אילן סיגל פלאפון
צילום: רמי זרנגר

משרד התקשורת נגד פלאפון: "אסור לכם לכפות על לקוחות חבילות דור 5 בלבד"

המשרד מתערב במחלוקת על תמחור החבילות החדשות ודורש מפלאפון להמשיך לספק חבילות דור 4 לכולם. בתוך כך, שאר חברות הסלולר גם מצטרפות לגל ההתייקרויות

עמית בר |
נושאים בכתבה פלאפון


חברת פלאפון הודיעה השבוע כי תפסיק למכור חבילות דור 4 ללקוחות המחזיקים במכשירים שתומכים בדור 5, ותאפשר להם לרכוש אך ורק חבילות דור 5, שהן יקרות יותר. המהלך נתפס כניסיון לזרז את המעבר לדור 5 ולהגדיל את הכנסות החברה, אך עורר זעם במשרד התקשורת, שהבהיר: "אסור למנוע חבילות דור 4 מלקוחות על סמך סוג המכשיר שלהם".


במשרד התקשורת התייחסו לסעיף בתנאי הרישיון של פלאפון, שקובע כי על החברה לאפשר לכל לקוח לעבור בין חבילות ללא אפליה, ללא קשר למכשיר שברשותו. במילים אחרות, החברות אינן רשאיות לכפות על לקוחות לרכוש חבילות יקרות יותר רק בגלל שמכשיריהם תומכים בטכנולוגיה מתקדמת.

גל התייקרויות בשוק הסלולר

המהלך של פלאפון הוא חלק ממגמה רחבה יותר בשוק התקשורת, שבמסגרתה חברות הסלולר מעלות מחירים בתירוץ של שדרוג חבילות ושירותים. סלקום, למשל, העלתה את מחיר חבילת הבסיס לדור 5 ב-10 שקלים, והיא עומדת כיום על 59.90 שקל לחודש. גם הוט מובייל השיקה חבילה חדשה במחיר של 52.90 שקל לחודש, עלייה של 3 שקלים בהשוואה לחבילה הקודמת.


פלאפון עצמה הודיעה על עדכון מחירים לחבילות דור 5: החבילה הבסיסית התייקרה ל-54.90 שקל לחודש, אך חבילות ה-G MAX 5, המציעות תעדוף בגלישה בעת עומס, דווקא הוזלו. במקביל, חבילת דור 4 של פלאפון נותרה במחיר של 39.90 שקל בלבד, מה שמראה שהחברה מנסה למצב את דור 5 כבחירה המועדפת – והיקרה יותר.



משרד התקשורת קורא לשקול מעבר לחברות אחרות

במשרד התקשורת מדגישים כי בשוק הסלולר פועלות כיום שחקניות רבות, כולל חברות קטנות שמציעות חבילות זולות משמעותית. "חברות קטנות מציעות לעיתים חבילות במחיר ממוצע של כ-30 שקל בלבד, ואנו ממליצים ללקוחות לבדוק את התנאים שמציעות החברות הגדולות אל מול האלטרנטיבות הזולות יותר", ציינו במשרד.

המלצה נוספת נוגעת להיקפי הגלישה שמציעות החברות. "לקוחות רבים משלמים על חבילות הכוללות נפחי גלישה גבוהים שאינם נחוצים להם בפועל", הוסיפו במשרד. "אנו ממליצים לבחון מחדש את צרכי הגלישה שלכם ולהתאים את החבילה בהתאם".


על אף ההבטחות מצד פלאפון להמשיך לאפשר חבילות דור 4 "לעת עתה", ברור שהמגמה בשוק הסלולר נוטה לשדרוג טכנולוגי מואץ ולעדכון מחירים בהתאם. עם זאת, משרד התקשורת מפעיל לחץ רגולטורי כדי להבטיח שהלקוחות יוכלו לבחור את החבילה המתאימה להם מבלי להיכנס למלכודת מחירים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.