בנט: "חוסר התחרות בנמלים - נטל יקר מאוד על כתפי הציבור הישראלי"

בנט פנה אל הממונה להגבלים עסקיים וביקש ממנו לפצל ולמכור רציפים קיימים לצד שלישי. "ישראל היא אי במובן הכלכלי"
סהר אביב | (20)

נפתלי בנט ממשיך במלחמתו אל מול וועדי הנמלים, והיום פנה אל הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, והציע לו אפשרות לפירוק הריכוזיות בנמלים באמצעות פיצול ומכירה של רציפים קיימים לצד שלישי.

בנוסף, ביקש בנט מהממונה לבחון את מידת השפעת הקשרים בין וועדי עובדי הנמלים על היווצרות תחרות, וקרא "לחפש חסמים המונעים היווצרות תחרות אפקטיבית בין נמלי הים של חיפה ואשדוד". שר הכלכלה ביקש לבחון את אפשרות הפיצול והמכירה לצד שלישי של רציפים אותם מפעילים הנמלים בכדי להתחיל בפירוק הריכוזיות עוד בטרם יוקם הנמל הפרטי עליו הכריז בנט לפני מספר ימים.

"התלות של ישראל בנמלי הים היא כמעט מוחלטת" אמר בנט והוסיף כי "ישראל היא אי, לא במובן הגיאוגרפי אלא במובן הכלכלי, מעל 90% אחוזים מהסחורות שלה עוברות בנמלי הים".

בנט המשיך וציין כי "התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים היא כה מוחלטת עד כי אין הם יוצאים כנגד התנהגות פרועה ולא אחראית זו, ולו בגלל החשש שעסקיהם ייפגעו. חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אזרח 21/05/2013 14:43
    הגב לתגובה זו
    מדובר במיליארדים רבים הטבה סקטוריאלית ולא כל אזרחי המדינה נהנים מימנה נהפוך הוא קיפוח של החלשים לא צודק ולא מוסרי העוול צועק לשמיים
  • 14.
    אנונימי 21/05/2013 13:33
    הגב לתגובה זו
    לאבטלה הגלויה בביטחון והגזל של הטייקונים והבנקים שם הכסף הגדול. רק שזה הרבה יותר קשה לקחת מהם בלי להפסיד תרומות למפלגה או תפקידים באזרחות
  • 13.
    אבי 21/05/2013 08:52
    הגב לתגובה זו
    מיליארדים מוזרמים לשטחים ואף אחד לא אומר כלום.
  • 12.
    יוסי 21/05/2013 08:50
    הגב לתגובה זו
    זו הבעיה האמיתית. אנשים אין להם פרנסה, אנשים מיואשים עם משכורת מינימום אי אפשר לחיות. האיש היה מאבטח והיה עמוק בחובות. זו הבעיה הבוערת לא כמה מאות אנשים שעובדים בנמלים. תבין את סדר העדיפויות הנכון. אל תבזבז מאות מליוני שקלים כדי לשבור את עובדי הנמלים
  • אזרח 21/05/2013 10:15
    הגב לתגובה זו
    לניזקקים ולבעלי שכר מינמום אפילו מימס היתחמקו בעזרתו הנדיבה של עיני ושר האוצר שנבהל מההיסתדרות
  • זו בדיוק הבעיה מה שניבלע בנמלים ודומיהם יוצר חוסר ועוני (ל"ת)
    אזרח 21/05/2013 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אלי 21/05/2013 05:19
    הגב לתגובה זו
    בנט מה עם הגזרות למה אתה מנסה להסיט את כל האש למשהוא אחר אתה פוליטקאי זול ..............
  • 10.
    כול הכבוד בנט. רק בא נקווה שזה יותר מסתם סיסמאות. (ל"ת)
    אבי 20/05/2013 22:57
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    YL 20/05/2013 22:50
    הגב לתגובה זו
    מה פתאום מרוקאי מאשדוד מגיע לו ולבנו לחיות ברווחה??? אתם מתארים לכם הילדים ה יקרים של השר יקבלו חשיפה לשפה העלובה של עובדי הנמל אסון פשוט אסון ואכשיו קצת יותר ברצינות כולנו תומכים בעובדי הנמל וכולנו שואפים שכל פועלי ישראל יחיו ברווחה כמו עובדי הנמל לפעמים אני נדהם איך אידיוט עבר את מערכת הסינון שלנו לכנסת ובזכות מה??? סיסמה נבובה אגב מי ששמע את יהושוע פרץ בתוכניתו של מישעל רדיו 103 היום(מומלץ ללחפש באינטרנט) יצדיק כל מילה שפו יהושוע
  • ראובן 21/05/2013 01:18
    הגב לתגובה זו
    טיעון עלוב וחסר בסיס. עובדי נמל אשדוד וחיפה מחזיקים את הציבור הישראלי בביצים. הם שולחים את ידיהם לקופת המדינה ועושים מליונים ע"ח הציבור . הגיע הזמן לסרס את המושחתים בנמלי ישראל ובראשם ראשי וחברי הוועדים, בני משפחתם העובדים בנמל, מקורביהם ומלחכי בפנכה שלהם. כאשר מלגזן מרוויח 70 אלף ומנופאי 80 אלף, זה משדר בועה שמנופחת בהרבה אוויר חם. צריך לפוצץ את הבועה בהקדם האפשרי.
  • 8.
    בנט, העם איתך, אנא "לך עד הסוף בעניין" (ל"ת)
    הנמלים ורשות השידור 20/05/2013 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שונא 20/05/2013 22:41
    הגב לתגובה זו
    גם אם יורידו את כל המשכורות ל10% מהשכר בנמלים כמה זה ישפיע על המוצרים שלנו? בנמל עוברים מיליוני פריטים בשעה נחשב את העלות של השכר בכל פריט ונראה שמדובר על כמה פרומילי אגורה למוצר כך שכל הבלוף הזה הוא בדיוק כמו שודדי הקופה הציבורית הקודמים (החרדים). יגמרו עם אלה יראו שלא הורידו אפילו 0.001% מיוקר המחיה בארץ שרובו דווקא מגיע ממוצרים מקומיים שמיוצרים ע"י קרטלים ומונופולים ויעברו לרשע הבא. ככה ימשיכו לעבוד עלינו עוד חודש ועוד חודש עד הבחירות הבאות. אבל בבעיה האמיתית הם כמובן לא יטפלו, לא יבנו פה עשרות אלפי יחידות דיור להשכרה, לא יטפלו במונופולים האמיתיים כמו משרדי הממשלה, משרד החינוך למשל צורך תקציב מהגדולים בעולם פר תלמיד אבל שעות ההוראה השנתיות לתלמיד הם מהנמוכים ביותר. יש עוד המון דוגמאות אבל אני לא שר האוצר ואני לא יכול לעזור חוץ מלבכות כמו כולם.
  • 6.
    בנט גם אני איתך!! כל הכבוד!! (ל"ת)
    שיוויון זכויות 20/05/2013 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שמוליק-הרצליה 20/05/2013 22:04
    הגב לתגובה זו
    על הציבור?מתי שם תצמצמו תקציבים?
  • 4.
    כמה ממשלות וירטואליות שיעשו תהרות ? (ל"ת)
    אף אחד 20/05/2013 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנהיג המהפכה 20/05/2013 21:42
    הגב לתגובה זו
    הבעיה אינה רק בנמלים הבעיה היינה בכל המגזר המיבורי יש עובדים שהם עבדים ויש עובדים שהם אדונים ועושקים את הציבור . הנהלה שרצתה להצדיק את השכר המנופח שלה יצרה מעמד עבדים ומעמד אדונים כך יש בכל המגזר הציבורי עובדים שמשתכרים פי 10 מעובדים שעושים אותה עבודה ויש מנהלים שמשתכרים פי 50 ויותר . זה שוד הקופה הציבורית .
  • 2.
    להעביר לניהול צהל ובעבודת אזרחים עובדי צהל ותראה ברכה (ל"ת)
    ציון 20/05/2013 21:23
    הגב לתגובה זו
  • גם בלי הצעתך אנחנו מדינת העולם השלישי (ל"ת)
    רן 20/05/2013 22:05
    הגב לתגובה זו
  • ראינו את גובה השכר והעושק וביגללכם מקופחים בשכר מינמום (ל"ת)
    אזרח 21/05/2013 09:59
  • 1.
    ציון 20/05/2013 21:17
    הגב לתגובה זו
    הוועדים החזקים והכל בחסות ההיסתדרות לדורותיהה קיפחו את מישתכרי שכר המינימום מאחר וקבעו תוספות שכר באחוזים כשכולם מקבלים את אותו האחוז כך יצא שבעלי משכורות גבוהות קיבלו סכומים דימיוניים והחלשים קופחו הגיע הזמן לאפליה מתקנת
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.