"אני משלם בהכנעה על מחדלי העבר"

בנאום תגובה על החלפתו במשרד הביטחון, סיכם עמיר פרץ את תקופת כהונתו, ותקף את המבקרים אותו. "זו היתה שנה קשה", אמר. "המלחמה חשפה ליקויים שהם תולדה של מספר שנים"
מעריב NRG |

"אני רוצה לומר לאזרחי ישראל: אני יודע שאני נדרש לשלם מחיר יקר על מחדלי העבר, בהם אין לי חלק, ואני עושה זאת בהכנעה" - כך אמר הערב שר הביטחון היוצא, עמיר פרץ, מעל דוכן מליאת הכנסת בפתח הישיבה לאישור מינויו של יו"ר העבודה, אהוד ברק, לתפקיד שר הביטחון.

"בראשית דבריי, אני רוצה לברך את שר הביטחון הנכנס", פתח פרץ את נאום סיכום תקופת הכהונה שלו במשרד הביטחון. "שמירת קיומה של ישראל, הגנה על גבולותיה ושלום אזרחיה ועל האינטרסים הקיומיים שלה, הם שליחות עליונה המוטלת עלינו בבית הזה וסביב שולחן המפלגה.

"שליחות זו היא נעלה מעל כל מחלוקת, ומעל כל המשקעים ההיסטוריים, ולכן אני מאחל לאהוד ברק הצלחה בתפקידו", המשיך פרץ, וסיפר על התקופה בה כיהן כשר הביטחון. "מי כמוני יודע את כובדן של המשימות. בחודש מאי 2006 הושבעה הממשלה, ואני הושבעתי כשר ביטחון. מרגע שהושבעתי לשר ביטחון התמסרתי לתפקידי בכל מאודי.

"הביטחון אינו נתון לפשרות או משחקים", הוסיף שר הביטחון היוצא. "אמנם תקופה קצרה חלפה, אך כאשר אני עוצם את עיני ופוקחן, וחושב האם ייתכן שחלפו רק שנה וחודשיים, אני מתקשה להאמין. זו היתה אחת התקופות האינטנסיביות ביותר. רק 50 יום לאחר כניסתי לתפקיד, וכבר חטיפת גלעד שליט, עם ההסלמה בשטחים וירי הרקטות על יישובי עוטף עזה.

"מספר שבועות לאחר מכן מתרחשת החטיפה בצפון, והחיילים גולדווסר ורגב נחטפים במהלך ניסיונות החיזבאללה לשבור את הסטטוס קוו ולפגוע בריבונות ישראל ובתושבי הצפון. וכך פרצה המלחמה, בה היו הישגים רבים".

פרץ המשיך וסיכם את השנה החולפת בה כיהן במשרד הביטחון, ואמר כי "זו לא היתה סתם שנה. זו היתה שנה קשה מאוד בכל החזיתות, גם בחזית העשייה וגם בהסברה. הפער בין המציאות למציאות המדווחת הוא בלתי נתפס. אני שלם עם עצמי, כי השנה היתה שנת עשייה והתמודדות עם אתגרים שלא היו כמותם בעבר. איני יוצא מממשרד הביטחון כלעומת שבאתי.

"מלחמת לבנון השנייה תיקנה מדיניות ביטחון שגויה", הוסיף פרץ. "זו יציאה נכונה למלחמה, שהתנהלה בצורה לא נכונה. רק אתמול היה ירי לעבר קרית-שמונה מצד ארגון פלשתיני, אבל המצב בהחלט השתנה.

"המלחמה חשפה ליקויים של שנים, אם בהזנחת פיקוד העורף, הטיפול בלוגיסטיקה ובמערך המילואים", המשיך פרץ. "כל הכשלים הם תולדה של מספר שנים - לפחות שבע שנים, אם לא יותר. המדיניות והקונספציות עמדו לנו למכשלה. אין לי חלק במחדלי העבר, אבל כבר אמרו לי טובים וחכמים - ככה זה במדינת ישראל. כשזה קורה במשמרת שלך, אתה אחראי על הכל".

לאחר מכן פנה פרץ לאנשי המילואים, שהפגינו בתום המלחמה וקראו להתפטרותו, ואמר להם כי היה עליהם להתריע עוד לפני המלחמה. "הייתם צריכים לדאוג כבר אז, כאשר שנה אחרי שנה לא מזמינים אתכם להתאמן", אמר. "אז הייתם צריכים לקום ולהפגין. אבל לצערי, היתה דממה. איש לא התריע, איש לא זעק. הפעם אני רוצה להבטיח שנעשה הכל כדי שלא נחזור לאותו מסלול של ניוון".

"יש היום מנהיגות אזרחית מעולה", הוסיף פרץ. "הרמטכ"ל, המייצג את המנהיגות הצבאית, מונה לתפקידו בדרך של בחירה מקצועית שהגדילה את הקונצנזוס הלאומי סביבו. אין לי ספק שכולם מרגישים את הרוח החדשה הנושבת בצה"ל".

את דבריו סיכם פרץ במילים: "היום אני נפרד מתפקידי כשר ביטחון, ומודה על הזכות שניתנה לי להגן על ביטחון ישראל. בשנה זו נשטפה ישראל בשנאת חינם. לא היה נושא ולא היה אירוע שלא מצאו בו דופי, כל עוד הדבר מסכן את עתידם של אנשי ציבור. אבל כאשר הסכר נופל ואין לזה גבולות, צריך מישהו לקום ולעצור את הזרם בגופו.

"בואו נחבק את צה"ל", סיכם פרץ. "המדינה זקוקה לכך. אני רוצה להודות לרמטכ"ל ולחיילי צה"ל. צה"ל היום ערוך ומוכן במצב שאין להשוותו למצב שהיה לפני שנה. יש נושא אחד שמדיר שינה מעיני, וכמוכם, גם אני מייחל להחזרת השבויים והנעדרים לבתיהם".

מוקדם יותר היום קיימה מפלגת העבודה ישיבה חגיגית, לרגל כניסתו של אהוד ברק לתפקיד היו"ר. "זהו יום חשוב ביותר לחברי הסיעה ולחברי המפלגה, זהו יום שישפיע על חיי המדינה והמתרחש בה", אמר פרץ בישיבה. "אהוד ברק נכנס היום לאחד התפקידים החשובים, בתקופות המורכבות והמסובכות ביותר".

ברק, שנשא דברים מיד לאחר פרץ, איחל ליו"ר היוצא בהצלחה, הודה לו בקצרה על תפקידו, ועבר להצגת יעדיו. "היום אנחנו סיעה אחת, השנייה בגודלה בכנסת, וראוי שנשלב ידיים כדי לפעול ביעילות בדרך חזרה אל הנהגת המדינה. אני מבקש את הסיוע של כולכם לאורך הדרך. אני מודה לכולם על התמיכה. לכל אלה שתמכו בי, וכל אלה שלא תמכו בי וחשבו אחרת, ומאחל לכולנו דרך צלחה יחד".

לאתר NRG מעריב

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה, 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.