האתרים העצמאיים שיעשו צרות למושחתים: חברו לוויזמאס והקימו מיזם עיתונות חוקרת
קבוצת אתרי עיתונות עצמאיים הקימה מיזם למימון והפקת תחקירים עיתונאיים וכתבות עומק שיציעו גולשים. היוזמה תתקיים באתר וויזמאס – רשת חברתית למשאלי עם וקביעת סדרי עדיפויות ציבוריים.
כפי שפורסם באייס לפני 3 חודשים, מאחורי וויזמאס עומדים נתי יפת - יזם חברתי ויועץ תוכן ובעברו עיתונאי, ורועי בירגר - מהנדס תוכנה בוגר הטכניון. השניים מתכוונים להשיק בשנה הקרובה את האתר גם באנגלית ובהמשך בשפות נוספות, במטרה להפוך את וויזמאס לרשת חברתית גלובלית, המהווה לדבריהם "התחלה של דמוקרטיה ישירה במדינות ובקהילות שונות".
לצד משאלי העם, ברשת כיוונו גם להשגת מימון המונים לטובת הקמה עתידית של מערכת תחקירים עצמאית שתציע תכנים למערכות התקשורת השונות. ועתה נראה כי מתגבש מהלך כזה. בהקמת המיזם החדש משתתפים ארגון 100 ימים של שקיפות שיזם העיתונאי העצמאי תומר אביטל, אתר העיתונות החברתי המקום הכי חם בגיהינום שייסדו עינת פישביין ואירית דולב, אתר ביקורת התקשורת העין השביעית, הבלוג הפוליטי הפלוג של טל שניידר, אתר הכלכלה האמיתית שהקים ערן הילדסהיים, ואתר האקטיביזם החברתי חדר מצב.
במסגרת המיזם קמה קרן שתגייס כספים ותסייע לגולשים שמעוניינים לחשוף שחיתות, מפגעים ועוולות. וויזמאס ואתרי העיתונות יאפשרו לגולשים להציע תחקירים ורעיונות לכתבות עומק, לדרג את ההצעות ולגייס את המימון הדרוש לכך. הקרן תאפשר הן לחזק את קולו של הציבור בסוגיות חשובות והן לחזק את העיתונות העצמאית בישראל.
יפת מסר כי "אנו חיים בעידן חכמת ההמון ומעורבות ההמון. וויזמאס רותמת את המגמה הזאת כדי לחולל מהפיכה בפוליטיקה, ואך טבעי שהאתר ייתן בית למיזם עיתונאי שבנוי על אותם עקרונות". לדברי תומר אביטל, "הקרן תממן עיתונאים חוקרים שיפעלו ישירות בשליחות הציבור ויתנו לו כלים לחקור בעיות ועוולות, ולחדש את פניה של העיתונות החוקרת, שנחלשה בלחץ ההון והשלטון".
פישביין מ'המקום הכי חם בגיהנום', מסרה כי "עיתונות עצמאית נמדדת גם ביכולת לשתף פעולה עם כמה שיותר גורמים, ולנטוש את המלחמות הישנות בין כלי תקשורת לטובת האינטרס המשותף - עבודה עיתונאית שרואה לנגד עיניה את הצדק, האמת והידע שמגיע לציבור". גם שניידר מצטרפת למיזם: "אני מקווה שהרעיונות היצירתיים של תומר ילבשו פנים וצורות חדשים ויחשפו סיפורים עיתונאיים מובילים".
לדברי טאוסיג, עורך 'העין השביעית' שנקלע בשנה האחרונה לבעיה כלכלית, "המשבר הערכי והכלכלי שקברניטי התקשורת גרמו לו, גובה קורבנות כואבים מבחינה ציבורית. אחד מהם הוא הכרסום המתמיד בהיקף העיתונות החוקרת ובעצמאותה. קורבן אחר הוא כיסוי תחום התקשורת עצמו. ככה זה כשהעיתונות עוברת לגור בבית זכוכית. מהבור הזה, כלי התקשורת אינם יכולים למשוך את עצמם לבד - ולכן נדרש שילוב כוחות של כלי תקשורת עצמאיים".
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
