"בתוך שנתיים-שלוש תהיינה רק שלוש חברות תקשורת גדולות בארץ"

נתי פרי, מנכ"ל 013-ברק, מדבר על על עתידו של שוק התקשורת המקומי

"מגמת הקונסולידציה שמאפיינת את ענף התקשורת מגיעה גם לשוק הישראלי. בתוך שנתיים-שלוש תהיינה בישראל רק שלוש חברות תקשורת גדולות: ברק - לאחר המיזוג עם נטוויז'ן, גלובקול ועוד חברה שלישית. ברק הממוזגת תהיה ספקית התקשורת לאינטרנט, טלפון ותשתיות הגדולה בישראל עם למעלה מ-400 אלף מנויים". דברים אלו אמר השבוע נתי פרי, מנכ"ל 013-ברק, בפתיחת כנס משותף של המועדונים CTO ו-STORAGE של אנשים ומחשבים, שהתארחו בבית ברק 013 בראש העין.

פרי אמר כי נתח השוק של ברק בשוק השיחות הבינלאומיות, נקודת המוצא ממנה החלה החברה את פעילותה, עומד כיום על 36%, והוא כולל גם נוכחות מסיבית בשוק העסקי ארגוני. הוא הוסיף ואמר כי בניגוד להערכות שונות, תוכנות VoIP כמו סקייפ אינן מאיימות על ספקיות התקשורת הגדולות. הסיבה לכך, לדבריו, היא ש"השיחות בתחום ה-TDM, שהוא התחום הקונבנציונלי, נעשות זולות יותר ויותר. היום שיחה מישראל לחו"ל זולה יותר לפעמים מאשר שיחה בארץ. זוהי תוצאה של תחרות בריאה, שהצרכן נהנה ממנה. ההבדל הוא שבסקייפ אפשר לדבר מאות דקות ללא הגבלה, ועושים זאת בעיקר אנשים פרטיים, שבעבר בכלל לא טילפנו לחו"ל. אולם אופיין של השיחות הוא זמני, מיידי ולא מהותי. אני משכנע שבארגונים שרוצים לקיים שיחות רציניות לחו"ל לאורך זמן, עדיין יעדיפו את ה-TDM, במיוחד כאשר המחירים זולים".

לגבי נושא הניידות, אמר פרי כי למרות שברק אינה קשורה ישירות לנושא, עדיין ישנן רגולציות שמחייבות והוא משוכנע שבתוך כמה חודשים הניידות במספרים תהיה עובדה קיימת, וחברות הסלולר תאלצנה לפעול בהתאם. "ברק 013 מבחינתה ערוכה לנושא ברמה הבינלאומית. ברמת המאפ"י, אנחנו עדיין לא שם, אבל כשנגיע נהיה ערוכים לכך", הוא ציין.

בהתיחסו לשוק האינטרנט בישראל, אמר פרי כי מדובר בשוק ענק, שגדל בקצבים מטורפים וברק היא אחת החברות הבודדות שהורידה את מחירי הגלישה למחירים הנמוכים ביותר בשוק. "עשינו את זה במודע כי הבנו שהמספרים והחדירה המוצלחת שלנו אל שוק השיחות הבינלאומיות, לא תהיה בשוק האינטרנט, ולכן בנוסף לאיכות, שירות ואמינות הלכנו גם על המחיר. נתח השוק שלנו הוא 14 אחוזים באינטרנט, עם למעלה מ-1.36 מיליון לקוחות בפס הרחב עוד לפני המיזוג עם נטוויז'ן".

פרי ציין כי במשך כמה שנים תפקדה ברק בשוק תחרותי כאשר על צווארה היה עול כבד של אגרות חוב, "לשמחתנו הנטל הזה ירד מעלינו, העננה מאחורינו. כעת, כאשר מסתכלים קדימה, ברור לכולם כי מיצינו את השוק, כי בכל זאת השוק בישראל מוגבל מספרית, למרות שהוא שוק מאוד ערני וטכנולוגי, ולכן הגידול היה בקצבים וגם ב-IPTV, תחום שאנו הולכים אליו כמו כולם".

פרי הוסיף ואמר כי "המיצוב המרכזי של ברק כיום הוא מכירת פתרונות תוכנה ותשתיות אינטגרטיביות, מעטפת כוללת, מהתחלה ועד הסוף, כולל פתרונות תקשורת כמובן. נטוויז'ן מובילה בתחום הזה ולכן המיזוג איתה יהפוך את הקבוצה לאחת הגדולות בשוק".

בתשובה לשאלה, אמר פרי כי עולם ה-voice מביא לברק 80% מהכנסותיה, וכאן גילה כי ברק מתחרה על דקות שיחה בינלאומיות בכל העולם, ולא רק מישראל החוצה. "בזכות הטכנולוגיות, השרתים והיכולת שלנו להיות פרושים בכל העולם, אנחנו מסוגלים להתחבר לעשרות ספקים ולהתמודד על מכרזי שיחות בינלאומיות במקומות הנידחים ביותר בעולם, כמו למשל חיל האויר של אינדונזיה. אנחנו היינו הראשונים שסיפקנו VOICE לצבא האמריקני בעיראק, יש לנו נוכחות בקפריסין, טורקיה ועוד הרבה מאוד מקומות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

מאיר ברדוגו מנכ"ל הטוטו. צילום: ברני ארדובמאיר ברדוגו מנכ"ל הטוטו. צילום: ברני ארדוב

הישראלים אוהבים להמר: מעל 2 מיליארד שקל הכנסות במחצית הראשונה של 2025

למרות שלא התקיים טורניר בינלאומי גדול במהלך החצי הראשון של 2025, ההכנסות זינקו ב-4% לעומת התקופה המקבילה ב-2024; הרווחים למדינה עמדו על 462 מיליון שקל, וערוץ האונליין כבר מהווה מעל רבע מהפעילות

רן קידר |
נושאים בכתבה טוטו

דירקטוריון הטוטו אישר את הדוחות הכספיים לחציון הראשון של 2025, שהראו שיא חדש בהיקף ההכנסות, כ־2.073 מיליארד שקל. זוהי עלייה של כ-4% לעומת החציון המקביל אשתקד, שבו נכלל גם טורניר היורו, ובגידול של כ-300 מיליון שקל מעל היעדים התקציביים שנקבעו מראש. הרווחים שהועברו לקופת המדינה הסתכמו ב-462 מיליון שקל,עלייה של כ-3% לעומת החציון הראשון של 2024, שגם הוא נחשב עד כה לחציון שיא. במקביל, חולקו לציבור מהמרים פרסים בהיקף של יותר מ-1.4 מיליארד שקל. 

מגמה נוספת שניתן לראות היא שערוץ האונליין של הטוטו הולך וגדל, וייצר הכנסה של 569 מיליון שקל בחציון הראשון, שהם כ-27% מכלל ההכנסות. מדובר בעלייה של כ-45 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בפילוח לפי ליגות, ליגת ווינר בכדורגל הישראלית מייצרת רק כ-119 מיליון שקל, לעומת ליגת האלופות, שמובילה עם הכנסות של כ-150 מיליון שקל. אחריה נמצאת ליגת ה-NBA עם כ-147 מיליון שקל והליגה הספרדית עם כ-123 מיליון שקל. 

בזירת המשחקים הבודדים, גמר ליגת האלופות בין פריז סן-ז'רמן לאינטר היה המשחק המכניס ביותר בחציון עם כ-10 מיליון שקל. המשחק המקומי הבולט היה גמר גביע המדינה בין בית"ר ירושלים להפועל באר שבע, שהכניס 5.3 מיליון שקל. 

יו"ר הטוטו, שבתאי צור: " החציון הראשון בשנת 2025 ממשיך להתנהל כשברקע הלחימה של ישראל במספר חזיתות והוא הסתיים כידוע במערכה מול איראן. אף על פי כן הטוטו בזכות שורת מהלכים שהוביל בשנים האחרונות הצליח גם בחציון הזה להמשיך לשפר את חווית הלקוח ולהגדיל את הרווחים שהוא מעביר למדינה, וכה חיוניים לה דווקא על רקע האתגרים הרבים שניצבים בפניה בימים אלה". 

מנכ"ל הטוטו, מאיר ברדוגו: " אני גאה בעובדי הטוטו שעל אף המורכבות ברמה הלאומית הצליחו לשמור על רצף תפקודי מלא בחציון הראשון, שהוביל לתוצאות העסקיות הטובות בתולדות החברה גם בהכנסות וגם בכספים המועברים לציבור. צריך לזכור שמדובר בשנה ללא אירוע ספורט גדול, ואף על פיכן הצלחנו לעקוף בחציון הראשון את ההכנסות שהיו בחציון של 2024 אשר כלל גם את היורו בגרמניה ונחשב ל