משפיענים או שגרירי מותג
צילום: יחסי ציבור
מחקר

ההבדל בין משפיענים לשגרירי מותגים - ומה חושב הקהל הצעיר

דו"ח עדכני על שיווק באמצעות משפיענים מגלה כי 70% מהצעירים חושבים שיוטיוברים יותר "מחוברים" למותגים מאשר סלבס, ומה התגובה שמגבירה ויראליות לפוסטים? 
משה בנימין |

"משפיען הוא אדם שבכוחו להשפיע על החלטות הקנייה של אחרים באמצעות הידע, העמדה, הסמכות ומערכת היחסים שלו עם הקהל שלו. אדם שעוקבים אחריו אחרים בנישה ספציפית, שעמו הם נמצאים במעורבות פעילה. גודל הקהל תלוי בגודל הנישה".

זוהי אחת ההגדרות המקובלות למשפיען, על פי המדריך העדכני לתחום ב-2019, שפורסם על ידי חברת NetBase המתמחה בכלים אנליטיים למדידה וניטור פעילות פרסום בגזרת הסושיאל. המעבר ממשפיען לשגריר מותגים נעוץ בבלעדיות. משפיען מטבעו אינו מתמסר למותג כזה או אחר, הוא לא שומר נאמנות או אקסקלוסיביות למותג מסוים אלא אם הוא מקבל כסף עבור זה - בנקודה זו הוא הופך ממשפיען לשגריר. 

הדו"ח שפורסם לאחרונה כולל גם ממצאים על תפיסות הקהל, מהם עולה כי 70% מהקהל הצעיר, המוגדרים כדור Z, חושבים שיוטיוברים הרבה יותר "מחוברים" למותגים מאשר סלבס. עוד נמצא, כי 73% מהמפרסמים הצהירו כי איתור המשפיען הנכון והמתאים ביותר הוא האתגר הקשה ביותר לפיצוח.  88% מהצרכנים סומכים על המלצות אונליין כאילו היו המלצות אישיות. נתון מעניין נוסף מגלה כי יש בכוחן של תגובות מסוימות לפוסטים להפוך אותם לוויראליים, כך למשל התגובה "awe" היא המובילה עם 25%.

מסקנות הדו"ח ממליצות על שימוש במשפיענים ושגרירי מותגים רבים שלא על מנת לרצות את העוקבים בכל זמן נתון, אלא על מנת לספק כל סגמנט מפולח מקהל האוהדים בדרך המתאימה לו ביותר באותו זמן נתון. השימוש במשפיענים מרובים מבוסס על ההנחה שאין בנמצא משפיען או שגריר מותג שיכול לקלוע לטעמו של כל סגמנט מקהל האוהדים ולא לענות על הצרכים השונים של כל סגמנט. ההמלצה היא להיעזר בכלי ניתוח קהלים שאליהם יש להתאים יש את המשפיען הנכון שדרכו כדאי להעביר מסרים בהתאם לצורך.

אחת הדוגמאות המובאות במדריך היא של חברת האשראי הבינלאומית Visa שנעזרה במשפיענים שונים כדי לדבר לקהל בעלי חברות ה-SMB, עסקים קטנים ובינוניים, מתוך ההנחה שמשפיען המזוהה עם חברות ענק לא יהיה אפקטיבי לצרכיהן של חברות קטנות יותר. 

דוגמא נוספת שמוצגת כמהלך משפיענים מצליח של צ'לנג'ר היא של מותג התה Bigelow שנעזר במשפיענים כדי לקדם מסרים של בריאות. המותג ביקש להטמיע רגשות ורגעים אמוציונליים ופנה למשפיענים כדי שאלו יציגו רגעים שמחברים בין רגש לבריאות. אחד הבלוגרים שנענה לאתגר הרכיב סלסלת שי עבור יום האם שמבוססת כולה על מוצרי מותג התה. הקמפיין הניב למותג עלייה של 18.5% במכירות מוצרים, עם 32 אלף מעורבויות לצד 44 מיליון חשיפות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.