יובל צוק, יחידת המחקר של הבורסה
צילום: יח"צ

רכישות עצמיות: התוכניות גדולות, הביצועים צנועים

במהלך החודשים מרץ-אפריל ביצעו החברות רכישות עצמיות של אג"ח בהיקף של 221 מיליון שקל, ועוד 56 חברות פרסמו תכניות רכישה; בראש הרוכשות חברות הליסינג, אלדן תחבורה (54 מיליון שקל) ואלבר (44 מיליון שקל)
איתן גרסטנפלד |

במהלך החודשים מרץ-אפריל ביצעו 30 חברות בורסאיות רכישות עצמיות של אג"ח בסכום כולל של 221 מיליון שקל, ועוד 56 חברות פרסמו תכניות רכישה, כך עולה מניתוח שמפרסם יובל צוק, מיחידת המחקר של הבורסה. זאת, על רקע התשואות הגבוהות של אגרות החוב, שאפשרו לחברות להפחית את גובה החוב ולהקטין את המינוף, תוך רישום רווחי הון

על פי הסקירה, אמנם נרשם זינוק בהיקף הרכישות אך נתונים אלו רחוקים מלהתקרב לגל הרכישות העצמיות בעת המשבר הפיננסי שפקד את העולם בשנת 2008. כך, בארבעת החודשים האחרונים של 2008 רכשו 185 חברות אג"ח של עצמן בהיקף של כ-2.6 מיליארד שקל, מהם כ-1.9 מיליארד שקל נרכשו ע"י 166 חברות בחודשיים האחרונים של השנה.

תכניות רכישה עצמית

מהסקירה עולה כי, מתחילת מרץ ועד סוף אפריל, החלו חברות בבורסה לאמץ תוכנית רכישה עצמית של איגרות חוב, והוכרזו 56 תוכניות לרכישת אג"ח בסכום כולל של כ-4 מיליארד שקל. כשלפי דיווחי החברות, כ-70% מהן צופות כי התוכנית תמומן ממקורותיהן העצמיים, ואצל השאר ממקורות עצמיים ו/או מימון חיצוני.

מקור: ניתוח רכישות עצמיות בצל משבר הקורונה, יובל צוק

בפועל, בוצעו מתחילת מרץ עד סוף אפריל רכישות בסך של כ-221 מיליון שקל על ידי 30 חברות, כ-95% מהן מתוקף תוכנית חדשה שאומצה במהלך משבר הקורונה. החברות שביצעו את הרכישות הגדולות בחודשים מרץ-אפריל היו חברות הליסינג אלדן תחבורה שרכשה אג"ח בכ-54 מיליון שקל, ואלבר שרכשה בכ-44 מיליון שקל.

מקור: ניתוח רכישות עצמיות בצל משבר הקורונה, יובל צוק

כמו כן, בלטה גזית גלוב הן מבחינת גובה תוכנית הרכישה והן בזכות הרכישות בפועל מתחילת השנה. יש לציין  שהחברה נוהגת בשנים האחרונות לאמץ מדי שנה תוכנית רכישה עצמית של אג"ח (במקביל לתוכנית רכישה עצמית של מניות).

קפיצה משנה שעברה אך רחוק מהמשבר הקודם

לשם השוואה, בחודשיים הראשונים של שנת 2020 בוצעו רכישות עצמיות של אג"ח בסך של כ-166 מיליון שקל ע"י ארבע חברות בלבד, בהן גזית גלוב (כ-137 מיליון שקל) וחברת האם שלה נורסטאר החזקות (2.5 מיליון שקל), וקבוצת דלק (כ-26 מיליון שקל). רכישות אלו נעשו מתוקף תוכניות רכישה שתוקפן החל בשנת 2019.

 

נתונים אלו רחוקים מלהתקרב לגל הרכישות העצמיות של אג"ח בעת המשבר הפיננסי שפקד את העולם בשנת 2008. בארבעת החודשים האחרונים של 2008 רכשו 185 חברות אג"ח של עצמן בסך של כ-2.6 מיליארד שקל, מהם כ-1.9 מיליארד שקל נרכשו ע"י 166 חברות בחודשיים האחרונים של השנה

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הפחתת חוב והקטנת המינוף 

על פי צוק, המשבר בשוק ההון עקב התפשטות וירוס הקורונה, גרם לירידות חדות בשערי איגרות החוב הקונצרניות הנסחרות בתל אביב. אלה היוו תמריץ לחברות רבות לנצל את מחירן הנמוך ולרכוש את איגרות החוב שלהן, שחלקן נסחרו בתשואה של עשרות אחוזים, הפחיתו את גובה החוב של החברות והקטינו את המינוף שלהן, תוך רישום רווחי הון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מגדל מאבדת 4.5%, הפניקס יורדת 3.5% ;מדד הביטוח צולל 3.8%

הלחץ על מניות הביטוח ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות, והמניות נסחרות בטריטוריה שלילית; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי ונסחרות בעליות 

מערכת ביזפורטל |

ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


הבוקר נפתח עם לחץ משמעותי על מניות הביטוח. המדד צולל 3.8% וכל חברות הביטוח הגדולות נמצאות בטריטוריה שלילית. הסיבה? הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה - סוף-סוף הרגולטור התעורר. בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור



אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%.  במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.

מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה -3.6%  (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח -5.67%  (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.