עליבאבא
צילום: Istock

עליבאבא תשקיע מיליארד דולר בניסיון להגדיל את תחום הענן של החברה

החברה מחפשת דרכים חדשות לצמוח ותפתח יחידת מחשוב ענן בכדי לעזור לחברה להתגבר על ההאטה בתחום המסחר האלקטרוני והרווחים החלשים בהשוואה לשנים הקודמות
מתן קובי |

ענקית המסחר הסינית  ALIBABA GROUP מתקשה לספק את הסחורה לנוכח המצב הרעוע של הכלכלה העולמית, הממשל הסיני שממשיך להעיק על החברות במדינה ובעקבות המשך הסגרים. החברה הכריזה על כך שתשקיע מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות בשירותי הענן שלה ותתמקד בלתמרץ את לקוחות החברה לשדרג את תשתיות האינטרנט שלהם. מקור ההכנסות העיקרי של החברה הוא כמובן פלטפורמת המסחר האלקטרונית שלה אך בעקבות הרווחים החלשים היא חייבת להתמקד בתחומים נוספים ותנסה להתחרות בשתי הענקיות מחשוב הענן -  AMAZON ו-  MICROSOFT .

סלינה יואן, נשיאת מחלקת אינטיליגנצית הענן העולמית של החברה, מסרה כי "אנחנו ממשיכים לתעדף את הגדילה של השותפים שלנו בעזרת האסטרטגיה החדשה. על ידי תמיכה נוספת לצמיחה של השותפים שלנו נוכל לבנות אקוסיסטם מקיף אשר תורם גם לשותפים וגם ללקוחות". עליבאבא כאמור נמצאת מאחורי אמאזון ומיקרוסופט בשירותי הענן שלה, אך בעיקר בזכות זאת החברה רואה התחום כמנוע צמיחה משמעותי בעתיד.

ברבעון שנגמר בחודש יוני דיווחה החברה, לראשונה אי פעם, על צמיחה אפסית ברווחי החברה, זאת למרות שהציגה הכנסות בסך של 30.6 מיליארד דולר, 600 מיליון דולר מעל תחזיות האנליסטים. הרווח למניה עמד על 1.75 דולר למניה, גם מעל תחזיות האנליסטים שצפו רווח למניה של 1.52 דולר והרווח הנקי עמד על 4.5 מיליארד דולר, קיטון של 30% ברווח הנקי משנה לשנה.

במבט בדוחות האחרונים של החברה נראה כי נרשמה האטה בצמיחה של שירותי הענן של החברה. בשנים האחרונות החברה פתחה מרכזי מידע מחוץ לסין במטרה למשוך משקיעים משווקים חדשים כגון סינגפור ותאילנד.  

בשבוע האחרון הודיע בנק ההשקעות גולדמן זאקס כי הוא מאמין שהרע עבור מניית עליבאבא ושאר החברות הסיניות כבר נמצא מאחורינו. ״אנחנו חושבים שסקטור הטכנולוגיה הסינית קיבל הרבה 'מכות' - עד כה הסקטור איכזב, חושבים שבראייה קדימה הוא יאכזב הרבה פחות״, כך אמר האסטרטג הראשי של הבנק, מתאוס דיבו. האנליסט הדגיש בעיקר את זאת שהחברות הסיניות הכו את תחזיות האנליסטים ומעריך כי יום הרווקים הסיניים שיתקיים עוד פחות מחודשיים עשוי להיות גורם משמעותי בחיזוק מצבה של מניית החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.