בנט: "חוסר התחרות בנמלים - נטל יקר מאוד על כתפי הציבור הישראלי"

בנט פנה אל הממונה להגבלים עסקיים וביקש ממנו לפצל ולמכור רציפים קיימים לצד שלישי. "ישראל היא אי במובן הכלכלי"
סהר אביב | (20)

נפתלי בנט ממשיך במלחמתו אל מול וועדי הנמלים, והיום פנה אל הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, והציע לו אפשרות לפירוק הריכוזיות בנמלים באמצעות פיצול ומכירה של רציפים קיימים לצד שלישי.

בנוסף, ביקש בנט מהממונה לבחון את מידת השפעת הקשרים בין וועדי עובדי הנמלים על היווצרות תחרות, וקרא "לחפש חסמים המונעים היווצרות תחרות אפקטיבית בין נמלי הים של חיפה ואשדוד". שר הכלכלה ביקש לבחון את אפשרות הפיצול והמכירה לצד שלישי של רציפים אותם מפעילים הנמלים בכדי להתחיל בפירוק הריכוזיות עוד בטרם יוקם הנמל הפרטי עליו הכריז בנט לפני מספר ימים.

"התלות של ישראל בנמלי הים היא כמעט מוחלטת" אמר בנט והוסיף כי "ישראל היא אי, לא במובן הגיאוגרפי אלא במובן הכלכלי, מעל 90% אחוזים מהסחורות שלה עוברות בנמלי הים".

בנט המשיך וציין כי "התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים היא כה מוחלטת עד כי אין הם יוצאים כנגד התנהגות פרועה ולא אחראית זו, ולו בגלל החשש שעסקיהם ייפגעו. חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אזרח 21/05/2013 14:43
    הגב לתגובה זו
    מדובר במיליארדים רבים הטבה סקטוריאלית ולא כל אזרחי המדינה נהנים מימנה נהפוך הוא קיפוח של החלשים לא צודק ולא מוסרי העוול צועק לשמיים
  • 14.
    אנונימי 21/05/2013 13:33
    הגב לתגובה זו
    לאבטלה הגלויה בביטחון והגזל של הטייקונים והבנקים שם הכסף הגדול. רק שזה הרבה יותר קשה לקחת מהם בלי להפסיד תרומות למפלגה או תפקידים באזרחות
  • 13.
    אבי 21/05/2013 08:52
    הגב לתגובה זו
    מיליארדים מוזרמים לשטחים ואף אחד לא אומר כלום.
  • 12.
    יוסי 21/05/2013 08:50
    הגב לתגובה זו
    זו הבעיה האמיתית. אנשים אין להם פרנסה, אנשים מיואשים עם משכורת מינימום אי אפשר לחיות. האיש היה מאבטח והיה עמוק בחובות. זו הבעיה הבוערת לא כמה מאות אנשים שעובדים בנמלים. תבין את סדר העדיפויות הנכון. אל תבזבז מאות מליוני שקלים כדי לשבור את עובדי הנמלים
  • אזרח 21/05/2013 10:15
    הגב לתגובה זו
    לניזקקים ולבעלי שכר מינמום אפילו מימס היתחמקו בעזרתו הנדיבה של עיני ושר האוצר שנבהל מההיסתדרות
  • זו בדיוק הבעיה מה שניבלע בנמלים ודומיהם יוצר חוסר ועוני (ל"ת)
    אזרח 21/05/2013 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אלי 21/05/2013 05:19
    הגב לתגובה זו
    בנט מה עם הגזרות למה אתה מנסה להסיט את כל האש למשהוא אחר אתה פוליטקאי זול ..............
  • 10.
    כול הכבוד בנט. רק בא נקווה שזה יותר מסתם סיסמאות. (ל"ת)
    אבי 20/05/2013 22:57
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    YL 20/05/2013 22:50
    הגב לתגובה זו
    מה פתאום מרוקאי מאשדוד מגיע לו ולבנו לחיות ברווחה??? אתם מתארים לכם הילדים ה יקרים של השר יקבלו חשיפה לשפה העלובה של עובדי הנמל אסון פשוט אסון ואכשיו קצת יותר ברצינות כולנו תומכים בעובדי הנמל וכולנו שואפים שכל פועלי ישראל יחיו ברווחה כמו עובדי הנמל לפעמים אני נדהם איך אידיוט עבר את מערכת הסינון שלנו לכנסת ובזכות מה??? סיסמה נבובה אגב מי ששמע את יהושוע פרץ בתוכניתו של מישעל רדיו 103 היום(מומלץ ללחפש באינטרנט) יצדיק כל מילה שפו יהושוע
  • ראובן 21/05/2013 01:18
    הגב לתגובה זו
    טיעון עלוב וחסר בסיס. עובדי נמל אשדוד וחיפה מחזיקים את הציבור הישראלי בביצים. הם שולחים את ידיהם לקופת המדינה ועושים מליונים ע"ח הציבור . הגיע הזמן לסרס את המושחתים בנמלי ישראל ובראשם ראשי וחברי הוועדים, בני משפחתם העובדים בנמל, מקורביהם ומלחכי בפנכה שלהם. כאשר מלגזן מרוויח 70 אלף ומנופאי 80 אלף, זה משדר בועה שמנופחת בהרבה אוויר חם. צריך לפוצץ את הבועה בהקדם האפשרי.
  • 8.
    בנט, העם איתך, אנא "לך עד הסוף בעניין" (ל"ת)
    הנמלים ורשות השידור 20/05/2013 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שונא 20/05/2013 22:41
    הגב לתגובה זו
    גם אם יורידו את כל המשכורות ל10% מהשכר בנמלים כמה זה ישפיע על המוצרים שלנו? בנמל עוברים מיליוני פריטים בשעה נחשב את העלות של השכר בכל פריט ונראה שמדובר על כמה פרומילי אגורה למוצר כך שכל הבלוף הזה הוא בדיוק כמו שודדי הקופה הציבורית הקודמים (החרדים). יגמרו עם אלה יראו שלא הורידו אפילו 0.001% מיוקר המחיה בארץ שרובו דווקא מגיע ממוצרים מקומיים שמיוצרים ע"י קרטלים ומונופולים ויעברו לרשע הבא. ככה ימשיכו לעבוד עלינו עוד חודש ועוד חודש עד הבחירות הבאות. אבל בבעיה האמיתית הם כמובן לא יטפלו, לא יבנו פה עשרות אלפי יחידות דיור להשכרה, לא יטפלו במונופולים האמיתיים כמו משרדי הממשלה, משרד החינוך למשל צורך תקציב מהגדולים בעולם פר תלמיד אבל שעות ההוראה השנתיות לתלמיד הם מהנמוכים ביותר. יש עוד המון דוגמאות אבל אני לא שר האוצר ואני לא יכול לעזור חוץ מלבכות כמו כולם.
  • 6.
    בנט גם אני איתך!! כל הכבוד!! (ל"ת)
    שיוויון זכויות 20/05/2013 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שמוליק-הרצליה 20/05/2013 22:04
    הגב לתגובה זו
    על הציבור?מתי שם תצמצמו תקציבים?
  • 4.
    כמה ממשלות וירטואליות שיעשו תהרות ? (ל"ת)
    אף אחד 20/05/2013 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנהיג המהפכה 20/05/2013 21:42
    הגב לתגובה זו
    הבעיה אינה רק בנמלים הבעיה היינה בכל המגזר המיבורי יש עובדים שהם עבדים ויש עובדים שהם אדונים ועושקים את הציבור . הנהלה שרצתה להצדיק את השכר המנופח שלה יצרה מעמד עבדים ומעמד אדונים כך יש בכל המגזר הציבורי עובדים שמשתכרים פי 10 מעובדים שעושים אותה עבודה ויש מנהלים שמשתכרים פי 50 ויותר . זה שוד הקופה הציבורית .
  • 2.
    להעביר לניהול צהל ובעבודת אזרחים עובדי צהל ותראה ברכה (ל"ת)
    ציון 20/05/2013 21:23
    הגב לתגובה זו
  • גם בלי הצעתך אנחנו מדינת העולם השלישי (ל"ת)
    רן 20/05/2013 22:05
    הגב לתגובה זו
  • ראינו את גובה השכר והעושק וביגללכם מקופחים בשכר מינמום (ל"ת)
    אזרח 21/05/2013 09:59
  • 1.
    ציון 20/05/2013 21:17
    הגב לתגובה זו
    הוועדים החזקים והכל בחסות ההיסתדרות לדורותיהה קיפחו את מישתכרי שכר המינימום מאחר וקבעו תוספות שכר באחוזים כשכולם מקבלים את אותו האחוז כך יצא שבעלי משכורות גבוהות קיבלו סכומים דימיוניים והחלשים קופחו הגיע הזמן לאפליה מתקנת
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן -0.51%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובאורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יוב
ראיון

מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"

אחרי הדוח החזק לרבעון השלישי, ישבנו עם סמנכ"ל הכספים אורן שקדי לשיחה על מה שבאמת עומד מאחורי האיגוחים במשכנתאות, על השחיקה ברכב שלא נעלמה למרות ההתייעלות, ועל השאלה עד כמה ירידת הריבית יכולה באמת לשנות את התמונה?
נושאים בכתבה מימון ישיר

מימון ישיר מימון ישיר -0.3%  פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה. 

רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק. 

ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות

אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי נפוץ מאוד בחו"ל, ובמסגרתו, חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו הן מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגח חלק מהתיק. 

במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שבאמצעותה אפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים. 

המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.