דראגי: יתכן כי ה-ECB יאלץ לרכך את השפעת הריבית השלילית
מריו דראגי אמר שהבנק המרכזי האירופי (ECB) מוכן לרכך את השפעת הריבית השלילית אם היא תפגע בהשגת מטרות המדיניות המוניטרית של הבנק.
"במידת הצורך, עלינו לחשוב על צעדים אפשריים שיכולים לשמר את ההשלכות החיוביות של הריבית השלילית על הכלכלה, תוך הפחתת תופעות הלוואי, אם בכלל", אמר נשיא הבנק המרכזי של אירופה בכנס בפרנקפורט. "עם זאת, רווחיות נמוכה של הבנקים איננה תוצאה בלתי נמנעת של הריבית השלילית".
דראגי לא פירט אילו אמצעים הבנק המרכזי של אירופה עשוי לאמץ כדי לרכך את השפעות מדיניות הריבית השלילית שלו. הבנק שמר על שיעור הריבית להפקדות שלו מתחת לאפס מאז יוני 2014. לאחרונה, גוברות הטענות מצד הבנקים המסחריים כי הריבית השלילית פוגעת בשולי הרווחיות שלהם, באופן אשר מאיים לפגוע בהיצע האשראי.
בעוד קובעי המדיניות התעקשו על כך שהריבית השלילית נותרה חלק מארגז הכלים שלהם, כמה מהם הזהירו בחודשים האחרונים מפני שמירת הריבית מתחת לאפס במשך זמן רב מדי, בטענה שפגיעה ברווחיות הבנקים עלולה למנוע מהתמריצים להגיע לכלכלה.
הבנק המרכזי של אירופה הוא אחד הבנקים המרכזיים המעטים שאימצו ריבית שלילית ללא נקיטת צעדים מקלים. הבנק המרכזי של יפן, הבנק השוויצרי הלאומי והבנק המרכזי של דנמרק משתמשים בגרסאות שונות של מערכת שכבתית, שאינה מכילה את ההשפעות השליליות של הריבית השלילית על מרבית הרזרבות של הבנקים המסחריים.
- בפעם השלישית ברציפות: הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על 2%
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות הבנקים עלו, כאשר מדד הבנקים (Euro Stoxx Banks) עלה ב-0.5% ב-12:13 שעון פרנקפורט. האירו נסחר ביציבות יחסית תמורת 1.1272 דולרים.
בנאומו אמר דראגי כי עדיין נדרשת נקיטת עמדה במדיניות המוניטרית, אשר תבטיח כי הצמיחה באזור תתפוס תאוצה בסופו של דבר.
דראגי נאם היום בכנס של ה-ECB ושל ועידת המשקיפים שלו בפרנקפורט, בנאום הראשון מבין מספר נאומים של בכירי הבנק.
הערות מרכזיות נוספות של ה-ECB
דראגי אמר: "תיקון קטן לא בהכרח מבשר על נפילה רצינית". החולשה בביקושים החיצוניים הייתה ממושכת, אך עדיין לא "קיבלה ביטוי באופן משמעותי בביקושים המקומיים". בחודשים האחרונים עלו הסיכונים. ההתקדמות בהשגת יעד האינפלציה של הבנק המרכזי האירופאי "מתעכבת ולא ירדה מהפסים", אמר דראגי. שוק העבודה, שהוא המנוע העיקרי של הצריכה, היה עמיד להאטה. דראגי אמר כי פונקציית התגובה של הבנק המרכזי האירופאי "מתוכננת היטב להגיב על עיכובים נוספים בהתכנסות האינפלציה". במקרה של הידרדרות משמעותית, קובעי המדיניות "יאמצו את כל אמצעי המדיניות המוניטרית הנדרשים והמתאימים".
הכלכלן הראשי פיטר פראט (Peter Praet) אמר כי פרטים אודות תוכנית התמריצים החדשה לטווח הארוך של הבנק המרכזי של אירופה תועבר לתקשורת "בבוא הזמן" ותלויה באופן התפתחות התחזיות בשוק האשראי.
סגן הנשיא לואיס דה גינדוס (Luis de Guindos) אמר, כי בעוד הריבית הנמוכה מאתגרת את הבנקים, ההשפעות החיוביות "עד כה עלו משמעותית על ההשפעות השליליות".
בהתייחסו בווינה למדיניות המוניטרית, אמר חבר במועצת חבר הנאמנים, אוואלד נואוטני (Ewald Nowotny): "אנחנו לא מקבלים רק נתונים שליליים, יש רצף מעורב של דיווחים, לכן חשוב להמתין".
- 3.ארופה אנטישמית ברובה.הלוואי ויפלו (ל"ת)שלמה 27/03/2019 21:33הגב לתגובה זו
- 2.היום אנשים צרכים 27/03/2019 15:31הגב לתגובה זוהיום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה. ... תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה.
- 1.יתכן ש ויתכן ש... 27/03/2019 15:30הגב לתגובה זובמקום להתעסק בכלכל הריאלית, אז בסוף מתגלה הבלוף שחררו את השווקים תנו להם לעבוד לבד
רכבים, מטוסים ודלק הם רק חלק מהאיום של סין על ארה"ב
מכונות כביסה, רכבים וכוננים קשיחים – אלו רק חלק קטן מהמוצרים הזקוקים ליסודות נדירים אותם סין מאיימת לעצור מלספק לארה"ב כחלק מהסלמת מלחמת הסחר ביניהן. אך היסודות הנדירים נמצאים בהרבה יותר מוצרי צריכה וייצור מאשר מה שאנשים עשויים לחשוב. הנה כמה מהדברים הנפוצים, אך המפתיעים, בהם יש שימוש יום יומי ביסודות נדירים. דלק לרכבים בתי זיקוק לנפט תלויים ביסודות נדירים כזרזים ביחידות המוליכות קטליטים נוזליים. למעשה, תעשיית הנפט היא אחת הצרכניות הגדולות ביותר של החומרים, אשר משמשים להפרדה בין מולקולות שמן כדי לייצר בנזין וסולר. תעשיות אנרגיה אחרות משתמשות גם הן ביסודות כזרזים, כמו למשל בטורבינות רוח ובפאנלים סולאריים ולהפעלת תחנות כוח גרעיניות. לדברי ממשלת ארה"ב, היסודות משמשים גם לייצור אלמנטים של תאורה, מוליכים למחצה, מוליכים וסוללות. רכבים יסודות נדירים משמשים בכל רחבי תעשיית הרכבים - במנועים, מגבים, מנעולים, כריות אוויר, חלונות חשמליים, הגה כוח ובחלקים שתפקידם להפחית את זיהום האוויר. מכוניות חשמליות לגמרי אמנם לא תהיינה מושפעות, אך ההיברידיות עדיין עושות שימוש במגנטים התלויים בניאודימיום. הממירים הקטליטיים האוטומטיים ברכבים משתמשים גם הם בסריום, על פי אנליסטית בלומברג, סו-לו. החדשות הטובות: כמה מיצרניות הרכב היפניות כבר עובדות על פיתוח טכנולוגיות חדשות לצמצם את השימוש של רכיבים אלה במכוניות שלהם. לדוגמה, טויוטה מוטור הודיעה על שימוש במגנט חדש עבור מודל הפריוס שלה בשנת 2018 בכדי להפחית את התלות ביסודות נדירים. בבית יסודות נדירים משמשים כדי לייצר מגנטים. הם למעשה עוזרים לייצר חלק מהמגנטים החזקים ביותר בעולם, על פי סקר גיאולוגי בארה"ב. אלה, בתורם, מורכבים לתוך שורה שלמה של מוצרים אלקטרוניים, כולל טלוויזיות, כונני דיסקים, מצלמות דיגיטליות, טלפונים ניידים, שואבי אבק, מדיחי כלים ומכונות כביסה. מוצרי Apple אפל משתמשת במספר יסודות נדירים, וביניהם נאודימיום, פראסאודימיום ודיפרוסיום. את האלמנטים האלה ניתן למצוא כמעט בכל המוצרים העיקריים של אפל, כולל אייפד, אייפון ומחשבי מק, והם מופיעים במגנטים בתוך רמקולים, מצלמות, ומנועים רוטטים. אפל אינה חושפת היכן היא רוכשת את היסודות הספציפיים האלה, אך הם מגיעים בדרך כלל מסין, ארה"ב, אוסטרליה והודו, כאשר לא ברור כמה מהם מגיעים מסין. החברה דיווחה לפני שנתיים כי היא רוצה להפסיק את את כריית החומרים ובמקום להשתמש רק ברכיבים ממוחזרים. עד כה, אפל דיווחה כי הצליחה לעשות זאת רק בדגמי MacBook Air ומחשבי Mac נייחים. הצבא הגבלת ייצוא היסודות הנדירים עלולה לפגוע קשות בנשק האמריקאי. כל מטוס מסוג F-35 - הנחשב לאחד ממטוסי הקרב המתוחכמים ביותר בעולם - דורש כ-417 קילוגרמים של יסודות נדירים, על פי דו"ח של שירות המחקר של הקונגרס האמריקני ב-2013. בין היסודות הנדירים קיימים גם איטריום וטרביום המשמשים גם עבור מיקוד לייזר, נשק עתידני ומערכות בכלי רכב עתידיים, על פי דו"ח של שירות המחקר של הקונגרס. שימושים אחרים הם עבור כלי רכב משוריינים, מטוסים וטילי טומהוק.
