"הנהג האוטומטי" של טסלה שוב תחת חקירה

מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה נבדקת על-ידי הרשויות בארה"ב, לאחר שמכונית שנסעה במצב האוטונומי פגעה בכבאית

מערכת אוטו |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) הודיעה על פתיחת בדיקה לתאונת דרכים, בה היה מעורבת מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה. זאת, לאחר שהמכונית התנגשה בכבאית בקליפורניה.

תחנת כיבוי האש של קולבר סיטי, קליפורניה, פרסמה ביום שני האחרון הודעה בטוויטר, לפיה כבאית שלה נפגעה על-ידי מכונית מתוצרת טסלה. בהודעה, שפורסמה בטוויטר, נכתב כי המכונית "נסעה במהירות של 65 מיילים לשעה (105 קמ"ש). הנהג דיווח שהרכב היה במצב אוטופיילוט. למרבה הפלא אין נפגעים".

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי בדיקת התאונה על-ידי ה-NHTSA מגיעה זמן קצר לאחר שוועדת הבטיחות הלאומית (NTSB) הודיעה שתחקור את הנושא. התאונה התרחשה ביום שני, ולפי הדיווחים הנהג הצהיר שהרכב היה במצב "אוטופיילוט" (Autopilot, מצב הנהיגה האוטונומית) בזמן התאונה.

טסלה סירבה להגיב לנושא החקירה. על-פי ה-NHTSA, צוות חוקרים מיוחד נשלח כדי "לחקור את התאונה ולהעריך אילו לקחים ניתן להפיק ממנה". חקירה ממשלתית עשויה להקשות על טסלה ויצרניות נוספות, שמפתחות טכנולוגיות לרכב האוטונומי ושמנסות להשיג אישורים לבחינת כלי הרכב בכביש ציבורי.

בעוד ה-NTSB יכולה להמליץ בנושא בטיחות, ל-NHTSA סמכויות רחבות בהרבה - כולל היכולת לדרוש מיצרניות רכב לבצע קריאה לתיקון. קודם לכן עליה לבצע חקירה רשמית, שלב אליו הרשות עדיין לא הגיעה. 

זוהי פעם שנייה בה ה-NTSB פותח בחקירה כנגד טסלה בנושא מערכת ה"אוטופיילוט". למרות שמה, מדובר במערכת נהיגה אוטונומית חלקית בלבד, שמסייעת לנהג על-ידי ביצוע פעולות היגוי, האצה ובלימה בתנאים מסוימים. אלא שהמערכת דורשת עדיין נהג מודע לסביבתו והתערבות במקרה הצורך - וטסלה אף דורשת שהנהגים ישאירו את הידיים על ההגה גם כאשר המערכת נמצאת בפעולה.

בחודש ספטמבר שעבר, יו"ר ה-NTSB, רוברט סומוולט, אמר כי מגבלות מערכת הנהיגה האוטונומית בטסלה מודל S היו גורם משמעותי בתאונה שהתרחשה במאי 2016. אז הנהג שישב במכונית נהרג בתאונה חזיתית בזמן שהמערכת פעלה. חודשים ספורים לאחר מכן, בספטמבר 2016, טסלה שינתה את תפקוד ה"אוטופיילוט", כך שהמערכת דורשת מהנהג מעורבות גדולה יותר ולא מאפשרת נסיעה בלי ידיים על ההגה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.