צוק איתן
צילום: Getty images Israel

מבצע צוק איתן: עיתונאים מלבנון וטורקיה הגיעו לסקר את "המלחמה הכי מתועדת"

720 אנשי תקשורת מכל העולם פנו ללע"מ בבקשה לקבל תעודת עיתונאי ● ניצן חן: "הפעם לא היו תקלות" ● לדברי מנכ"ל JCS אולפני הבירה י-ם, חנני רפופורט המבצע הפך לתקשורתי במיוחד בזכות הרשתות החברתיות והבלוגים
אלכסנדר כץ |

720 עיתונאים, בהם גם מטורקיה ולבנון, ביקשו תעודת עיתונאי. ניצן חן: "הפעם לא היו תקלות". מנכ"ל JCS אולפני הבירה ירושלים: מספר העיתונאים היה זהה, אבל עדיין מדובר במלחמה הכי מתועדת, בזכות הטכנולוגיה

מזה יותר משבועיים שהתקשורת העולמית מפנה את הזרקור לעבר המזרח התיכון, עם כניסתה הקרקעית של ישראל לרצועת עזה ב-18 ביולי, ולאחר סיומו של המונדיאל. רק בחודש האחרון הגיעו ארצה לפחות 720 אנשי תקשורת זרים (כאלה שפנו ללשכת העיתונות הממשלתית כדי לקבל תעודת עיתונאי, א"כ) כדי לסקר את הלחימה בין ישראל לחמאס, שהצטרפו למאות אנשי תקשורת זרים המתגוררים דרך קבע בישראל.

בחלק מן העיתונאים שהגיעו לאזור, ביקרו קשות את התנהלות ישראל. לשיא הגיע בקשתו של שר התקשורת גלעד ארדן ממועצת הכבלים והלוויין להורות ל-HOT ול-yes להסיר את ערוץ אל-ג'זירה מן האוויר "בשל הסתה חמורה", בקשה שלא התקבלה.

בסופו של דבר, אף תעודת עיתונאי לא נשללה מאף עיתונאי, למרות התלונות הרבות על התנהלות אל-ג'זירה למשל, ששלחה ארצה 24 אנשי תקשורת בנוסף לצוות הקבוע בישראל. חלק גדול מהם עברו לסקר את האירועים מן הצד המערבי של הגבול. גם במועצת העיתונות לא התקבלו תלונות של ישראלים על התנהלות התקשורת הזרה, הגם שאין בסמכות המועצה לדון בנושאים הקשורים לכלי תקשורת שאינם ישראלים.

אז מאיפה עוד הגיעו הכתבים? ארה"ב ובריטניה שלחו את מספר אנשי התקשורת הגדול ביותר - 159 ו-143 בהתאמה. מצרפת הגיעו 89 אנשי תקשורת, מגרמניה 43, מאיטליה 24 ומשבדיה - 20. נתון מעניין נוסף הוא ברזיל - שנשיאתה דילמה רוסף החליטה להחזיר את השגריר בתל אביב להתייעצויות בארצה - שלחה 4 עיתונאים, מהודו הגיעו ארבעה.

מטורקיה, שלה יחסים מאד מורכבים עם ישראל ב-4 השנים האחרונות, וראש ממשלה טאיפ ארדואן התבטא בחודש האחרון בצורה אנטישמית כלפי יהודים וישראלים, הגיעו 18 נציגים של התקשורת המקומית, ואפילו משכנתנו מצפון הגיע עיתונאי בכיר מסוכנות ידיעות לבנונית, שאת שמה לא ניתן לפרסם בשל הרגישות המובנת.

"בסך הכל לא היו תלונות ובעיות עם ומול התקשורת הזרה", מספר מנהל לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) ניצן חן, בשיחה עם אייס. "הסוגיה היחידה שעוררה את זעם התקשורת הזרה היה המכתב שהוצאנו על כך שישראל אינו אחראית לביטחונם של העיתונאים שיסקרו את הלחימה מתוך רצועת עזה. מעבר לכך, ובניגוד לפעמים אחרות, לא נשללה אף תעודת עיתונאי, וההתנהלות בין הצדדים היה טובה".

המלחמה הכי מתוקשרת

JCS אולפני הבירה ירושלים סיפקה לצוותי הטלוויזיה השונים עמדות שידור, שירותי לוויין ועוד במהלך הלחימה. לדברי המנכ"ל חנני רפופורט, "נקודה שיש לשים אליה לב הוא הגידול בהתעניינות במזרח התיכון עם סיום משחקי המונדיאל בברזיל", מסביר רפופורט, עד אז זמן האוויר שהקדישו גופי השידור השונים למלחמה בעזה היה יחסית קטן. ברגע שנגמר המונדיאל, אז התנועה עלתה, ואז ב-17 ביולי טיל פגע במטוס נוסעים מאלזי מעל אוקראינה, ושוב הפוקוס הוסט לשם לכמה ימים, כאשר גם עיתונאים מישראל עזבו את המדינה לטובת אוקראינה. רק אחרי ה-20-22 בחודש החל העולם להתמקד בעיקר בעזה".

לדבריו, "מדובר היה בחודש מאד אינטנסיבי, אבל לא מדובר בשוני מבחינת מספר צוותי השידור שסיקרו את האירועים ביחס למבצעים קודמים". ואולם, רפופורט מציע זווית מעניינת נוספת שעשויה לתת הסבר חלקי בכל אופן לסיקור. "להבדיל מלפני שנה וחצי במבצע עמוד ענן, כחלק משינוי הדרך שהמדיה עוברת היום, יש חלק גדול הרבה יותר לבלוגרים למשל, ורבים מהם למשל לא טרחו בכלל לבקש תעודת עיתונאי", הוא מסביר. "אלמנט נוסף שלא עובר דרך לע"מ - זה אותו אזרח בודד, שמרים את הסמארטפון שלו, מצלם ושולח לאתרי אינטרנט וערוצי טלוויזיה בכל העולם. הסרטונים האלה תפסו הרבה יותר נפח הפעם מאשר בפעם הקודמת".

"יש את אותה נערה, פראח בכר מהעיר עזה, שכבר צברה יותר מ-200 אלף עוקבים בטוויטר, שהעבירה את הרשמים שלה מהמלחמה", אומר רפופורט, ומעלה סוגיה מעניינת: "אז היא לא עיתונאית, אבל היא מדווחת לעולם על מה שקורה ברצועה. בסיכומו של דבר אפשר לומר שזו הייתה המלחמה המתועדת ביותר אי פעם בישראל".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.