מדד מנהלי הרכש המשיך להציג התרחבות גם באוגוסט
מדד מנהלי הרכש בישראל של דן אנד ברדסטריט ישראל וארגון מנהלי הרכש המשיך באוגוסט, זה החודש השני, להימצא במגמת התרחבות עת הגיע לגובה 57.5% - הערך הגבוה ביותר שנמדד מאז חודש אוקטובר 2004 וזאת לעומת ערך של 54.2% ביולי, עלייה של 3.3% לעומת החודש הקודם.
מדד מנהלי הרכש מבוסס על סקר מקיף שעורכים B&D בקרב מנהלי הרכש של חברות תעשייתיות מובילות במגזר היצרני בישראל. המדד בודק את השינוי ברכיבים שונים בפעילות החברה הנסקרת כמו ביקושים מקומיים, ביקושים לייצוא, תפוקות ייצור, מלאי, העסקת עובדים ועוד.
כלכלני דן אנד ברדסטריט וארגון מנהלי הרכש מציינים, כי השיפור במדד מנהלי הרכש באוגוסט הושפע בעיקר מעלייה ביצוא ובביקושים המקומיים. ברכיב הביקושים לייצוא נרשמה החודש עלייה של 4.3% וזהו החודש השישי ברציפות שהרכיב נמצא במגמת ההתרחבות. הערך שנמדד באוגוסט עומד על 58.1% לעומת ערך של 53.8% אשר נמדד בחודש הקודם.
ברכיב הביקושים המקומיים חלה החודש עלייה 2.6% כאשר הערך שנמדד באוגוסט עומד על 54% לעומת 51.4% שנמדד ביולי. המשיבים לסקר ציינו כי ניכר גידול משמעותי הן ברמת הביקושים לייצוא והן לרמת הביקושים בארץ.
בחינת רכיבי המדד הנוספים מעלה, כי מרביתם הציגו באוגוסט התרחבות. רכיב תפוקות הייצור, השלים באוגוסט 22 חודשים רצופים של עליה, ל-61.4% לעומת 59.3% ביולי, עליה של 2.1% . כלכלני המדד מסבירים, כי ההתרחבות ברכיב תפוקות הייצור נובעת מהעלייה בביקושים המקומיים ובביקושים ליצוא.
גם רכיב כמות הרכישות למלאי הושפע מהעלייה בביקושים והערך שנמדד באוגוסט היה 56.7% לעומת 54.7% ביולי.
ברכיב התעסוקה נמשכה מגמת ההתרחבות 19 חודשים ברציפות, הערך שנמדד באוגוסט עמד על 56.6% לעומת 56.5% ביולי והוא מבטא עלייה בהעסקת עובדים במגזר היצרני בישראל.
ברכיב המחירים נרשמה באוגוסט עלייה דרסטית של 14.5% בערך המדד שקפץ מ-50.8% בחודש הקודם ל-65.3% באוגוסט. העלייה החדה ברכיב המחירים מיוחסת, לדברי כלכלני המדד, לעלייה החדה במחירי חומרי הגלם.
הרכיבים במדד שסבלו באוגוסט מהאטה הם רכיב מלאי מוצר מוגמר שירד ב-3% ל-47.6%, ברכיב רמות המלאי של חומרי הגלם שירד ב-3.7% ל-49.4%. ירידת הערכים בשני רכיבים אלה היא תוצאה של העלייה המתמשכת בביקושים למוצרים בשוק המקומי והזמנות יצוא.
ברכיב זמני האספקה ביבוא המשיכה מגמת האטה הנמשכת מזה חודשים רבים, הערך שנמדד החודש עומד על 38.5% לעומת 43.3% בחודש הקודם , כלכלני המדד מסבירים כי רכיב זמני האספקה אינו משוקלל במדד מנהלי הרכש הכללי והוא מעיד בעיקר על מגמת הההתארכות בזמני האספקה של מוצרי יבוא. ברכיב זמני האספקה בשוק המקומי נמדד החודש ערך של 50% ללא שינוי מהערך שנמדד בחודש הקודם.
מנתונים אשר נתקבלו ממדדי מנהלי הרכש בארה"ב ובאנגליה ניתן לראות, כי המשק היצרני האמריקאי ממשיך גם בחודש יולי להימצא במגמת התרחבות, אם כי נצפתה התמתנות במגמה ולעומתו המשק היצרני האנגלי עבר בחודש יולי ממגמת האטה להתרחבות. המדד האמריקאי עומד לחודש יולי מראה 53.6% לעומת 56.6% בחודש הקודם. המדד האנגלי עומד בחודש יולי על 50.1% לעומת 49.2% אשר נמדד בחודש הקודם.
יש לקוות, אומרים בדן אנד ברדסטריט, כי המשך מגמת ההתרחבות במשק האמריקאי והמעבר להתרחבות במשק היצרני האנגלי יהוו סיבה לאופטימיות לגבי המשק היצרני בישראל.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".