
"אפס שירות, גועל נפש": עורך דין תבע בן של לקוח
עורך הדין טיפל במשך שנים בהעברת זכויות בנכס בבית שמש, תהליך שארך זמן רב והעיכובים בו נבעו, לטענתו, מנסיבות שלא בשליטתו: סירוב יורשים לשתף פעולה, הליכים משפטיים נלווים ועוד. הלקוח - אביו של הנתבע - טען שהתהליך היה ממושך יתר על המידה, אך לא פנה בתלונות. בנו של הלקוח, שגר בנכס ומפעיל בו מספרה, ביקש לדבר אתו והשיחה נגמרה בכעס מצד שני הצדדים - שהוביל לכתיבת פוסט זועם, ותביעה
ביום קיץ רגיל ב-2022 צלצל הטלפון במשרדו של עו"ד מיכאל סלם. על הקו היה דניאל חיים - לא לקוח, אלא בנו של לקוח ותיק. השיחה היתה קצרה, לא נעימה, ובעיקר היא הולידה מסכת משפטית שהגיעה לשיאה לאחר כשלוש שנים, באולם בית משפט השלום בירושלים. השופטת מרים קסלסי הכריעה באחרונה בתביעת לשון הרע שהגיש סלם נגד חיים, בעקבות ביקורת שפרסם האחרון בגוגל: "אפס שירות גועל נפש". הסיפור הזה, שהוא פשוט למראית עין, שופך אור מעניין על המתח שבין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב, בייחוד בעידן שבו משפט פוגש מרשתות חברתיות, וביקורת אחת יכולה להפוך לקרב משפטי של ממש.
עו"ד סלם טיפל במשך שנים בהעברת זכויות בנכס מקרקעין בבית שמש, תהליך שארך זמן רב - כ-12 שנה - והעיכובים בו נבעו, לטענתו, מנסיבות שלא היו בשליטתו: סירוב יורשים לשתף פעולה, הליכים משפטיים נלווים, ותוקף שאבד לאישורים לטאבו. מנגד, הלקוח - אביו של הנתבע - טען שהתהליך היה ממושך יתר על המידה, אך למרות האכזבה, הוא לא פנה בתלונות.
ואז הגיע הטלפון. דניאל, שמתגורר בנכס המדובר ואף מפעיל בו מספרה, ביקש לדבר עם עורך הדין בנוגע לטיפול המשפטי או אולי לעניין נוסף הקשור לנכס. אף אחד מהצדדים לא זכר בדיוק את תוכן השיחה, אך שניהם הסכימו כי טונים לא נעימים נשמעו. עו"ד סלם טען שהסביר באדיבות כי אינו יכול למסור מידע למי שאינו לקוח, בשל חיסיון מקצועי. חיים, לעומתו, זכר ניסוח אחר: "מי אתה בכלל, אל תתקשר אלי לפה, אתה לא לקוח שלי ואני לא חייב לתת לך מידע".
"חתיכת יצור בלי טיפת כבוד"
אם היתה זו שיחה לא נעימה, הרי שההמשך כבר היה גולש למחוזות אחרים. באותו יום, פרסם חיים ביקורת בעמוד הביקורות של גוגל תחת שמו המלא: "אפס שירות גועל נפש". לא הסתפק בכך, וביום שלמחרת שלח לעו"ד סלם הודעת ווטסאפ, שבה כתב בין השאר: "שמע אתה חתיכת יצור בלי טיפת כבוד, בלי טיפת שירות. מי אתה בכלל... אני אקח עורך דין אחר יש מיליונים, תן גז, סלאמת".
- תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
- אחד מחוקרי נתניהו יקבל פיצוי עקב פגיעה בפרטיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עו"ד סלם, שזיהה את ההודעה כמגיעה ממספר שאינו מזוהה אצלו, חסם מיד את הפונה. הביקורת בגוגל, כך סיפר בהמשך, לא היתה ידועה לו באותה העת. רק לאחר כשנה, בעקבות פנייה של לקוח, הוא התוודע לקיומה. גם אז, לטענתו, לא היה קל לזהות את הכותב, אך לבסוף הצליח לאתר את חיים דרך פרסום של המספרה בכתובת הנכס שהוא מכיר.
כעבור שנה וחצי ממועד הפרסום, שלח בא כוחו של סלם מכתב התראה לדניאל חיים, ובו דרש פיצוי בסכום כולל של 50 אלף שקל והסרת הפרסום בתוך 24 שעות. חיים נענה מיידית להסרת הביקורת ואף התקשר להודיע על כך, אך הדרישה הכספית נותרה בעינה. אביו של הנתבע לא עמד מנגד. הוא הגיע למשרד עורך הדין, התנצל בשם בנו, ואף הבטיח להביא אותו למחרת להתנצלות אישית. אלא שסלם סירב לפגוש את חיים. למרות זאת, למחרת הופיעו האב והבן במשרד — וסלם, לדברי פסק הדין, גירש את חיים מהמקום ואף איים לקרוא למשטרה.
התביעה, שהוגשה לפי חוק איסור לשון הרע, דרשה את הסכום המקסימלי הקבוע בחוק לפיצוי ללא הוכחת נזק - 80 אלף שקל. אך כאן נכנסה השופטת קסלסי לעובי הקורה והחלה לבחון את השאלה המרכזית: האם מדובר בלשון הרע, ואם כן, האם עומדות לנתבע הגנות הקבועות בחוק?
- הצוואה תקפה גם לאחר 50 שנה - אף שהעדים מתו
- השתלטו על 110 מ"ר מהשטח המשותף - וכעת יישאו במחיר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק...
"סירוב לתת שירות - הוא גם שירות"
כבר בתחילת פסק דינה, מציינת השופטת כי אין מחלוקת שהאמירה "אפס שירות גועל נפש" יכולה להיחשב לשון הרע, וכי הפרסום באינטרנט עונה על ההגדרה של "פרסום" בחוק. אלא שהשאלה אינה אם זו לשון הרע כשלעצמה, אלא האם הנתבע חוסה תחת אחת ההגנות הקבועות. בדיון מעמיק, ניתחה השופטת את סעיף 15 לחוק, הקובע כי אדם יכול להיות מוגן מתביעה אם פרסם דבר מה בתום לב, ובנסיבות מסוימות — כגון הבעת דעה לגיטימית על שירות ציבורי או עניין ציבורי. עורך הדין סלם, אף שאינו עובד ציבור, מספק שירות לציבור, והדיון בשירות שהוא מעניק אכן יכול להיחשב עניין ציבורי.
השופטת הסבירה כי גם אם התובע פעל באדיבות, והנתבע הוא שהתלהם, עדיין "זכותו של הנתבע להביע את דעתו הסובייקטיבית בנוגע לשירות שקיבל. גם סירוב לתת שירות, הוא שירות, וכן רשאי להביע את סלידתו האישית מהתנהגותו זו של התובע כלפיו". היא אף ציטטה את השופטת עדנה ארבל בפסק דין בן גביר נ' דנקנר: "חירותו של כל אדם לומר את דברו, להביע מחשבות ואף להטיח ביקורת קשה בלשון בוטה, חריפה ואף מתלהמת, כלל אינה שנויה במחלוקת".
כחלק מהנימוקים לזיכויו של הנתבע, הדגישה השופטת כי אמירות מעין אלה, בייחוד כשהן נכתבות במרחב האינטרנטי, נתפשות כיום אחרת. הציבור כבר לא מייחס להן משקל כמו בעבר, במיוחד כאשר מדובר בהתבטאות חד פעמית. השופטת אף הפנתה לפסק דין נוסף בו נקבע כי התבטאות של לקוח מאוכזב ברשת אינה בהכרח בסיס לתביעה מוצלחת, במיוחד כשאין בה מטען שלילי יוצא דופן. לדבריה, "פגיעתה המסתברת בשם הטוב תהיה בדרך כלל פחותה... הציבור למד לתת משקל נמוך לתגובות כאלו, כמו ל'טוקבקים'". בנוסף, ציינה כי היו גם ביקורות חיוביות אחרות על אותו עורך דין - שלוש חיוביות ואחת ניטרלית — מה שמרכך את הפגיעה, ככל שהיתה כזו.
בסופו של דבר, קבעה השופטת כי עומדת לנתבע הגנת "הבעת דעה", ואף אם לא הייתה עומדת לו הגנה זו, הרי שהנסיבות - הסרת הפרסום המיידית, הרצון להתנצל, וסבירות שלא נגרם נזק ממשי - היו מביאות לפיצוי סמלי בלבד. "לא היה עולה על 3,000 שקל", כתבה. בהערה לא שגרתית, העלתה השופטת תהייה באשר לכדאיות עצם הגשת התביעה: "מה שמטיל ספק בכדאיות הגשת תביעה מעין זו, במיוחד בהיות התובע עורך דין, שהרי בעצם הגשת התביעה ומתן פסק דין, יש כדי להעלות מחדש פרסום ישן נושן".
בסופו של דבר נדחתה התביעה, ועו"ד סלם חויב לשלם לנתבע 8,000 שקל כהוצאות משפט, בהתאם לתעריף המינימלי של לשכת עורכי הדין.
האם היה מקום לעורך הדין לתבוע את בנו של הלקוח, ולא את הלקוח עצמו?
בפועל, הפרסום נעשה על ידי הבן, ולכן הוא הנתבע הישיר, אך ניתן לשאול אם נכון היה לפנות תחילה ללקוח האב, שהיה צד ותיק ומכובד ביחסי העבודה, ולנסות לפתור את הסכסוך במסגרת המשפחתית. השופטת רומזת לכך כאשר היא מתארת את ניסיונות האב להביא לפיוס, כולל לנשק את ידו של עורך הדין - מחווה חריגה בימינו. התעקשותו של סלם לסרב לפשרה גם כשנראה שהנזק הוסר, מעוררת שאלה ערכית על שיקול הדעת של עורך דין המייצג את עצמו.
האם לעורך הדין היתה חובה אתית או מקצועית לדווח ללשכת עורכי הדין על ההתבטאות נגדו?
לא קיימת חובה כזו בחוק או בתקנות לשכת עורכי הדין, אלא אם מדובר בעבירה פלילית, לשון איומים, או מסכת הטרדה חמורה. עם זאת, ייתכן שעורך דין עשוי לבחור לדווח על הכפשה פומבית חמורה שנוגעת למוניטין מקצועי. במקרה זה, קשה לטעון שהתבטאות אחת, גם אם גסה, מצד אדם שאינו לקוח, מצדיקה פנייה לרשויות אתיקה.
האם עצם העובדה שהנתבע לא היה לקוח שוללת ממנו את הזכות לבקר את עורך הדין?
לכאורה כן, אך מבחינה משפטית ומוסרית, לא בהכרח. השופטת דווקא מדגישה שלנתבע יש אינטרס אישי מובהק, כמי שמתגורר בנכס ולמעשה מושפע ישירות מהטיפול המשפטי. כלומר, גם מי שאינו לקוח פורמלי, עשוי להיחשב "צרכן עקיף" או "צד מושפע", ולכן עשוי ליהנות מהגנת חופש הביטוי ביחס להתנהלות כלפיו.
האם היה על השופטת להכריע גם בשאלת הסגנון של הביקורת ולא רק בזכות לומר אותה?
בית המשפט נדרש לשאלה הזו בעקיפין. אף שנכתב כי הציבור התרגל לסגנונות בוטים ושיש "משקל נמוך" לביקורות מהסוג הזה, לא התקבלה עמדה נורמטיבית מובהקת ביחס לסגנון של חיים. במלים אחרות, פסק הדין קיבל את הביקורת כלגיטימית למרות הסגנון, אך לא נבחן האם קיימת חובה ציבורית לנסח ביקורת בגבולות תרבותיים מסוימים. שאלה זו נותרה פתוחה.
האם היה מקום לדרוש סליחה רשמית מהנתבע כתנאי להסרת הפרסום?
התובע לא דרש התנצלות כתובה, אך גם כשזו הוצעה בעקיפין, סירב לקבלה. השופטת מתארת זאת כאילו יש בכך החמצת הזדמנות לסיום ראוי. לא קיימת חובה משפטית לקבל התנצלות, אך ייתכן שבחינת עקרונות של פיוס, יעילות דיונית, וחיסכון במשאבים ציבוריים, היו תומכים במהלך כזה. עצם הסירוב לקבל התנצלות מעיד על נוקשות אישית שהובילה לתוצאה נגדית.
האם ייתכן שנפסקו הוצאות נגד עורך הדין דווקא בגלל שהוא עורך דין?
ייתכן שכן. פסק הדין כולל אמירה מרומזת שלפיה מעצם זהותו של התובע כעורך דין, מצופה ממנו להבין את חוסר הכדאיות שבהליך משפטי כזה. השופטת כותבת: "מה שמטיל ספק בכדאיות הגשת תביעה מעין זו, במיוחד בהיות התובע עורך דין". ניתן להבין מכך שהוא נבחן בסטנדרט גבוה יותר, ונדרש להפגין שיקול דעת מקצועי גם כשהוא עצמו צד.
האם יש הבדל בין לשון הרע שנאמרת בעל פה לבין כזו שמתפרסמת באינטרנט?
החוק מתייחס לפרסום לשון הרע הן בעל פה והן בכתב, אך הפרסום ברשת נחשב עוצמתי יותר, בין השאר בשל הפוטנציאל הוויראלי. עם זאת, במקרה הזה, השופטת מדגישה כי מדובר בפרסום "ישן, נושן", שבוצע פעם אחת בלבד, ונמחק במהרה. לכן עוצמת הנזק שנגרמה בפועל נחשבה מזערית, בניגוד לפוטנציאל התיאורטי.
מה ההשלכה של פסק הדין הזה על עסק קטן שמקבל ביקורות שליליות?
פסק הדין מאשר, הלכה למעשה, את חופש הציבור להביע דעה גם אם היא קשה, כל עוד מדובר בתחושת אמת ולא בהשמצה שקרית שיטתית. הוא שולח מסר ברור: בתי המשפט לא ימהרו להתערב אלא אם מדובר בפגיעה חמורה, מתמשכת או כזו שנעשית מתוך זדון. עסקים קטנים שרואים ביקורת שלילית צריכים לחשוב פעמיים לפני הגשת תביעה, בעיקר אם הפרסום נמחק, והמבקר לא חזר על דבריו.
במקרה אחר, פוסט בפייסבוק שעורר סערה אדירה באופקים, הוביל לתביעת לשון הרע שהגיעה באחרונה להכרעה. הכותב, משה דראי - אז מנהל חדר הכושר במתנ"ס המקומי - לא חסך במלים. תחת הכותרת "שפחות מין במתנ"ס אופקים", הוא שטח האשמות חמורות שכללו ניצול מיני של עובדות, מינויים מפוקפקים, בזבוז כספי ציבור, ואפילו טענות לזיופים פליליים. הפוסט, שנראה בתחילה כזעקה ציבורית, התגלה בבית הדין כסיפור אחר לגמרי: סיפור של דרישה להעלאת שכר, איום מרומז, ומאבק מתוקשר בין עובד ממורמר להנהלה שמאסה בו. בפוסט שהעלה דראי, נכתב בין היתר: "רכבת הנשים הצעירות והמגויסות חדשות לבקרים במתנ"ס התוסס... כאמור 'שפחות מין'. נשים שניקנו והושתקו באמצעות קידום, שכר גבוה, ומעמד מועדף". הוא איים לחשוף "תמונות המדברות בעד עצמן", הקלטות ומסמכים פליליים, וחתם את דבריו בקריאה לתושבי אופקים: "לא ללכת לשום מקום!". דראי הבטיח להפיץ מאות פוסטים נוספים, והאשים את מנהל המתנ"ס, שי אלקלעי, בהובלת "מערכת היחסים והכספים שזורמת לידיים עלומות", תוך ציון סכומי עתק, מינוי מקורבים, "עובדים וירטואליים" ואפילו מקרר שמעולם לא סופק. התמונה המצטיירת הייתה של מוסד מושחת מהיסוד, שבו "השתיקה", כך לדבריו, הרסה את בריאותו.

כך רשות המסים מצליחה לגבות חובות ישנים
בפסק דין שהתקבל באחרונה בבית המשפט המחוזי בחיפה, הובהר כי חוב מס בן 20 שנה אינו נעלם מעצמו ואינו מתיישן, אם רשות המסים נקטה מהלך כלשהו לאורך השנים. אף שהנישום טען שלא ידע דבר על החוב, השופט קבע כי פעולות כמו עיקול או שליחת מכתב השאירו את החוב רלוונטי
- ויצרו איפוס למועד ההתיישנות שלו
במאי האחרון פורסם פסק דין יוצא דופן במחוזי חיפה, שבו נדחתה העתירה של בעל עסק בתעשיית הבשר שטען כי חוב מס בסכום כולל של כ-10 מיליון שקל מ-2002-2001 התיישן. שופט המחוזי, אינאס סלאמה, קבע כי חוב מס - גם כזה שנשאר “בשקט” עשרות שנים - יכול להישאר לגבייה במידה שבמהלך השנים נעשו פעולות מצד רשות המסים.
רעיון המקרה פשוט אך מורכב: בעל עסק הוטלו עליו שומות מס משמעותיות ב-2001 (יותר מ-8 מיליון שקל) ו-2002 (כ-800 אלף שקל), בנוסף לקנסות גירעון ועיצומים שנוספו עם הזמן. סך כל החוב הגיע כאמור לכ-10 מיליון שקל. במשך השנים טען בעל העסק כי לא קיבל מכתבים או הודעות על החוב, שהליכי הגבייה הושבתו, ואף שבשלהי 2021, כשניסה לפתוח תיק עוסק מורשה, לא נמסר לו על החוב הקיים. ואולם במאי־יוני 2022, כך נטען, פתאום החל להיתקל במכתבי דרישה ובעיקול בנקאי על חשבונו בסכום של יותר מ-10 מיליון שקל. לטענתו, המחאות ששלח לא כובדו, והוא הופתע לשמוע על קיומו של התחייבות כספית עצומה שלא ידע עליה במשך שנים.
הנישום טען כי מעולם לא נודע לו על החוב לאורך שנים, ומאז 2011 - אז העביר את העניין לעורך דין - לא נקטה רשות המסים יוזמה כלשהי לגבייה. על כן, לטענתו, החוב אמור היה להתיישן. מנגד, פקיד שומה טען כי נעשו פעולות לאורך השנים: הודעות, עיקולים, תביעות חוב בהליך פשיטת רגל - הקו המתמשך של פעולות אלה מונע את קיומה של התיישנות של המקרה. כמו כן, הובעה ביקורת קשה על התנהלות התובע, בטענה שהוא נמנע באופן מתמשך מלקיים את חובותיו.
הנישום קיבל פטור מריבית, הצמדה, עיצומים ופיגורים
השופט סלאמה קיבל את הטענות של רשות המסים וקבע בפסק הדין כי, “אין שבע שנים רצופות שבהן הנישום ישב בחיבוק־ידיים” בלי שננקטו פעולות כלשהן. הוא קבע כי במסגרת הזמן לאורך השנים נוצרה “חזקת איפוס” של מרוץ ההתיישנות - מושג משפטי שבעקבותיו פעולות מצד הנושה ממחזרות את מניין הזמן מחדש. גם נטען כי התובע ידע על השומות לאורך השנים - בעת קביעתן, בעת בקשת הארכת מועד ערעור ב-2011, וגם כשנפתחו הליכי פשיטת רגל ב-2016. אף שמצא השופט כי נגרם עיכוב של שנים בגביית החוב בשל תקלה טכנית במערכת המחשוב של רשות המסים, שמנעה העברת עדכונים לגורמים אנושיים במשך כארבע שנים - הוא פטר את הנישום מתשלום ריבית, הצמדה, עיצומים ותוספות פיגורים שנבעו מאותה תקופה. כלומר החוב נשאר קיים, אך לא ייתוספו עליו עמלות נוספות.
- הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%
- איך המדינה לוקחת מעל 50% ממחיר הדירה? כי היא יכולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המקרה החשוב כאן הוא לא רק גובה החוב או שנותיו, אלא ההבנה שתקופת הזמן לבדה אינה מבטלת חוב מס. מרוץ ההתיישנות, כלומר הזמן שבו הנושה יכול לדרוש את החוב - ניתן לאפס (לחדש) אם לאורך השנים נעשות פעולות מנהליות או משפטיות שמביעות רצון לגבייה. ובמלים אחרות, אם פקיד השומה שולח מכתב דרישה, מטיל עיקול או מבקש צו כינוס נכסים - גם אם מבצע זאת בצורה אטית או חלקית - הפעולה הזו יכולה ללמנוע את התיישנות החוב. זהו עיקרון חשוב במיוחד בנושאי מסים, שכן לפי מקורות משפטיים, תקופת ההתיישנות הכללית לפי חוק ההתיישנות היא שבע שנים לתביעות רגילות. ואולם כשמדובר בחובות מס, המערכת המשפטית נוטה לאפשר מרחב פעולה רחב יותר לנושה, מתוך ראייה שפקיד השומה חייב להיות “סופר אקטיבי” בגבייה.

צוואת האם תקפה גם לאחר שחלפו 50 שנה - אף שהעדים מתו
בית המשפט לענייני משפחה בחיפה הכריע במאבק ירושה ממושך בין אחים על רקע צוואת אמם מ-1972. שני העדים שחתמו על הצוואה נפטרו זה מכבר, אך השופט טל פפרני קבע כי אין בכך כדי לפגוע בתוקפה של הצוואה, שנערכה לצד צוואת האב המנוח ונחשבת צוואה הדדית. אחד מילדיהם
של המנוחים, שהתנגד לקיום הצוואה בטענה שאמו לא הבינה עברית, חויב בהוצאות של 45 אלף שקל לאחיו
כשחלפו יותר מחמישה עשורים מאז שנחתמה הצוואה, נדמה היה כי מסמך ישן, דהוי בקצוות, לא יוכל עוד לעמוד במבחן משפטי. ואולם בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, בפני סגן הנשיאה השופט טל פפרני, נקבע באחרונה כי גם צוואה שנערכה לפני 50 שנה, ואף ששני העדים שחתמו עליה הלכו לעולמם - יכולה להמשיך ולחייב את היורשים, אם ניכר כי היא משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה.
הסיפור מתחיל במשפחה ותיקה מהצפון. האם, ילידת 1932, הלכה לעולמה ב-2018 כשהיא מותירה אחריה חמישה ילדים ורכוש שכלל גם מניות בחברה משפחתית שנוסדה עוד בשנות ה-30 על ידי האב. זמן קצר לאחר פטירתה הגיש אחד הבנים, המתגורר כיום בארה"ב, בקשה למתן צו ירושה. שלושת אחיו ואחותו התנגדו לכך והציגו מסמך צוואה שנחתם לדבריהם ב-1972 בפני עורך הדין נחום סגל ומזכירתו, אביבה עפרון. לטענתם, זהו המסמך האחרון והמחייב של האם, שיש לקיים אותו לפי הוראותיו.
הבן, שהתנגד לקיום הצוואה, טען מנגד כי מדובר במסמך ישן שאין לו תוקף. לדבריו, אמו לא שלטה בשפה העברית, לא ידעה לקרוא ולכתוב, ולכן לא הבינה כלל על מה היא חותמת. הוא הוסיף כי הצוואה נמצאה רק לאחר מותו של האב ולמעשה נשלפה "מהעבר" ברגע שנולדה המחלוקת. לטענתו, עצם העובדה ששני העדים נפטרו ולא ניתן היה לזמנם לעדות, יוצרת פגם מהותי שמונע את קיום הצוואה.
צוואת האם נערכה באותו היום של צוואת האב
האחים האחרים, שביקשו לקיים את הצוואה, טענו מנגד כי אין ספק שהאם ידעה היטב מה היא עושה. לדבריהם, אמם היתה אשה דעתנית ונחרצת, שהקפידה תמיד להבין כל מסמך שעליו חתמה. הצוואה, לדבריהם, נערכה באותו יום ביחד עם צוואת האב המנוח - מסמך כמעט זהה שקיים כבר עשרות שנים ללא התנגדות כלשהי. הם הסבירו כי שני ההורים בחרו לערוך צוואות הדדיות, שבהן כל אחד מהם ציווה את רכושו לבן הזוג שנותר בחיים, ולאחר מכן לילדים בחלוקה ברורה.
- האח יוכל לקבל את המשק - וזה מה שיידרש לעשות
- ביהמ"ש אישר: ביטול הצוואה תקף למרות הפגמים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השופט פפרני קיבל את עמדת האחים וקבע כי אכן מדובר בצוואות הדדיות, שנערכו על בסיס הסתמכות הדדית של בני הזוג זה על זה. לדבריו, "מעיון בצוואות ניתן לראות בבירור כי אלו אינן כוללות מגבלה על יכולתו של בן הזוג לעשות בנכסיו כרצונו, אולם ברור כי הן כן כוללות מנגנון הסתמכות, ולפיו כל אחד מהם קבע את חלקו היחסי בעיזבון של כל אחד מארבעת ילדיהם, וברור כי כל אחד מהם הסתמך על צוואתו של האחר". על כן נקבע כי מדובר בצוואות הדדיות שיש להן תוקף מחייב.