איום הפס הרחב לא יסתפק בבזק: יגיע ללווין ולכבלים
הודעת eBay על רכישת Skype תמורת 2.6 מיליארד דולר מהווה הצהרת כוונות אסטרטגית של החברה עם כניסתה לתחום ה-VoIP, סבור האנליסט רן ישראלי מכלל פיננסים בטוחה.
העסקה, הוא מציין, תעניק לחברה מאגר לקוחות חדש של כ-50 מיליון משתמשים רשומים לעומת כ-150 מיליון לקוחות ב-eBay (שרק שליש מהם נחשבים לפעילים) ומהווה פלטפורמה לחברה לבניית קשרים חדשים עם לקוחות.
Skype, שהוקמה ב-2002 ושהכנסותיה נאמדות בכ-80 מיליון דולר, היא החברה המובילה בשוק שירותי VOIP (יחד עם חברת Vonage), ולמעשה, אומר ישראלי, מסמנת את המהפכה הטכנולוגית במעבר לשירותי תקשורת מבוססי פס רחב.
בשנים האחרונות, אומר האנליסט, השינויים הטכנולוגים בענף התקשורת מציבים את חברות ספקי התקשורת בפני אתגרים עצומים ומקשים על יכולתו של הרגולטור לקבוע את כללי המסגרת לפעילות בענף. הדוגמא הטובה לכך, לדבריו, היא טכנולוגיית ה-VOIP (או VOB) שלמעשה מבטלת את הצורך של חברות התקשורת לבנות רשת גישה חליפית לחברות "הבזק" השונות על מנת לספק שירותי תקשורת נייחת ללקוחות, או לחילופין מונעות את הצורך בשירותי ה-Unbundling.
אומנם, מציין ישראלי, אין חשש שחברות תקשורת מקומיות שבודקות את נושא ה-VOIP בחודשים האחרונים ירכשו במיליארדי דולרים אך הוא מדגיש שהאיום הטכנולוגי בדמות הפס הרחב משפיע כבר כיום בעיקר על חברת בזק בתחום השיחות הפנים ארציות ובעתיד הרחוק צפוי להשפיע גם על חברות הכבלים והלוויין בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית. מספיק לציין שישראל מובילה בעולם בשימוש ב-Skype.
ישראלי מונה מספר נקודות שיש בהן להשפיע על נקודת מבטנו על הענף מבחינה טכנולוגית:
האנליסט מפנה את תשומת הלב לכך, שמשרד התקשורת אפשר למספר חברות תקשורת (האחרונה מביניהן היא סלקום) לבצע ניסוי VOB על מנת להעמיד את השירותים האלה בעתיד לשימוש הציבור ובכך לפתוח את שוק התקשורת הנייח לתחרות מיידית שכן ה-VOB מבטל את חסם הכניסה המשמעותי בענף. הנושאים שעדיין עומד על הפרק הם גובה דמי הקישוריות לשיחות נכנסות (להערכתנו בטווחי המחיר שיגבו לא צפוי להשפיע על הענף) והאם בזק תהייה רשאית לתת שירות דומה (ואם כן מתי ותחת אלו הגבלות). בשורה התחתונה גם אם בזק תהייה רשאית לתת שירותי VOB הרי שמדובר שבשירות שיפגע בהכנסותיה שלה משיחות פנים ארציות ובסופו של יום תוצאותיה של החברה בתחום התקשורת פנים ארצית צפויות להיפגע משמעותית בשנים הקרובות כתוצאה מפתיחת התחרות.
הוא מתייחס גם לניידות מספרים ואומר, כי התפתחות רשתות התקשורת מאפשרת להסדיר את הנושא וכי נכון להיום ניידות המספרים בארץ צפויה להתחיל בתחילת שנת 2007 בתלות ביכולתם של חברות התקשורת להפעיל לחצים על משרד התקשורת לדחות את רוע הגזרה. נראה לו שההשפעה בסקטור זה צפויה להיות יחסית זניחה בגלל מבנה השוק וחלוקתו בין החברות (אם כי כמובן תאלץ את החברות להשקיע יותר בשימור לקוחות). מנגד, הוא מוסיף, ההשפעה בתחום הטלפוניה הנייחת תהיה גבוהה יותר ותאפשר גם לעסקים להחליף מפעיל בקלות מבלי להחליף את מספרי הטלפון הנייח דבר שלהערכתו יהווה איום משמעותי על בזק בסגמנט העסקי (והוא מזכיר שוב שהסגמנט העסקי מהווה יותר מ-60% מההכנסות החברה ורק מ-1% מהלקוחות).
נקודה נוספת אליה מתייחס ישראלי - טלוויזיה הרב ערוצית על תשתית האינטרנט - כיום, הוא אומר, עוד מוקדם להעריך את השפעת השירות הנ"ל על התחרות מול חברות הכבלים והלוויין שכן הוא מצריך תשתית שירותי אינטרנט מהיר של כ-6-8 מגה לכל בית ויחלפו מספר שנים, לדעתו, עד שישראל תספק את הקצבים (למרות שבעולם הם כבר קיימים).
בכלל פיננסים בטוחה חותמים את הסקירה על הענף בתזכורת להמלצות שהעניקו למניות חברות הסלולאר המקומיות. על פרטנר הם ממליצים קניה עם מחיר יעד של 50 שקל למניה ומעריכים, כי למרות המומנטום החיובי בשבועות האחרונים, המשקיעים לא הפנימו עדיין את מלוא יכולתה של החברה להתגבר על השפעת דמי הקישוריות.
על בזק הם ממליצים ב"תשואת חסר" עם מחיר יעד של 5.2 של למניה, וצופים, כי למרות כניסתם של ב"ע חדשים, הם לא יוכלו למנוע את הפגיעה בהכנסות החברה בתחום התקשורת הנייחת והתגברות התחרות בענף.
ולבסוף - גם על מת"ב ממליצים בבית ההשקעות ב"תשואת שוק" עם מחיר יעד של 35 שקל למניה, על רקע התוצאות החלשות של החברה בפרט ושל התעשייה ככלל.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".