מחקר

ההבדל בין משפיענים לשגרירי מותגים - ומה חושב הקהל הצעיר

דו"ח עדכני על שיווק באמצעות משפיענים מגלה כי 70% מהצעירים חושבים שיוטיוברים יותר "מחוברים" למותגים מאשר סלבס, ומה התגובה שמגבירה ויראליות לפוסטים? 
משה בנימין |

"משפיען הוא אדם שבכוחו להשפיע על החלטות הקנייה של אחרים באמצעות הידע, העמדה, הסמכות ומערכת היחסים שלו עם הקהל שלו. אדם שעוקבים אחריו אחרים בנישה ספציפית, שעמו הם נמצאים במעורבות פעילה. גודל הקהל תלוי בגודל הנישה".

זוהי אחת ההגדרות המקובלות למשפיען, על פי המדריך העדכני לתחום ב-2019, שפורסם על ידי חברת NetBase המתמחה בכלים אנליטיים למדידה וניטור פעילות פרסום בגזרת הסושיאל. המעבר ממשפיען לשגריר מותגים נעוץ בבלעדיות. משפיען מטבעו אינו מתמסר למותג כזה או אחר, הוא לא שומר נאמנות או אקסקלוסיביות למותג מסוים אלא אם הוא מקבל כסף עבור זה - בנקודה זו הוא הופך ממשפיען לשגריר. 

הדו"ח שפורסם לאחרונה כולל גם ממצאים על תפיסות הקהל, מהם עולה כי 70% מהקהל הצעיר, המוגדרים כדור Z, חושבים שיוטיוברים הרבה יותר "מחוברים" למותגים מאשר סלבס. עוד נמצא, כי 73% מהמפרסמים הצהירו כי איתור המשפיען הנכון והמתאים ביותר הוא האתגר הקשה ביותר לפיצוח.  88% מהצרכנים סומכים על המלצות אונליין כאילו היו המלצות אישיות. נתון מעניין נוסף מגלה כי יש בכוחן של תגובות מסוימות לפוסטים להפוך אותם לוויראליים, כך למשל התגובה "awe" היא המובילה עם 25%.

מסקנות הדו"ח ממליצות על שימוש במשפיענים ושגרירי מותגים רבים שלא על מנת לרצות את העוקבים בכל זמן נתון, אלא על מנת לספק כל סגמנט מפולח מקהל האוהדים בדרך המתאימה לו ביותר באותו זמן נתון. השימוש במשפיענים מרובים מבוסס על ההנחה שאין בנמצא משפיען או שגריר מותג שיכול לקלוע לטעמו של כל סגמנט מקהל האוהדים ולא לענות על הצרכים השונים של כל סגמנט. ההמלצה היא להיעזר בכלי ניתוח קהלים שאליהם יש להתאים יש את המשפיען הנכון שדרכו כדאי להעביר מסרים בהתאם לצורך.

אחת הדוגמאות המובאות במדריך היא של חברת האשראי הבינלאומית Visa שנעזרה במשפיענים שונים כדי לדבר לקהל בעלי חברות ה-SMB, עסקים קטנים ובינוניים, מתוך ההנחה שמשפיען המזוהה עם חברות ענק לא יהיה אפקטיבי לצרכיהן של חברות קטנות יותר. 

דוגמא נוספת שמוצגת כמהלך משפיענים מצליח של צ'לנג'ר היא של מותג התה Bigelow שנעזר במשפיענים כדי לקדם מסרים של בריאות. המותג ביקש להטמיע רגשות ורגעים אמוציונליים ופנה למשפיענים כדי שאלו יציגו רגעים שמחברים בין רגש לבריאות. אחד הבלוגרים שנענה לאתגר הרכיב סלסלת שי עבור יום האם שמבוססת כולה על מוצרי מותג התה. הקמפיין הניב למותג עלייה של 18.5% במכירות מוצרים, עם 32 אלף מעורבויות לצד 44 מיליון חשיפות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.