
הסכסוך במתנ"ס הסתיים בפיצוי בסך 75 אלף שקל
פוסט בפייסבוק עורר סערה אדירה באופקים. הכותב, ששימש מנהל חדר הכושר במתנ"ס המקומי, כלל בו האשמות חמורות שכללו ניצול מיני של עובדות, מינויים מפוקפקים, בזבוז כספי ציבור, ואפילו טענות לזיופים פליליים. בית הדין לעבודה בבאר שבע נדרש להכריע בשאלה האם מדובר
בפוסט שבא לחשוף שחיתויות, או באמצעי לחץ שנועד להוציא מהנהלת המתנ"ס תוספת שכר
ביום חורפי אחד הופיע פוסט בפייסבוק שעורר סערה אדירה בעיר אופקים. הכותב, משה דראי - אז מנהל חדר הכושר במתנ"ס המקומי - לא חסך במלים. תחת הכותרת "שפחות מין במתנ"ס אופקים", הוא שטח האשמות חמורות שכללו ניצול מיני של עובדות, מינויים מפוקפקים, בזבוז כספי ציבור, ואפילו טענות לזיופים פליליים. הפוסט, שנראה בתחילה כזעקה ציבורית, התגלה בבית הדין כסיפור אחר לגמרי: סיפור של דרישה להעלאת שכר, איום מרומז, ומאבק מתוקשר בין עובד ממורמר להנהלה שמאסה בו.
בפוסט שהעלה דראי, נכתב בין היתר: "רכבת הנשים הצעירות והמגויסות חדשות לבקרים במתנ"ס התוסס... כאמור 'שפחות מין'. נשים שניקנו והושתקו באמצעות קידום, שכר גבוה, ומעמד מועדף". הוא איים לחשוף "תמונות המדברות בעד עצמן", הקלטות ומסמכים פליליים, וחתם את דבריו בקריאה לתושבי אופקים: "לא ללכת לשום מקום!"
דראי הבטיח להפיץ מאות פוסטים נוספים, והאשים את מנהל המתנ"ס, שי אלקלעי, בהובלת "מערכת היחסים והכספים שזורמת לידיים עלומות", תוך ציון סכומי עתק, מינוי מקורבים, "עובדים וירטואליים" ואפילו מקרר שמעולם לא סופק. התמונה המצטיירת הייתה של מוסד מושחת מהיסוד, שבו "השתיקה", כך לדבריו, הרסה את בריאותו.
מאבק על השכר שנהפך ל"מלחמת עולם"
בית הדין לעבודה בבאר שבע נדרש להכריע בשאלה, האם מדובר בפוסט שבא לחשוף שחיתויות, או באמצעי לחץ שנועד להוציא מהנהלת המתנ"ס תוספת שכר. התמונה שעלתה מהראיות, מהמיילים ומההודעות בין הצדדים הייתה ברורה: שבועות לפני פרסום הפוסט, דראי שלח את תוכנו כטיוטה לאלקלעי בווטסאפ, והבהיר שהוא "נמנע לפרסם אותו... בינתיים". לאחר פגישה שלא הובילה לשינוי בתנאי השכר, שלח הודעה: "מהיום תקבל מלחמת עולם בלי קווים אדומים". בית הדין לא הותיר מקום לספק: "שוכנענו כי הפוסט פורסם בעקבות סירובו של מר אלקלעי להעלות את שכרו של מר דראי, וכי קיים קשר ישיר בין הדברים.
- כינה אדם "חמאסניק תומך נוחבות" - וישלם 12 אלף שקל
- תביעת הדיבה של היזם נדחתה: הדיירים זעמו - ובצדק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התביעה שהגישו מרכז התרבות באופקים ומנהלו, שי אלקלעי, התמקדה בעוולה של לשון הרע. טענות הפוסט כללו "שפחות מין", "פילגשים", "עובדים וירטואליים", העלאות שכר אסטרונומיות ופרשיות מין שמטלטלות משפחות. בית הדין קבע כי "הפוסט שפורסם על ידי מר דראי בפייסבוק מהווה פרסום לשון הרע", הן כלפי המתנ"ס והן כלפי אלקלעי עצמו.
אמנם דראי טען בבית המשפט כי "הפרשיות לא כוונו אישית למנהל", אך טענותיו לא התקבלו. הפוסט, לפי בית הדין, "מייחס את פרשיות המין לבכירים במתנ"ס", ואלקלעי הוא "הבכיר אם לא הבכיר ביותר". יתרה מזו, דראי עצמו צרף לתצהירו התכתבויות ורמיזות שיש בהן כדי לחזק את ההקשר האישי למנהל המתנ"ס.
האם היתה אמת בפוסט?
טענות דראי לא עמדו במבחן ההוכחות. בית הדין קבע חד-משמעית כי, "לא הובאה לפנינו כל ראיה להוכחת אמת בפרסום... גם לא ביחס לבכירים אחרים". בדומה, גם טענותיו לשחיתות כספית, לרבות הזמנת מקרר פיקטיבית, התגלו ככאלה שדראי עצמו יזם: "מי שיזם את ההזמנה הפיקטיבית... והפעיל לחץ היה מר דראי עצמו. בית הדין אף השתמש בניסוח חריג: "גרסתו של מר דראי לאירועים אינה מהימנה", וציין שהעלה "אוסף של גרסאות שונות... כולן נמצאו כלא מהימנות ונסתרו בראיות".
- איך היו הדו"חות האחרונים של יוניטרוניקס עם פימי?
- כשהביטוח נכשל - העליון עומד לצד הקטינה שנפגעה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
בפסק הדין נדחתה טענת "אמת בפרסום" וגם טענת "תום הלב". נקבע כי דראי פעל ממניע אישי: "הפרסום נעשה מתוך רצון לפגוע, לאחר שמנהל המתנ"ס סירב להעלות את שכרו. עוד צוין כי, "הפרסום לא נעשה לאחר בדיקה באמצעות גורמים מוסמכים, אלא כאיום גרידא". בהתאם לכך, חויב דראי לשלם 50 אלף שקל לאלקלעי ו-25 אלף שקל למרכז התרבות באופקים כפיצוי על לשון הרע, בלי הוכחת נזק.
דראי לא נשאר חייב, והגיש תביעה שכנגד בטענה שגם נגדו פורסמו דברי לשון הרע. לדבריו, מנהלי המתנ"ס השמיצו אותו בקבוצות וואטסאפ ובישיבות הנהלה, והכפישו אותו ברשתות החברתיות. כן טען שלא קיבל תשלומים שהגיעו לו בגין ניהול מגרשי ספורט.
אבל גם כאן הדלת נטרקה בפניו. בית הדין דחה את התביעה שכנגד באופן גורף. נקבע כי, "רוב הפרסומים עליהם התבססה התביעה השכנגד הם תגובות מידתיות, לגיטימיות ומתבקשות לפרסום החמור שיזם דראי בעצמו". בנוסף, לא הוכח שנגרם לו נזק בשכר או בזכויות סוציאליות כפי שטען.
מה ההשלכות האפשריות של פסק הדין הזה על עובדים במוסדות ציבוריים שמעוניינים לחשוף שחיתות?
פסק הדין מדגיש את חשיבות הפנייה לגורמים מוסמכים, כמו מבקר פנים, משטרה או הנהלה, לפני פרסום פומבי. בית הדין שלל את הגנת תום הלב מדראי בדיוק משום שבחר בפרסום פייסבוקי בוטה במקום במסלול פנימי או חוקי. המשמעות היא שחשיפת שחיתויות באופן שאינו מבוסס ולא מתועד עלולה להיחשב כלשון הרע, גם אם המניע המוצהר הוא הגנה על הציבור.האם בית הדין היה מוכן להכיר בטענות על "שחיתות מערכתית" אילו דראי היה נוקט דרך שונה?
ייתכן שכן. בפסק הדין ניתן משקל כבד לעובדה שדראי לא פנה למשטרה בזמן אמת, לא הגיש ראיות קונקרטיות
לפני הפרסום, ובחר בדרך "מלחמתית". לו היה מביא מסמכים, מקליט שיחות או מעביר מידע מסודר לחוקרים או להנהלה, הטענות אולי היו נבחנות לגופן, והגנותיו בחוק איסור לשון הרע (כמו אמת בפרסום) היו זוכות להתייחסות אחרת.
מדוע בית הדין נתן משקל כה גבוה לחלקו של דראי בפרשת המקרר?
הטענה להזמנת מקרר פיקטיבית היתה אחת הטענות היחידות בפוסט שמבוססות לכאורה על אירוע ממשי. אלא שהראיות הוכיחו שדווקא דראי הוא שיזם את ההליך מול החנות, דחק באישורו וניהל את ביצועו. בכך הוא הציג מצג שווא בפוסט, מה שפגע באמינותו הכוללת. זה גם שירת את המסקנה המרכזית של בית הדין: שהפוסט כולו נועד ליצור מנוף לחץ ולא לשם חשיפת עוולות אמיתיות.איך התמודד בית הדין עם הטענה כי מדובר בתביעת השתקה (SLAPP)?
דראי טען שמדובר בתביעת השתקה שמטרתה לחנוק ביקורת ציבורית לגיטימית. אולם בית הדין קבע שמדובר בפרסום שנעשה ממניע אישי (תוספת שכר) ושלא עמד ברף המצופה מביקורת ציבורית בתום לב. לכן, גם אם מבחינה עקרונית טענות SLAPP חשובות לדיון הציבורי, במקרה זה הן נדחו,
שכן לא היה מדובר בהתנהלות של חושף שחיתויות, אלא של עובד שמנסה ללחוץ על הנהלה באופן בלתי לגיטימי.
מהי חשיבות ההתנהלות של המתנ"ס בעקבות הפוסט בעיני בית הדין?
המתנ"ס לא התעלם מהפוסט.
הוא כינס ישיבות, בדק תלונות, פרסם הודעה רשמית לציבור, והורה לבדוק את הטענות לגופן. התנהלות זו הצביעה על שקיפות יחסית ורצון לבדוק את הנאמר. כך למעשה חיזקה את עמדת התובעים שהם אינם חוששים מביקורת, אך מתנגדים להשמצות נטולות בסיס.
מדוע נפסק פיצוי שונה למתנ"ס ולמנהל אלקלעי?
אלקלעי קיבל 50 אלף שקל ואילו המתנ"ס 25 אלף שקל. בית הדין הסביר שמידת הפגיעה באדם, בייחוד בתפקיד ציבורי שמזוהה אישית עם הנאמר, גבוהה יותר מאשר בגוף מוסדי, בייחוד כזה שפועל ללא מטרת רווח. כך נוצר מדרג בפיצוי שנועד לשקף את הפגיעה הישירה והאישית בשם הטוב.
כיצד בית הדין התייחס לטענות דראי על שמועות?
באחד
הקטעים הדרמטיים בעדותו, דראי הודה במפורש: "לי אין שום סרטון", והוסיף כי שמע שמועות בלבד. בית הדין הדגיש כי הפצת שמועות בלי בדיקה ואימות, בייחוד בפוסט בוטה ופומבי, אינה זוכה להגנה משפטית. "אין לי ראיות אבל אני מאמין שזה נכון", אינה גישה שמזכה בהגנה לפי חוק
לשון הרע.
במקרה אחר, בית משפט השלום בקריות הכריע בפברואר האחרון בתביעה שנוגעת לקמפיין הבחירות הסוער שהתרחש למועצת העיר קריית מוצקין. פסק הדין עסק בתביעת לשון הרע שהגיש ראש העיר לשעבר, חיים צורי, נגד יריבו הפוליטי דורון גרינברג ותומכת של אותו יריב, איילת צור לוי, בגין פרסום קלטת מכפישה שהופצה כמה ימים בלבד לפני ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות. המקרה, שעורר עניין ציבורי נרחב, מעלה שאלות עקרוניות על חופש הביטוי לעומת הזכות לשם טוב, בייחוד בתקופת בחירות. האירוע המרכזי בפרשה התרחש ב-25 בפברואר 2024, כשהנתבעים פרסמו ברשתות החברתיות קלטת עם הכיתוב: "חשיפה חשיפה חשיפה, ממה פוחד חיים צורי ראש העיר לשעבר, הנבצר והנאשם בפלילים לפי הקלטה לכאורה שהגיעה אלינו ומצורפת כאן". בקלטת נשמע לכאורה קולו של צורי כשהוא אומר, "אה, אם ציקי מנצח אני גמרתי את הסיפור, גמרתי. אם מוציאים דברים שעשינו, אני גומר בכלא...". המסר החמור שעשוי להשתמע מהדברים היה כי צורי עצמו מודה בביצוע של עבירות פליליות. צורי הכחיש בתקיפות את האותנטיות של הקלטת, וטען כי מדובר בזיוף שנעשה באמצעות חקיין או בינה מלאכותית. הוא צירף חוות דעת של מומחה אודיו, שקבע באופן חד משמעי כי הקול בקלטת אינו הקול שלו. מנגד, הנתבעים טענו כי הקלטת התקבלה אצלם ממקור מהימן, וכי הם פרסמו אותה מתוך תחושת מחויבות ציבורית ובתום לב.

עקב ייצוגית בישראל: השינוי בג'ימייל שישפיע עליכם
לאחר מחלוקת משפטית על הצגת הודעות פרסומת בשירות ג'ימייל, הגיעו הצדדים להסכמה על שינוי חזותי בממשק של שירות הדואר האלקטרוני בישראל, שיבהיר את ההבדל בין פרסומות לבין הודעות מייל רגילות. בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר את ההסתלקות, שתכלול גמול למבקש בסכום
של 87.5 אלף שקל ושכר טרחת עורכי דין בסכום של 262.5 אלף שקל, אך ללא פיצוי ישיר לחברי הקבוצה - שיוכלו להגיש תביעות בנפרד
גל בריר, משתמש בשירות הדואר האלקטרוני של גוגל, ג'ימייל, מצא את עצמו מוטרד מהודעות שנראו לו כמו דואר אלקטרוני רגיל, אך בפועל היו פרסומות. לטענתו, גוגל שיגרה לו ולמשתמשים נוספים הודעות פרסומת ללא הסכמתם, ובניגוד להוראות סעיף 30א לחוק התקשורת. ההודעות, כך סיפר בבקשת האישור שהגיש, הופיעו בין יתר ההודעות בתיבת הדואר, לעתים בתיקיית ה"רשתות החברתיות", ולעתים גם בתיקיית הדואר הנכנס, מבלי שניתן היה להסיר את השם מרשימת התפוצה בדרך פשוטה. אפילו הכיתוב שציין שמדובר בפרסומת - קיצור באנגלית Ad - לא היה, לשיטתו, ברור לכל נמען, ואינו עומד בדרישות החוק. עוד טען בריר כי ההודעות ניתנות לשמירה ולאחזור, משתנות בהתאם להתעניינות המשתמשים ומעוררות חשד לניסיון מכוון להטעות, בכך שהן "נטמעות בין כלל ההודעות" ונראות כאילו הן חלק מתכתובת רגילה. לדבריו, מדובר בהפרה ברורה של החוק, וגם בעשיית עושר ולא במשפט מצד החברה.
גוגל מצדה, דחתה את הטענות על הסף. בתשובתה לבית המשפט, היא הדגישה כי, "לא נגרם כל נזק למבקש או לחברי הקבוצה", וכי "חוק התקשורת לא הופר". החברה טענה כי יחסיה עם המשתמשים מבוססים על "יחסי תמורה ידועים, ברורים ומוסכמים", שבמסגרתם מקבלים המשתמשים את שירות הדואר האלקטרוני ללא תשלום, ובתמורה מוצגות להם פרסומות, מותאמות אישית או כלליות. לדבריה, ההסכמה לכך ניתנת בשלבים שונים, כבר בהרשמה לשירות, בתנאי השימוש, במדיניות הפרטיות ובדפי העזרה.
גוגל גם הבחינה בין הודעות דואר רגילות לבין מה שהיא כינתה "באנרים פרסומיים", שהם, לטענתה, חלק אינטגרלי מהשירות ומוצגים רק כשהמשתמש גולש בדואר האלקטרוני. לטענת החברה, הבאנרים שונים מהודעות רגילות: הם מסומנים במלים כמו "מודעה", "Ad" או "ממומן", אינם נשלחים בפועל אלא מופיעים בדף הדואר, לא ניתן לשמור אותם באופן אוטומטי, אינם נכללים בספירת הודעות שעדיין לא נקראו, ולצדם קיימת אפשרות לחסום או לדווח עליהם. לדבריה, מדובר ב"פרסומת דינמית" שלא נועדה להיות חלק מהתכתובת הרגילה.
בריר, בתשובתו, חזר על עמדתו שלפיה ההודעות מתחזות להיות רגילות, מוטמעות בין יתר ההודעות ואינן מובחנות מספיק. הוא חלק על טענת גוגל בנוגע להסכמה מצדו ומצד יתר חברי הקבוצה, והדגיש שהאפשרויות להסרה אינן ברורות ואינן עומדות בדרישות הדין.
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- חברת ניהול הכספים שעצרה משיכות ומה קרה היום לפני 64 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הפערים, הצדדים הגיעו להסכמה, שלפיה גוגל תשנה את הממשק בישראל כך שהודעות הפרסומת יובחנה בבירור מהודעות רגילות - הן בממשק למחשב והן במובייל. ההסכמה, שנחתמה לאחר משא ומתן ממושך, כללה הצגת הממשק הנוכחי לצד אילוסטרציה של הממשק החדש, שנועד "לחדד ולהעמיק את ההבדל החזותי". השינוי, שהחברה התחייבה לבצע בתוך 90 יום, היה כרוך, לטענת הצדדים, בשעות עבודה רבות של מעצבים, אנשי מוצר, פיתוח ומתכנתים.

איך היו הדו"חות האחרונים של יוניטרוניקס עם פימי?
הכנסות החברה הסתכמו ברבעון השני בכ-39.6 מיליון שקל ברבעון, עם רווחיות גולמית יציבה של כ-50%, אך הרווח הנקי ירד - גם במחצית הראשונה של השנה. מנכ"ל יוניטרוניקס, עמית הררי, מצביע על האטה בארה"ב בעקבות תוכנית המכסים כפקטור משמעותי, אך מדגיש גם את הצמיחה
בפעילות חוות השרתים ואת ההתאוששות שנרשמת באירופה
יוניטרוניקס UNIT , שהשליטה בה נמכרה לפני כחודש מקרן פימי ל-AMBER ההודית, פרסמה את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2025. הדו"חות משקפים תמונה כפולה: מצד אחד שמירה על רווחיות גולמית גבוהה ויציבה, ומצד שני ירידה בהכנסות וברווח הנקי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בשל חולשה בשוק האמריקאי. המסחר במניית החברה אחרי פרסום הדו"חות הוא תנודתי למדי, וכעת היא עולה בכ-0.22%, כשהיא נסחרת לפי שווי של 319 מיליון שקל ומכפיל הון של 8.41.
הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו בכ-39.6 מיליון שקל - ירידה לעומת 52.3 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2024. גם במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה בהכנסות, שהגיעו לכ-80 מיליון שקל, לעומת 106.6 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד. עם זאת, החברה הצליחה לשמור על רווחיות גולמית יציבה של כ-50% מהמחזור - נתון שמבליט את יכולתה לשמור על שיעורי רווח גבוהים יחסית, גם בתקופות של ירידה במכירות.
הרווח הגולמי ברבעון הסתכם בכ-20 מיליון שקל, המשקף רווחיות גולמית של 50.4%, לעומת 26.5 מיליון שקל ו-50.7% אשתקד. ברמה חצי-שנתית, הרווח הגולמי הגיע ל-40.1 מיליון שקל, לעומת 54 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2024. הרווח התפעולי נחלש והגיע ל-7.2 מיליון שקל ברבעון, לעומת 12.1 מיליון שקל אשתקד, ובמחצית הראשונה הוא הסתכם בכ-15.3 מיליון שקל בלבד, לעומת 25.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
גם ברווח הנקי נרשמה ירידה: ברבעון השני הרווח הנקי הסתכם בכ-6.8 מיליון שקל, לעומת 9.4 מיליון שקל ברבעון המקביל בנטרול רווח חד-פעמי, ובחציון כולו נרשם רווח נקי של 13.2 מיליון שקל, לעומת 20.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2024. עם זאת, החברה הציגה איתנות פיננסית בכל הקשור ליצירת מזומנים - 7.8 מיליון שקל מפעילות שוטפת ברבעון, ו-19 מיליון שקל במחצית כולה, לצד הון עצמי של 75 מיליון שקל המהווה 54% מהמאזן.
- ביוג'ן מעלה תחזיות: ביקושים חזקים מובילים לעלייה ברווח
- מקדונלד'ס פספסה את הצפי לראשונה מזה כ-4 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל החברה, עמית הררי, התייחס לדו"חות ואמר כי, "שמרנו על יציבות בהכנסות ברבעון השני למרות חוסר הוודאות בעקבות תוכנית המכסים על השוק האמריקאי אשר הביאה להאטה בשוק". עוד הוא הוסיף כי נרשמה, "הצמיחה המשמעותית בפעילות החברה בענף חוות השרתים, בו אנו משקיעים מאמצים פיתוחיים ושיווקיים רבים. פעילות זו הולכת וצומחת, וההזמנות מהלקוחות בשוק האמריקאי גדלות בהתאם".