- USS The Sullivans, במזרח הים התיכון, במיירטי SM-3 כדי להגן על ישראל. הן פעלו לצד סוללות THAAD שהופעלו ביבשה, שיירטו טילים בליסטיים איראניים. בהתאם לכך, בקשה נוספת עומדת על 204 מיליון דולר לרכישת מיירטי THAAD מתוצרת לוקהיד מרטין. כל מיירט כזה עולה כ-12.7 מיליון דולר.

מעבר לרכש המערכות, הפנטגון מבקש תקציבים נוספים לצורך תחזוקה ושדרוג. כך למשל, הוגשה בקשה להקצות 10 מיליון דולר להחלפת מנועים וגנרטורים במערכת המכ"ם TPY-2, המשמשת את מערכות ה-THAAD. במסמכים נכתב כי מדובר בצורך בלתי מתוכנן שנבע מהפעלת מערכות היירוט באופן ממושך.

יוחננוף
צילום: Google Street View

יוחננוף הטעה צרכנים ויקנס כמעט במיליון שקל - זה בכלל מרתיע?

הרשות להגנת הצרכן מודיעה על כוונה להטיל קנס של 946 אלף שקל על רשת יוחננוף; ברשת נמצאו מאות מוצרים ללא מחיר, פערים בין מחיר הקופה למחיר על המדף ואי־סימון של ארץ ייצור - השאלה המתבקשת: כמה קנס של פחות ממיליון ירתיע רשת שמגלגלת כ-5 מיליארד שקל בשנה?

מנדי הניג |

אין הרבה אנשים שיחזירו את המיונז למדף אחרי שיגלו בקופה שהוא עולה 12 שקל במקום 8, הרוב בכלל לא ישימו לב לשינוי במחיר בין המדף לקופה בתוך השורות הצפופות בחשבונית. זה חלק מהמשחקים של רשתות השיווק שמשתמשות בחוויית הקניה עמוסת הגירויים כדי להכניס לנו לעגלה מוצרים במחירים שלא חשבנו לשלם. במקרים אחרים המחיר בקופה הוא הפתעה גמורה כי הרשתות מתעצלות או "שוכחות" לציית לחובה של סימון מחירים על מוצרים, גם כאן קשה לראות אנשים שיוותרו על הקטשופ או הטיטולים של התינוק כי יש הבדל של כמה אחוזים בתג המחיר.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה כי בכוונתה להטיל עיצום כספי בהיקף של 946,680 שקל על יוחננוף, אחת מרשתות המזון הגדולות בישראל. על פי הודעת הרשות, החקירה העלתה כי החברה הפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן ופגעה בשקיפות כלפי לקוחות. על פי הממצאים, בסניפי הרשת נמצאו מאות מוצרים שעליהם לא היה בכלל מחיר, בניגוד להוראות החוק שמחייבות סימון ברור של המחיר הכולל על גבי כל מוצר. 

בנוסף, נמצאו מקרים בהם המחיר שנגבה בקופה היה גבוה מהמחיר שהופיע על המדף או על המוצר עצמו, זו כבר הטעיה חמורה של הצרכן, זו לא רק פגיעה בזכות לקבל מידע אמין לפני הרכישה אלא גם הטעיה מכוונת.

אבל הייתה גם הטעיה נוספת בחלק מהמוצרים המיובאים שנבדקו נמצא כי ארץ הייצור שצוינה על המוצר לא תאמה את ארץ המקור בפועל. כמו כן, יוחננוף לא סימנה באופן תקין את ארץ הייצור בצמוד לתוצרת חקלאית לא ארוזה או כזו שנארזה במקום המכירה שזו גם פעולה המחויבת על פי החוק.

מליון שקל מתוך יותר מ-5 מיליארד שקל - זו הרתעה?

יוחננוף אולי תצטרך לשלם כמעט מיליון שקל קנס, אבל כשמסתכלים על המספרים האמיתיים זה נשמע יותר כמו טיפ שהשאירו לקופאית מאשר עונש מרתיע. יוחננוף מגלגלת כמעט 5 מיליארד שקל בשנה ורושמת רווחים של עשרות מיליונים, הרווחים האלו מגיעים גם מהממצאים של חקירת הרשות - מאי־סימון מוצרים, מהפרשי מחירים מול הקופה. הקנס הזה הוא חלקיק מהרווחים ולא מתקרב אפילו ליצור הרתעה.