אייס 9
צילום: דיפוזטפוטו

הסודות של גוגל: האלגוריתמים שמשפיעים על האתר שלכם

תוכן בחסות |

מאחורי כל אתר מוצלח עומדת יד נעלמת שדוחפת אותו קדימה (או אחורה, אם אתם לא עומדים בחוקים). ליד הזאת קוראים גוגל, ויש לה זרועות ארוכות, עוצמתיות וחורצות גורלות. אם בעבר היינו יכולים להשליך כמה גיבובי מילים לאתר שלנו (מי אמר "שולחן מחשב למכירה בתל אביב מחיר" ולא קיבל?) ולצפות שגוגל ידע לזהות אותם ולקדם את האתר במעלה תוצאות החיפוש – הרי שככל שחלף הזמן, המצב השתנה באופן מהותי.

כיום הרגולציות של גוגל הפכו מתוחכמות יותר, העדכונים השונים מהודקים הרבה יותר וכל אתר שלא עומד בחוקים – נזרק באכזריות אל פינותיה האפלות של רשת האינטרנט (כן, כן, אפלות! התעוררתי במצב רוח דרמטי). אז מה גורם לאתר אחד להופיע בראש תוצאות החיפוש ולאתר אחר 'להיענש'? באילו אלגוריתמים משתמשת גוגל כדי שחיפוש מהיר יוביל את הגולש לתוצאה הטובה והרלוונטית ביותר עבורו? הכירו את פלורידה, פנדה וחברים נוספים, או במילים אחרות: העדכונים הכי חשובים של גוגל לאורך השנים.

 

  1. פלורידה: סוף לספאם
מתי? נובמבר 2003

מה היה לפני? עד שנת 2003, אתרי אינטרנט רבים הוצפו בספאם. מילות מפתח חשובות נדחסו באתר ללא היגיון, טקסטים הוחבאו בקוד האתר מבלי שהופיעו למשתמשים ולינקים חיצוניים הוסתרו

התוצאה: רעידת אדמה דיגיטלית. עדכון פלורידה הפך את עולם ה-SEO על פניו וגרם למקדמי אתרים לעבוד שעות נוספות – והרבה. על אף שהעדכון הזה כבר די ותיק, הוא נוגע גם לימינו אנו. מקדמי אתרים נאלצו להתאים את טכניקות הקידום למציאות החדשה והבינו מעל לכל ספק מה גוגל רוצה: אתרי אינטרנט שמבינים מהי חווית משתמש ואיך נותנים ערך לגולש באמצעות תוכן איכותי ורלוונטי.

 

  1. פנדה: תוכן באיכות ירודה מוענש
מתי? 2011 (עם גרסאות נוספים לאורך השנים)

מה היה לפני? מכירים את אתרי האינטרנט שלוקחים טקסט מקורי אחד, משנים בו מעט מילים ומשכפלים אותו באינספור דפים ברחבי האתר? אין ספק, מדובר בנאמנות טקסטואלית ראויה להערצה – אבל גוגל הבין שהמשתמשים לא ממש אוהבים את העניין הזה, ובשנת 2011 עשה לדבר סוף ו'העניש' אתרים שיש בהם תוכן דל, משוכפל, מועתק או באיכות ירודה.

התוצאה: עדכון פנדה היה אחד העדכונים המשמעותיים ביותר של גוגל והוא גרם למקדמי אתרים להבין שטקסט איכותי חייב לתת ערך לגולש. הבקרה של גוגל עלתה וגרמה הן למקדמי האתר, הן לכותבי התוכן והן לבעל העסק לבדוק: האם האתר איכותי? האם הוא מעניק ערך לגולשים? האם התוכן בו מקורי, עשיר בעובדות ונכתב על ידי בעל מקצוע בתחום? אלו בדיוק השאלות שגוגל מעוניינת שכל בעל אתר ישאל את עצמו – כך שהמטרה הושגה.

 

  1. RankBrian: הבינה המלאכותית של גוגל
מתי? 2015

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מה היה לפני? נניח שמתחשק לכם לנסוע לבית מלון ואתם פונים אל גוגל כדי שיסייע לכם למצוא את המקום שאהבה נפשכם (וגם מצב העו"ש שלכם). אם הייתם עושים זאת עד שנת 2015, לא בטוח שהתוצאות שהייתם מקבלים היו משקפות את הצרכים שלכם. עד לעדכון RankBrian, התאימו מהנדסי גוגל את התוצאות באופן כמעט ידני, בהתאם למדדים הנחשבים ליעילים – כמו מהירות ההעלאה, לדוגמה. אך האם יש קשר, בהכרח, בין התוצאה שקיבלתם למלון החלומות שלכם? לא בטוח.

התוצאה: האלגוריתם החכם RankBrian מסייע במיון ובסינון תוצאות החיפוש, באופן החוזה במדויק מהו המידע שאתם זקוקים לו. חיפשתם את המילים 'מיקום הופעת שלמה ארצי קיץ 2019?' כנראה שהתוצאה שתקבלו תפרט את רשימת ההופעות המדויקת, ואולי דרכי ההגעה מהמיקום שלך למיקום ההופעה. לעומת זאת, אם תבצעו את אותה הפעולה כשאתם יושבים בלב ג'מייקה (Lucky you), סביר להניח שתקבלו מידע כללי יותר אודות האומן ורשימה כללית של ההופעות. בשורה התחתונה, מדובר בלא פחות מאשר בינה מלאכותית, המאפשרת לגוגל להבין מתוך ניסיון העבר ובהסתמך על פעילות גולשים – את ההקשר המדויק של המידע שאתם מבקשים למצוא.

 

  1. Hummingbird: משאירים אתכם בגוגל
מתי? 2013

מה היה לפני? כשגולש מחפש אתכם בגוגל, סביר להניח שהאתר שלכם או אזכורים אחרים שלכם ברשת הם לא התוצאות היחידות שיופיעו לו, אלא לצידם הוא יקבל גם תוצאות נוספות מתוך מנוע החיפוש של גוגל – כמו דרכי ההגעה לעסק, ביקורות וכדומה. עד לעדכון Hummingbird דרך הסריקה ותוצאות החיפוש שהעלה גוגל בחכתו היו שונים, כיוון שלא הייתה לו מטרה להשאיר את הגולש בין כתליו, אלא פשוט לכוון אותו אל התוצאה שהגולש ביקש – גם אם היא כללית יותר וממוקדת פחות.

התוצאה: העדכון הוביל לכך שגוגל הוא לא רק שוטר תנועה המכוון את הגולשים לאתרים הרצויים, אלא משמש כמרכז ידע בפני עצמו.

בפלטפורמה עצמה, לפני שהגולש מקליק על לינק כלשהו, הוא מקבל רשימת תשובות מהירה המבוססת על מידע שגוגל אסף מאתרים אחרים וריכז אצלו. בסופו של דבר, החיפוש הופך כך למדויק הרבה יותר מהיר ונוח יותר עבור המשתמש. ומה זה מאותת למקדמי האתרים ובעלי העסקים? למעשה, מדובר בסמן דרך של גוגל, שמה שהוא אומר זה בערך כך (ניסיון דיבוב לגוגל מספר 514 יוצא לדרך 😊 ): המגמה שלי היא להפוך למרכז מידע אבסולוטי ולעזור לגולשים לקבל את המידע שהם מבקשים בצורה טובה יותר, ולכן אתם, מקדמי אתרים ובעלי עסקים, חייבים לעזור לי להבין את כוונת המשתמש, ולא לחשוב רק במושגים של מילות חיפוש, נפח וכדומה, אלא גם להיכנס לקרביים של הגולשים שלכם ולהעניק מידע איכותי יותר, בעל ערך וכזה שעונה על דרישותיו באופן מלא.

כשעושים 'זום אאוט' מהעדכונים השונים ומסתכלים עליהם ברמת המקרו, קשה שלא להבחין בכך שזו גם המגמה העקבית של גוגל: להעניק לגולשים חווית משתמש טובה יותר ולגרום להם לאתר את המידע שביקשו במינימום מאמץ ובתוצאה מדויקת כמה שיותר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |


טאבולה (נאסד"ק: TBLA) מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר Haaretz.com באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״