אייס 9
צילום: דיפוזטפוטו

הסודות של גוגל: האלגוריתמים שמשפיעים על האתר שלכם

תוכן בחסות |

מאחורי כל אתר מוצלח עומדת יד נעלמת שדוחפת אותו קדימה (או אחורה, אם אתם לא עומדים בחוקים). ליד הזאת קוראים גוגל, ויש לה זרועות ארוכות, עוצמתיות וחורצות גורלות. אם בעבר היינו יכולים להשליך כמה גיבובי מילים לאתר שלנו (מי אמר "שולחן מחשב למכירה בתל אביב מחיר" ולא קיבל?) ולצפות שגוגל ידע לזהות אותם ולקדם את האתר במעלה תוצאות החיפוש – הרי שככל שחלף הזמן, המצב השתנה באופן מהותי.

כיום הרגולציות של גוגל הפכו מתוחכמות יותר, העדכונים השונים מהודקים הרבה יותר וכל אתר שלא עומד בחוקים – נזרק באכזריות אל פינותיה האפלות של רשת האינטרנט (כן, כן, אפלות! התעוררתי במצב רוח דרמטי). אז מה גורם לאתר אחד להופיע בראש תוצאות החיפוש ולאתר אחר 'להיענש'? באילו אלגוריתמים משתמשת גוגל כדי שחיפוש מהיר יוביל את הגולש לתוצאה הטובה והרלוונטית ביותר עבורו? הכירו את פלורידה, פנדה וחברים נוספים, או במילים אחרות: העדכונים הכי חשובים של גוגל לאורך השנים.

 

  1. פלורידה: סוף לספאם
מתי? נובמבר 2003

מה היה לפני? עד שנת 2003, אתרי אינטרנט רבים הוצפו בספאם. מילות מפתח חשובות נדחסו באתר ללא היגיון, טקסטים הוחבאו בקוד האתר מבלי שהופיעו למשתמשים ולינקים חיצוניים הוסתרו

התוצאה: רעידת אדמה דיגיטלית. עדכון פלורידה הפך את עולם ה-SEO על פניו וגרם למקדמי אתרים לעבוד שעות נוספות – והרבה. על אף שהעדכון הזה כבר די ותיק, הוא נוגע גם לימינו אנו. מקדמי אתרים נאלצו להתאים את טכניקות הקידום למציאות החדשה והבינו מעל לכל ספק מה גוגל רוצה: אתרי אינטרנט שמבינים מהי חווית משתמש ואיך נותנים ערך לגולש באמצעות תוכן איכותי ורלוונטי.

 

  1. פנדה: תוכן באיכות ירודה מוענש
מתי? 2011 (עם גרסאות נוספים לאורך השנים)

מה היה לפני? מכירים את אתרי האינטרנט שלוקחים טקסט מקורי אחד, משנים בו מעט מילים ומשכפלים אותו באינספור דפים ברחבי האתר? אין ספק, מדובר בנאמנות טקסטואלית ראויה להערצה – אבל גוגל הבין שהמשתמשים לא ממש אוהבים את העניין הזה, ובשנת 2011 עשה לדבר סוף ו'העניש' אתרים שיש בהם תוכן דל, משוכפל, מועתק או באיכות ירודה.

התוצאה: עדכון פנדה היה אחד העדכונים המשמעותיים ביותר של גוגל והוא גרם למקדמי אתרים להבין שטקסט איכותי חייב לתת ערך לגולש. הבקרה של גוגל עלתה וגרמה הן למקדמי האתר, הן לכותבי התוכן והן לבעל העסק לבדוק: האם האתר איכותי? האם הוא מעניק ערך לגולשים? האם התוכן בו מקורי, עשיר בעובדות ונכתב על ידי בעל מקצוע בתחום? אלו בדיוק השאלות שגוגל מעוניינת שכל בעל אתר ישאל את עצמו – כך שהמטרה הושגה.

 

  1. RankBrian: הבינה המלאכותית של גוגל
מתי? 2015

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מה היה לפני? נניח שמתחשק לכם לנסוע לבית מלון ואתם פונים אל גוגל כדי שיסייע לכם למצוא את המקום שאהבה נפשכם (וגם מצב העו"ש שלכם). אם הייתם עושים זאת עד שנת 2015, לא בטוח שהתוצאות שהייתם מקבלים היו משקפות את הצרכים שלכם. עד לעדכון RankBrian, התאימו מהנדסי גוגל את התוצאות באופן כמעט ידני, בהתאם למדדים הנחשבים ליעילים – כמו מהירות ההעלאה, לדוגמה. אך האם יש קשר, בהכרח, בין התוצאה שקיבלתם למלון החלומות שלכם? לא בטוח.

התוצאה: האלגוריתם החכם RankBrian מסייע במיון ובסינון תוצאות החיפוש, באופן החוזה במדויק מהו המידע שאתם זקוקים לו. חיפשתם את המילים 'מיקום הופעת שלמה ארצי קיץ 2019?' כנראה שהתוצאה שתקבלו תפרט את רשימת ההופעות המדויקת, ואולי דרכי ההגעה מהמיקום שלך למיקום ההופעה. לעומת זאת, אם תבצעו את אותה הפעולה כשאתם יושבים בלב ג'מייקה (Lucky you), סביר להניח שתקבלו מידע כללי יותר אודות האומן ורשימה כללית של ההופעות. בשורה התחתונה, מדובר בלא פחות מאשר בינה מלאכותית, המאפשרת לגוגל להבין מתוך ניסיון העבר ובהסתמך על פעילות גולשים – את ההקשר המדויק של המידע שאתם מבקשים למצוא.

 

  1. Hummingbird: משאירים אתכם בגוגל
מתי? 2013

מה היה לפני? כשגולש מחפש אתכם בגוגל, סביר להניח שהאתר שלכם או אזכורים אחרים שלכם ברשת הם לא התוצאות היחידות שיופיעו לו, אלא לצידם הוא יקבל גם תוצאות נוספות מתוך מנוע החיפוש של גוגל – כמו דרכי ההגעה לעסק, ביקורות וכדומה. עד לעדכון Hummingbird דרך הסריקה ותוצאות החיפוש שהעלה גוגל בחכתו היו שונים, כיוון שלא הייתה לו מטרה להשאיר את הגולש בין כתליו, אלא פשוט לכוון אותו אל התוצאה שהגולש ביקש – גם אם היא כללית יותר וממוקדת פחות.

התוצאה: העדכון הוביל לכך שגוגל הוא לא רק שוטר תנועה המכוון את הגולשים לאתרים הרצויים, אלא משמש כמרכז ידע בפני עצמו.

בפלטפורמה עצמה, לפני שהגולש מקליק על לינק כלשהו, הוא מקבל רשימת תשובות מהירה המבוססת על מידע שגוגל אסף מאתרים אחרים וריכז אצלו. בסופו של דבר, החיפוש הופך כך למדויק הרבה יותר מהיר ונוח יותר עבור המשתמש. ומה זה מאותת למקדמי האתרים ובעלי העסקים? למעשה, מדובר בסמן דרך של גוגל, שמה שהוא אומר זה בערך כך (ניסיון דיבוב לגוגל מספר 514 יוצא לדרך 😊 ): המגמה שלי היא להפוך למרכז מידע אבסולוטי ולעזור לגולשים לקבל את המידע שהם מבקשים בצורה טובה יותר, ולכן אתם, מקדמי אתרים ובעלי עסקים, חייבים לעזור לי להבין את כוונת המשתמש, ולא לחשוב רק במושגים של מילות חיפוש, נפח וכדומה, אלא גם להיכנס לקרביים של הגולשים שלכם ולהעניק מידע איכותי יותר, בעל ערך וכזה שעונה על דרישותיו באופן מלא.

כשעושים 'זום אאוט' מהעדכונים השונים ומסתכלים עליהם ברמת המקרו, קשה שלא להבחין בכך שזו גם המגמה העקבית של גוגל: להעניק לגולשים חווית משתמש טובה יותר ולגרום להם לאתר את המידע שביקשו במינימום מאמץ ובתוצאה מדויקת כמה שיותר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים. 

אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.