צמיחה בכאילו? הכלכלנים אומרים שהיה דווקא "קיפאון"
כלכלת ישראל צמחה בצורה חזקה ברבעון האחרון של 2022? כך אומרים הנתונים היבשים. התוצר צמח ברבעון הרביעי ב-5.8% והשלים צמיחה שנתית של 6.5% (להרחבה). אבל רגע, האם זה מה שקרה? הכלכלנים לא בטוחים. אם תבדקו את הנתונים יותר לעומק, מתברר שעיקר הגידול נבע מרכישת כלי רכב, והמיסוי על כך - הצריכה הפרטית זינקה ברבעון ב-10.6% אבל אם תנטרלו את רכישות כלי הרכב מדובר בהתכווצות של 1.5% בצריכה הפרטית - ולכן גם קיפאון בצמיחה הכוללת, כך על פי בנק דיסקונט ולידר שוקי הון. לדעתם, אמנם הנתון היבש הוא צמיחה, אבל אם לא מנטרלים את הנתון של כלי הרכב בעצם נוצר "עיוות" בנתוני הצריכה הפרטית.
בחטיבת המאקרו של דיסקונט אומרים כי "התנודות החדות ביבוא כלי רכב מוסיפות להשפיע על נתוני הצמיחה, והפעם באופן דרמטי". לדבריהם, בפועל היה "קיפאון בצמיחה ברבעון האחרון של 2022, בניכוי מיסוי מכוניות (לצריכה בפרטית ורכבי ליסינג לעסקים)".
אז איך נתון חיובי יכול להפוך לקיפאון? בסקירה של לידר שוקי הון אפשר למצוא נתון מפלצתי - על פי יונתן כץ, מדובר בזינוק ברכישת כלי רכב של 1,260% כאשר הגורם לזינוק הזה הוא "על רקע הקדמת רכישות לפני עליית מיסים בתחילת 2023". הם גם מוסיפים ש"נתוני היבוא היו מעט תמוהים: זינוק כה חזק ברכישת כלי רכב היה אמור להביא לעלייה ביבוא (מה שגורע מהתוצר). בפועל היבוא ירד ב-7.1%" ולדעתם "כנראה שהיבוא האחר, בעיקר יבוא תשומות לייצור ויבוא מוצרי השקעה, ירד בחדות"
בכל מקרה, למרות ה"עיוות", לידר בכל זאת מציינים ש"נתוני הצמיחה ברבעון הרביעי היו חיוביים בסך הכל".
בדיסקונט מציינים ש"הצריכה הפרטית התרחבה ב-10%, אולם, בניכוי יבוא מכוניות (שוב רכיב מתעתע זה), התכווצה בקצב שנתי של 1.5%. נציין, כי למעט הגידול החריג ביבוא מכוניות (וגידול נאה בצריכת מוצרי מזון), התאפיין הרבעון האחרון בנסיגה במספר רב של רכיבים לצריכה שוטפת ובני-קיימא. מנגד, נמשכה העליה המהירה בצריכה פרטית של שירותים. כזכור, רכיב זה ספג במהלך הקורונה את עיקר הפגיעה, ועתה (בחלוף שלוש שנים) גבוה בכ-6% בהשוואה לרמתו ערב המשבר, קצב גידול נמוך משמעותית מזה של טרום הקורונה".
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
 - איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
החולשה ביבוא: נסיגה שנתית של 10% ביצוא הייטק ויצוא תעשייתי
על פי לידר, "באותה עת, נמשכת החולשה ביצוא, עם נסיגה בשיעור שנתי של 10% ביצוא ההייטק וביצוא התעשייתי. ההשקעה במכונות וציוד התכווצה בלמעלה מ-10%, ומנגד, ההשקעה בבניה למגורים הוסיפה להתרחב בקצב מהיר (שיעור שנתי של כ-15%) וכך גם ההשקעה בבניה שלא למגורים ובתשתיות. כשאנו בפיתחה של שנת 2023, תמונה זו בהחלט מעוררת דאגה. כזכור, אנו צופים השנה צמיחה מתונה מאד של כ-2.5%, כאשר נתוני הרבעון האחרון של 2022 עשויים לרמז על תרחיש פסימי עוד יותר".
- כלמוביל מאגפת את פריסבי - משיקה ג'אקו 8 ב 230 אש"ח
 - פרסום ראשון - ג'ילי STARRAY פלאג אין בדרך לישראל
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
 
בלידר גם מציינים ש"ההשקעות בבנייה למגורים ממשיכות לתמוך בפעילות עם גידול של 14.9%, מגמה מתמשכת כבר מספר רבעונים, וגם ההשקעות בתשתית 19.6%. מנגד, ההשקעות במכונות וציוד ירדו לאחר גידול חד ברבעון הקודם.
ומה לגבי פריון העבודה?
בלידר אומרים שאמנם "הצמיחה הגיעה ל-6.5% בשנת 2022 אך הפריון ירד. לאחר גידול מהיר בפריון בשנים האחרונות 3.5% בשנת 2021, 6.7% בשנת 2020. בשנת 2022 הפריון (התפוקה לשעת עבודה בסקטור העסקי) ירד ב-6%, כאשר מספר שעות העבודה עלה ב-8.9% לעומת גידול בתוצר העסקי הנקי של 8.3%. לדברי לידר, התופעה מוסברת בעיקר על ידי תמהיל הצמיחה עם גידול חד בצריכת שירותים לאחר היציאה מהקורונה - עם אפשרות להתייעלות מוגבלת במרבית הסקטורים. לאחר שנתיים של צמיחה מוטת הייטק עם פריון גבוה.
- 3.אנונימי 19/02/2023 18:09הגב לתגובה זופשוט ישראבלוף. צמיחה מעוותת, הכול באשראי ובמימון
 - 2.תרגיל המיסוי לרכב 19/02/2023 15:40הגב לתגובה זולא אתפלא אם הייתה פה הכוונה מלמעלה להעלות את התוצר
 - 1.אז מה בדיוק הבעיה שלך? הממשלה הקודמת? (ל"ת)שומר הסף 19/02/2023 14:59הגב לתגובה זו
 
ג'ילי  STARRAY EM-i הפלאג אין הראשון תחת מותג ג'ילי בישראל. צילום יצרןפרסום ראשון - ג'ילי STARRAY פלאג אין בדרך לישראל
ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל תשיק בשבועות בישראל את הג'ילי STARRAY EM-i קרוסאובר עם הנעת פלאג אין, וקוראי ביזפורטל הם הראשונים להתעדכן. השקת הדגם בישראל צפויה עוד בשנת 2025.
עד עתה דגמי ג'ילי בישראל היו חשמליים מלאים, וה STARRAY EM-i יהיה הדגם הראשון תחת מותג ג'ילי עם הנעת פלאג אין הייבריד בשוק הישראלי.
כתלות במחיר, ל STARRAY פוטנציאל להיות להיט.
ג'ילי מענקיות הרכב הסיניות משווקת בישראל מספר מותגים - ג'ילי כמובן, ובנוסף מותגים בבעלות הקונצרן דוגמת וולוו, פולסטאר, זיקר, סמארט, ולינק & קו, המיוצגים על ידי יבואנים מקומיים שונים.
עד עתה תחת מותג ג'ילי שווקו שני דגמים חשמליים - הג'יאומטרי C מהחשמליות המודרניות הראשונות בישראל, אותה החליפה הג'ילי EX5.
ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל נערכת להשקת הג'ילי STARRAY EM-i. ה STARRAY EM-i יהיה הרכב הראשון בישראל של ג'ילי עם הנעת פלאג אין הייבריד, ויעניק לג'ילי דריסת רגל בסגמנט הכי לוהט היום, קרוסאוברים C-SUV עם הנעת פלאג אין, בוא היא לא נמצאת היום. בסגמנט זה מככבים היום הג'אקו 7 פלאג אין הייבריד שהוא הרכב הנמכר ביותר בישראל מתחילת 2025, הצ'רי טיגו 7 פלאג אין הייבריד ולציגו הטיגו 8 פלאג אין עם שבעה מקומות. בימים הקרובים גם BYD מצטרפת לתחרות על לב הלקוח עם ה BYD Sealion 5 שגם הוא עם הנעת פלאג אין הייבריד.
ה STARRAY EM-i הוא כאמור קרוסאובר בסגמנט C-SUV המזכיר בעיצובו את הג'ילי EX5 החשמלי, אך עם עיצוב מעט יותר מתקדם.
- זיקר 7X - החל מ 234.0 אש"ח לקרוסאובר החשמלי הגדול
 - ג'ילי EX5 - קרוסאובר חשמלי ראוי במחיר אטרקטיבי
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
המימדים של ה STARRAY EM-i נמצאים בחלק העליון של הקטגוריה עם אורך כולל של 4.74 מטר, רוחב של 1.905 מטר, גובה של 1.685 מטר ובסיס גלגלים של 2.755 מטר.
ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יצרןכלמוביל מאגפת את פריסבי - משיקה ג'אקו 8 ב 230 אש"ח
כלמוביל השיקה את הג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. קרוסאובר בסגמנט D-SUV עם שבעה מקומות וטווח חשמלי של 134 ק"מ.
מחיר גרסת הכניסה 230.0 אש"ח, זול ב 15.0 אש"ח מאחיו לקונצרן, הצ'רי טיגו 9 פלאג אין.
אחרי שפגשנו את הג'אקו 8 בסין, השיקה הבוקר כלמוביל את הג'אקו 8 בשוק הישראלי, וסיפקה תשובות שלאלות טכניות שנותרו פתוחות וכמובן מחיר.
הג'אקו 8 פלאג אין הייבריד הוא כזכור קרוסאובר גדול בסגמנט D-SUV עם שבעה מקומות, החולק פלטפורמה עם האומודה 9 שתושק בקרוב, והצ'רי טיגו 9 שהושק על ידי פריסבי לאחרונה.
אין צורך לחזור על כל הפרטים הטכניים, רק נזכיר בסיס גלגלים של 2.82 ס"מ המספק מרווח פנימי ראוי.
מערכת הנעה של הג'אקו 8 משלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, לצד שלושה מנועים חשמליים, אחד אחורי ושניים קדמיים. מנוע הבנזין מספק 143 כ"ס ומומנט של 21.9 קג"מ. המנוע החשמלי האחורי מפתח 238 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ. למנועים החשמליים הקדמיים הספקים שונים כך שהראשון עם 101 כ"ס ומומנט של 17.3 קג"מ, ואילו השני עם 122 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ.
- ג'אקו 8 PHEV - מחמם את התחרות בסגמנט שבעה מושבים
 - ג'אקו 5 וג'אקו 8 בדרך לישראל - תיגבור משמעותי לג'אקו 7
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 


