תחזית

בזן עדיין מפסידה, אבל מצפה לתוצאות חזקות ברבעון שני

מניית בזן מתממשת ב-4%, אחרי שזינקה 70% מתחילת השנה, זה גם בשל סוג של מאבק שליטה וגם בשל התוצאות הצפויות; למידע רחב על בזן - נתונים בורסאיים ומאזניים 

חברת בזן בזן -0.33% מדווחת על EBITDA מנוטרל מאוחד של 103 מיליון דולר ברבעון הראשון ומרווח זיקוק מנוטרל של 9.3 דולר לחבית. אלו מספרים יחסית טובים, אבל בשורה התחתונה החברה הפסידה 18 מיליון דולר בשל שערוך חוזים עתידיים על מרווח הזיקוק. השוק מאוכזב בשל ציפיות לרווח כבר הרבעון.

 

הנהלת החברה מדגישה כי "מרווחי זיקוק חסרי תקדים ברבעון השני צפויים להעניק רוח גבית משמעותית לביצועי החברה. לפני פרוץ המלחמה באוקראינה, שהובילה לזינוק חד במרווחי הזיקוק, קיבעה בזן באמצעות חוזים עתידיים את מרווח הזיקוק בשיעור של כ-40% מהיקף הזיקוק שלה לשנת 2022, ברמה ממוצעת של כ-8 דולר לחבית. החל ממחצית חודש מרץ וביתר שאת מראשית הרבעון השני, אנו עדים למרווחי זיקוק חסרי תקדים (לדוגמה, מרווח הסולר מעל הברנט שעומד בממוצע מראשית הרבעון השני על כ-47 דולר לחבית), אשר צפויים להעניק רוח גבית משמעותית לביצועי החברה בהמשך השנה". 

במילים אחרות, עזבו אתכם מהרבעון הראשון, הרבעון השני צפוי להיות חזק. על רקע התוצאות, אמר משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בזן: "המלחמה באוקראינה, שהחריפה את משבר האנרגיה באירופה, ממחישה עבור כולנו את החיוניות של ייצור מקומי לעצמאות אנרגטית לאומית. בד בבד ולאור אי היציבות של השוק העולמי, אנו רואים את החשיבות ביישום האסטרטגיה השקולה שהציגה בזן, במטרה להבטיח לחברה רווחיות יציבה לאורך זמן ואספקת מוצרים שוטפת למשק כולו".

מלאכי אלפר, מנכ"ל קבוצת בזן אמר על רקע פרסום התוצאות: "בזן מסכמת את הרבעון הראשון של השנה עם תוצאות מרשימות על רקע השיפוצים התקופתיים במתקנים מרכזיים של הקבוצה. ה-EBITDA המנוטרל המאוחד ברבעון הסתכם ב-103 מיליון דולר ומרווח הזיקוק המנוטרל הסתכם בכ-9.3 דולר לחבית, כאשר אלמלא השיפוץ הוא עמד על כ-11.3 דולר לחבית. מגזר הפולימרים סיים את הרבעון עם EBITDA של 17 מיליון דולר, תוצאה המבטאת את ההדממה של כל מתקני המגזר בישראל במהלך הרבעון לצורך ביצוע השיפוץ התקופתי. אלמלא השפעת השיפוץ, עמד ה-EBITDA של מגזר הפולימרים על כ-50 מיליון דולר.

"החברה רשמה ברבעון הראשון הפסד נקי בסך של 18 מיליון דולר ועלייה בחוב הפיננסי נטו לרמה של 961 מיליון דולר בעיקר כתוצאה משערוך חוזים עתידיים בהם התקשרה לקיבוע מרווחי הזיקוק, וזאת על אף הביצועים השוטפים הטובים שנרשמו ברבעון.

"במקביל לפעילות השוטפת ממשיכה בזן להשקיע במנועי צמיחה חדשים במסגרת יישום התכנית האסטרטגית. כפי שדיווחנו בחודש אפריל, השלימה בזן שלושה מהלכים שיקדמו אותה באופן משמעותי למימוש היעד האסטרטגי של 15% פלסטיק ממוחזר עד שנת 2025 ו-30% ממוחזר עד 2030. העסקה האחרונה הייתה רכישת השליטה בחברת VPM בסוף חודש מרץ, חברה העוסקת במחזור מכני של פלסטיק בהיקף של כ-12,000 טון בשנה, לפי שווי חברה של כ-40 מיליון שקל".

מניית בזן נמצאת בסוג של מאבק שליטה כאשר האחים חג'ג'  במהלך לרכישת המניות מהחברה לישראל, אך בעלי האג"ח בפטרוכימיים שמחזיקה בעצמה במניות בזן עשויים לשבש את המהלך של האחים ולצרף אליהם גוף שיוכל לרכוש את המניות (במסגרת הסכם סירוב ראשוני). 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בינתיים המניה זינקה ב-70% מתחילת השנה. לנתונים המלאים על המניה והחברה:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לפני הקורונה היא היתה בשער 180 (ל"ת)
    מוטי 22/05/2022 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יורדת ל 120 השבוע (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2022 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תוצאות טובות ברבעון השני יובילו את בזן למחיר של 1.8-1.9 (ל"ת)
    דנית 22/05/2022 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלי 22/05/2022 09:19
    הגב לתגובה זו
    אידיוט מי שקונה את הפח זבל הזה
  • 1.
    רם 22/05/2022 09:13
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להפסיד בשוק כזה? מישהו שם נרדם, שוק כזה לא יחזור לעולם.
  • הם מכרו חוזים על הנפט 78 לחבית וקנו ב 100 (ל"ת)
    לילי 22/05/2022 13:44
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳