"הנהג האוטומטי" של טסלה שוב תחת חקירה

מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה נבדקת על-ידי הרשויות בארה"ב, לאחר שמכונית שנסעה במצב האוטונומי פגעה בכבאית

מערכת אוטו |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) הודיעה על פתיחת בדיקה לתאונת דרכים, בה היה מעורבת מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה. זאת, לאחר שהמכונית התנגשה בכבאית בקליפורניה.

תחנת כיבוי האש של קולבר סיטי, קליפורניה, פרסמה ביום שני האחרון הודעה בטוויטר, לפיה כבאית שלה נפגעה על-ידי מכונית מתוצרת טסלה. בהודעה, שפורסמה בטוויטר, נכתב כי המכונית "נסעה במהירות של 65 מיילים לשעה (105 קמ"ש). הנהג דיווח שהרכב היה במצב אוטופיילוט. למרבה הפלא אין נפגעים".

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי בדיקת התאונה על-ידי ה-NHTSA מגיעה זמן קצר לאחר שוועדת הבטיחות הלאומית (NTSB) הודיעה שתחקור את הנושא. התאונה התרחשה ביום שני, ולפי הדיווחים הנהג הצהיר שהרכב היה במצב "אוטופיילוט" (Autopilot, מצב הנהיגה האוטונומית) בזמן התאונה.

טסלה סירבה להגיב לנושא החקירה. על-פי ה-NHTSA, צוות חוקרים מיוחד נשלח כדי "לחקור את התאונה ולהעריך אילו לקחים ניתן להפיק ממנה". חקירה ממשלתית עשויה להקשות על טסלה ויצרניות נוספות, שמפתחות טכנולוגיות לרכב האוטונומי ושמנסות להשיג אישורים לבחינת כלי הרכב בכביש ציבורי.

בעוד ה-NTSB יכולה להמליץ בנושא בטיחות, ל-NHTSA סמכויות רחבות בהרבה - כולל היכולת לדרוש מיצרניות רכב לבצע קריאה לתיקון. קודם לכן עליה לבצע חקירה רשמית, שלב אליו הרשות עדיין לא הגיעה. 

זוהי פעם שנייה בה ה-NTSB פותח בחקירה כנגד טסלה בנושא מערכת ה"אוטופיילוט". למרות שמה, מדובר במערכת נהיגה אוטונומית חלקית בלבד, שמסייעת לנהג על-ידי ביצוע פעולות היגוי, האצה ובלימה בתנאים מסוימים. אלא שהמערכת דורשת עדיין נהג מודע לסביבתו והתערבות במקרה הצורך - וטסלה אף דורשת שהנהגים ישאירו את הידיים על ההגה גם כאשר המערכת נמצאת בפעולה.

בחודש ספטמבר שעבר, יו"ר ה-NTSB, רוברט סומוולט, אמר כי מגבלות מערכת הנהיגה האוטונומית בטסלה מודל S היו גורם משמעותי בתאונה שהתרחשה במאי 2016. אז הנהג שישב במכונית נהרג בתאונה חזיתית בזמן שהמערכת פעלה. חודשים ספורים לאחר מכן, בספטמבר 2016, טסלה שינתה את תפקוד ה"אוטופיילוט", כך שהמערכת דורשת מהנהג מעורבות גדולה יותר ולא מאפשרת נסיעה בלי ידיים על ההגה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב חשמלי דונגפנג
צילום: יצרן

המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?

מס נסועה אמור להיכנס לתוקף ב-2026 - האם זה יקרה, ומה צפוי שיקרה במס קנייה ובשווי השימוש של רכבים חשמליים?

רן קידר |

משרד האוצר עומד בפני דילמה מורכבת. מצד אחד, הצורך הדחוף לפצות על אובדן הכנסות ממיסי דלקים שנשחקות בקצב מואץ. מצד שני, הרצון לעודד מעבר לתחבורה חשמלית כחלק מהתחייבויות סביבתיות בינלאומיות. ובאמצע? שנת בחירות שמתקרבת במהירות ומסכלת אפשרות של מיסוי משמעותי, אם בכלל. בשנת בחירות מספקים לרוב לציבור סוכריות ומתנות ובטח שלא מעלים מסים. כתוצאה מכך, רפורמות מס בתחום הרכב החשמלי שתוכננו להיכנס לתוקף בינואר, נמצאות כעת בסימן שאלה גדול.

ברקע, ירידה דרמטית של מעל 20% במסירות רכבים חשמליים מתחילת השנה. צרכנים מתלבטים בין חשמלי לבנזין; יש פחות עסקאות; התמריץ הכלכלי בעד חשמלי - הופחת מאוד; וגם רוכשים פוטנציאלים חוששים מהעלאות מס עתידיות, ובעיקר ממס נסועה שאמור היה להיות משמעותי  (מס על נסיעה לפי קילומטראז' ברכב חשמלי - כ-15 אגורות לקילומטר). במקביל, יבואנים נתקעו עם מלאי גדל, ומפת הביקושים וההיצעים הובילה לרידיות מחירים ומבצעים ועדיין - קונים פחות רכבים חשמליים, לכאורה בניגוד לרציונל ולמטרות הממשלה.

במקביל, חוקי הבחירות בישראל יוצרים מציאות ייחודית: תקופת הקפאה של 90 יום לפני בחירות שבה אסור לבצע שינויי מס משמעותיים. בבחירות צפויות להיות בכל נקות זמן מאוד 6 חודשים ועד אוקטובר 2026, והחלון להעברת רפורמות המס נסגר במהירות. מעבר לכך, האוצר יכול לקצות להעביר רפורמות, אבל השר ובכלל, הממשלה, לא בעניין של העלאות מס לציבור. הם בעניין של להיבחר ורוצים נקודות זכות אצל הבוחרים.  

מס הנסועה: החלום שהתנפץ על סלע המציאות

הרעיון של מס נסועה נשמע פשוט - גביית מס על כל קילומטר נסיעה. חמש עשרה אגורות לקילומטר, חישוב פשוט שיכול להכניס לקופת המדינה כשני מיליארד שקל בשנה. אבל בין החזון למציאות, קיים פער גדול. התשתית הטכנולוגית הנדרשת למעקב אחר נסועה פשוט לא קיימת. המערכות הדיגיטליות שיכולות לעקוב אחר כל רכב בזמן אמת מעלות שאלות של פרטיות שאף אחד לא ממהר להתמודד איתן. האלטרנטיבה של בדיקות במכוני רישוי מסורבלת ויקרה. 

במקביל, יש ההתנגדות הציבורית למס חדש, במיוחד כזה שנתפס כפגיעה ישירה במי שכבר השקיע סכומי עתק ברכב חשמלי. כל אלו ובעיקר הבחירות מביאים  לכך שסיכוי מאוד טוב שלמרות שהוא כבר הוגדר כחלק מהתקציב ל-2026, מס נסועה לא ייכנס לתוקף. האוצר כבר מתחיל לבחון חלופות יצירתיות - אולי מס על טעינה ביתית, אולי היטלים על תשתיות טעינה ציבוריות. אבל אלה פתרונות חלקיים שלא יפצו על ההכנסות האבודות.