רכבת ישראל
צילום: חברת נתיבי ישראל

זה רשמי: מיום שני הבא הרכבת תושבת למשך 8 ימים מתל-אביב צפונה; אלו השינויים הצפויים

רכבת ישראל שובתת ל-8 ימים בעקבות עבודות תשתית, והפגיעה העיקרית - בתושבי הפריפריה
אסנת פרץ | (7)

אחרי שבשבוע שעבר טרם היה ידוע תאריך השבתת הרכבת, הבוקר (א') מודיעה רכבת ישראל שהחל מיום שני הבא, ה-19 בספטמבר, יושבתו מסילות הרכבת מתחנת ת"א ההגנה וצפונה, וזאת למשך 8 ימים, עד 27 בספטמבר. הנפגעים העיקריים הם תושבי הפריפריה הצפונית שלא תתאפשר להם הגעה לתל אביב או ערי הלוויין שלה, וכן תושבי הדרום שיוכלו להגיע עד לתחנת ת"א ההגנה בלבד, ומשם להיעזר באוטובוסים.

לפי רכבת ישראל, השבתת המסילות תתרחש בעקבות הקמת תשתית לרכבות בקו המהיר לירושלים מתל אביב (שצפוי להיות קו הרכבת החשמלי הראשון) וכן לשם הרחבת תוואי המסילות בין תחנות הרצליה ות"א האוניברסיטה. בשל עבודות התשתית יפורקו המסילות ולא ניתן יהיה להפעיל את הרכבות.

באילו קווים ההשבתה פוגעת?

מדרום - כלל קווי הרכבות יופעלו עד לתחנת ת"א ההגנה בלבד, משמע שכל מי שעובד באזור עזריאלי, הרצליה, השרון או חיפה - ייאלץ להיעזר בתחבורה ציבורית אחרת.

מצפון - הרכבות המאספות מבנימינה יופעלו עד/מתחנת הרצליה בלבד. כמו כן, לא תופעלנה רכבות מהירות בין חיפה לבין ת"א. רכבות הלילה בקו של נהריה-נתב"ג תופעלנה עד/מתחנת הרצליה גם הן.

מירושלים - הרכבות תופעלנה בין בית שמש ללוד בלבד, משני הכיוונים.

נוסף על כן צפויים שינויים במסלולי הרכבות שכן יישארו פעילים, וכן צמצום של תנועת הרכבות. שינויים אלו יהיו בתוקף עד ליום שלישי, 27 בספטמבר, בשעה 5:00, אז תחזורנה תנועת הרכבות לסדרה על פי לוח הזמנים.

בתקופת ההשבתה צפויה הרכבת להפעיל שני קווי רכבת חלופיים - בין נהריה לב"ש (עוקף ת"א) ובין בנימינה להוד השרון. כמו כן, משרד התחבורה יפעיל שירות הסעות חינמי בין תחנות ת"א ההגנה והרצליה, וזאת בנוסף לתגבור קווי האוטובוסים לתל אביב. כמו כן, יופעל שירות אוטובוסים חינמי בין תחנת הרצליה לבין תחנת נתב"ג גם בשעות הלילה.

200 אלף נסיעות ביממה

בדוחותיה החציוניים של הרכבת צוין כי כמות הנסיעות הממוצעת ליממה עומדת על מעל 200 אלף נסיעות, מה שאומר שבשמונת ימי ההשבתה צפויים מאות אלפי נוסעים להיפגע, וכן אל לנו לשכוח - מרביתם צפויים להצטרף לכבישים הצפופים והפקוקים בין כה וכה, בין אם ברכבים פרטיים ובין אם באוטובוסים.

קיראו עוד ב"בארץ"

מרכבת ישראל נמסר כי הרוכשים כרטיסים תקופתיים (גמיש 30 הידוע בכינויו "חופשי חודשי") יהיו זכאים לפיצוי שיתבטא בהארכת תוקף הכרטיס בהתאם לזמן השבתת הרכבת. הפיצוי ייטען אוטומטית במכונות הכרטוס או בקופות.

מפת הקווים המלאה לתקופת ההשבתה:

פירוט קווי הרכבת הייעודיים שיופעלו:

מסלול עוקף ת"א: פעם בשעה בין נהריה ובאר שבע, בשני הכיוונים. נהריה – עכו – קריית מוצקין – קריית חיים – חוצות המפרץ – לב המפרץ – תחנות חיפה – בנימינה – הרצליה – לוד – רמלה – קריית גת – להבים – תחנות באר שבע. רכבות אלו תופעלנה בין השעות 04:59 -09:30 בבוקר ובין השעות 12:59 -19:27  אחה"צ.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יהיר לפיד 11/09/2016 20:41
    הגב לתגובה זו
    אה, סליחה זה לא קשור לחרדים, אז החיילים מענינים אותו כקליפת השום או כמו הכלכלה של המדינה
  • 6.
    פקוח נפש. (ל"ת)
    עיתונות הוגנת 11/09/2016 19:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עיתונות הוגנת 11/09/2016 19:37
    הגב לתגובה זו
    אם ישביתו קוים לכמה שעות בגלל ה'שבת' זה קטסטרופה. פניקה. פגיעה בחיילים. פקוח נפש. אבל 8 ימים זה בקטנה. לא סיבה לכתבות.
  • 4.
    האם גם כאן יש קשר לחרדים? (ל"ת)
    אזרח 11/09/2016 11:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלי 11/09/2016 10:11
    הגב לתגובה זו
    אז לא עוזר כלום שעבדו השבת הכל פוליטיקה מלוכלכת
  • 2.
    אולי יצאו קצת מהפרייבטים וחיפוש החנייה (ל"ת)
    אירופה 11/09/2016 10:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סבלנות רכבת חשמלית לירושלים אקולוגית מתקדמת זה נהדר (ל"ת)
    אזרח 11/09/2016 10:02
    הגב לתגובה זו
קק"ל (לע"מ)קק"ל (לע"מ)

איך גונבים מהקופה 200 מיליון שקל בשנה ואתם אפילו לא יודעים על זה?

הקרן שמנהלת עשרות מיליארדים, מחזיקה ב-13% מהקרקעות במדינה והפכה למפעל ג'ובים לפוליטיקאים - שחיתות ציבורית

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קק"ל

 אתם רואים אותם לרוב נלחמים זה בזה, אויבים מושבעים. הקואליציה מול האופוזיציה וההיפך - השמצות, אפילו קללות. לפעמים זה נראה כמו שנאה. חברים הם לא. אבל יש מקום אחד שהם פותחים שולחן, יושבים ומדברים וסוגרים דילים בשקט, מתחת לשולחן לטובת האנשים שלהם ועל חשבון הציבור. כאן, אין אופוזיציה שתבקר אותם - שני הצדדים מושחתים וגונבים את הציבור, אז זה עובר בלי הד תקשורתי. המבקר - מבקר המדינה מדי פעם כותב בדוח שלו הערות, מדברים על לסגור את הפרצה הזו. אבל הגנב ממשיך לעבור דרך הפרצה כל שנה ולגנוב מאות רבות של מיליוני שקלים. הכוונה כמובן לגופים בלי שליטה שהוקמו למטרות חיוביות והיסטוריות ומחזיקים בנכסי עתק ויש להם גם הכנסות שוטפות. אין להם אבא אז המדינה שמה עליהם את היד והיא קובעת את הדירקטורים, ההנהלה, התקציב. היא ממנה מאות אנשים באופן פוליטי וזה גלוי. זה לא בסתר - מה ליאיר נתניהו ולתפקיד בכיר מאוד בהסתדרות הציונית העולמית. הבחור מקבל (אם יעבור) לשכה, עובדים, שכר טוב, ולא בטוח שהוא יבוא לעבוד. יבוא לעבודה - אולי. לעבוד - ספק גדול. 

ככה יש מאות ג'ובים. ההסתדרות הציונית העולמית וקק"ל הם מפעלי ג'ובים. לא של עובדי ייצור של עבודה מהחלומות - עובדים מעט, מרוויחים הרבה. זה גועל נפש ושחיתות פוליטית של כל הצדדים. בכתבה הראשונה נציג את הגוף העשיר מכולם - קק"ל שבעצם דרך הג'ובים מעלים לנו 200 מיליון שקל לפחות בשנה. למה לנו? כי קק"ל היא ישות ציבורית, היא שייכת לציבור. זה קצת מזכיר את החברות הציבוריות, אלא ששם יש הרבה יותר פיקוח, ומנגנונים שמגבילים את השחיתות הפוליטית. כן, גם שם, יש ניפוח וג'ובים, אבל בקק"ל זה חמור יותר.    


מי זאת קק"ל? 

מאות מיליוני דולרים שנכנסים מדי שנה, קרקעות בשווי עשרות מיליארדי שקלים, מעורבות בהחלטות תשתית והתיישבות - ומבנה ארגוני שאינו כפוף לרשות המבצעת או למחוקק. קרן קיימת לישראל (קק"ל), הגוף שהוקם בתחילת המאה ה-20 כדי לרכוש קרקעות עבור העם היהודי, הפכה במרוצת השנים לאחד ממוקדי הכוח העמומים והמשמעותיים ביותר במשק הישראלי.

היא מתפקדת כתאגיד ציבורי-פרטי, עם תקציבים בהיקפים אדירים, ללא שקיפות מלאה וללא בקרה שוטפת של המדינה. אולם, מעבר לחוסר הפיקוח הכללי, הביקורת החריפה ביותר מתמקדת במינויים פוליטיים שיטתיים שמשנים את אופי הקרן: דוחות רשמיים ומקרים מתוקשרים חושפים כיצד נציגי מפלגות מקבלים שליטה על תקציבים, ממלאים תפקידים בכירים לפי קרבה פוליטית ומעבירים כספים לגופים המזוהים עם זרמים מסוימים.

בשנים האחרונות גוברת הביקורת הציבורית סביב האופן שבו קק"ל מתנהלת, מי שולט בה בפועל, והאם ייעודה ההיסטורי, רכישת קרקע לאומית ופיתוח התיישבות - עדיין עומד במרכז פעילותה. רבים טוענים כי הקרן הפכה לכלי פוליטי רווי אינטרסים, מינויי מקורבים ומערכת שמזינה את עצמה, הרבה מעבר למה שתוכנן על ידי מקימיה הציונים. המנגנון, כך עולה מדוחות ביקורת, אינו מקרי: מינויים פוליטיים מאפשרים העברת מאות מיליוני שקלים למועצות מקומיות מזוהות, תשלומים לגופים פוליטיים ומינויים לתפקידים ללא מכרזים ציבוריים. בעוד אזרחים רגילים משלמים מחירים גבוהים עבור שימוש בקרקע מדינה, חלק מנכסי הקרן מנוהלים במנותק מהשיטות המקובלות במגזר הציבורי.

ביט, צילום: אתר החברהביט, צילום: אתר החברה

ביט רוצה שתשאירו את הכסף אצלה: פיקדון חדש בריבית של 4% לשנה

לאחר השקת “כיסים” ייעודיים והטענת יתרה בכרטיס אשראי, אפליקציית התשלומים של בנק הפועלים משיקה פיקדון קצר טווח בריבית שנתית של 4%; בין 10 ל-20 אלף שקל, לתקופה של שלושה חודשים; זה טוב, אבל זה רק עד ל-20 אלף שקל!

מנדי הניג |

אפליקציית ביט (bit) מנסה להתרחק מהתדמית של "אפליקציית העברות" ומעמיקה את הפעילות בתחום הפקדונות. החברה הודיעה כי תאפשר למשתמשים להפקיד כספים לפיקדון קצר טווח נושא ריבית שנתית של 4% לתקופה של שלושה חודשים. מדובר בפיקדון סגור, כלומר לא ניתן למשוך את הכסף לפני תום התקופה. עם סיום שלושת החודשים, הקרן והריבית ייפרעו אוטומטית ויועברו ליתרה באפליקציה או ישירות לחשבון הבנק של המשתמש, אם הסכום חורג מהמגבלה המקסימלית באפליקציה.

הפיקדון ניתן לפתיחה החל מסכום של 10 שקלים בלבד ועד לתקרה של 20 אלף שקל שזה גם גובה היתרה המרבית בביט. הריבית הקבועה שקבעה החברה גבוהה מהממוצע בפיקדונות דומים במערכת הבנקאית: לפי נתוני בנק ישראל לחודש ספטמבר, הריבית הממוצעת על פיקדונות לתקופה של עד שלושה חודשים עמדה על כ-3.26%, בעוד בבנק הפועלים עצמו עמד הממוצע על כ-3.74% - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

ככה, ביט למעשה מתחרה לא רק באפליקציות תשלומים אחרות אלא גם בבנקים המסורתיים ובבנקים הדיגיטליים. לדוגמה, הבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע ריבית של 4% על פיקדון חודשי, ובנק ירושלים מציע ריבית של 4.43% לתקופה של חודשיים-שלושה שזה בעצם ממקם את ביט קרוב לקצה העליון של טווח הריביות הקבועות הקצרות.

אחרי ה"כיסים" מגיע הפקדון

המהלך הנוכחי הוא חוליה נוספת בשרשרת של צעדים שנועדו לבסס את ביט כשחקנית פיננסית. בשבועות האחרונים השיקה החברה יכולת לפתוח “כיסים” ייעודיים לניהול כספים, שדרכם ניתן להפריד תקציבים למטרות שונות - למשל עסק קטן, חיסכון לחופשה או הוצאות משפחתיות. במקביל נוספה גם האפשרות להטעין כסף באמצעות כרטיס אשראי, מה שמאפשר שימוש נוח וגמיש יותר באפליקציה.

בשנה האחרונה ביט גם ביטלה את ההעברה האוטומטית של כספים חזרה לחשבון הבנק, כך שהיתרה באפליקציה נשארת זמינה ויוצרת ל פועלים 1.95%   הכנסות ריבית על כספי המשתמשים. בנוסף, בתחילת השנה ביט החלה לגבות עמלה של 0.6% מבתי עסק בעלי היקף פעילות חודשי מעל 25 אלף שקל מה שמראה על ניסיון נוסף למקסם את הרווחיות של הפלטפורמה.