הסודות של גוגל: האלגוריתמים שמשפיעים על האתר שלכם
מאחורי כל אתר מוצלח עומדת יד נעלמת שדוחפת אותו קדימה (או אחורה, אם אתם לא עומדים בחוקים). ליד הזאת קוראים גוגל, ויש לה זרועות ארוכות, עוצמתיות וחורצות גורלות. אם בעבר היינו יכולים להשליך כמה גיבובי מילים לאתר שלנו (מי אמר "שולחן מחשב למכירה בתל אביב מחיר" ולא קיבל?) ולצפות שגוגל ידע לזהות אותם ולקדם את האתר במעלה תוצאות החיפוש – הרי שככל שחלף הזמן, המצב השתנה באופן מהותי.
כיום הרגולציות של גוגל הפכו מתוחכמות יותר, העדכונים השונים מהודקים הרבה יותר וכל אתר שלא עומד בחוקים – נזרק באכזריות אל פינותיה האפלות של רשת האינטרנט (כן, כן, אפלות! התעוררתי במצב רוח דרמטי). אז מה גורם לאתר אחד להופיע בראש תוצאות החיפוש ולאתר אחר 'להיענש'? באילו אלגוריתמים משתמשת גוגל כדי שחיפוש מהיר יוביל את הגולש לתוצאה הטובה והרלוונטית ביותר עבורו? הכירו את פלורידה, פנדה וחברים נוספים, או במילים אחרות: העדכונים הכי חשובים של גוגל לאורך השנים.
- פלורידה: סוף לספאם
מה היה לפני? עד שנת 2003, אתרי אינטרנט רבים הוצפו בספאם. מילות מפתח חשובות נדחסו באתר ללא היגיון, טקסטים הוחבאו בקוד האתר מבלי שהופיעו למשתמשים ולינקים חיצוניים הוסתרו
התוצאה: רעידת אדמה דיגיטלית. עדכון פלורידה הפך את עולם ה-SEO על פניו וגרם למקדמי אתרים לעבוד שעות נוספות – והרבה. על אף שהעדכון הזה כבר די ותיק, הוא נוגע גם לימינו אנו. מקדמי אתרים נאלצו להתאים את טכניקות הקידום למציאות החדשה והבינו מעל לכל ספק מה גוגל רוצה: אתרי אינטרנט שמבינים מהי חווית משתמש ואיך נותנים ערך לגולש באמצעות תוכן איכותי ורלוונטי.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- פנדה: תוכן באיכות ירודה מוענש
מה היה לפני? מכירים את אתרי האינטרנט שלוקחים טקסט מקורי אחד, משנים בו מעט מילים ומשכפלים אותו באינספור דפים ברחבי האתר? אין ספק, מדובר בנאמנות טקסטואלית ראויה להערצה – אבל גוגל הבין שהמשתמשים לא ממש אוהבים את העניין הזה, ובשנת 2011 עשה לדבר סוף ו'העניש' אתרים שיש בהם תוכן דל, משוכפל, מועתק או באיכות ירודה.
התוצאה: עדכון פנדה היה אחד העדכונים המשמעותיים ביותר של גוגל והוא גרם למקדמי אתרים להבין שטקסט איכותי חייב לתת ערך לגולש. הבקרה של גוגל עלתה וגרמה הן למקדמי האתר, הן לכותבי התוכן והן לבעל העסק לבדוק: האם האתר איכותי? האם הוא מעניק ערך לגולשים? האם התוכן בו מקורי, עשיר בעובדות ונכתב על ידי בעל מקצוע בתחום? אלו בדיוק השאלות שגוגל מעוניינת שכל בעל אתר ישאל את עצמו – כך שהמטרה הושגה.
- RankBrian: הבינה המלאכותית של גוגל
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
מה היה לפני? נניח שמתחשק לכם לנסוע לבית מלון ואתם פונים אל גוגל כדי שיסייע לכם למצוא את המקום שאהבה נפשכם (וגם מצב העו"ש שלכם). אם הייתם עושים זאת עד שנת 2015, לא בטוח שהתוצאות שהייתם מקבלים היו משקפות את הצרכים שלכם. עד לעדכון RankBrian, התאימו מהנדסי גוגל את התוצאות באופן כמעט ידני, בהתאם למדדים הנחשבים ליעילים – כמו מהירות ההעלאה, לדוגמה. אך האם יש קשר, בהכרח, בין התוצאה שקיבלתם למלון החלומות שלכם? לא בטוח.
התוצאה: האלגוריתם החכם RankBrian מסייע במיון ובסינון תוצאות החיפוש, באופן החוזה במדויק מהו המידע שאתם זקוקים לו. חיפשתם את המילים 'מיקום הופעת שלמה ארצי קיץ 2019?' כנראה שהתוצאה שתקבלו תפרט את רשימת ההופעות המדויקת, ואולי דרכי ההגעה מהמיקום שלך למיקום ההופעה. לעומת זאת, אם תבצעו את אותה הפעולה כשאתם יושבים בלב ג'מייקה (Lucky you), סביר להניח שתקבלו מידע כללי יותר אודות האומן ורשימה כללית של ההופעות. בשורה התחתונה, מדובר בלא פחות מאשר בינה מלאכותית, המאפשרת לגוגל להבין מתוך ניסיון העבר ובהסתמך על פעילות גולשים – את ההקשר המדויק של המידע שאתם מבקשים למצוא.
- Hummingbird: משאירים אתכם בגוגל
מה היה לפני? כשגולש מחפש אתכם בגוגל, סביר להניח שהאתר שלכם או אזכורים אחרים שלכם ברשת הם לא התוצאות היחידות שיופיעו לו, אלא לצידם הוא יקבל גם תוצאות נוספות מתוך מנוע החיפוש של גוגל – כמו דרכי ההגעה לעסק, ביקורות וכדומה. עד לעדכון Hummingbird דרך הסריקה ותוצאות החיפוש שהעלה גוגל בחכתו היו שונים, כיוון שלא הייתה לו מטרה להשאיר את הגולש בין כתליו, אלא פשוט לכוון אותו אל התוצאה שהגולש ביקש – גם אם היא כללית יותר וממוקדת פחות.
התוצאה: העדכון הוביל לכך שגוגל הוא לא רק שוטר תנועה המכוון את הגולשים לאתרים הרצויים, אלא משמש כמרכז ידע בפני עצמו.
בפלטפורמה עצמה, לפני שהגולש מקליק על לינק כלשהו, הוא מקבל רשימת תשובות מהירה המבוססת על מידע שגוגל אסף מאתרים אחרים וריכז אצלו. בסופו של דבר, החיפוש הופך כך למדויק הרבה יותר מהיר ונוח יותר עבור המשתמש. ומה זה מאותת למקדמי האתרים ובעלי העסקים? למעשה, מדובר בסמן דרך של גוגל, שמה שהוא אומר זה בערך כך (ניסיון דיבוב לגוגל מספר 514 יוצא לדרך 😊 ): המגמה שלי היא להפוך למרכז מידע אבסולוטי ולעזור לגולשים לקבל את המידע שהם מבקשים בצורה טובה יותר, ולכן אתם, מקדמי אתרים ובעלי עסקים, חייבים לעזור לי להבין את כוונת המשתמש, ולא לחשוב רק במושגים של מילות חיפוש, נפח וכדומה, אלא גם להיכנס לקרביים של הגולשים שלכם ולהעניק מידע איכותי יותר, בעל ערך וכזה שעונה על דרישותיו באופן מלא.
כשעושים 'זום אאוט' מהעדכונים השונים ומסתכלים עליהם ברמת המקרו, קשה שלא להבחין בכך שזו גם המגמה העקבית של גוגל: להעניק לגולשים חווית משתמש טובה יותר ולגרום להם לאתר את המידע שביקשו במינימום מאמץ ובתוצאה מדויקת כמה שיותר.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?
איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.
אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.
דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT, חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.
בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.
- פטריק דרהי מסתבך - עלול לאבד את השליטה בענקית התקשורת, אלטיס
- אאוטבריין פספסה את צפי האנליסטים בהכנסות אך הכתה אותו ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7