בזן משתפרת ומנסה לפתות משקיעים - תחלק 50% מהרווחים כדיבידנדים
חברת בזן -0.33% שהינה תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה בישראל, מדווחת על שיפור בתוצאות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אז אולי זו לא חוכמה - שנה שעברה היו סגרים על רקע הקורונה והשימוש בדלקים היה נמוך יותר, ועדיין - ההבדלים בצריכה לא גדולים, ויש אפילו מגזרים שצרכו יותר אנרגיה אשתקד מאשר השנה. חוץ מזה, היקף המכירות חשוב לרוח, אבל הרווחיות חשובה יותר והיא נקבעת על ידי גורמים שונים וחיצוניים - מרווח הזיקוק השנה פשוט יותר טוב, גם בזכות העלייה במחירי הנפט.
מניית בזן לא התאוששה מהקורונה כשבשנה האחרונה מכביד עליה בעיקר היותה חברה מזהמת כשחלק מהגופים המוסדיים לא מעוניינים בסוג כזה של השקעות. על רקע זה, שווי החברה - 3 מיליארד שקל, נראה על פניו, נמוך בהינתן קצב רווחים שנתי של 500-600 מיליון שקל. אז נכון, ברור שפעילות הזיקוק של דלקים היא לא העתיד, אבל לבזן יש התחלה של חדירה לתחומים לא מזהמים (או מזהמים פחות) ויש גם את הנדל"ן - שמתישהו (וזה יכול להיות רחוק) צפוי להשביח.
מלאכי אלפר, מנכ"ל קבוצת בזן אמר על רקע פרסום התוצאות: "התוצאות מדברות בעד עצמן ומוכיחות את חוסנה של הקבוצה. בזן ממשיכה את המגמה החיובית מתחילת שנת 2021 ומציגה רבעון שלישי חזק בשני מגזרי הפעילות שהסתיים עם EBITDA מנוטרל מאוחד של 144 מיליון דולר ורווח נקי של 40 מיליון דולר. בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחה ה-EBITDA המנוטרלת לכ-341 מיליון דולר והרווח הנקי עלה לכ-164 מיליון דולר.
- התקלה בבז"א נמשכת, והנזק מוערך ב-25 מיליון דולר
- "אין היתר בנייה": החלטת בית המשפט שעלולה לפגוע בבזן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ה-EBITDA ברבעון הושפע בעיקר משיפור ניכר בסביבה העסקית במגזר הזיקוק, שהציג ברבעון השלישי מרווח זיקוק מנוטרל של 7.8 דולר לחבית וניצולת זיקוק של 86% בקו מגמה עולה. מגזר הפולימרים המשיך לתרום משמעותית לרווחיות והציג EBITDA של 76 מיליון דולר ברבעון השלישי.
"בצד עסקי הליבה, הקבוצה ממשיכה לחתור לקידום האסטרטגיה לאספקת פולימרים ממוחזרים ומתכלים לתעשיית הפלסטיק. במסגרת זו נחתם לאחרונה הסכם עם חברת UBQ Materials לאספקת חומר תרמו-פלסטי, ידידותי לסביבה, המבוסס על מרכיבים ביולוגיים. החומר ישולב בתחילת שרשרת האספקה ויאפשר לכרמל אולפינים לספק חומר מופחת-פחמן לתעשיית הפלסטיק. שיתוף פעולה זה יפחית את טביעת הרגל הפחמנית בתהליכי הייצור של כאו"ל ויסייע לקבוצה לעמוד ביעדים שהוצבו במסגרת התכנית האסטרטגית - ייצור של 15% פולימרים ירוקים עד 2025 ו-30% פולימרים ירוקים עד 2030".
- 5.חביבי 08/11/2021 13:55הגב לתגובה זוכן, בית ההשקעות ההוא שהשקיע הרבה במדינה ההיא ונפל יותר מכולם. תהיתי למה הם לא נכנסים לבז"ן הרי ברור כשמש שהסקטור הזה יתרומם בטח כשהיה אפשר לקנות עד לאחרונה מניות בזן במתחת ל-70. הוא אמר לי שאני לא יודע על מה אני מדבר. שימו לב פשוט איפה הכסף שלכם מנוהל.
- 4.איך המחיר שלה כל כך נמוך? (ל"ת)משקיע 08/11/2021 13:27הגב לתגובה זו
- 3.בזן בוזזת את משקיעה 08/11/2021 12:49הגב לתגובה זודיבדנדים . מאז המשקיעים רק הפסידו ולא קיבלו דיבידנד וכל הכסף הולך לקנסות לממשלה .המדינה נפטרת מכל הבעיות שלה כמו שעשתה עם בזן וכיל ואז המשקיעים משלמים על הכל. מחכים לראות אם בזן תגיע ל 110 לפני שהממשלה או איזה שרה עקומה שרוצה שיראו שהיא עושה משהו תתעלק על בזן וכיל. מדינה מאוסה לא פלא שכולם רוצים לעוף מפה
- 2.שולתתתתת1 08/11/2021 11:23הגב לתגובה זואני אמכור באחד משני נקודות היציאה... חשבתי שהיום אחרי הדוחות תקפוץ בעשרה אחוזים נקווה שזה מה שיקרה לקראת סוף היום
- 1.מכפיל 5 לחברה שכל רבעון חזק יותר מקודמו.מוסדיים טמבלים (ל"ת)אריה 08/11/2021 10:27הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?