בנט: "חוסר התחרות בנמלים - נטל יקר מאוד על כתפי הציבור הישראלי"

בנט פנה אל הממונה להגבלים עסקיים וביקש ממנו לפצל ולמכור רציפים קיימים לצד שלישי. "ישראל היא אי במובן הכלכלי"
סהר אביב | (20)

נפתלי בנט ממשיך במלחמתו אל מול וועדי הנמלים, והיום פנה אל הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, והציע לו אפשרות לפירוק הריכוזיות בנמלים באמצעות פיצול ומכירה של רציפים קיימים לצד שלישי.

בנוסף, ביקש בנט מהממונה לבחון את מידת השפעת הקשרים בין וועדי עובדי הנמלים על היווצרות תחרות, וקרא "לחפש חסמים המונעים היווצרות תחרות אפקטיבית בין נמלי הים של חיפה ואשדוד". שר הכלכלה ביקש לבחון את אפשרות הפיצול והמכירה לצד שלישי של רציפים אותם מפעילים הנמלים בכדי להתחיל בפירוק הריכוזיות עוד בטרם יוקם הנמל הפרטי עליו הכריז בנט לפני מספר ימים.

"התלות של ישראל בנמלי הים היא כמעט מוחלטת" אמר בנט והוסיף כי "ישראל היא אי, לא במובן הגיאוגרפי אלא במובן הכלכלי, מעל 90% אחוזים מהסחורות שלה עוברות בנמלי הים".

בנט המשיך וציין כי "התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים היא כה מוחלטת עד כי אין הם יוצאים כנגד התנהגות פרועה ולא אחראית זו, ולו בגלל החשש שעסקיהם ייפגעו. חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אזרח 21/05/2013 14:43
    הגב לתגובה זו
    מדובר במיליארדים רבים הטבה סקטוריאלית ולא כל אזרחי המדינה נהנים מימנה נהפוך הוא קיפוח של החלשים לא צודק ולא מוסרי העוול צועק לשמיים
  • 14.
    אנונימי 21/05/2013 13:33
    הגב לתגובה זו
    לאבטלה הגלויה בביטחון והגזל של הטייקונים והבנקים שם הכסף הגדול. רק שזה הרבה יותר קשה לקחת מהם בלי להפסיד תרומות למפלגה או תפקידים באזרחות
  • 13.
    אבי 21/05/2013 08:52
    הגב לתגובה זו
    מיליארדים מוזרמים לשטחים ואף אחד לא אומר כלום.
  • 12.
    יוסי 21/05/2013 08:50
    הגב לתגובה זו
    זו הבעיה האמיתית. אנשים אין להם פרנסה, אנשים מיואשים עם משכורת מינימום אי אפשר לחיות. האיש היה מאבטח והיה עמוק בחובות. זו הבעיה הבוערת לא כמה מאות אנשים שעובדים בנמלים. תבין את סדר העדיפויות הנכון. אל תבזבז מאות מליוני שקלים כדי לשבור את עובדי הנמלים
  • אזרח 21/05/2013 10:15
    הגב לתגובה זו
    לניזקקים ולבעלי שכר מינמום אפילו מימס היתחמקו בעזרתו הנדיבה של עיני ושר האוצר שנבהל מההיסתדרות
  • זו בדיוק הבעיה מה שניבלע בנמלים ודומיהם יוצר חוסר ועוני (ל"ת)
    אזרח 21/05/2013 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אלי 21/05/2013 05:19
    הגב לתגובה זו
    בנט מה עם הגזרות למה אתה מנסה להסיט את כל האש למשהוא אחר אתה פוליטקאי זול ..............
  • 10.
    כול הכבוד בנט. רק בא נקווה שזה יותר מסתם סיסמאות. (ל"ת)
    אבי 20/05/2013 22:57
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    YL 20/05/2013 22:50
    הגב לתגובה זו
    מה פתאום מרוקאי מאשדוד מגיע לו ולבנו לחיות ברווחה??? אתם מתארים לכם הילדים ה יקרים של השר יקבלו חשיפה לשפה העלובה של עובדי הנמל אסון פשוט אסון ואכשיו קצת יותר ברצינות כולנו תומכים בעובדי הנמל וכולנו שואפים שכל פועלי ישראל יחיו ברווחה כמו עובדי הנמל לפעמים אני נדהם איך אידיוט עבר את מערכת הסינון שלנו לכנסת ובזכות מה??? סיסמה נבובה אגב מי ששמע את יהושוע פרץ בתוכניתו של מישעל רדיו 103 היום(מומלץ ללחפש באינטרנט) יצדיק כל מילה שפו יהושוע
  • ראובן 21/05/2013 01:18
    הגב לתגובה זו
    טיעון עלוב וחסר בסיס. עובדי נמל אשדוד וחיפה מחזיקים את הציבור הישראלי בביצים. הם שולחים את ידיהם לקופת המדינה ועושים מליונים ע"ח הציבור . הגיע הזמן לסרס את המושחתים בנמלי ישראל ובראשם ראשי וחברי הוועדים, בני משפחתם העובדים בנמל, מקורביהם ומלחכי בפנכה שלהם. כאשר מלגזן מרוויח 70 אלף ומנופאי 80 אלף, זה משדר בועה שמנופחת בהרבה אוויר חם. צריך לפוצץ את הבועה בהקדם האפשרי.
  • 8.
    בנט, העם איתך, אנא "לך עד הסוף בעניין" (ל"ת)
    הנמלים ורשות השידור 20/05/2013 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שונא 20/05/2013 22:41
    הגב לתגובה זו
    גם אם יורידו את כל המשכורות ל10% מהשכר בנמלים כמה זה ישפיע על המוצרים שלנו? בנמל עוברים מיליוני פריטים בשעה נחשב את העלות של השכר בכל פריט ונראה שמדובר על כמה פרומילי אגורה למוצר כך שכל הבלוף הזה הוא בדיוק כמו שודדי הקופה הציבורית הקודמים (החרדים). יגמרו עם אלה יראו שלא הורידו אפילו 0.001% מיוקר המחיה בארץ שרובו דווקא מגיע ממוצרים מקומיים שמיוצרים ע"י קרטלים ומונופולים ויעברו לרשע הבא. ככה ימשיכו לעבוד עלינו עוד חודש ועוד חודש עד הבחירות הבאות. אבל בבעיה האמיתית הם כמובן לא יטפלו, לא יבנו פה עשרות אלפי יחידות דיור להשכרה, לא יטפלו במונופולים האמיתיים כמו משרדי הממשלה, משרד החינוך למשל צורך תקציב מהגדולים בעולם פר תלמיד אבל שעות ההוראה השנתיות לתלמיד הם מהנמוכים ביותר. יש עוד המון דוגמאות אבל אני לא שר האוצר ואני לא יכול לעזור חוץ מלבכות כמו כולם.
  • 6.
    בנט גם אני איתך!! כל הכבוד!! (ל"ת)
    שיוויון זכויות 20/05/2013 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שמוליק-הרצליה 20/05/2013 22:04
    הגב לתגובה זו
    על הציבור?מתי שם תצמצמו תקציבים?
  • 4.
    כמה ממשלות וירטואליות שיעשו תהרות ? (ל"ת)
    אף אחד 20/05/2013 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנהיג המהפכה 20/05/2013 21:42
    הגב לתגובה זו
    הבעיה אינה רק בנמלים הבעיה היינה בכל המגזר המיבורי יש עובדים שהם עבדים ויש עובדים שהם אדונים ועושקים את הציבור . הנהלה שרצתה להצדיק את השכר המנופח שלה יצרה מעמד עבדים ומעמד אדונים כך יש בכל המגזר הציבורי עובדים שמשתכרים פי 10 מעובדים שעושים אותה עבודה ויש מנהלים שמשתכרים פי 50 ויותר . זה שוד הקופה הציבורית .
  • 2.
    להעביר לניהול צהל ובעבודת אזרחים עובדי צהל ותראה ברכה (ל"ת)
    ציון 20/05/2013 21:23
    הגב לתגובה זו
  • גם בלי הצעתך אנחנו מדינת העולם השלישי (ל"ת)
    רן 20/05/2013 22:05
    הגב לתגובה זו
  • ראינו את גובה השכר והעושק וביגללכם מקופחים בשכר מינמום (ל"ת)
    אזרח 21/05/2013 09:59
  • 1.
    ציון 20/05/2013 21:17
    הגב לתגובה זו
    הוועדים החזקים והכל בחסות ההיסתדרות לדורותיהה קיפחו את מישתכרי שכר המינימום מאחר וקבעו תוספות שכר באחוזים כשכולם מקבלים את אותו האחוז כך יצא שבעלי משכורות גבוהות קיבלו סכומים דימיוניים והחלשים קופחו הגיע הזמן לאפליה מתקנת
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.