"העברת 450 מיליון שקל מרשויות מקומיות חזקות לאוצר - פתח להעלאות ארנונה"
ישיבה סוערת במיוחד התקיימה היום (א') בוועדת הכספים, עם פתיחת הדיונים בחוק ההסדרים. חברי הוועדה הביעו תרעומת נגד הסכם בין האוצר ל- 57 רשויות המוגדרות חזקות. על פי ההסכם הן אמורות להעביר למדינה ב-2014 450 מיליון שקל לתקצוב שירותי רווחה וחינוך ברשויות חלשות. כך עפ"י נציגי האוצר.
ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים (הבית היהודי), אמר: "בניסיון להקטין את הגירעון, פנתה המדינה לשלטון המקומי על-מנת שיישא בנטל. במקום קיצוץ 1.5 מיליארד שקל במענקי האיזון, שמאפשרים לרוב מוחלט של הרשויות להמשיך לספק שירותים, הוחלט על מענק של 450 מיליון שקל, שייתנו 57 רשויות חזקום למדינה ושבגינו הן יעלו את הארנונה לתושבים ולעסקים ב- 0.3% לשנה, למשך 15 שנה. קיצוץ מענקי האיזון היה מביא להעלאת הארנונה ב- 10%, שזו גזירה קשה מאוד".
ראובן קוגן, סגן ראש אגף התקציבים באוצר, אחראי שלטון מקומי ונדל"ן, אמר: "הכסף יאפשר להימנע מקיצוצים במענקי האיזון לרשויות חלשות. הרשויות יוכלו לעשות זאת באמצעים שונים, בין השאר ע"י הלוואות מהבנקים ואת עלויות המימון יפרסו על-פני 15 שנה, בהן יעלו את הארנונה לכל ב- 0.3%, שיעור זניח לתושבים. מדובר בהוראת שעה, שכן מ- 1985 לא ניתן להעלות ארנונה אלא באישור שרי האוצר והפנים באופן חריג".
ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו) תיגר על דברי סגן ראש אגף התקציבים באוצר, ראובן קוגן, שציין כי "ההסכם נועד לייצור שוויון בנשיאת נטל צמצום הגירעון גם לגבי השלטון המקומי". "מדוע לעשות את זה על כתפי התושבים?" אמרה והוסיפה: "גם לא ברור מדוע נבחרו אותן רשויות המופיעות בהסכם. גם ברשויות חזקות יש אוכלוסיות חלשות והן תפגענה מהעלאת הארנונה".
ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) אמר: "זה בושה שאנחנו מקבלים נייר, שהוא לא המסמך הרלוונטי. לא ייתכן שהופכים את הכנסת לחוכא ואטלולא. יש כאן ניצול יחסי מרות. האוצר אונס את הרשויות המקומיות לחתום על ההלוואה, כי אחרת יטילו עליהן גזירות ואל לנו להסכים לזה. התושבים מממנים את השלטון המרכזי ולא דרך מנגנון המיסוי הרגיל אלא דרך הארנונה שזה עיוות. זה מסוכן עכשיו 0.3% ובשנה הבאה יהיה יותר קשה ויבקשו להגדיל עוד את הארנונה לתושבים".
ראש עיריית ראשון לציון, דב צור: "המדינה צריכה לקזז את מה שרצתה לקחת מרשויות חלשות ממקום אחר. ארנונה לא נועדה על-מנת למסות נושאים אחרים מלבד היותה מיסוי עירוני. המדינה צריכה לממן את המקומות היותר חלשים ולא גורמים אחרים. ארנונה צריכה לממן את השירותים העירוניים. למדינה יש את מנגנוני המיסוי שלה שהם הרבה יותר גדולים מהארנונה. משמעות ההסכם; פגיעה דווקא בשכונות חלשות באותן רשויות חזקות. ברור שרשויות חזקות צריכות לשאת בנטל, אך לא בדרך שנבחרה".
סמנכ"ל כלכלה ומיסים באיגוד לשכות המסחר, ישראל מני: "זהו תקדים מסוכן. כעת, מדובר בהעלאת ארנונה בשיעור 0.3% אך אם בעוד שנתיים המצב יהיה קשה יותר עשויים להעלות ב- 1% ויותר. מבחינת התעשייה זה נטל כבד מאוד וכשמדברים כל הזמן על יוקר המחייה, צריך להבין שזה רק יגדיל עלויות".
- 1.מסחטת הכספים בתאוצה (ל"ת)לימון סחוט 23/06/2013 21:35הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותבנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות
בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא.
הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל.
עדכון מגבלת כושר ההחזר
כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו
הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).
בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.
- הנחיות חדשות במימון: איך משפיע קיבוע הקלות המשכנתא על הזינוק בהלוואות "לכל מטרה"?
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת
במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת
בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.
בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.
לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.
הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- מס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.
