נדל"ן בארה"ב: מכירת הבתים החדשים במדינה הגיעה לשיא של 7.5 שנים

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה נדל"ן ארצות הברית

לאחר שאתמול (ב') נודע כי כמות הבתים הקיימים שנמכרו בחודש מאי בארה"ב הגיעו לשיא של שנה וחצי, היה ברור ששוק הנדל"ן בארה"ב נמצא בתקופה חיובית. היום התפרסמו נתונים נוספים על מכירת הבתים החדשים בחודש מאי. אלו מצביעים על כך ששוק הנדל"ן האמריקני לא רק נמצא בתקופה חיובית אלא ככל הנראה בדרך להתאוששות סופית מהמשבר שפקד אותו בשנת 2008.  

על פי משרד המסחר האמריקני, כמות הבתים הפרטיים שנמכרו בחודש מאי עלתה ב-2.2% אל מול חודש אפריל והגיעה לשיא של 7.5 שנים. כמות הבתים הסתכמה ב-546 אלף. בד בבד, משרד המסחר עדכן את המכירות באפריל מ-517 אלף דירות ל-534 אלף דירות. 

מכירת הבתים החדשים מהווה 9.3% משוק הנדל"ן. תחזית הכלכלנים בשוק, כפי שנאספה על ידי רויטרס, הצביעה על תחזית נמוכה יותר של מכירת 525 אלף בתים בלבד.

בשוק ההיצע, כמות הבתים שמועדים למכירה נותרה זהה לזו שנאמדה בחודש אפריל - 206 אלף בתים חדשים. ההיצע בשוק הנדל"ן נותר פחות מחצי מהכמות בה נאמד בליבו של הפריחה בשוק הנדל"ן. אלו הם חדשות טובות לקבלני הנדל"ן שיכולים להמשיך לבקש היתרי בנייה ולהקים שכונות חדשות. 

לאורך החודשים האחרונים כלכלנים רבים תלו את ההתאוששות בשוק הנדל"ן בעלייה במשכורות בארה"ב. לאחר ששיעור האבטלה במדינה הגיע בחודש לאפריל לשפל של 8 שנים (5.4%), הצעד הבא הוא עלייה במשכורות השכירים (שעלתה במידה מינורית בלבד בשנה האחרונה). עלייה בשכר, לצד תנאי הלוואה גמישים כפי שקיימים כרגע בארה"ב צפויים להמשיך להגדיל את הדרישה לבתים חדשים במדינה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.