"בתוך שנתיים-שלוש תהיינה רק שלוש חברות תקשורת גדולות בארץ"
"מגמת הקונסולידציה שמאפיינת את ענף התקשורת מגיעה גם לשוק הישראלי. בתוך שנתיים-שלוש תהיינה בישראל רק שלוש חברות תקשורת גדולות: ברק - לאחר המיזוג עם נטוויז'ן, גלובקול ועוד חברה שלישית. ברק הממוזגת תהיה ספקית התקשורת לאינטרנט, טלפון ותשתיות הגדולה בישראל עם למעלה מ-400 אלף מנויים". דברים אלו אמר השבוע נתי פרי, מנכ"ל 013-ברק, בפתיחת כנס משותף של המועדונים CTO ו-STORAGE של אנשים ומחשבים, שהתארחו בבית ברק 013 בראש העין.
פרי אמר כי נתח השוק של ברק בשוק השיחות הבינלאומיות, נקודת המוצא ממנה החלה החברה את פעילותה, עומד כיום על 36%, והוא כולל גם נוכחות מסיבית בשוק העסקי ארגוני. הוא הוסיף ואמר כי בניגוד להערכות שונות, תוכנות VoIP כמו סקייפ אינן מאיימות על ספקיות התקשורת הגדולות. הסיבה לכך, לדבריו, היא ש"השיחות בתחום ה-TDM, שהוא התחום הקונבנציונלי, נעשות זולות יותר ויותר. היום שיחה מישראל לחו"ל זולה יותר לפעמים מאשר שיחה בארץ. זוהי תוצאה של תחרות בריאה, שהצרכן נהנה ממנה. ההבדל הוא שבסקייפ אפשר לדבר מאות דקות ללא הגבלה, ועושים זאת בעיקר אנשים פרטיים, שבעבר בכלל לא טילפנו לחו"ל. אולם אופיין של השיחות הוא זמני, מיידי ולא מהותי. אני משכנע שבארגונים שרוצים לקיים שיחות רציניות לחו"ל לאורך זמן, עדיין יעדיפו את ה-TDM, במיוחד כאשר המחירים זולים".
לגבי נושא הניידות, אמר פרי כי למרות שברק אינה קשורה ישירות לנושא, עדיין ישנן רגולציות שמחייבות והוא משוכנע שבתוך כמה חודשים הניידות במספרים תהיה עובדה קיימת, וחברות הסלולר תאלצנה לפעול בהתאם. "ברק 013 מבחינתה ערוכה לנושא ברמה הבינלאומית. ברמת המאפ"י, אנחנו עדיין לא שם, אבל כשנגיע נהיה ערוכים לכך", הוא ציין.
בהתיחסו לשוק האינטרנט בישראל, אמר פרי כי מדובר בשוק ענק, שגדל בקצבים מטורפים וברק היא אחת החברות הבודדות שהורידה את מחירי הגלישה למחירים הנמוכים ביותר בשוק. "עשינו את זה במודע כי הבנו שהמספרים והחדירה המוצלחת שלנו אל שוק השיחות הבינלאומיות, לא תהיה בשוק האינטרנט, ולכן בנוסף לאיכות, שירות ואמינות הלכנו גם על המחיר. נתח השוק שלנו הוא 14 אחוזים באינטרנט, עם למעלה מ-1.36 מיליון לקוחות בפס הרחב עוד לפני המיזוג עם נטוויז'ן".
פרי ציין כי במשך כמה שנים תפקדה ברק בשוק תחרותי כאשר על צווארה היה עול כבד של אגרות חוב, "לשמחתנו הנטל הזה ירד מעלינו, העננה מאחורינו. כעת, כאשר מסתכלים קדימה, ברור לכולם כי מיצינו את השוק, כי בכל זאת השוק בישראל מוגבל מספרית, למרות שהוא שוק מאוד ערני וטכנולוגי, ולכן הגידול היה בקצבים וגם ב-IPTV, תחום שאנו הולכים אליו כמו כולם".
פרי הוסיף ואמר כי "המיצוב המרכזי של ברק כיום הוא מכירת פתרונות תוכנה ותשתיות אינטגרטיביות, מעטפת כוללת, מהתחלה ועד הסוף, כולל פתרונות תקשורת כמובן. נטוויז'ן מובילה בתחום הזה ולכן המיזוג איתה יהפוך את הקבוצה לאחת הגדולות בשוק".
בתשובה לשאלה, אמר פרי כי עולם ה-voice מביא לברק 80% מהכנסותיה, וכאן גילה כי ברק מתחרה על דקות שיחה בינלאומיות בכל העולם, ולא רק מישראל החוצה. "בזכות הטכנולוגיות, השרתים והיכולת שלנו להיות פרושים בכל העולם, אנחנו מסוגלים להתחבר לעשרות ספקים ולהתמודד על מכרזי שיחות בינלאומיות במקומות הנידחים ביותר בעולם, כמו למשל חיל האויר של אינדונזיה. אנחנו היינו הראשונים שסיפקנו VOICE לצבא האמריקני בעיראק, יש לנו נוכחות בקפריסין, טורקיה ועוד הרבה מאוד מקומות".
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןהפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים
וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך
לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם
אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.
סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית
של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".
יש מהלכים שאפשר
לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.
אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?
"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?
הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.
למה נועד הפטור?
להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.
מה החשש של הקמעונאים?
תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.
טענת המתנגדים העיקרית?
אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.
הצרכנים באמת יחסכו?
כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.
מי ירוויח הכי הרבה?
עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.
איך דואר ישראל יתמודד?
כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.
מה עם נקודות איסוף?
יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.
השפעה על חברות ישראליות?
פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.
כמה המדינה תפסיד?
כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.
יש קשר פוליטי?
רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.
עמדת אתרי הסחר הישראליים?
חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.
יש חלופות טובות יותר?
פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.
מתי זה נכנס לתוקף?
צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.
מה אומר הדרג המקצועי?
התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.
ילכו לבג"ץ?
איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.
