היום ב-15:30: דריכות בשווקים לקראת האירוע המרכזי - "זה יום הדין של המטבע"

כך אומרים כלכלנים בסיטי, כאשר שוק המט"ח גועש בימים האחרונים והדולר בשפל של חודשים ארוכים
גיא ארז | (10)
נושאים בכתבה שער הדולר

עיני הסוחרים ברחבי העולם נשואות לכיוון ארה"ב, שם יתפרסם היום בשעה 15:30 (שעון ישראל) דו"ח התעסוקה האמריקני, וצפוי להשפיע באופן ניכר על הדולר. כלכלני 'סיטי-בנק' אף כינו את יום שישי הקרוב כ"יום הדין של המטבע", כאשר נתון גבוה מהציפיות עשוי להגדיל את הסבירות להעלאת ריבית קרובה, אולי אף בחודש הבא (ומכאן גם להתחזקותו של המטבע האמריקני). נתון חלש - ושאלות רבות תועלנה בדבר "מוכנותו" של המשק האמריקני להתנהל עם ריבית גבוהה יותר.

האנליסטים מצפים לתוספת של 202 אלף משרות חדשות, מספר נמוך מהחודש הקודם, שעמד על תוספת של 215 אלף. לגבי שיעור האבטלה, הצפי עומד על 5%, בדומה לחודש החולף. השכר צפוי לרשום עלייה של 0.3%. אבל יש גם שאלות בנוגע לשיעור ההשתתפות בכח העבודה - המשקיעים ירצו לראות גידול בשיעור זה.

ביומיים האחרונים התחזק מעט הדולר מול סל המטבעות בעולם: לאחר שהגיע שלשום לשפל של 9 חודשים מול האירו, תוך חציית רמת ה-1.16 דולר לאירו, הרים הדולר את ראשו בכ-2.6%, ונסחר כעת ביחס של 1.429 דולר לאירו. גם מול השקל נחלש המטבע (ובהקשר זה נציין את התערבותו של בנק ישראל בתקופה האחרונה), ולאחר שהגיע לשפל של שנה וחצי ונסחר סביב 3.73 שקל לדולר, התחיל במגמת עלייה, וחצה היום את רמת ה-3.78 שקל.

נציין כי אתמול פורסם נתון ה-ADP, שהינו סוג של "פרומו" לדו"ח התעסוקה, והוא אכזב את המשקיעים כשהציג תוספת של 156 אלף משרות חדשות בלבד, בעוד האנליסטים ציפו לתוספת של 200 אלף משרות. למרות זאת - הדולר, כאמור - דווקא התחזק.

סטיבן אנגלנדר, אסטרטג ב-CitiFX, סיפר כי הדו"ח שיתפרסם מחר הינו משמעותי במיוחד: "שלא כמו כמה מדו"חות התעסוקה האחרונים, הדו"ח של מחר קריטי הרבה יותר. הסיבה לכך היא שהבעיה של הפד' הינה להבין מה הכלכלה עושה וכיצד היא מתנהלת, ולא שיעורי האינפלציה".

עם זאת, צריך להגיד שעדכון הריבית הבא יהיה רק ב-15 ביוני, כלומר לפד' יהיה עוד דו"ח תעסוקה לשקול (את זה של מאי) בטרם יקבל החלטה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מחר הדולר עולה מהרו לקנות .אין בעד מה (ל"ת)
    עמית 05/05/2016 23:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מחר הדולר עולה מהרו לקנות .אין בעד מה (ל"ת)
    עמית 05/05/2016 23:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צפי לגידול של מעל 200 אלף! הדולר יזנק! (ל"ת)
    ששש 05/05/2016 21:01
    הגב לתגובה זו
  • דולר נופל חזק. בורסות עולות. (ל"ת)
    מוקי 06/05/2016 02:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דני 05/05/2016 18:46
    הגב לתגובה זו
    די, תלכו לעבוד, זיוני שכל הם לא עבודה!
  • 4.
    בר 05/05/2016 18:26
    הגב לתגובה זו
    כל מה שסיטי רוצים זה לעשות לעצמם רווח מאחר והם יודעים שהמספר של העובדים החדשים שנוספו למשק האמריקני זה המספר שהפד מזמין אותו ומשתמש בו לצרכים שמתאימים לו וכרגע הפד רוצה מספר נמוך מהתחזית על מנת לא להעלות ריבית וסיטי שיודעים שהפד לא יכול להעלות ריבית מהמר נגד הדולר על מנת להרויח מכך
  • 3.
    תמשיכו להקשיב לכל האנליזות האלה ותגיעו רחוק... (ל"ת)
    דיעבדיה 05/05/2016 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רון7 05/05/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    וגם זה של 2018... מבולבלים ? גם אני
  • 1.
    תחפשו מילים אחרות 05/05/2016 16:25
    הגב לתגובה זו
    תמצאו משהו אחר . מה ניגמר לכם המילים?
  • ביזפורטל, הגיע הזמן לתת עיתונות אמיתית. לא כותרות (ל"ת)
    קארין A 05/05/2016 18:27
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: