יבוא רכבים נמל
צילום: תמר מצפי

צמיחה בכאילו? הכלכלנים אומרים שהיה דווקא "קיפאון"

נתון הצמיחה הרשמי ברבעון האחרון של 2022 הוא 5.8%, אבל מה שקרה הוא זינוק עצום של 1,260% ברכישת כלי רכב, בגלל "הקדמת רכישות לפני עליית מיסים". אם תנטרלו את המספר הזה - הייתה בכלל ירידה בצריכה הפרטית של 1.5% (ולא עלייה של 10.6%)
נתנאל אריאל | (3)

כלכלת ישראל צמחה בצורה חזקה ברבעון האחרון של 2022? כך אומרים הנתונים היבשים. התוצר צמח ברבעון הרביעי ב-5.8% והשלים צמיחה שנתית של 6.5% (להרחבה). אבל רגע, האם זה מה שקרה? הכלכלנים לא בטוחים. אם תבדקו את הנתונים יותר לעומק, מתברר שעיקר הגידול נבע מרכישת כלי רכב, והמיסוי על כך - הצריכה הפרטית זינקה ברבעון ב-10.6% אבל אם תנטרלו את רכישות כלי הרכב מדובר בהתכווצות של 1.5% בצריכה הפרטית - ולכן גם קיפאון בצמיחה הכוללת, כך על פי בנק דיסקונט ולידר שוקי הון. לדעתם, אמנם הנתון היבש הוא צמיחה, אבל אם לא מנטרלים את הנתון של כלי הרכב בעצם נוצר "עיוות" בנתוני הצריכה הפרטית.

בחטיבת המאקרו של דיסקונט אומרים כי "התנודות החדות ביבוא כלי רכב מוסיפות להשפיע על נתוני הצמיחה, והפעם באופן דרמטי". לדבריהם, בפועל היה "קיפאון בצמיחה ברבעון האחרון של 2022, בניכוי מיסוי מכוניות (לצריכה בפרטית ורכבי ליסינג לעסקים)".

אז איך נתון חיובי יכול להפוך לקיפאון? בסקירה של לידר שוקי הון אפשר למצוא נתון מפלצתי - על פי יונתן כץ, מדובר בזינוק ברכישת כלי רכב של 1,260% כאשר הגורם לזינוק הזה הוא "על רקע הקדמת רכישות לפני עליית מיסים בתחילת 2023". הם גם מוסיפים ש"נתוני היבוא היו מעט תמוהים: זינוק כה חזק ברכישת כלי רכב היה אמור להביא לעלייה ביבוא (מה שגורע מהתוצר). בפועל היבוא ירד ב-7.1%" ולדעתם "כנראה שהיבוא האחר, בעיקר יבוא תשומות לייצור ויבוא מוצרי השקעה, ירד בחדות"

בכל מקרה, למרות ה"עיוות", לידר בכל זאת מציינים ש"נתוני הצמיחה ברבעון הרביעי היו חיוביים בסך הכל".

בדיסקונט מציינים ש"הצריכה הפרטית התרחבה ב-10%, אולם, בניכוי יבוא מכוניות (שוב רכיב מתעתע זה), התכווצה בקצב שנתי של 1.5%. נציין, כי למעט הגידול החריג ביבוא מכוניות (וגידול נאה בצריכת מוצרי מזון), התאפיין הרבעון האחרון בנסיגה במספר רב של רכיבים לצריכה שוטפת ובני-קיימא. מנגד, נמשכה העליה המהירה בצריכה פרטית של שירותים. כזכור, רכיב זה ספג במהלך הקורונה את עיקר הפגיעה, ועתה (בחלוף שלוש שנים) גבוה בכ-6% בהשוואה לרמתו ערב המשבר, קצב גידול נמוך משמעותית מזה של טרום הקורונה".

החולשה ביבוא: נסיגה שנתית של 10% ביצוא הייטק ויצוא תעשייתי

על פי לידר, "באותה עת, נמשכת החולשה ביצוא, עם נסיגה בשיעור שנתי של 10% ביצוא ההייטק וביצוא התעשייתי. ההשקעה במכונות וציוד התכווצה בלמעלה מ-10%, ומנגד, ההשקעה בבניה למגורים הוסיפה להתרחב בקצב מהיר (שיעור שנתי של כ-15%) וכך גם ההשקעה בבניה שלא למגורים ובתשתיות. כשאנו בפיתחה של שנת 2023, תמונה זו בהחלט מעוררת דאגה. כזכור, אנו צופים השנה צמיחה מתונה מאד של כ-2.5%, כאשר נתוני הרבעון האחרון של 2022 עשויים לרמז על תרחיש פסימי עוד יותר".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בלידר גם מציינים ש"ההשקעות בבנייה למגורים ממשיכות לתמוך בפעילות עם גידול של 14.9%, מגמה מתמשכת כבר מספר רבעונים, וגם ההשקעות בתשתית 19.6%. מנגד,  ההשקעות במכונות וציוד ירדו לאחר גידול חד ברבעון הקודם. 

ומה לגבי פריון העבודה?

בלידר אומרים שאמנם "הצמיחה הגיעה ל-6.5% בשנת 2022 אך הפריון ירד. לאחר גידול מהיר בפריון בשנים האחרונות 3.5% בשנת 2021, 6.7% בשנת 2020. בשנת 2022 הפריון (התפוקה לשעת עבודה בסקטור העסקי) ירד ב-6%, כאשר מספר שעות העבודה עלה ב-8.9% לעומת גידול בתוצר העסקי הנקי של 8.3%. לדברי לידר, התופעה מוסברת בעיקר על ידי תמהיל הצמיחה עם גידול חד בצריכת שירותים לאחר היציאה מהקורונה - עם אפשרות להתייעלות מוגבלת במרבית הסקטורים. לאחר שנתיים של צמיחה מוטת הייטק עם פריון גבוה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 19/02/2023 18:09
    הגב לתגובה זו
    פשוט ישראבלוף. צמיחה מעוותת, הכול באשראי ובמימון
  • 2.
    תרגיל המיסוי לרכב 19/02/2023 15:40
    הגב לתגובה זו
    לא אתפלא אם הייתה פה הכוונה מלמעלה להעלות את התוצר
  • 1.
    אז מה בדיוק הבעיה שלך? הממשלה הקודמת? (ל"ת)
    שומר הסף 19/02/2023 14:59
    הגב לתגובה זו
טויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרןטויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרן

הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על חזרתה של הקורולה לשוק באמצעות ייבוא הרכב ממפעלי טויוטה ביפן. הקורולה נעדרת מהשוק כמעט שנתיים מאחר והיא היתה מגיעה לשוק הישראלי ממפעלי טויוטה בטורקיה, שהכריזה על חרם כלכלי על ישראל אחרי ה 7.10. 

עדיין אין מחיר לרמות הגימור השונות

יואב פולס |

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על שיווק מחדש של הטויוטה קורולה המבוקשת. הטויוטה קורולה שנעדרת מהשוק כמעט במשך שנתיים עקב החרם הכלכלי שהטיל נשיא טורקיה על ישראל אחרי טבח השבעה באוקטובר 2023, חוזרת לשוק הישראלי, ישירות מהמפעל ביפן.

הטויוטה קורולה שהחזיקה ביקושים יציבים בעיקר מציי הרכב, אבל לא רק, השאירה את הזירה ריקה למתחרה הגדולה שלה היונדאי אלנטרה ההיברידית. ביוניון מוטורס הצליחו לחפות מעט על העדרותה של הקורולה מהשוק באמצעות הטויוטה קורולה קרוס, אבל טוב ככל שתיהיה הקורולה קרוס לא באמת הצליחה למלא את החסר.

נזכיר כי במקביל להיעדרות של הקורולה מהשוק, גם הטויוטה CHR נעדרת מהשוק מאותה הסיבה בדיוק.


טויוטה קורולה, עכשיו יפנית אמיתית. צילום יצרן

עם הטלת החרם, וכאשר היה ברור כי מדובר באירוע מתמשך, זה היה רק עניין של זמן עד שיגיעו לישראל קורולות ממפעלים אחרים. ייבוא הקורולה ממקורות אחרים הביא עימו גם בעיות אחרות, כמו עלויות שילוח ימי מיפן (לעומת מטורקיה) ובעיקר מציאת חלון הייצור אצל היצרנית שניתן יהיה להקצות לשוק הישראלי, כאשר ייצור כלי הרכב מתוכנן קדימה חודשים ארוכים ולמעלה מכך.

עם זאת, זה היה עניין של זמן, ועתה כאמור הקורולה חוזרת ממפעלי טויוטה ביפן, כאשר בחברה מציינים כי מדובר במפעל טקאוטה שנחשב לאחד המפעלים האיקוניים של היצרנית היפנית. כל הקורולות שיגיעו ממפעל זה יסומנו בנוסף תווית איכות "Japan Made".

טויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרןטויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרן

הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על חזרתה של הקורולה לשוק באמצעות ייבוא הרכב ממפעלי טויוטה ביפן. הקורולה נעדרת מהשוק כמעט שנתיים מאחר והיא היתה מגיעה לשוק הישראלי ממפעלי טויוטה בטורקיה, שהכריזה על חרם כלכלי על ישראל אחרי ה 7.10. 

עדיין אין מחיר לרמות הגימור השונות

יואב פולס |

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על שיווק מחדש של הטויוטה קורולה המבוקשת. הטויוטה קורולה שנעדרת מהשוק כמעט במשך שנתיים עקב החרם הכלכלי שהטיל נשיא טורקיה על ישראל אחרי טבח השבעה באוקטובר 2023, חוזרת לשוק הישראלי, ישירות מהמפעל ביפן.

הטויוטה קורולה שהחזיקה ביקושים יציבים בעיקר מציי הרכב, אבל לא רק, השאירה את הזירה ריקה למתחרה הגדולה שלה היונדאי אלנטרה ההיברידית. ביוניון מוטורס הצליחו לחפות מעט על העדרותה של הקורולה מהשוק באמצעות הטויוטה קורולה קרוס, אבל טוב ככל שתיהיה הקורולה קרוס לא באמת הצליחה למלא את החסר.

נזכיר כי במקביל להיעדרות של הקורולה מהשוק, גם הטויוטה CHR נעדרת מהשוק מאותה הסיבה בדיוק.


טויוטה קורולה, עכשיו יפנית אמיתית. צילום יצרן

עם הטלת החרם, וכאשר היה ברור כי מדובר באירוע מתמשך, זה היה רק עניין של זמן עד שיגיעו לישראל קורולות ממפעלים אחרים. ייבוא הקורולה ממקורות אחרים הביא עימו גם בעיות אחרות, כמו עלויות שילוח ימי מיפן (לעומת מטורקיה) ובעיקר מציאת חלון הייצור אצל היצרנית שניתן יהיה להקצות לשוק הישראלי, כאשר ייצור כלי הרכב מתוכנן קדימה חודשים ארוכים ולמעלה מכך.

עם זאת, זה היה עניין של זמן, ועתה כאמור הקורולה חוזרת ממפעלי טויוטה ביפן, כאשר בחברה מציינים כי מדובר במפעל טקאוטה שנחשב לאחד המפעלים האיקוניים של היצרנית היפנית. כל הקורולות שיגיעו ממפעל זה יסומנו בנוסף תווית איכות "Japan Made".