
האכזבות והכישלונות בבחירות: הקמפיינרים מסבירים מה לא דפק
לא נעים לנתח כישלון בזמן שהגופה טרם התקררה והפצעים עדיין פתוחים, אך גולן נוחיאן מהימין החדש, און גולדשטיין מכחול לבן וירון מרחב מהעבודה עונים לשאלות קשות
פחות מיממה לאחר סיומה של מערכת הבחירות לכנסת ה-21 כבר אפשר לסמן באופן ברור 2 כישלונות מפוארים ואכזבה אחת בולטת: התרסקותה של מפלגת העבודה ל-6 מנדטים, היעלמותם מהכנסת של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד לאחר שמפלגתם הימין החדש לא עברה את אחוז החסימה (נכון לספירת 97% מקולות הבוחרים, מ"ב), והאכזבה של כחול לבן שלמרות ההישג עם 35 מנדטים, נכשלה במבחן היעד שהציבה לעצמה - להחליף את שלטון הימין בראשות הליכוד ובנימין נתניהו.
להצלחה אבות רבים ומאחורי הכישלונות בזירה הפוליטית עומדים קמפיינרים רבים. זה לא נעים לנתח כישלון בזמן שהגופה עוד לא התקררה והפצעים עדיין פתוחים, אך לזכותם של גולן נוחיאן (הימין החדש), און גולדשטיין (כחול לבן) וירון מרחב (העבודה) שהיוו גורמים דומיננטיים במערך התקשורתי של המפלגות הללו, ייאמר שהם לא בורחים מהתמודדות עם השאלות הקשות.
אכזבה? כישלון? און גולדשטיין שנמנה על הכוורת של חוסן לישראל שהפכה עם האיחוד עם יש עתיד, למפלגת כחול לבן, אומר לאייס: "אני מחלק את זה לשניים. מבחינת ההישג שהבאנו, כחול לבן היא מפלגה שקמה ב-90 יום, מאפס. הרצנו מועמד לראשות הממשלה ללא עבר פוליטי שהפך למועמד המוביל. לראשונה מזה שנים רבות, הבאנו הישג לא מבוטל עם מפלגה שהפכה לאלטרנטיבה שלטונית ראויה עם 35 מנדטים ויותר ממיליון איש הצביעו לנו. מבחינת הישג המנדטים ברור שאני מרוצה אבל מבחינת המערכה לא".
כחול-לבן. הישג שהסתכם באכזבה
-איפה אתה חושב ש"גנבו לכם את הניצחון" שהיה לכאורה כבר בידיים שלכם?
"אני לא יודע אם גנבו לנו זה נכון. אנחנו עשינו את שלנו אבל יש גם מציאות פוליטית שאתה לא שולט בה. יש פה 16 מנדטים של חרדים וציבור ערבי שלא הצביע ומפלגות ימין שהתרסקו ונעלמו.
"מהצד שלנו אני שלם עם רוב הדברים שעשינו. התחלנו עם צוות מצומצם שהריץ את חוסן לישראל עם כוורת שכוללת את בן חורין אלכסנדרוביץ' ורונן צור והחבר'ה שלנו (גיא שמחון, טל רביב, Peach, אשר בן ישי, שחר פילר ועוד, מ"ב), והיינו באסטרטגיה מסוימת עד האיחוד. אחריו נאלצנו לעשות שינוים, עם צורך ברור בגמישות, חיבורים, ומושכות ניהוליות מקצועיות שנוספו".
-אז החיבור שערבב הכל הוא אחת הסיבות?
"יש בחיים דינמיקה שאתה עובד לפיה. בסופו של דבר התגבש פה צוות מקצועי שקיבל החלטות, וכן - לא עם הכל הסכמתי ולא על הכל יכולתי להטיל וטו, ועם חלקן הסכמתי מאד. בסופו של דבר יש מגוון דעות ומגוון דעות מקצועיות ובסוף יש מי שמקבל את ההחלטה הקובעת. מאז החיבור, יאיר לפיד לקח על עצמו את ניהול הקמפיין וכל הצוותים עבדו תחתיו והוא בעצם הוביל את כל מערך ההסברה".
-הקו הפרסומי של חוסן לישראל טרום האיחוד היה מביא תוצאה טובה יותר?
"הצד שהצוות המקצועי שלנו דחף אליו הוא חיזוק תפיסת הביטחון שלנו מחד, וערעור שיטת הביטחון של ביבי, ועל כך היו בעיקר חילוקי הדעות. בסופו של דבר הוחלט לעשות את זה במינונים מסוימים - יש מי שאומר שהיינו צריכים להיות יותר אגרסיביים ויש מי שחושב אחרת".
-אתה רצית להיות יותר אגרסיבי בעניין הזה?
"בוודאי. בסוף אני חושב שבמדינת ישראל תפיסת הבטחון היא לפני הכל, בטח במפלגה עם 3 רמטכ"לים ולטעמי היינו צריכים לעבוד על זה יותר חזק. ומה האבסורד? בכל יישובי עוטף עזה שחוטפים טילים והכי סובלים – נתוני ההצבעה לליכוד הם מאוד גבוהים ומצד שני אנחנו הבאנו ומביאים ניסיון בטחוני מטורף".
-ואתה שואל איך זה קורה? איך מצביעים שם לליכוד ולא לנו עם כל הניסיון הצבאי אצלכם?
"חשבתי שאפשר לעשות דברים אחרת עם ההססנות והכסף שעבר לחמאס. במקום זאת, הקמפיין קיבל טוויסט אחר ובמקום הזה היו לנו את רוב חילוקי הדעות. הנקודה שבה היינו צריכים לעשות אחרת היא שם לדעתי, למרות שאני לא יודע אם זה היה עושה בהכרח את השינוי הגדול".
-מה היית נקודת השיא מבחינתך ואיפה הקרקע רעדה?
"עד רגע האיחוד הובלנו קמפיין של שתיקה ויצרנו מתח מתוכנן ובעצם בנאום הפתיחה של בני קפצנו ל-24 מנדטים, ביום שגם הכרזנו על החיבור לבוגי. הלכנו על צבע אחר, ירוק חאקי, חצי פנים, עם ה"ויש" שרץ על הטקטסטים שכולם חיקו אותו. יצרנו שפה ומיתוג מאפס עם מועמד שבנקודת האיחוד היינו איתו בשיא.
"מבחינתי השבועיים הראשונים של האיחוד היו מאד מורכבים וקשים. גם ברמה הטכנית-ניהולית, פנימה והחוצה. החוצה היה לנו 'בטן' בקמפיין כשלא ידענו בדיוק מה המסר המוביל ויש הרבה דעות בחדר, ופתאום מקבלת החלטות עם מנהיג אחד ו-5 אנשים אתה נכנס לחדר של 15 איש עם 2 מפלגות שונות ו-2 ראשי מטות, 2 סוקרים, 2 משרדי פרסום – ממצב פשוט למצב מאד מורכב ומסורבל. מצד שני אני חייב לציין שהשתלטנו על העניין מהר מאוד יחסית והצלחנו לחבר 2 מטות של שטח, דוברות, תקשורת, מדיה ודיגיטל, עד לרמה של אישור פוסטים שלא לדבר על וידאו וכו'.
"צריך לזכור שבסוף יש גם 2 מפלגות שמגיעות עם אג'נדות משלהן, אפילו ברמת הסקרים היה המון שוני. זה היה כמו מיזוג של 2 חברות שצריכות לשבת באותו שולחן ולעבוד. לזכותם של החבר'ה אחרי שבוע וחצי לפיד לקח הכל אליו ודברים התחילו להתנהל טוב ברמה הניהולית עם אווירה טובה ועדין יש פערי תפיסות עולם כי בסוף זה לא מתמטיקה אלא ניהול של 4 אנשים שמתראיינים והולכים למקומות".
-ראיון ה"יו יו יונית" היה תקלה?
"כן. היה לנו טראקינג על בסיס יומי וראינו שהאירוע הזה משפיע למרות שהכל דינמי ומשתנה. במקרה הזה היה מועמד מוביל שמה לעשות הוא היה רמטכ"ל עד עכשיו - הוא לא אשף תקשורת שמתראיין מהבוקר עד הערב. הוא משתפר וממשיך להשתפר אבל הוא אנושי".
-זה עד כדי כך נזיל ומיידי, בגלל רגע אחד של זמן מסך לא טוב?
"זה לא ואקום. יש קמפיין נגד שיוצא מספר שעות אחרינו שלוקח חלקיקי פריים עם זווית לא נאה של הפנים ומכריז באופן דמגוגי שהאדם חלש, וזו האמת, מגעילה מאד וגם איתה צריך להתמודד. זו הייתה מערכת נגד מאוד נמוכה".
-לא רציתם להתלכלך גם?
"היו המון הצעות על השולחן מתחת לחגורה ויותר, ומהר מאד הבנו שיש לנו מנהיג וראש מפלגה ואחר כך גם ברביעייה שלא מוכנים לרדת לרמה הנמוכה הזו ובצדק ואני מעריך אותם על הדבר הזה. כל השיסוע והפילוג זה תוצאה של דברים כאלו ולא מקובל עליי שמי שחושב אחרת ממך נחשב לבוגד ועוכר ישראל".
הימין החדש. החשיפה בארץ נהדרת וגב האומה לא עזרה בכלום
גם בסיוט הכי גדול שלהם, בנט ושקד, מובילי הימין החדש שהריצו קמפיין מדובר מאד עם חופש קריאייטיבי לקמפיינרים, לא דמיינו שיגרדו את אחוז החסימה מלמטה וכמעט בוודאות לא ייכנסו לכנסת. "כשלון מפואר? אף אחד עוד לא יודע להסביר את זה", אומר לאייס הפרסומאי גולן נוחיאן שהוביל את הקמפיין יחד עם יניב קציר וארז רובינשטיין.
-מה פספסתם בדרך? איך יש פער כזה בין מה שחשבתם למציאות?
"באיזשהו מקום לאורך כל הקמפיין היינו בטוחים שמקומנו מובטח בכנסת הבאה וכל מה שנשאר זה להיאבק על עוד מנדט. כשאתה לא ב"מלחמה" אתה מתנהל הרבה יותר בנוחות - הישבן שלך לא מכווץ ואתה יכול להישען לאחור ולעשות כל מיני מהלכים שהם קצת יותר קריאייטיבים, ואני חושב שהיינו הכי קריאייטיבים מכולם - אם זה היונה ואם זה שיר הפרידה ואם זה סרטון הפאשיזם. אם היינו יודעים שאנחנו בסכנת קיום יכול להיות שהיינו מתנהלים אחרת. מסתבר שבניגוד למילקי או מוצר אחר שמוכרים - לפרסום בפוליטיקה יש כוח, אבל לא משמעותי כמו לשאר הגורמים כי כנראה שהחוקים שונים – למוצר כאן יש הרבה יותר כח מאשר לפרסום שלו. בשורה התחתונה זה נפתלי בנט ואיילת שקד".


- 11.לרון 16/04/2019 16:30הגב לתגובה זושאיילת שקד עם כל הפלוסים לא תדע להפסיד בכבוד!
- 10.ראובן 12/04/2019 07:56הגב לתגובה זוהוא כמו קוסם, כמעט הצליח להעלים את מפלגת העבודה
- 9.נוחיאן יורה בתוך הנגמש (ל"ת)שקד 11/04/2019 21:10הגב לתגובה זו
- 8.יוני 11/04/2019 21:07הגב לתגובה זוהישג חסר תקדים, מיצו את כל הפוטנציאל. מה לעשות שהעם ימני. שאפו ענק למנהלי הקמפיין
- 7.זה או אני או ביבי פפפפחחחחח (ל"ת)טל 11/04/2019 18:04הגב לתגובה זו
- 6.טל 11/04/2019 18:03הגב לתגובה זוהקמפיינר של העבודה, היית ממש טוב. עוד 3 מנדטים למטה והייתה מצוין לגמרי
- אשר 14/04/2019 00:40הגב לתגובה זואבל הקפיין של העבודה - הייה הכי נקי והוגן - כראוי למפלגה אחראית עם עבר מכובד!! כחול לבן תעבור מעל במת היסוריה - העבודה תשאר
- 5.ארתור 11/04/2019 16:24הגב לתגובה זואנשיי קריאייטיב שלא מבינים באסטרטיגיה אין להם מקם היום בשוק. בטח לא בפרסום פוליטי. האמת שאף פעם לא היה להם מקום. במקרה של גולן הכשלון לא מפתיע. במקרה של ספי מאוד. להתפאר בכישלון על זה שדיבאו עלינו בארץ נהדרת? פתטי. הלקוח שלך שהיה הבטחה גדולה לא עובר את אחוז החסימה - אתה אמור לעשות חשבון נפש ולא לעוף על עצמך כמו היונה בסרט המביך. ככה זה שלא מבינים אסטרטגיה אלא רק דאחקות בשקל
- 4.פרסומאי 11/04/2019 12:45הגב לתגובה זוהיינו הכי קריאטיביים??? מה אתה אהבל בתרצה?!? איזו חובבנות איזו שרלטנות מה זה קמפיין של שקע ותקע. תתבייש
- בוא תמות (ל"ת)גולן נוחיאן 16/04/2019 23:03הגב לתגובה זו
- 3.שטפון 11/04/2019 09:09הגב לתגובה זומאיפה הבטחון והיהירות של השלישייה הזו לנהל קמפיין פוליטי? הם לא מנוסים בזה, הם לא מבינים בזה והם עשו נזק קולוסאלי ללקוח שלהם. איך פוליטיקאי לוקח מישהו כזה? מישהו מהשלישייה הזו בנה פעם קמפיין גדול? השקה מוצלחת? ומולם ביבי. זה באמת לא כוחות.
- 2.ימין סוויסה 10/04/2019 20:52הגב לתגובה זולהתגאות היינו הכי קריאטיביים, זה פשוט לא להבין כלום ושום דבר. לקינוח הקריאייטיב מאשים את האסטרטגיה. ממש סיעור מוחות לקראת פרסומת למגבונים לתחת.
- 1.אני 10/04/2019 20:17הגב לתגובה זוהפירסום דרך משרדי פירסום ודרך אנשים כאל- ו זה כמו הסיכוי של השמאל לחזור לשילטון. זה לא יעבוד. יש פה גם דור שלם של פירסומאים שאין לו שום קשר עם הצרכנים. סתם בועה. אוויר חם. את העבודה האמיתית עושות חברות ההפקה והתוכן. משרדי הפרסום הפך למקום לסידור עבודה למקורבי הברנז'ה וככה גם נראה הענף. מתנשא, קר, נדוש ומועתק. זו קריאת השכמה לענף לפני שיהפוך לבדיחה גדולה עוד יותר ממה שהוא כיום (תודה 2025 את עוד דוגמא מדהימה לשילוב בין יהירות לתאבת בצע)