אינטל
צילום: אייסטוק

אינטל וסופטבנק יפתחו זיכרון שצורך 50% חשמל - מה יהיה על חברות האנרגיה?

ענקית השבבים המתאוששת אינטל וסופטבנק של מסיושי סן חברו על ידי חברה בת משותפת לפיתוח זיכרון עם יעילות אנרגטית גבוהה

חיים בן הקון | (2)

חברת סופטבנק היפנית וענקית השבבים אינטל Intel Corp 0.5%   חברו בימים האחרונים לפרויקט טכנולוגי חדש שמטרתו לפתח זיכרון מהיר ויעיל במיוחד – אך עם חיסכון משמעותי בחשמל. מדובר ביוזמה שאפתנית שמתבצעת בשיתוף אוניברסיטת טוקיו, מכון המחקר Riken וחברות תעשייה נוספות, והיא צפויה לשנות את חוקי המשחק בעולם הבינה המלאכותית והדאטה סנטרים. 


החזון של הפרויקט הוא להוזיל ולשפר את אחד הרכיבים הכי צמאים לחשמל בעולם המחשוב המתקדם – זיכרון ה-HBM (High Bandwidth Memory), שנמצא בלב מערכות המפעילות אלגוריתמים של AI. כיום, מרכזי נתונים שמפעילים מערכות כמו ChatGPT, בינה מלאכותית תעשייתית או כלים מתקדמים לניתוח נתונים צורכים כמויות עצומות של אנרגיה – חלק לא מבוטל מהן בגלל הזיכרון המהיר.


 הפתרון שסופטבנק ואינטל מציעות צפוי לחתוך את צריכת החשמל של הרכיב הזה בכ-50%, בלי לוותר על הביצועים. את הפיתוח תוביל חברת בת חדשה בשם Cy Memory, שתהיה אחראית גם על רישום הפטנטים וגם על פיתוח אב טיפוס ראשוני של השבבים. התכנית בטווח הארוך היא להגיע לייצור סדרתי של זיכרונות חסכוניים ויעילים יותר, מה שיאפשר להפעיל מרכזי נתונים גדולים יותר – בפחות אנרגיה.


שוק האנרגיה בונה על הביקושים מ-AI


אם המיזם יצליח, המשמעות עשויה להיות דרמטית גם עבור שוק האנרגיה. כיום, תעשיית הבינה המלאכותית נחשבת לצרכנית אנרגיה עצומה, והביקוש לחשמל עבור שרתים, מערכות קירור ותשתיות תומכות צפוי רק לעלות. זיכרונות חסכוניים עשויים להוריד את הלחץ על תשתיות החשמל במדינות רבות, ובעיקר באזורים שבהם נבנים ״פארקי AI״ ומרכזי ענק של מחשוב ענן.


 המשמעות הכלכלית היא כפולה: מצד אחד, עלויות ההפעלה של מרכזי נתונים ירדו באופן משמעותי, מה שיכול לעודד פרויקטים חדשים ולשפר את הרווחיות של חברות ענן ו-AI. מצד שני, זה עשוי למתן את קצב העלייה בביקוש לאנרגיה, בעיקר בשווקים שמוטרדים מהשפעת מרכזי נתונים על עומס הרשת ועל פליטות הפחמן.


יפן חוזרת למשחק 


 מעבר להיבט האנרגטי או הטכנולוגי, יש כאן גם מימד אסטרטגי של היפנים: יפן, שבעבר הייתה מעצמה בתחום ייצור השבבים, איבדה בשנים האחרונות גובה מול תחרות קשה מארה”ב, סין ודרום קוריאה. כעת, כשהממשלה היפנית מתחייבת להשקיע מעל 10 טריליון ין (כ-65 מיליארד דולר) בשיקום התעשייה עד 2030 – שיתופי פעולה מסוג זה, עם חברות כמו Intel, מעניקים לה יתרון חדש. אם הפיתוח יבשיל לכדי מוצר אמיתי, יפן תוכל למצב את עצמה מחדש כחלוצה טכנולוגית דווקא בתחום שבו יש שילוב בין בינה מלאכותית, חיסכון באנרגיה וריבונות תעשייתית – שלושת התחומים הלוהטים ביותר בזירה הגלובלית של ימינו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 10/06/2025 16:20
    הגב לתגובה זו
    אתם בטוחים
  • 1.
    הגיע הזמן 10/06/2025 10:07
    הגב לתגובה זו
    גם יפן
דפדפן AI של פרפלקסיטי, COMET. קרדיט: רשתות חברתיותדפדפן AI של פרפלקסיטי, COMET. קרדיט: רשתות חברתיות

דפדפני ה-AI מצעידים אותנו לעבר אינטרנט שלא מיועד לבני אדם

הדפדפנים החדשים מבוססי בינה מלאכותית מבטיחים לבצע פעולות במקום המשתמש ולסכם עבורו את הרשת,  אבל בפועל הם עדיין איטיים, שוגים במשימות פשוטות ומאלצים את בוני האתרים לחשוב מחדש למי הם באמת מפתחים: לבני אדם או לרובוטים

רן קידר |
נושאים בכתבה AI אינטרנט

המירוץ על "הדפדפן הבא" כבר בעיצומו. חברות כמו OpenAI, פרפלקסיטי ואחרות מבטיחות לנו עולם חדש שייפתח בפנינו, כשבמקום גלישה וחיפוש, נוכל לקרוא מידע מסוכם ועדכני, אפילו מבלי ללחוץ על כפתור. דפדפני ה-AI מדברים על שיחה טבעית עם עוזר חכם, כך שבמקום לפתוח לשונית, להקליד בגוגל ולעבור על דפים, נוכל לכתוב הוראה חופשית וקלילה והדפדפן כבר יבצע עבורנו את כל העבודה. זה נשמע מעולה, אבל כל מי שהתנסה באחד משלל האפשרויות הקיימות יודע שהמוצרים עדיין בוסריים והם עדיין מתקשים במשימות בסיסיות. 

עם זאת, למרות שכרגע הם אינם תורמים לנו, המשתמשים האנושיים, ההשפעה שלהם מתחילה להתבטא ברחבי הרשת, ואתרים חדשים צריכים לקבל החלטות אסטרטגיות, ובראשם, האם האתר מיועד לגלישה או אנושית או שעדיף שיהיה מותאם לסוכני AI אוטונומיים.

דפדפני AI כמו אטלס של OpenAI או קומט (Comet) של פרפלקסיטי בנויים אחרת מדפדפנים קלאסיים כמו כרום, ספארי או פיירפוקס. במקום תיבת חיפוש שמובילה לרשימת תוצאות, נקודת הפתיחה היא צ'אט עם עוזר חכם: המשתמש כותב "סכם את כל הטאבים הפתוחים", "מצא לי את התנאים בחשבון האשראי הזה" או "הכן רשימת משימות מכל המיילים שלא קראתי", והדפדפן מנסה לבצע.

מאחורי הקלעים פועלים "סוכנים" (agents) שמבצעים פעולות ברשת בדומה למשתמש אנושי: גוללים, לוחצים על כפתורים, ממלאים טפסים ומעתיקים טקסטים בין לשוניות. הרעיון הוא לחסוך את הזפזופ הידני ולהפוך את הדפדפן לכלי עבודה שמבצע תהליכים מורכבים מקצה לקצה, למשל, להכין דו"ח חודשי, להשוות מחירי תוכנות SaaS או לבצע משימות בירוקרטיות, כמו מילוי טפסים ועוד. 

במקביל, גם השחקנים הוותיקים כמו גוגל, מיקרוסופט ומוזילה מוסיפים שכבות AI לתוך הדפדפנים הקיימים, מסיכומי עמודים ועד עוזרים בצד המסך, אבל משמרים את מודל הגלישה המסורתי שבו החיפוש הוא עדיין נקודת הכניסה המרכזית. לפי מחקרים פנימיים בתעשייה, רוב המשתמשים עדיין מרגישים בנוח יותר שה-AI משמש כתוספת לחיפוש, ולא כתחליף מלא.