גולדמן זאקס: ״ייתכן שהמניות הסיניות הן הזדמנות״ - מה יכול להקפיץ את עליבאבא?
לאחר נפילה של כמעט 60% בתעודת הסל על חברות הטכנולוגיה הסיניות, בבנק סבורים שהרע כבר מתומחר בפנים ושהמניות עשויות לעלות. רק נסייג: כולם חשבו כך לפני שנה ומאז המניות איבדו עוד 28%
מניות הטכנולוגיה הסיניות נמצאות בתקופה קשה: הכלכלה מאתגרת, הסגרים לא מרפים והממשל פוגע בחברות הסיניות ונלחם בהן. רגע, מדברים פה על שנת 2021? גם אבל לא רק. בעקבות כל הבעיות בכלכלה הסינית, בשנה שעברה תעודת הסל על מניות הטכנולוגיה הסיניות KRANESHARES CSI CHINA INTERNET ETF (KWEB) התרסקה ב-57%. אבל גם בשנת 2022 המצב בסין לא טוב: הקורונה עדיין מכה במדינה, סין עדיין נכנסת ויוצאת מסגרים, הנדל"ן בהאטה ובניגוד לעולם שנלחם באינפלציה - הבנק המרכזי של סין מוריד את הריבית, כדי לנסות לתמרץ ביקוש למשכנתאות ולאושש את שוק הנדל"ן. איך זה משפיע על מניות הטכנולוגיה? מתחילת השנה ועד עכשיו תעודת הסל איבדה עוד כ-28%.
זה מתבטא כמובן במניות עצמן: מאז השיא שרשמה בסוף שנת 2020 מניית עליבאבא ALIBABA GROUP התרסקה ב-72% מהשיא, טנסנט TENCENT MUSIC ENTERTAINMENT GROUP ADR צללה גם היא מהשיא בינואר שנה שעברה ב-85%, מניית JD JD.COM D איבדה מתחילת שנה שעברה 50% ו-PDD PINDUODUO INC ADR צללה ב-68% מאותו הזמן (דצמבר 2020). הירידות הללו, ב-68%. הירידות הללו, ממשיכות גם בשנת 2022 (אמנם בקצב איטי יותר מאשר ב-2021, אבל זה הגיוני, הן כבר התרסקו בגדול ועכשיו רק ממשיכות ליפול), על רקע האינפלציה הגואה, עליית תשואות האג״ח והחשש ממיתון.
אם הבעיות בסין עצמה לא הפסיקו לפגוע קשות במניות הסיניות, אז גם ארה"ב לא עשתה להן חיים קלים. בארה"ב דרשו שרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) תקבל גישה מלאה לדוחות של החברות הסיניות, ללא צנזורה של הממשל.. באופן אירוני, סין, זו שגנבה קניין רוחני של אין סוף חברות מסביב לעולם ואז התחרתה באותן חברות באמצעות שימוש במידע שלהן עצמן, לא מוכנה שהמשקיעים בוול סטריט יקבלו אפילו את המידע הרגיל והבסיסי שמשקיעים בוול סטריט מקבלים על כל חברה נסחרת אחרת. סין עשתה שרירים זמן רב והיה חשש ממשי של מחיקת מניות טכנולוגיה סיניות הנסחרות בארה"ב.
ישנה התקדמות בנושא, מספר הסכמים והסכמות נחתמו בין המעצמות, כאשר סין נאלצה לוותר ולתת את המידע באופן גלוי. אך האיום לא הוסר לגמרי: בחודש הבא צפויים להגיע רגולטורים של ארה״ב לבייג'ינג לצורך בחינת החברות - אחת מהחברות שנקראו בכדי להציג מסמכים, היא עליבאבא.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
״אנחנו חושבים שסקטור הטכנולוגיה הסינית קיבל הרבה 'מכות' - עד כה הסקטור איכזב, חושבים שבראייה קדימה הוא יאכזב הרבה פחות״
אז האם הירידות יימשכו או שזו דווקא הזדמנות להיכנס? בבנק גולדמן זאקס חושבים שהמניות הסיניות מעניינות בתמחור הנוכחי. נסייג ונציין שכולם אמרו את זה גם לפני שנה, אחרי הנפילות הגדולות, וזה לא הצליח, כך שצריך לזכור שמדובר על השקעה בסיכון גבוה.
לדברי מתאוס דיבו, האסטרטג הראשי של גולדמן זאקס, "יש הרבה חדשות רעות שמתומחרות בסקטור הסיני הזה", אני חושב שהאפשרות שהירידות החדות יימשכו הוא קטן, ולכן הוא יאכזב פחות מבעבר. אחרי הכל, הערכות השווי ירדו באופן מהותי במגזר (אותן נפילות של 80% במניות. ע"ר). יש כמה דברים שיכולים להקפיץ את מניות הטכנולוגיה למעלה רק לאור העובדה שיש כל כך הרבה חדשות שליליות שמתומחרת".
דיבו מציין כי למרות שעונת הדוחות של החברות הסיניות הייתה מאתגרת, עם סגרים חוזרים ונשנים והאטה בכלכלה הסינית, חברות הטכנולוגיה הסיניות עדיין היכו את תחזיות האנליסטים בוול סטריט בשורה העליונה ב-6% ואת תחזיות הרווח ב-21%. בהחלט נתון מרשים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בגולדמן זאקס מדגישים כי בבנק "יעקבו מקרוב" אחר ההתפתחות בענייני החשבונאות בין אמריקה לסין והבדיקות של ה-SEC, כשהגוף המקביל בסין - מועצת הפיקוח על חשבונאות של חברות ציבוריות בסין -יתמודד בחודש הבא עם ״הגל הראשון״ של הבדיקות מצד ארה״ב. בבנק האמריקאי מעריכים שדווקא הבדיקות של ה-SEC עשויות להיות פוטנציאל לעלייה במניות הסיניות. ״האירוע עשוי לפרסם חדשות רלוונטיות הקשורות לאי מחיקת המניות הסיניות״
מה עוד עשוי להשפיע לטובה על המניות הסיניות?
דיבו מציין גם את יום הרווקים הסיני, שמתקיים ב-11.11 כפוטנציאל עבור החברות הסיניות. מדובר על חג מסחר אלקטרוני בסין הכולל רכישות באינטרנט, כאשר ענקיות כמו עליבאבא ו-PDD, נהנות מהחגיגה. הוא סבור שמדובר בנתון שעשוי להגדיל את ההכנסות והרווחים של החברות, ובעקבות זאת להוביל לעונת דוחות מוצלחת שתגרור גם את המניה לעליות. רק נציין שלא מדובר בחידוש. יום הרווקים הסיני מתקיים מדי שנה ולכן השוק לא חייב להמתין עד ליום הרווקים הסיני ולפחות באופן תיאורטי זה יכול כבר להיות מגולם במחיר המניה.
לאן הולך השוק ומה ממליכים בגולדמן זאקס?
דיבו מעריך שהתנודתיות בשוק תימשך, ואינו שולל מיתון במהלך השנה הבאה. "אנחנו עדיין חושבים שמניות ארה״ב הן המקום הטוב ביותר להיות בו בזמנים מאתגרים אלו". בבנק לא סבורים שכדאי לתת משקל עודף בתיקי השקעות למדינות מחוץ לארה"ב, אבל מציינים כי החריג הוא בנקים של הגוש האירופי. רק נציין שגולדמן עצמה גם רכשה מניות טכנולוגיה סיניות, ואף סחרה בהן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
