נדלן
צילום: BIZTV

המשכנתאות באפריל ברמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2019, גם בגלל פסח

עליית הריבית ממשיכה להכות במשכנתאות: כצפוי - באפריל היקף המשכנתאות נפל גם בחודש אפריל ל-4.61 מיליארד שקל, לעומת 6.78 מיליארד שקל במרץ, נפילה של 32%, אבל היו גם פחות ימי עבודה בגלל פסח. נתוני החודשים הבאים כבר יהיו בלי חגים וזה ימחיש את עוצמת המשך המגמה

נתנאל אריאל | (1)

נתוני המשכנתאות המשיכו לצנוח גם בחודש אפריל, ורשמו את הרמה הנמוכה ביותר מאז חודש אוקטובר ב-2019. הצניחה בחודש אפריל לא מפתיע מכיוון בגלל חג הפסח היה למעשה כשבוע פחות של ימי עבודה. בכל מקרה, הציבור נטל בחודש אפריל משכנתאות בהיקף של 4.61 מיליארד שקל, ירידה של 32% לעומת חודש מרץ, אז נטל הציבור 6.78 מיליארד שקל, ולעומת 5.73 מיליארד בפברואר. ביחס לשנה שעברה מדובר בהמשך הצניחה החופשית (אחרי שנלקחו כבר 12-13 מיליארד שקל בחודש אחד).

ההאטה בעסקאות ובמשכנתאות הגיעה גם למחירי הדיור שרושמים ירידה של לפחות 5-6% מזה מספר חודשים. לדירות יד שנייה הירידה הגיעה רק לאחרונה (להרחבה), אחרי מספר חודשים של ירידות בשוק דירות יד ראשונה. 

בשנת 2022 נטל הציבור משכנתאות בהיקף של 117.63 מיליארד שקל, בשנת 2021 המספר עמד על 116.1 מיליארד, כאשר השנתיים-שלוש האחרונות היו חריגות ביותר. בשנת 2020 ההיקף עמד על 78.1 מיליארד שקל, וגם כאן מדובר בשבירת שיא לעומת 67.7 מיליארד שקל בשנת 2019.

אבל שנת 2023 היא לא השנים הקודמות - שוק הנדל"ן נעצר בעקבות עליית הריבית ורואים את ההאטה, הקצב בו נלקחות משכנתאות השנה נמוך משמעותית, ב-50% לפחות ביחס לשנה שעברה, אם כי צריך לזכור שאלה היו שנתיים קיצוניות מאוד בהיקפים. 

נתוני האינפלציה בישראל יתפרסמו ביום שני הבא, 15 במאי, והשאלה היא האם האינפלציה תרד. בינתיים היא מתקבעת ברמה של 5% ולא מצליחה לרדת משם. אשפר בהחלט להגיד שהעלאת הריבית עצרה את האינפלציה וזו לפחות לא ממשיכה לעלות, אבל היא גם לא יורדת. הפד', הבנק המרכזי האמריקאי העלה את הריבית בארה"ב ב-0.25% בפגישתו האחרונה וסביר להניח שבנק ישראל יילך בעקבותיו גם הפעם וימשיך להעלות את הריבית. 

עליית הריבית מתגלגלת גם למשכנתאות ומייקרת אותם. זה לא שיש לבנק ישראל ברירה, הוא חייב להילחם באינפלציה. אבל התוצאה הנלווית לזה היא זינוק בהחזרים של הציבור. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    התחתית עוד בדרך, הדקו את החגורות, חיבשו קסדות.. (ל"ת)
    הקברניט 12/05/2023 11:23
    הגב לתגובה זו
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

דירה להשכרה (שלומי יוסף)דירה להשכרה (שלומי יוסף)

מי הזכאים החדשים לסבסוד שכר הדירה?

משרד הבינוי והשיכון והביטוח הלאומי מנסים לבלום את העלייה ביוקר המחיה באמצעות מהלך יזום לאיתור זכאים לסיוע בשכר דירה, שכולל פנייה ישירה לעשרות אלפי אזרחים במטרה להגדיל את מימוש הזכויות ולהקל על שוכרי הדירות

רן קידר |

עוד לפני שהאטה בשוק הדירות מקבלת את הכותרת "משבר", מצב העניינים הנוכחי כבר זולג מזה זמן רב לשוק השכירות, שרק הולך ועולה, בעיקר בעקבות היעדרותם של המשקיעים מהדירות החדשות, ועוד יותר לאור מלאי הדירות הריקות, שעומד על כ-83 אלף דירות ברחבי הארץ. 

וכך, במאמץ להקל על אוכלוסיית שוכרי הדירות משרד הבינוי והשיכון והמוסד לביטוח לאומי השלימו בימים האחרונים מהלך משותף וראשון מסוגו, המציב בלב העשייה הממשלתית מיצוי הזכויות מול האזרחים הזכאים להם. במסגרת שיתוף הפעולה, ולאחר עבודת מטה מקצועית ומעמיקה אותרו מקבלי הקצבאות המזכות בסיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון. לאחר מכן ביצענו מהלך יזום לאיתור זכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בשכ"ד ובהמשך התבצעה פנייה ישירה אליהם. 

החל מהחודש ישלחו מסרונים לכ-40 אלף אזרחים שנמצאו כזכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בתשלום שכר הדירה, זאת במטרה לעודד מימוש זכויות ולהנחותם כיצד לפעול. המסרונים מפנים את הזכאים הפוטנציאליים להגשת בקשה בצורה מקוונת, או לחלופין לאחד מסניפי חברות ההרשמה של המשרד הנותנות שירותים בנושא סיוע בדיור. יצויין כי מדובר במהלך שיכנס לעבודה השוטפת של המשרד, ומסרונים בנושא מיצוי הזכויות ישלחו גם בעתיד אל אלו שהמערכת תזהה שהינם זכאים פוטנציאליים.

שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "זהו מהלך חברתי תקדימי שמבטא שינוי תפיסה בשירות לאזרח ויבואו עוד אחריו. מדיניות משרד הבינוי והשיכון בהובלתי פועלת ביוזמה ואינה ממתינה לפנייה מהאזרח. אני מברך על שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי, באמצעותו אנו ממשים זכויות ומוודאים שהסיוע בשכר דירה מגיע לזכאים. נמשיך להסיר חסמים ולשפר את השירות לאזרחי ישראל.״ 

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: “זהו אחד המהלכים החשובים שקידמנו בשנים האחרונות בתחום השירות לאזרח. לאחר עבודת עומק מקצועית ארוכה, חיברנו בין תהליכים, מאגרי מידע וגורמי ביצוע, כדי לעבור מתפיסה תגובתית לתפיסה יזומה של מיצוי זכויות. המהלך משקף את תפיסת המשרד, מדיניות שנשענת על נתונים, מקצועיות ושיתוף פעולה בין משרדי, ומטרתה אחת: להקל על האזרח, לצמצם בירוקרטיה ולוודא שהסיוע הממשלתי מגיע לכל מי שזכאי."