הקרנות של ARK "מגלות" חברות ישראליות ומעיפות אותן למעלה - אך יש כאלה שהמשקיעים עוד לא גילו
מה קורה כאשר ענקית בין לאומית מכניסה מניות למדדים? השוק מגיב בהתאם.
היום במסחר בבורסה המקומית בולטות המניות רובוגרופ 0% שמזנקת בכ-16%, אנלייבקס -0.12% שקופצת ב-16% ומניית מלם תים 0.67% שעולה ב-5%, מנועי בית שמש 0.72% שעולה ב-5%, אינטרקיור 1.38% שעולה ב-4%, אבוג'ן -3.36% שעולה ב-6%, מג'יק שעולה ב-4%, וישראליות בחו"ל: דריו הלת' שעלתה אתמול ב-8%, ננו דיימנשן שעלתה ב-8%, סטרטסיס שעלתה ב-5%, ננוקס שעלתה ב-4%, סולאראדג' שעלתה אתמול ב-3.5%, קורנית דיגיטל שעלתה אתמול ב-3%.
מה קרה פתאום לכל המניות הללו? הן נכנסו לתעודה של חברת ההשקעות ARK.
חברת ARK היא מספקיות תעודות הסל הפופולרית בעולם שמנוהלת ע"י קאת'י ווד. החברה הכניסה אמש את המניות הללו ומספר ישראליות נוספות לתעודה של ARK על חברות ישראליות פורצות דרך (סימול: IZRL). התעודה עוקבת אחרי הביצועים של מדד החדשנות הישראלית אותו בנה ARK, שנועד לעקוב אחר שינויי החברות הישראליות הבורסאיות שהעסק העיקרי שלהן הוא חדשנות משבשת בתחומי הגנומיקה, הבריאות, הביוטכנולוגיה, התעשייה, הייצור, האינטרנט או טכנולוגיית המידע.
ובכל זאת - יש מספר מניות שנכנסו אתמול לקרן של ARK והמשקיעים פספסו. הנה הן: פלסאון תעשיות 0.25% שעולה ב-1%, ערד שיורדת ב-1.3%, אלקטרה צריכה 0.63% שעולה ב-0.5%, המלט שעולה ב-0.5%, איתמר שיורדת ב-1.7%, אוגווינד 3.07% שיורדת ב-0.6%. וגם: JFROG הישראלית שהונפקה לאחרונה בוול סטריט לפי 4 מיליארד דולר וכבר זינקה לשווי שוק של 6 מיליארד דולר.
מניות שנכנסות לתעודות של ARK מזנקות. כך קרה לאחרונה למניית גילת, שמתחילת השנה טסה ב-220%, (כולל עלייה של כ-9% היום) זאת בעקבות ההערכות שהיו בוול סטריט לפיהן גילת תיכנס לתעודת סל חדשה של ARK שתכלול חברות שעיסוק שלהן הוא מדעי החלל.
- החסידה של ה-AI חושבת שהוא בדרך לתקן - ומממשת
- פי 7 ב-5 שנים - התחזית של קת'י ווד ל-SpaceX, ומה עם טסלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני מספר ימים סיפרנו לכם על ה"גורואית של השווקים" - קתרין ווד שהקימה ומנהלת את ARK ומצליחה לייצר תשואות מרשימות. בכתבה הסברנו איך היא עושה את זה, מה התחומים המועדפים עליה וגם מה היא חושבת על ישראל.
נהנית נוספת מההייפ של ARK היא חברת ננו דיימנשן שנסחרה עד לפני כשנה בתל אביב בשווי של כ-30-40 מיליון שקל. החברה עזבה את הבורסה המקומית בתירוץ שאין לה כסף לממן את הרישום הכפול. אז באמת לא היה לה הרבה כסף, אבל זה היה תירוץ. היא כנראה רצתה להתרחק מהתדמית הישראלית או שרצתה פשוט להיחשב אמריקאית לחלוטין בעיני המשקיעים. זה עבד. מאז היא גייסה 1.5 מיליארד דולר! והיא שווה קרוב ל-2.5 מיליארד שקל.
ב-12 החודשים האחרונים קפצה המנייה ב-1,000% (אלף אחוזים, כן), ומתחילת השנה עולה החברה ב-76%. בחודש שעבר קפצה המנייה למרות שהיא לא פרסמה הודעות כלשהן, זאת לאחר רכישת המניה על ידי בית ההשקעות ARK במסגרת איזון משקולות של קרנות הסל שלו, שהביא לגידול בביקוש למניה ולעלייה בשווייה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 18.מעיפות את המניות לתחתית כשל (ל"ת)חיים 22/05/2022 13:50הגב לתגובה זו
- 17.מיכה 07/03/2022 15:11הגב לתגובה זוחייה בסרט
- 16.מניות מנופחות בירידות הכסף יתאדה במהירות האור. (ל"ת)מני 10/02/2021 08:52הגב לתגובה זו
- 15.רק מזומן 09/02/2021 19:56הגב לתגובה זוכל המניות שלא עושות כלום רק אויר.לוינים חלליות מכוניות אוטונומיות חלויימס באספמיה.זהב כסף שמדוכאים על ידי גיי.פי מורגן יעופו ןמעלה כשיתגחה שאין כיסוי פיזי הולם
- 14.שרי 09/02/2021 18:01הגב לתגובה זומניות אוויר
- 13.לרון 09/02/2021 16:01הגב לתגובה זובשוק בועתי קטן כשלנו לא צריך הרבה כסף כדי "להעיף מניות קטנות"
- 12.עומרי 09/02/2021 15:58הגב לתגובה זוטכנולוגיה פורצת דרך. אם נכנסת לתעודה אז תהיה חגיגה כפולה. גם מוצר עם פוטנציאל עצום וגם רכישת מניות מטורפת
- 11.לרון 09/02/2021 15:57הגב לתגובה זואף פעם לא מומלץ "לרוץ אחרי השוק" גם ובעיקר אם הוא בורח
- 10.עומר 09/02/2021 15:25הגב לתגובה זוגם בית שמש עולה 15 אחוז בעקבות ארק
- אזרח 10/02/2021 00:00הגב לתגובה זובית נחתכה בחצי מ14 ל7 מתחילים לראות ניצנים של יצאה ממשבר וחזרה לסקטור התעופה אז לעלות מ7 ל8 זה שטויות. ואל תשכח שמטוסים שיושבים הרבה זמן בלי תפעול נהרסות מהר יותר ממטוסים בשירות שוטף אז צפה לעליות עד סוף 2021 בית שמש תהיה ב12
- 9.תראו את גילת 09/02/2021 15:09הגב לתגובה זותראו את גילת
- לרון 09/02/2021 15:59הגב לתגובה זוהבנתם למה לאלטשולר קשה להשקיע בישראל
- 8.שמוליק 09/02/2021 14:54הגב לתגובה זוARK לא מבינים גדולים בתחום
- כנ"ל לגבי רובוגרופ (ל"ת)ערק 09/02/2021 19:06הגב לתגובה זו
- 7.חא 09/02/2021 14:52הגב לתגובה זומעניין למה הם לא מכניסים לסל שלהם את אלביט מערכות ? החברה חתמה לאחרונה על מס' חוזים והיד עוד נטויה. לא מעניינת אותם הטכנולוגיה הצבאית ?
- 6.שוק הסחורות 09/02/2021 14:38הגב לתגובה זוהם גם שינו את השם המנחוס כיל מלשון כליה כל מי שהשקיע כספו כלה והתאייד כעת עם שם לועזי אולי מדובאיי וקטאר יגיעו להשקיע כי ביבי הבריח את החברים הקנדים מפוטאש וכעת הוא חבר של ערבים והודים תימנים וסודנים. גם אתיופים בעסק אולי סוף סוף עידן עופר יקבל משהו מאלנה פוטאש שהוא קנה בהרבה כסף והפסיד . עוד איש עסקים דביל
- 5.אינפורמציה מעצבנת 09/02/2021 14:35הגב לתגובה זועד כמה שידוע לי נשארה פלוריסטים שירדה למרות שהקרן הכניסה אותם לרשימה כעת מתקנת מעט למעלה. פלוריסטים זה שפל השפלים
- 4.האם הם יצליחו להעלות את שער המניה ל 42 שהיה (ל"ת)פלוריסטים 09/02/2021 14:24הגב לתגובה זו
- 3.ליאור 09/02/2021 13:53הגב לתגובה זווהם ארק כל יום מגידילים שם מחזיקים מעל 30%, אתמול רכשו עוד 58 אלף ענ. והיד עוד נטויה
- המניה כבר היתה בשער 42 והתרסקה . נמאס ממנה (ל"ת)חחח 09/02/2021 14:36הגב לתגובה זו
- 2.מעניין למה הם קנו את פלוריסטים (ל"ת)קרן ארק 09/02/2021 13:48הגב לתגובה זו
- 1.שלי 09/02/2021 13:34הגב לתגובה זוצריך לבדןק את ה"הרצות".
- צריך לעשות כסף מההרצות (ל"ת)רוני 09/02/2021 14:35הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
