משהו קורה באי.די.בי. פיתוח? הדנקנרים וכלל מתדלקים

מניית החברה צנחה לשפל של יותר משנה ובעלי העניין נכנסו לעניינים: נוחי, אחותו שלי ומנהל הנוסטרו של כלל רכשו ב-141 מיליון שקל תוך פחות משבוע. לסיפור המלא...
אריאל אטיאס |

מניית אי.די.בי פיתוח נפלה לשפל של מעל שנה בתחילת פברואר, והיום מתברר שכנראה זו הייתה הרמה בה בעלי העניין בחברה החליטו לנצל את החולשה.

אי.די.בי פיתוח הינה חברת אחזקות השולטת ב"דיסקונט השקעות","כלל תעשיות" ו"כלל ביטוח" ונסחרת לפי שווי שוק של 6.023 מיליארד שקל.

נוחי דנקנר עושה פעולות

נוחי דנקנר, בעל עניין בחברה דרך חברת האם אי.די.בי השקעות, נתן הוראה לרכוש 684,585 ממניות חברת הבת רק בשבוע האחרון. תחילה, רכשה אי.די.בי השקעות 490,145 מניות ב-7 לפברואר, בדיוק שלושה חודשים אחרי שמניית אי.די.בי פיתוח נסחרה במחיר של 159.1 שקל. כאשר, העסקה בוצעה בשער של כ-102, 36% מתחת לשיא שנרשם ב-6 לנובמבר, 2007, סך רכישה של 50 מיליון שקל.

העסקה השנייה בוצעה בשער של 105.7 שקלים, רק ארבעה ימים אחרי העסקה הראשונה, בה רכשה אי.די.בי אחזקות 194,440 ממניות החברה, בשווי של 20.5 מיליון שקל. סך הרכישות מסתכמות ב-70.5 מיליון שקל.

חברת אי.די.בי אחזקות - השולטת בין היתר גם בחברות בתחומי תקשורת, תעשיה, טכנולוגיה, נדל"ן, פיננסים ומסחר - מחזיקה ב-42.4 מיליון ממניות החברה, סך החזקה של 73.7% מהון החברה.

שלי (דנקנר) ברגמן גם בסוד העניינים

שלי ברגמן, אחותו של נוחי דנקנר, כנראה גם הייתה בענייני אי.די.בי פיתוח, בהיותה גם בעלת עניין בחברת אי.די.בי אחזקות וביצעה רכישה של כ-200,138 ממניות פיתוח ב-7 לפברואר, בהשקעה כוללת של 21.1 מיליון שקל. שלי, הפכה להיות עכשיו בעלת עניין בחברת הבת.

אולי נציין רק, שברגמן מכרה בחודש נובמבר שנה שעברה, לאביה, יצחק דנקנר, כ-3% מחברת האם ב-143.3 מיליון שקל. דנקנר מחזיקה כעת ב-1,591,855 ממניות חברת האם בכ-4.23% מהון החברה.

חברת הבת רוכשת ממניות חברת האם

אבל זה לא הסוף. חברת כלל החזקות עסקי ביטוח, חברה בת של אי.די.בי פיתוח, רכשה באמצעות חשבון הנוסטרו של החברה, ב-10 לפברואר, 491,045 ממניות חברת האם בהשקעה כוללת של 50.08 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".