גניבה אשראי האקר כסף פישינג
צילום: Pixabay

פרטי לקוח דלפו מחברת התעופה - האם הוא יפוצה?

אדם שהזמין טיסה דרך חברת התעופה Aegean Airlines קיבל מייל שמודיע לו על הטבה שבה זכה, אך למעשה היה מדובר בהונאה מתוחכמת. הוא הזין פרטים אישיים כמו כתובת מייל, סיסמה ועוד, ונפל קורבן לגניבת זהות אלקטרונית. החברה טענה שנקטה אמצעי אבטחה נאותים, וכי מדובר באירוע של "כוח עליון", שאין לה שליטה עליו. בנסוף, היא טענה שהאיש עצמו התרשל, מכיוון שהזין את הפרטים האישיים

עוזי גרסטמן |

הכול התחיל בתוכנית פשוטה לחופשה. אזרח ישראלי תכנן לטוס עם חברת התעופה היוונית Aegean Airlines. ואולם מה שהחל כעוד חופשה סטנדרטית, הסתיים בקרב משפטי עקרוני שנוגע באחת הסוגיות הרות הגורל של עידן המידע: מהי אחריותה של חברה מסחרית כשהאבטחה שלה נפרצת, והמידע האישי של לקוחותיה מתגלגל לידיים זרות? פסק הדין של בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, שניתן באחרונה על ידי השופט אבי סתיו, עוסק בדיוק בכך. זוהי כנראה אחת ההכרעות המשפטיות הראשונות בישראל שמנסה להתמודד חזיתית עם אחריות נזיקית של חברות תעופה על פגיעות בפרטיות שנגרמות כתוצאה ממתקפות סייבר.


באוגוסט 2019 קיבל האיש הודעת דואר אלקטרוני שנראתה תמימה. לכאורה, היא נשלחה מ-Aegean Airlines, ובישרה לו כי זכה בהטבה במסגרת מועדון הנוסע המתמיד. אלא שהיה מדובר בהונאה מתוחכמת: ההודעה היתה חלק ממתקפת פישינג שהתבצעה לאחר פריצה למערכות המחשוב של החברה. התובע, שהקליק על הקישור שבהודעה, הגיע לדף שהתחזה לאתר הרשמי של החברה. הוא הזין שם את פרטיו האישיים, בהם כתובת מייל, סיסמה ואמצעי זיהוי נוספים. בכך למעשה הוא נפל קורבן לגניבת זהות דיגיטלית. בהמשך נודע כי לא רק הוא נפל קורבן לכך, לאחר שמתקפת הסייבר פגעה באלפי לקוחות. חלקם דיווחו על התחזויות, ניסיונות הונאה נוספים, ובמקרים מסוימים אף נזק כלכלי.



"על הנתבעת היה לצפות את האפשרות שפריצה שכזו תתרחש"



אבקסיס לא הסתפק בהתמרמרות על מה שקרה. הוא פנה לבית המשפט ותבע את חברת התעופה בגין רשלנות, פגיעה בפרטיות ואי-קיום חובות בסיסיות לפי חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א–1981. לדבריו, Aegean התרשלה בכך שלא נקטה אמצעים סבירים כדי להגן על מאגרי המידע שלה, ובכך חשפה את לקוחותיה  ובהם הוא - לפגיעה ממשית. בכתב התביעה טען האיש כי, “נוכח מהות המידע הרגיש המוחזק על ידה, על הנתבעת היה לצפות את האפשרות שפריצה שכזו תתרחש, ולנקוט אמצעים מתקדמים יותר למניעתה”. לדבריו, הפגיעה בפרטיותו היתה חמורה וממשית, הן ברמה האישית והן ברמה התדמיתית.


מנגד, החברה טענה כי היא נקטה אמצעי אבטחה נאותים, וכי מדובר באירוע של "כוח עליון", כדבריה, שאין לה שליטה עליו. בנוסף, טענה חברת התעופה כי האיש עצמו התרשל, כשמסר את פרטיו לאתר מתחזה, אף שהיה עליו להבין שמדובר בהונאה.


השופט סתיו נדרש להכריע בסוגיה חדשה יחסית: האם ניתן להטיל אחריות נזיקית על גוף פרטי בגין מתקפת סייבר שבוצעה על ידי צד שלישי עוין, והאם המידע שנגנב אכן מהווה "מידע אישי" כהגדרתו בחוק. בית המשפט קבע כי המידע שנגנב מהמאגרים של Aegean הוא אכן "מידע אישי רגיש", שכולל פרטים כמו שם, כתובת, כתובת מייל, פרטי אשראי, והרגלי צריכה. לפי פסק הדין שפורסם, “אין חולק כי המידע שנגנב מהווה מידע אישי כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות, והמקרה נכנס לגדר מקרים שבהם חלה חובת הגנה מוגברת".


משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

למרות הקביעה כי המידע היה רגיש, ולאור העובדה שמדובר בפריצה "מורכבת ומתקדמת", בית המשפט קבע כי לא הוכח שהחברה פעלה ברשלנות חמורה. השופט הדגיש כי “המדיניות הראויה אינה מטילה על תאגיד אחריות מוחלטת בגין כל מתקפה אפשרית, אלא דורשת נקיטת אמצעים סבירים בלבד". בהתאם לכך, נדחתה התביעה של האיש, ונקבע כי "לא ניתן להטיל אחריות נזיקית על הנתבעת כאשר פעלה לפי הסטנדרטים המקובלים, אף אם התוצאה בפועל הייתה דליפת מידע". עם זאת, השופט לא חסך ביקורת גם בהחברה עצמה בהכרעת הדין שלו. לדבריו, “יש לקוות כי הנתבעת תלמד מן האירוע ותנקוט צעדים נרחבים יותר לעתיד, אף אם אינה מחויבת על פי דין". או במלים אחרות, לא כל מה שחוקי הוא גם מוסרי או ראוי.


מערכת המשפט מדדה אחרי הטכנולוגיה


אמנם בית המשפט לא פסק פיצוי לאבקסיס, אך פסק הדין שופך אור חשוב על גבולות האחריות של גופים מסחריים בעידן שבו מידע אישי הוא הסחורה היקרה ביותר. בפועל, הציבור נדרש כיום לגלות ערנות יתרה ולשאת בעצמו חלק מהעול - מציאות שאינה פשוטה כלל. וכמו שקורה פעמים רבות, כשמדובר בטכנולוגיה, מערכת המשפט מדדה אחריה ומנסה לצמצם את הפער. פסק הדין הזה, על כל מורכבותו, מהווה צעד נוסף בשיח המתהווה בין פרטיות, טכנולוגיה, ואחריות משפטית.

קיראו עוד ב"משפט"


האם בית המשפט התייחס לשאלה אם התובע עצמו נהג ברשלנות בכך שנפל בפח ההונאה?

כן. השופט אמנם לא קבע באופן נחרץ שהתובע אכן התרשל, אך כן הדגיש כי יש חשיבות להתנהגות המשתמש עצמו, בייחוד כשמדובר במקרה של הונאה מסוג פישינג, שבו נדרשת פעולה אקטיבית של הזנת פרטים. מדובר ברמז לכך שבמקרים עתידיים, התנהגות "לא זהירה" מצד המשתמש עלולה להיחשב תרומה לרשלנות.


האם נקבע אם Aegean הפרה את הוראות רשם מאגרי המידע בישראל?

לא במפורש. החברה פעלה מיוון והיתה כפופה לרגולציה האירופית (GDPR), ולכן בית המשפט נדרש בעיקר לשאלה אם חלה על החברה חובה מכוח הדין הישראלי להגן על מידע של אזרחים ישראלים. ניכר שבית המשפט גילה מידה של זהירות בפרשנותו, ולא אימץ עמדה נחרצת לגבי תחולת הדין הישראלי על חברות זרות.


האם נידונה בפסק הדין שאלת תחולת ה-GDPR במקרה הזה?

השופט אזכר את ה-GDPR, אך נמנע מלבסס את הכרעתו עליו. הוא ציין כי מדובר בתקינה אירופית מחמירה, אך בחר להתמקד בהוראות חוק הגנת הפרטיות הישראלי. בכך בעצם רומז בית


אילו סטנדרטים נחשבים "אמצעים סבירים" לאבטחת מידע לפי גישת בית המשפט?

פסק הדין אינו מגדיר רשימה סגורה של אמצעים, אך ניתן להבין מדבריו של השופט כי מדובר בשילוב של טכנולוגיה עדכנית, פרוצדורות ניהוליות ובדיקות אבטחה תקופתיות. נרמז כי Aegean ביצעה את המינימום הנדרש, ולכן לא ניתן לומר שהתרשלה.


האם היה שיח בפסק הדין על נזק לא מוחשי, למשל תחושת פגיעה או חשש מהונאות עתידיות?

בהחלט. התובע טען כי נפגע גם רגשית, וכי עצם התחושה שפרטיו זמינים בשוק ההונאות מהווה נזק בפני עצמו. השופט התייחס לכך, אך הבהיר כי כדי להעניק פיצוי, נדרש להוכיח קשר סיבתי ונזק ממשי שנגרם, ולא רק תחושת איום כללית.


מה המשמעות של ההבחנה בין מידע אישי לבין מידע רגיש בפסק הדין?

ההבחנה חשובה מאוד. בעוד שמידע אישי הוא כל פרט המזהה אדם, מידע רגיש כולל סוגיות כמו מצב רפואי, נטייה מינית, השקפות פוליטיות וכדומה. ככל שהמידע נחשב לרגיש יותר, כך רף ההגנה המשפטית עליו גבוה יותר. במקרה זה, נאמר כי "המידע אינו מהרגישים ביותר", ולכן החובה המוטלת על החברה מחמירה פחות.


האם היתה בפסק הדין התייחסות למעמד הלקוח הישראלי מול חברות בינלאומיות?

כן. השופט הכיר בכך שלקוח ישראלי זכאי להגנה משפטית גם כשהשירות ניתן על ידי גוף זר, אך הדגיש כי לא ניתן להחיל על גופים כאלה סטנדרטים בלתי אפשריים. יש פה ניסיון למצוא איזון בין הגנה על הצרכן לבין אי-הרתעה של פעילות מסחרית לגיטימית.


במקרה אחר, הכריע בית המשפט בפברואר האחרון שבמקרה שבו חברת אשראי נתבעה על ידי צרכנית שנפלה קורבן להונאת פישינג, ואף מסרה את הקוד הסודי שהוביל לביצוע רכישות בלתי מורשות בשירות Apple Pay בסכום כולל של 4,600 שקל. בית המשפט ניתח את גבולות האחריות של הצרכן וחברת האשראי. הצרכנית, שהמתינה לחבילה שהזמינה, קיבלה הודעת טקסט שנראתה כמו זו של חברת המשלוחים, שבה היא התבקשה להזין את פרטי כרטיס האשראי שלה לצורך תשלום נוסף. לאחר שהזינה את הפרטים באתר שהופיע בהודעה, היא קיבלה הודעה נוספת עם קוד סודי (OTP) שנשלח על ידי חברת האשראי. מתוך מחשבה שמדובר בחלק מתהליך אימות הליך התשלום, היא הזינה גם את הקוד. התברר כי המתחזה השתמש בפרטים ובקוד הסודי כדי להוסיף את כרטיס האשראי שלה לשירות Apple Pay, וכאמור ביצע רכישות בסכום כולל 4,600 שקל, מבלי שהצרכנית היתה מודעת לכך. חברת האשראי טענה כי הלקוחה התרשלה בכך שמסרה את הקוד הסודי לצד שלישי, למרות האזהרות לשמור עליו בסודיות. החברה הסבירה כי לפי תנאי השימוש, הלקוחה מחויבת לנקוט אמצעי זהירות סבירים, וכי מסירת הקוד היא הפרה של חובתה להגן על פרטיה. עוד טענה החברה כי ברגע שהצרכנית מסרה מרצונה את פרטי האשראי והקוד הסודי, אין מדובר בעסקה בלתי מורשית, אלא במקרה שבו הלקוחה בעצמה אישרה – גם אם מתוך טעות – את העסקה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האחים שפיראהאחים שפירא

מכה למשפחת שפירא: בית המשפט דחה ערעור על חיוב מס של עשרות מיליונים - "ניסיון לצבוע את המניות נכשל"

פסק דין תקדימי מטלטל את אחת המשפחות החזקות במשק; האחים שפירא, בעלי השליטה בענקית התשתיות שפיר הנדסה, הפסידו לרשות המסים במאבק על פרשנות חיוב המס במכירת מניות ב-420 מיליון שקל; בית המשפט דחה את הטענה כי ניתן “לצבוע” את המניות שנמכרו והבהיר את גבולות השימוש בשינויי מבנה לצורכי מס ואת צורת חישוב מס רווחי ההון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שפיר הנדסה

"זהות כזאת חוטאת למצב הדברים לאשורו" - כך קבע השופט אבי גורמן בפסק דין תקדימי שניתן השבוע נגד בעלי השליטה בקבוצת שפיר הנדסה 1.98%   , מחברות התשתיות והבנייה הגדולות בישראל. האחים חן, הראל, ישראל וגיל שפירא ספגו מכה כלכלית כואבת כאשר בית המשפט המחוזי מרכז-לוד דחה את הערעור שלהם נגד רשות המסים, בסכסוך מס שעשוי לעלות להם מיליוני שקלים רבים.

"המערערים מבקשים ליצור באופן טכני מצב בו מכירה של מניות תיחשב כאילו נמכר רק אחד מהנכסים", נכתב בפסק הדין התקדימי. "מה שהמערערים מבקשים ליצור הוא מצב שבו מכירה של מניות, אשר שינוי המבנה ביקש והביא לכך כי יכללו זכויות לשני הנכסים המועברים, תיחשב כאילו נמכר רק אחד מהנכסים". פסק הדין, שניתן בתחילת אוקטובר והותר אתמול לפרסום, מהווה תקדים משמעותי בתחום מיסוי רווחי הון ושינויי מבנה תאגידיים.

המחלוקת המשפטית, שהגיעה לכותרות נסבה סביב טענת האחים כי "ניתן לזהות" את המניות שמכרו וכי הן "המניות שהתקבלו בתמורה למניות שפיר מחצבות". רשות המסים דחתה את זה בתוקף וטענה כי "לא ניתן 'לצבוע' את המניות של שפיר הנדסה שהתקבלו בתמורה למניות של שתי החברות ולייחס אותן באופן ספציפי דווקא לשפיר מחצבות". המכירות נעשו בהיקף של כ-420 מיליון שקל בין השנים 2016-2018, כאשר כל אחד מהאחים מכר מניות בשווי של כ-140 מיליון שקל.

השורשים: מאימפריה משפחתית להנפקה ציבורית

הסיפור מתחיל בתחילת שנות ה-90, כאשר ארבעת האחים שפירא רכשו בחלקים שווים את הון המניות של חברת שפיר מבנים בשנים 1991-1993. ב-2005, הם הרחיבו את האימפריה העסקית שלהם ורכשו גם את הון המניות של שפיר מחצבות ותעשיות. שתי החברות עסקו בעיקר בייצור חומרי גלם לבנייה, תשתיות וייזום בענף הבנייה, והפכו לאבני היסוד של הקבוצה העסקית המשפחתית.

נקודת המפנה הגיעה ב-2014, כאשר המשפחה החליטה להנפיק את החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב. לקראת ההנפקה, בוצע שינוי מבנה משמעותי: האחים העבירו את המניות בשתי החברות לחברה חדשה שהוקמה במיוחד למטרה זו - שפיר הנדסה. המניות החדשות שקיבלו בתמורה הופקדו בחשבונות נאמנות נפרדים - חשבון אחד עבור המניות שהתקבלו תמורת שפיר מבנים, וחשבון שני עבור אלה שהתקבלו תמורת שפיר מחצבות.

פסיקת בית משפט גזר דין פטיש שופט פרקליטות
צילום: Istock

לא פינוי ולא בינוי; עורכי הדין החתימו על חוזה, בחרו נציג בעצמם, ואיימו על הדיירים

לשכת עורכי הדין החליטה להעמיד לדין משמעתי את עו"ד רוית סיני ועו"ד אבי ביטאו. עורכי הדין חשודים כי החתימו לקוחות ללא הסבר מתאים. פעלו בתור מייצגי דיירים מבלי שנבחרו לכך, ואיימו על לקוחות בקנס של עשרות אלפי שקלים במסגרת ההסכם שהחתימו אותם עליו
נחמן שפירא |

וועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין קיבלה את תלונות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כנגד עורכי הדין רוית סיני ואבי ביטאו. השניים חשודים כי יצגו בפרויקט של פינו בינוי גם את היזם וגם את הדיירים, בנוסף החתימו על חוזה ללא הסבר לדיירים על מה הם חותמים, ואף איימו עליהם בקנסות במסגרת ההסכם עליו החתימו אותם.  בפרויקטים של התחדשות עירונית לעורכי הדין יש חשיבות מכרעת בקידום הפרויקט. לאור זאת הכללים בנושא מאוד ברורים. על עורכי הדין קיימת החובה לשמור על זכויות בעלי הדירות, ולפעול על מנת להשיג עבורם עסקה טובה. לעורכי הדין אסור לייצג הן את הדיירים והן את היזם במקביל, ובנוסף הדיירים בעצמם אמורים לבחור את עורך הדין שייצג אותם אל מול היזם בקידום הפרויקט. למרות זאת מפעם לפעם נתקלים ברשות להתחדשות עירונית במקרים בהם ישנם עורכי דין שמפירים את הכללים ופוגעים בזכויות בעלי הדירות. ועדת האתיקה של הלשכה החליטה להגיש כנגדם כתב קובלנה בגין פעולה בניגוד עניינים, התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין ופגיעה בכבוד מקצוע עריכת הדין.   כתב הקובלנה שהוגש כנגד עו"ד רוית סיני כולל שני אישומים. עו"ד סיני נאשמת כי פעלה לקידום פרויקט כמארגנת של היזם מצד אחד, ובה בעת - כמייצגת את דיירי הבניין מצד שני. במסגרת זאת בחרה בעצמה את נציגות הדיירים, החתימה את בעלי הדירות על הסכם המחייב אותם לחתום עם יזם אותו היא בחרה עבורם ולשלם לה באופן אישי קנס בגובה 20,000 שקל ככל שיפרו את ההסכם. על בסיס הסכם זה, עו"ד סיני אף תבעה את אחת מדיירות הבניין שסירבה לחתום על החוזה עם היזם, תביעה שנמחקה לאחר שהדיירת קיבלה על עצמה לחתום, בעל כורחה.   האישום השני נוגע לפנייה שביצעה עו"ד סיני ליזם בהצעה לשיתוף פעולה, לפני שהדיירים בחרו בה לייצגם. בשיחה עם היזם ציינה עו"ד סיני מפורשות כי שיטת הפעולה שלה היא להחתים את הדיירים מראש על כתב הסכמה, לפיו אם לא יחתמו על ההסכם עם היזם, היא רשאית לתבוע אותם. עו"ד סיני הדגישה בפני היזם כי תגרום לכך שבעלי הדירות יחתמו איתו באופן בלעדי, ללא קיום הליך תחרותי מול יזמים אחרים, וזאת בניגוד מובהק לטובת בעלי הדירות אותם היא אמורה לייצג.

הוחתמה בלי הסבר

כתב הקובלנה נגד עו"ד אבי ביטאו הוגש בעקבות תלונה שהוגשה לממונה על פניות הדיירים הפועלת ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ולפיה דיירת הוחתמה על חוזה פינוי בינוי, מבלי שהבינה מהי מהות המסמך עליו היא חותמת. במהלך הבירור עם הממונה על פניות הדיירים טען עו"ד ביטאו שהוא מייצג כדין את דיירי הבניין, כולל את אותה מתלוננת, אך נמנע מלהציג ייפוי כוח כלשהו מטעם הדיירים. חמור מכך, לאחר החלטת הממונה לפיה החוזה עם היזם עליו החתים עו"ד ביטאו את המתלוננת בטל, פנה עו"ד ביטאו ורשם הערת אזהרה על דירת המתלוננת לטובת היזם.   ברשות הזכירו כי פעולה זו היא חלק מפעולותיהם כנגד עורכי דין המנסים לנצל את הדיירים בפרויקטי בינוי פינוי ובמסגרת זו  תלונה קודמת של הרשות הובילה להגשת כתב קובלנה נגד עו"ד יוסי אומיד בגין הסתרת מידע, פעולה בחוסר נאמנות מול לקוח והטעייתו   ברשות מסרו כי התלונות הוגשו לאחר שבדקה ומצאה כי מקרים אלה מחייבים בירור על ידי ועדת האתיקה הארצית, וזאת במסגרת מעקב שוטף של הרשות אודות הפעילות בשוק ומידע שהיא מקבלת באמצעות המינהלות העירוניות המופעלות על ידה בכ-50 רשויות מקומיות, וכן באמצעות הממונה על פניות הדיירים ברשות הממשלתית, עו"ד תמר עדיאל זכאי.   לאחר בחינת התלונות שהוגשו, החליטה ועדת האתיקה הארצית להעמיד את עו"ד רוית סיני לדין משמעתי בגין ניגוד אינטרסים, פגיעה בכבוד מקצוע עריכת הדין והתנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין, ואת עו"ד אבי ביטאו בגין הפרת חובת עורך דין כלפי הלקוח וכלפי בית המשפט, ניגוד עניינים, התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין ופגיעה בכבוד מקצוע עריכת הדין.

גורם מפתח

   ברשות ציינו כי בשלב זה מדובר רק על הגשת קובלנות, אשר דיון בהן יערך בעתיד הקרוב. עד למועד מתן פסק הדין עומדת לעורכי הדין חזקת החפות.   אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מסר "עורכי דין הם גורמי מפתח לקידום עסקת התחדשות עירונית מוצלחת, ולא פעם הינם בעלי המקצוע הראשונים שפוגשים בעלי הדירות בתהליך. מוטלת עליהם האחריות לשמור על זכויות בעלי הדירות, לקוחותיהם, ולפעול על מנת להשיג עבורם עסקה כדאית ובטוחה. מהכרותינו את השוק, אנו יודעים כי רובו מסתייע בעורכי דין מקצועיים ובעלי מומחיות בתחום, שעושים עבודתם נאמנה לטובת בעלי הדירות". במברגר הוסיף "במקרים חריגים, אנו נתקלים בעורכי דין שמועלים בחובתם כלפי בעלי הדירות ופוגעים באמון שניתן בהם. מקרים חמורים אלה מזיקים לא רק לנפגעים הישירים מהם, אלא גם לשמם הטוב של עורכי הדין המניעים בשגרה תהליכים אלו באופן מקצועי ובנאמנות. ככל ונאתר מקרים כאלו, נמשיך לפעול כדי למגרם לטובת היציבות והביטחון בפעילות בשוק. אנו ממליצים לכל בעל דירה לפנות למינהלות העירוניות ממש בתחילת הדרך, עוד בטרם חתימה על כל מסמך או הסכם עם בעלי המקצוע השונים, לשם קבלת ליווי וייעוץ שיעזרו להם לקדם את הפרויקט בהצלחה ובביטחון".