מסים/ניכוי מע"מ מעסקאות ברשות הפלסטינית/עליון
עובדות וטענות:
המערערת הינה חברה הרשומה בישראל כ"עוסק". בתקופה שבין אוקטובר 1995 לבין ינואר 1998, היא תקופת השומה שבמחלוקת, רכשה המערערת חומרי גלם מעוסקים הרשומים ברשות הפלסטינית וכן מכרה סחורות לעוסקים פלסטינים. בגין חומרי הגלם שרכשה המערערת הוצאו לה חשבוניות מיוחדות כקבוע בתקנות. המערערת הגישה למשיב דו"חות תקופתיים כדין ובמסגרתם ביקשה לנכות את המע"מ המופיע בחשבוניות המיוחדות הנ"ל כמס תשומות. סך הניכוי על פי החשבוניות המיוחדות היה 366,780 ש"ח. ואולם, במהלך ביקורת שערך המשיב במשרדי המערערת, נמצא כי המערערת לא הגישה את הטופס המיוחד הנדרש על פי דין (טופס 878). המערערת טענה כי לא ידעה על הצורך בהגשת הטופס והזדרזה להגיש את הטפסים החסרים לכל התקופה. המשיב דחה את ההסבר בגין אי הגשת הטפסים וסרב להכיר בניכוי מס התשומות. כן דחה המשיב את בקשת המערערת להפעיל את סמכותו על פי סעיף 116 לחוק המע"מ ולהאריך את המועד להגשת הטפסים. המשיב נימק את החלטתו בכך שעקב שיטת ההתחשבנות עם הרשות הפלסטינית, כפי שנקבעה בהסכם פריס (הסכם שנחתם לאחר הסכמי אוסלו), יגרום הניכוי המבוקש הפסד לקופת המדינה. ואולם, בבדיקה שנערכה ביחס למחצית מכמות החשבוניות שהוצאו בגין מכירותיה של המערערת לעוסקים פלסטינים בתקופה הרלוונטית, התגלה כי המשיב לא העביר לרשות המס הפלסטינית סך של 787,898 שקלים חדשים. זאת, ככל הנראה, משום שסכום זה לא נדרש על ידי רשות המס הפלסטינית. כמו כן, מכיוון שחלפו שישה חודשים ממועד הוצאת החשבוניות, איבדה רשות המס הפלסטינית את הזכות לדרוש ולקבל סכום זה מרשות המס הישראלית. התוצאה היתה, אפוא, כי בידי המשיב נותר סכום מס שלא הועבר לרשות בשיעור העולה על סכום הניכוי המבוקש ע"י המערערת. המערערת טוענת, כי מהמתואר לעיל עולה באופן ברור, כי בעקבות מנגנון ההתחשבנות שנקבע בהסכם פריס התעשרה קופת המדינה בסכום משמעותי אשר עולה בשיעור ניכר על סכום הניכוי המבוקש ומשכך, אין המשיב יכול לנמק את סירובו לאפשר את הניכוי בהפסד שייגרם לקופת המדינה בשעה שלמעשה נוצר רווח לקופה. לטענתה, אין זה מוצדק בנסיבות המקרה, ליישם את מדיניותו העקרונית של המשיב שלא להאריך את המועד להגשת טופסי 878 ומכל מקום, העלאתה של הטענה בדבר ההפסד שלכאורה ייגרם אינה עולה בקנה אחד עם חובת תום הלב המוטלת על המשיב.
דיון משפטי:
כב' הש' ד' ביניש:

רשות המסים: נעצרו 5 אנשי ביטוח ופיננסים בחשד להונאת מס במיליוני שקלים
נחשפה רשת שזייפה מסמכי פטור והוציאה החזרי מס במרמה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. בפשיטות נתפסו רכבי יוקרה, כספים מזומן ומסמכים; בית המשפט האריך את מעצרם של החשודים עד ל-10 בספטמבר
מפלג ההונאה של מחוז חוף במשטרה, יחד עם יחידת חקירות מס הכנסה חיפה והצפון ברשות המסים ובליווי פרקליטות מחוז חוף, חשפו פרשייה רחבת היקף שנחקרת בשנה האחרונה. במסגרת החקירה נעצרו חמישה חשודים המשתייכים לחברות ביטוח ופיננסים, בחשד לעבירות מרמה, זיוף וקבלת דבר במרמה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.החקירה החלה כהליך סמוי והפכה לאחרונה לגלויה, עם פשיטות נרחבות שביצעו כוחות המשטרה וחוקרי רשות המסים על בתים ומשרדים ברחבי הארץ. במהלך הפעילות נתפסו רכבי יוקרה, סכומי כסף גדולים ורבים במזומן, מסמכים חשובים ומחשבים, שהיוו עדות מוחשית להיקף הפעילות של החשודים.
על פי החשד, המעורבים יצרו שיטה שיטתית של זיוף מסמכי פטור ממס הכנסה, באמצעותם הצליחו להוציא החזרי מס פיקטיביים בסכומי עתק. ההיקף הכספי של המעשים מוערך בעשרות מיליוני שקלים, כאשר מאות אנשים היו מעורבים בפרשה: חלקם כקורבנות, שנוצלו והוטעו, ואחרים כמי שסיפקו שירותים שונים או היו שותפים לעבירות.החשודים שהובאו בפני בית המשפט הוגדרו כמעורבים המרכזיים שעומדים בראש הפרשה. בקשת המשטרה ורשות המסים להאריך את מעצרם התקבלה ובית המשפט האריך את מעצרם עד ל-10 בספטמבר, דבר שדי מעיד על חומרת החשדות המיוחסים להם, ועל הצורך של החוקרים להעמיק את הבדיקות שלהם.
מעבר להיבט הפלילי, מדובר בפרשייה שנחשבת למשמעותית מאוד למשק ולמערכת הפיננסית. זיוף מסמכים רשמיים של רשות המסים פוגע לא רק באמון הציבור. הוא יוצר נזק ישיר לקופת המדינה. ואנחנו כבר יודעים כמה רשות המסים מנסה לדאוג לקופה זו - בין אם זה בעקבות המלחמה שנארכת קרוב לשנתיים וגוררת הוצאות גדולות ובין אם זה במימון צרכים נוספים. חשוב לציין - בשנת 2024 הגרעון של המדינה גדל ועמד נכון לשנה הנוכחית ( לפי מה שהגדירה הממשלה) על כ-4.8% מהתוצר. והסתכם בכ-37 מיליארד שקל מתחילת השנה. הדבר התאפשר בעיקר בעקבות רשות המסים אשר הגדילה את קופת המדינה בעיקר בעקבות המהלך של חוק המס על הרווחים הכלואים וגם בחקירות מע"מ שהורחבו בתקופה האחרונה.
בנוסף, העובדה שמדובר באנשי חברות ביטוח ופיננסים, תחום אשר אמור לגלם יציבות ואמינות. מעלה שאלות גדולות על מנגנוני הבקרה והפיקוח בענף. האם לא יכלו לזהות את זה מוקדם יותר? איך קרה שהם הצליחו לגייס סכומים כלכך גבוהים שהגיעו להיקפים של עשרות מיליוני שקלים? ועוד שאלות רבות שנוגעות למערכת האכיפה וההרתעה כיום.
- שיקר לביטוח לאומי והעלים מסים במיליונים - סוף גנב לתליה
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה צפוי בהמשך?
זיוף מסמכים רשמיים והוצאת כספים מקופת המדינה במרמה,במקרה שיוכח דפוס פעולה שיטתי, עשוי להעמיד את החשודים בפני אישומים של זיוף וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. עבירות שעונשיהן עשויים להגיע לשנות מאסר בפועל. הארכת המעצר עד 10 בספטמבר מעידה שבית המשפט שוכנע בקיומה של תשתית ראייתית ראשונית ובחשש לשיבוש הליכים או להשפעה על עדים. ככל הנראה - ועל פי תהליכים בעבר, בשלב הבא ייבחנו שרשרת הראיות הדיגיטליות (מחשבים, טלפונים, מסמכים) והקשרים בין המעורבים, וייכרע האם מדובר ביוזמה נקודתית או ברשת מאורגנת. ככל שייווצר קו מחבר בין גורמים נוספים בענף, ייתכן שהחקירה תתרחב ותוביל לכתבי אישום גם נגד בעלי תפקידים נוספים.