מנכלי סלקום פרטנר
צילום: סיון פרג, ינאי יחיאל
ניתוח

אחרי נפילה של 40% בפרטנר וסלקום - הזדמנות או מלכודת?

חברות הסלולר נסחרות במכפיל רווח של 11-13. האם הן מציאה?
עדן ספיר | (7)

מניות פרטנר וסלקום במינוס של קרוב ל-50% בשנה האחרונה. פרטנר 1.12%  פרטנר שהשליטה בה עברה לפני שנה וחצי איבדה מאז 30%, סלקום סלקום 0.2% על המדף כבר שנתיים. בעלת השליטה בה - דסק"ש דיסקונט השקעות 3.75% לא מוצאת רוכשת, למרות שמדובר בשליטה, למרות שמדובר בחברה עם מותג חזק, עם קהל גדול, אין קופצים. הצרות של חברות הסלולר לא חדשות. ביום בהיר הם קיבלו אגרוף חזק לבטן ומאז לא מתאוששות. ב-2011 נכנסה הרפורמה בשוק התקשורת של שר התקשורת דאז, משה כחלון, לתוקף. הרפורמה הזו הפילה את הרווחים של החברות. חבילות תקשורת שעלו 200-300 שקל התכווצו ב-80%-90%. תהליכי התייעלות ענקיים התחילו בחברות האלו, המניות קרסו, אי.די.בי האמא של סלקום קרסה (גם בגלל השקעות אחרות, אבל סלקום היתה הקש ששבר את גב הגמל), נוחי דנקנר בעל השליטה באי.די.בי, הסתבך בניסיון להציל את הקבוצה. מניית סלקום נסחרה אז ב-100 שקל, היום היא ב-13.5 שקל. מאז היו מדי פעם סימנים של התאוששות, אבל מיד הם נעלמו. חברות הסלולר לא מספקות את הסחורה ולא מצליחות לשפר את מחירי החבילות. כחלון דאג לחיסול. האם זה היה נכון? הצרכנים חסכו מאות שקלים בחודש למכשיר. החברות בבעיה, אבל בהסתכלות מלמעלה, לציבור זה עשה טוב. החברות האלו היו חזירות לפני הרפורמה והכנסת תחרות, כך שבאופן מסוים הן הביאו את זה על עצמן. וצריך לשים את הדברים בפרופורציה - זה לא שהחברות האלו מדממות או מפסידות. הן מרוויחות, אבל לא במספרים גדולים. ככה זה כשיש תחרות. צריך גם להזכיר שעם כל הכבוד למהלך של כחלון אז, הוא לא נגע בחברה החזקה ביותר: בזק בזק 1.83% . הוא כמעט חיסל את חברות הסלולר, אבל בזק הענקית - נשמרה. סוג של חכם על קטנים.

השליטה בפרטנר עוברת לקבוצת רודב-גבאי-הפניקס

מנכ"ל סלקום לשעבר, אבי גבאי חשב שהוא עושה עסקה חלומית. הוא הפך להיות חלק מגרעין השליטה בפרטנר. ממנכ"ל לבעל מניות + מנכ"ל. זה היה לפני שנה וחצי. בהתחלה היה נראה שהוא ושלמה רודב וקבוצת הפניקס עושים עסקה טובה, אבל מהר מאוד היא הפכה להפסדית. הפניקס מופסדת קרוב ל-200 מיליון שקל בעסקה כשהיא חשופה באופן גבוה ביחס לגופים מוסדיים אחרים לחברות הסלולר - 20% בפרטנר ו-10% החזקה בסלקום. הפניקס גם מופסדת בשל מימון שנתנה לאבי גבאי. גבאי קנה מניות בהון של 25 מיליון שקל ובהלוואה מהפניקס של 75 מיליון שקל. עם המימון הוא בהפסד של קרוב ל-40 מיליון שקל, אבל זו הלוואת נונריקורס, ככה שההפסד שלו מוגבל ו"עובר" בעצם להפניקס. הירידות במניות התקשורת החריפו בחודשים האחרונים כשבשנה האחרונה הן מתקרבות ל-40%. על פניו מדובר בהזדמנות - חברות שנסחרות במכפיל רווח של 11-13, חברות שהמוצר שלהן הוא חובה, חברות שצומחות אם כי לאט. חברות שמתפרשות על פני כמה תחומים לצד הפעילות המרכזית - שירותי סלולר, לרבות - אספקת אינטרנט, ו-TV.  הנה גרף מניית פרטנר: למידע על המניה לחצו כאן גרף מניית פרטנר והנה גרף מניית סלקום: למידע על המניה לחצו כאן  

הנה הבעיות

אז מה הבעיה. ראשית שמדובר בבעיות, זו לא בעיה בודדת. שנית - לחברות במיוחד לסלקום חובות גדולים כשבעידן של ריבת גבוהה הופכים לנטל מאוד גדול. זה יפגע ברווחים, אבל כנראה שזו בעיה שאפשר יהיה להתמודד איתה אם היתה מגיעה לבדה. בעיה גדולה של חברות הסלולר היא התחרות בשוק הטלוויזיה כשלאחרונה נכנסה FreeTV של קשת למגרש. סלקום ופרטנר לא ממש מרוויחות בתחום הזה ושחיקת המחירים תייצר להן הפסדים. קשת מודעת לכך ויצאה מראש במחירים נמוכים שלא אפשריים כלכלית על ידי החברות, אלא עם מדובר במסה של פי כמה מהמספרים הנוכחיים. אז מה עושים? אפשר להתייעל, לצמצם, אבל נראה שבתחום ה-TV, החברות הולכו לתקופה לא פשוטה. סיפור כנראה מרכזי יותר הוא מהפכת האי-סים. עד לפני כמה חודשים שישראלי תכנן לטוס לחו"ל הוא היה צריך לעשות חבילת אינטרנט דרך חברות הסלולר, המחירים גבוהים מאוד. אך בעולם הדיגיטלי, יש היום חלופות, אפשר להפעיל סים דיגיטלי ולחסוך 100-150 שקל לפחות. מדובר בהנחה של 80% ויותר ממחיר החבילות לחו"ל של חברות הסלולר, כך שזה ישפיע על מחירי החבילות שלהן לחו"ל. החבילות האלו מספקות רווח משמעותי מסך הרווח הכולל, והרווח הזה באיום גדול.

סלקום על המדף - מי תקנה?

אז חברות הסלולר במגננה גדולה. הן אומנם מצליחות בהדרגה להעלות את ההכנסה ממנוי ממוצע, אבל הן יודעות שההכנסה תרד בשל החבילות מחו"ל, והרווחים בסימן שאלה בגלל האיומים. הן גם יודעות שיש להן כוח עצום, הן חברות ששולטות בדטה מאוד רחב, הן יודעות על הצרכנים הישראלים הרבה והן יודעות שהמידע שווה ערך גדול, רק שבינתיים אי אפשר היה לתרגם אותו לכסף.  קבוצת המשקיעים שרכשה את השליטה בפרטנר מאוכזבת, מן הסתם מהמצב, אבל יש להם כייסם עמוקים וסבלנות. השאלה מה יזיז את הכיוון כלפי מעלה - על פניו, זחילה של המחירים למעלה, תשפר בהדרגה את המצב, למרות הבעיות שצוינו, אבל כדי שתהיה דרמה בביצועים צריך "לצאת מהקופסה" ומנהלי החברות יודעים זאת.  שוק התקשורת המקומי לא מאוזן. יש את בזק וכל השאר. יש מספר של שחקניות סלולר כאשר סלקום (שרכשה את גולן), פרטנר ופלאפון מובילות באופן מובהק. יש שחקניות TV, יש שחקניות של תשתיות, כשהשחקנית החזקה בשוק חוץ מבזק היא הוט. דובר בעבר על מיזוגים בתחום, מיזוגים שיחסכו בהוצאות, הוט ופרטנר היו בשיחות, זה יכול להתחבר.  גם מיזוג של גדולים, אפילו שזה נשמע מופרך אפשרי. אחרי הכל זה שוק של רווחיות נמוכה, ומול תחרות חדשה בטלוויזיה ומול בזק הגדולה, הרגולטור צריך לתת לפרטנר וסלקום תמריצים.  אז הכל פתוח ברמת המיזוגים ורכישות, רק שבינתיים סלקום על המדף תקופה ממושכת. האמא - דסק"ש מכרה אתמול את מהדרין לקבוצת דלק. מכרה מתחת להון העצמי ולמהדרין יש פוטנציאל גדול בנדל"ן. מכירת מהדרין זו הקלה גדולה למחזיקי החוב בדסק"ש, אבל הם יודעים שמה שיעזור באמת זו מכירת דסק"ש שנסחרת ב-2.2 מיליארד שקל ושחלקה של דסק"ש בה הוא 800 מיליון שקל.  דסק"ש צריכה למכור, היא יכולה למכור בחלקים, אבל הדדליין מתקרב. היא יכולה לשנות כיוון ולוותר על מימוש בסלקום, אבל לפחות על סמך ההכרזות עד כה, דסק"ש רוצה להתמקד בנדל"ן  נכסים ובניין וגב ים ולא בסלולר.  סיכוי טוב שעסקה או מימוש חלקי יהיו בטווח הקרוב. סיכוי קטן שנראה מיזוג בתחום בזמן הקרוב, אבל הוט, פרטנר, סלקום לא ישארו כפי שאתם מכירים אותם. החברות האלו באופן כזה או אחר, יתמזגו, יוותרו על חלקים מהן, ישנו צורה, כדי להתמודד בעולם הדיגיטלי התחרותי.  ובינתיים? בינתיים מי שחושב שהמניות נסחרות בהזדמנות עם מכפילי רווח וגם מכפילי EBITDA טובים, צריך לזכור שהשוק לרוב לא משקר ושיש סיכונים שעוד יתבטאו בהמשך במספרים. עד כמה הם יהיו דרמטיים? זה תלוי בקצב האימוץ של ה-ESIM וטכנולוגיות חדשות, אבל לאורך זמן הן בהחלט יהיו דרמה.   

ומה אומרים הדוחות הכספיים?

פרטנר נסחרת בשוק במחיר של 16 שקלים למניה ולפי שווי שוק של 3 מיליארד שקל. סלקום נסחרת במחיר של 13.6 שקלים ושווי שוק של 2.25 מיליארד שקל. שתיהן במדדי ת"א 90 ות"א 125. הנה הדוחות של פרטנר ברבעון הראשון של 2023: דוחות פרטנר לרבעון הראשון של 2023 והנה הדוחות של סלקום: דוחות סלקום לרבעון הראשון של 2023  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בעז שנקר 24/07/2023 11:12
    הגב לתגובה זו
    מחירי האינטרנט קפצו תחת הסיסמא סיבים אופטיים לצערי כי שוב אין תחרות!!!
  • 6.
    החבילות לחו''ל כלל לא משמעותיות במאזן (ל"ת)
    מני 18/07/2023 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צביקה 18/07/2023 14:11
    הגב לתגובה זו
    לוזרים ונהנתנים על חשבון הציבור
  • 4.
    רועי 18/07/2023 13:07
    הגב לתגובה זו
    חברות טלקום גדולות בארה"ב נסחרות במכפיל 6-9
  • 3.
    ירוק 18/07/2023 12:59
    הגב לתגובה זו
    לא תהיה להם ברירה, העלות נמוכה מאד, כל שינוי של 5 שקלים יכול לתת להם עשרות מיליונים ברבעון בזמן שיש אינפלציה וריביות, יש להם הוצאות גבוהות יותר על חובות, על שכר לעובדים, לספקים, ארנונה חשמל מים הם לא יכולים לעמוד במקום ועלייה של 5 שקלים לכל לקוח תוכל לתת להם חמצן ומבחינה ציבורית הגיונית.
  • 2.
    שלומי 18/07/2023 12:51
    הגב לתגובה זו
    עם מנוע צמיחה עצום של סיבים אופטיים.
  • 1.
    SHIKA 18/07/2023 12:49
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר להרוויח בתקשורת. תשקיע, תזיע, תחשוב, תעשה - הרגולטור ייקח לך את התשתית בשם הפופוליזים והקולות בקלפי וההשקעה שלך תרד לטמיון. רק דביל משקיע בתשתית ומתחזק אותה.
אורי מקס מקס סטוק
צילום: רמי זרנגר
דוחות

מקס סטוק הוציאה 12 מיליון שקל כדי לגדר את השקל, ההכנסות צמחו ב-6%

ההכנסות הסתכמו ב־336 מיליון שקל, הרווח התפעולי צמח ב־29% ל-57 מיליון שקל; בנטרול עסקאות הגידור, הרווח הנקי זינק ב־43%; תחלק 40 מ׳ דיבידנד; אורי מקס מסר ״ברבעון הנוכחי הרווח הנקי שהסתכם בכ-28 מיליון שקל הושפע מהפסדים בגלל עסקאות הגנה שנרשמו בשל הירידה בשער הדולר״

מנדי הניג |

רשת מקס סטוק מקס סטוק 2.8%   מדווחת על תוצאות חיוביות לרבעון השני עם צמיחה במכירות ושיפור בשיעורי הרווחיות התפעולית, אבל גם עם השפעה שלילית על השורה התחתונה בעיקר בגלל הפסדים מעסקאות הגנה שביצעה על שער הדולר. 

ההכנסות הסתכמו ב־336 מיליון שקל לעומת 317 מיליון שקל ברבעון המקביל - עלייה של כ־6% - הודות לגידול של 4.2% במכירות חנויות זהות ולפתיחת סניפים חדשים. הגידול במכירות נבע מהרחבת סל הקנייה הממוצע, עלייה במספר הלקוחות ובמכירות העונתיות, וגם מגידול במכירות לזכיינים, בעקבות הגדלת שיעור המוצרים המיובאים ישירות על ידי החברה, אפשרות שהתאפשרה עם פתיחת המרלו"ג בשומריה.

הרווח הגולמי ברבעון עלה ב־12% ל־147 מיליון שקל (43.8% מההכנסות) לעומת 132 מיליון שקל (41.7%) בשנה שעברה. השיפור בשיעור הרווח הגולמי מיוחס לשיפור בתנאי הסחר, לעלייה בשיעור המוצרים המיובאים ישירות, לירידה בשער הדולר ולירידה בעלויות השילוח. הרווח התפעולי זינק ב־29% ל־57 מיליון שקל (16.9% מההכנסות) לעומת 44 מיליון שקל (13.9%) בשנה שעברה, תוך ירידה בשיעור עלויות המכירה והשיווק וההנהלה מכלל ההכנסות. ה־EBITDA המתואם (לפני IFRS 16 ובנטרול תגמול מבוסס מניות) גדל ב־26% ל־56.5 מיליון שקל לעומת 45 מיליון שקל אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון השני של שנת 2025 הסתכם לכ-28 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי בסך של כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2024. הקיטון ברווח הנקי נובע מגידול בהוצאות המימון, ששיקף בעיקר הפסד בסכום של כ-16 מיליון שקל בגין שערוך עסקאות הגנה על הדולר למספר רבעונים קדימה, בעקבות הירידה בשער החליפין של הדולר למועד הדוח.

במחצית הראשונה של 2025 ההכנסות צמחו ב־7% ל־675 מיליון שקל לעומת 630 מיליון שקל אשתקד, הרווח הגולמי עלה ב־10% ל־291 מיליון שקל (43% מההכנסות), והרווח התפעולי עלה ב־16% ל־101 מיליון שקל. 

סקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייססקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייס

נייס מכה את התחזיות; מאשרת תחזית להמשך, אבל יש נקודת חולשה

סקוט ראסל, מנכ"ל נייס:  "הבינה המלאכותית נמצאת בליבת האסטרטגיה שלנו. אנחנו בחזית מהפיכת ה-AI בשוק חוויית הלקוח, ואנו רק בתחילתו של המסע"; ההכנסות ברבעון השלישי יהיו נמוכות מהצפי, ההכנסות בשנה כולה כמו התחזית הקודמת; תחזית הרווח בשנה כולה עולה מעט ל-12.43 דולר למניה; למה המניה יכולה דווקא לרדת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נייס

נייס NICE Ltd 4.15%   מדווחת על תוצאות טובות מעט מהתחזית ברבעון השני - "אנחנו שמחים לדווח על רבעון חזק נוסף עם הכנסות שהסתכמו ב- 727 מיליון דולר, מעל הרף העליון של טווח התחזית, ורווח למניה של 3.01 דולר, ברף העליון של הטווח הצפוי", אמר סקוט ראסל, מנכ"ל נייס. "הביצועים נבעו מהמשך התחזקות בפעילות הענן שלנו, שצמחה ב- 12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מנוע הצמיחה המרכזי של פעילות זו הוא הביקוש המואץ לפתרונות בינה מלאכותית ושירות עצמי, שבא לידי ביטוי בגידול של 42% בהכנסות השנתיות החוזרות (ARR) בתחום זה, לעומת רבעון מקביל אשתקד."

ראסל הוסיף כי: "הבינה המלאכותית נמצאת בליבת האסטרטגיה של נייס, ואנחנו נמצאים בחזית מהפיכת ה-AI בשוק חוויית הלקוח, ואנו רק בתחילתו של המסע. המומנטום שלנו צפוי להתגבר עם שילוב יכולות השיחה ויכולות הסוכן החכם בתחום חווית הלקוח המבוססת בינה מלאכותית של Cognigy, שהן המובילות בתעשייה, מה שיאפשר לנו לספק חוויית לקוח אנושית על הפלטפורמה שלנו, CXone Mpower. המובילות שלנו בחדשנות בתחום הבינה המלאכותית נשענת על בסיס פיננסי איתן, רווחיות גבוהה ומאזן חזק, לצד שורה הולכת וגדלה של שותפויות אסטרטגיות שגייסנו במהלך ששת החודשים האחרונים."

תחזית חלשה לרבעון השלישי - אישור תחזיות לשנה כולה

האנליסטים ציפו להכנסות של 737  מיליון דולר ברבעון השלישי ורווח למניה של 3.17 דולר למניה. זה יהיה נמוך יותר. התחזית המעודכנת של החברה היא להכנסות של 722 מיליון דולר עד 732 מיליון דולר, גידול של 5% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד, אבל מתחת לתחזית. הרווח (non-GAAP) למניה בדילול מלא ברבעון השלישי צפוי להיות בטווח של 3.12 דולר עד 3.22 דולר, שמייצג גידול של 10% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד, ומרכזו דומה לצפי האנליסטים. 

ועדיין - בחברות צמיחה מחפשים גידול בהכנסות. הירידה בתחזית הרבעון השלישי תטריד את האנליסטים והיא עשויה להוביל את המניה לירידה, למרות שכעת היא עולה  (מעבר ל-2% שזה הארביטראז' החיובי)  

החברה כאמור מאשררת את תחזית סך ההכנסות (non-GAAP) לשנת 2025 שצפוי להסתכם ב-2,918 מיליון דולר עד 2,938 מיליון דולר, שמייצג גידול של 7% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד. החברה מעלה את תחזית הרווח (non-GAAP) למניה בדילול מלא לשנת 2025 שצפוי להיות בטווח של 12.33 דולר עד 12.53 דולר, שמייצג גידול של 12% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד. במילים אחרות, אפשר להבין מהתחזית לרבעון שלישי ורביעי שהחברה מצליחה להתייעל - להרוויח יותר עם אותן הכנסות.