יובל צוק, יחידת המחקר של הבורסה
צילום: יח"צ

רכישות עצמיות: התוכניות גדולות, הביצועים צנועים

במהלך החודשים מרץ-אפריל ביצעו החברות רכישות עצמיות של אג"ח בהיקף של 221 מיליון שקל, ועוד 56 חברות פרסמו תכניות רכישה; בראש הרוכשות חברות הליסינג, אלדן תחבורה (54 מיליון שקל) ואלבר (44 מיליון שקל)
איתן גרסטנפלד |

במהלך החודשים מרץ-אפריל ביצעו 30 חברות בורסאיות רכישות עצמיות של אג"ח בסכום כולל של 221 מיליון שקל, ועוד 56 חברות פרסמו תכניות רכישה, כך עולה מניתוח שמפרסם יובל צוק, מיחידת המחקר של הבורסה. זאת, על רקע התשואות הגבוהות של אגרות החוב, שאפשרו לחברות להפחית את גובה החוב ולהקטין את המינוף, תוך רישום רווחי הון

על פי הסקירה, אמנם נרשם זינוק בהיקף הרכישות אך נתונים אלו רחוקים מלהתקרב לגל הרכישות העצמיות בעת המשבר הפיננסי שפקד את העולם בשנת 2008. כך, בארבעת החודשים האחרונים של 2008 רכשו 185 חברות אג"ח של עצמן בהיקף של כ-2.6 מיליארד שקל, מהם כ-1.9 מיליארד שקל נרכשו ע"י 166 חברות בחודשיים האחרונים של השנה.

תכניות רכישה עצמית

מהסקירה עולה כי, מתחילת מרץ ועד סוף אפריל, החלו חברות בבורסה לאמץ תוכנית רכישה עצמית של איגרות חוב, והוכרזו 56 תוכניות לרכישת אג"ח בסכום כולל של כ-4 מיליארד שקל. כשלפי דיווחי החברות, כ-70% מהן צופות כי התוכנית תמומן ממקורותיהן העצמיים, ואצל השאר ממקורות עצמיים ו/או מימון חיצוני.

מקור: ניתוח רכישות עצמיות בצל משבר הקורונה, יובל צוק

בפועל, בוצעו מתחילת מרץ עד סוף אפריל רכישות בסך של כ-221 מיליון שקל על ידי 30 חברות, כ-95% מהן מתוקף תוכנית חדשה שאומצה במהלך משבר הקורונה. החברות שביצעו את הרכישות הגדולות בחודשים מרץ-אפריל היו חברות הליסינג אלדן תחבורה שרכשה אג"ח בכ-54 מיליון שקל, ואלבר שרכשה בכ-44 מיליון שקל.

מקור: ניתוח רכישות עצמיות בצל משבר הקורונה, יובל צוק

כמו כן, בלטה גזית גלוב הן מבחינת גובה תוכנית הרכישה והן בזכות הרכישות בפועל מתחילת השנה. יש לציין  שהחברה נוהגת בשנים האחרונות לאמץ מדי שנה תוכנית רכישה עצמית של אג"ח (במקביל לתוכנית רכישה עצמית של מניות).

קפיצה משנה שעברה אך רחוק מהמשבר הקודם

לשם השוואה, בחודשיים הראשונים של שנת 2020 בוצעו רכישות עצמיות של אג"ח בסך של כ-166 מיליון שקל ע"י ארבע חברות בלבד, בהן גזית גלוב (כ-137 מיליון שקל) וחברת האם שלה נורסטאר החזקות (2.5 מיליון שקל), וקבוצת דלק (כ-26 מיליון שקל). רכישות אלו נעשו מתוקף תוכניות רכישה שתוקפן החל בשנת 2019.

 

נתונים אלו רחוקים מלהתקרב לגל הרכישות העצמיות של אג"ח בעת המשבר הפיננסי שפקד את העולם בשנת 2008. בארבעת החודשים האחרונים של 2008 רכשו 185 חברות אג"ח של עצמן בסך של כ-2.6 מיליארד שקל, מהם כ-1.9 מיליארד שקל נרכשו ע"י 166 חברות בחודשיים האחרונים של השנה

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הפחתת חוב והקטנת המינוף 

על פי צוק, המשבר בשוק ההון עקב התפשטות וירוס הקורונה, גרם לירידות חדות בשערי איגרות החוב הקונצרניות הנסחרות בתל אביב. אלה היוו תמריץ לחברות רבות לנצל את מחירן הנמוך ולרכוש את איגרות החוב שלהן, שחלקן נסחרו בתשואה של עשרות אחוזים, הפחיתו את גובה החוב של החברות והקטינו את המינוף שלהן, תוך רישום רווחי הון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים