האקר ופישינג  (דאלי)
האקר ופישינג (דאלי)
פישינג

מי אחראי להונאת פישינג – הבנק או הלקוח?

נפלתם במלכודת מתוחכמת - רוקנו לכם את חשבון הבנק - האם אתם אחראים? לכאורה היו כל הסימנים שמדובר בהודעה של הבנק, מצד שני - הבנק יטען שלא הייתם צריכים לתת פרטים ושהתרשלתם? מה קורה בפועל, האם אתם סופגים את כל ההפסד?   

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה פישינג האקרים

מי אחראי להונאת פישינג – הבנק או הלקוח? החוק בישראל בנושא הזה אינו חד־משמעי, והתשובה תלויה בשאלה אחת מרכזית: האם הלקוח פעל ברשלנות. ברוב המקרים, האחריות מתחלקת בין הבנק ללקוח לפי נסיבות המקרה, אך ככל שהלקוח הזין מרצונו פרטים מזהים (כמו קוד אימות), הבנק ייטה לטעון כי מדובר באחריותו של הלקוח – ולא יפצה.

הבנק טוען לרוב שהוא אינו אחראי על פעולות שבוצעו באמצעות אמצעים דיגיטליים אם הלקוח הזין את הפרטים בעצמו – גם אם עשה זאת מתוך הטעיה. מנגד, אם הייתה פריצה טכנית למערכת הבנקאית, או שימוש בפרטי כרטיס ללא אישור – הבנק יישא באחריות.


קריאה קשורה: הפישינג שעלה ללקוחה ב-52 אלף שקל

מה קובע בנק ישראל?

הפיקוח על הבנקים דורש מהבנקים לקבוע מדיניות להתמודדות עם הונאות, לזהות פעולות חריגות וליצור מנגנוני התרעה. עם זאת, בנק ישראל לא מחייב את הבנקים לפצות את הלקוח אם הלקוח עצמו הזין מידע מרצונו באתר מזויף.

לפי נהלי הפיקוח: אם הלקוח לא דיווח מיידית, הוא עלול לשאת באחריות חלקית או מלאה. אם הלקוח פנה בזמן, יתבצע בירור פרטני, ולעיתים מוצעת פשרה – כלומר, החזר חלקי של הסכום. רוב המקרים נסגרים בפשרה בעיקר כי הבנק לא רוצה לסבול מתדמית שלילית ככזה שהאקרים מצליחים לפתות לקוחות שלו.  


האם יש ביטוח על הונאות כאלה?

רוב לקוחות הבנקים לא מבוטחים באופן ייעודי להונאות דיגיטליות מהסוג הזה. ביטוח סייבר אישי קיים, אך הוא נדיר מאוד במגזר הפרטי ונפוץ בעיקר בעסקים. ישנן פוליסות מעטות שמכסות הונאה פיננסית (למשל, בביטוחי דירה או זהב) – אך הן מוגבלות בתנאים.

מה כן קיים? חברות כרטיסי אשראי מכסות במקרים של שימוש לא מאושר בכרטיס (למשל, גניבה, שכפול).

האם כדאי לתבוע את הבנקים?

לקוחות רבים שפנו לערכאות משפטיות זכו לפיצוי חלקי או מלא – בעיקר אם הצליחו להוכיח שלא הבינו את טיב הפעולה או פעלו במהירות סבירה. עם זאת, תביעה משפטית אורכת זמן, דורשת ייעוץ משפטי ולעיתים כרוכה בעלויות גבוהות – ולכן לא תמיד משתלמת ביחס לסכום שנגנב.

קיראו עוד ב"BizTech"

מה עושים כשיש פיישינג?

בכל מקרה של הונאה – יש לדווח מיידית לבנק ולחברת האשראי ולתעד את כל מהלך ההונאה. בקשו החזר, גם אם נדחיתם בהתחלה – במקרים רבים מוצעת פשרה.

בדקו עם סוכן הביטוח שלכם האם יש כיסוי להונאה דיגיטלית בפוליסה קיימת. אם הסכום משמעותי – שקלו פנייה לייעוץ משפטי או תלונה לנציב תלונות הציבור בבנק ישראל.



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 10/06/2025 08:50
    הגב לתגובה זו
    תודה ותוסיף כתבות בנושא
  • 2.
    נושא חשוב וטוב שהוא עולה למודעות כאן (ל"ת)
    אנונימי 09/06/2025 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בנק ישראל עובד אצל הבנקים ולא מגן בכלל על הציבור (ל"ת)
    אנונימי 09/06/2025 21:39
    הגב לתגובה זו
דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.

40 מיליון שקל: רשות החדשנות משקיעה בחמישה אתרי הרצה חדשים לסטארטאפים

טבע, שיבא, תשתיות אנרגיה, עתידים סיטיזון וגני יהושע יפתחו תשתיות פעילות לתעשייה, בריאות, אנרגיה ועיר חכמה, כדי לאפשר ניסוי והדגמה של טכנולוגיות בשטח

ליאור דנקנר |

רשות החדשנות, גוף ממשלתי שמממן ומקדם מחקר ופיתוח בתעשייה הישראלית, יוצאת למהלך שמכוון לנקודה הכי כואבת לסטארטאפים בשלבים מתקדמים, המעבר מפיתוח במעבדה לניסוי בסביבה אמיתית. במסגרת קרן תשתיות המו"פ נבחרו חמישה זוכים להקמה, הפעלה והנגשה של אתרי הרצה מתקדמים, בהיקף השקעה כולל של 40 מיליון שקלים.

הרעיון עצמו די פשוט. לא רק לבנות מוצר, אלא לבדוק אותו על מערכות עובדות, עם משתמשים, רגולציה, נהלים ותפעול יומיומי. האתרים אמורים לתת לחברות טכנולוגיה שנמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים מקום לבצע ניסויים, הדגמות ופיילוטים בתנאי אמת בתחומי תעשייה, בריאות, אנרגיה, עיר חכמה וקיימות.

דרור בין, מנכ״ל רשות החדשנות , אומר כי "אתרי הרצה הם מנגנון קריטי בהפיכת חדשנות מרעיון לטכנולוגיה שעובדת בשטח. החיבור הישיר בין חברות טכנולוגיה לבין תשתיות אמיתיות מאפשר לקצר תהליכים, לצמצם סיכונים ולצבור יתרון תחרותי לקראת הפריצה לשווקים הגלובליים. זהו כלי מדיניות שמחזק את הכלכלה הישראלית, מעמיק את שיתופי הפעולה בין התעשייה להייטק ומבסס את מעמדה של ישראל כבטא ניישן מובילה בעולם. החיבור הישיר בין אתרי הרצה לחברות טכנולוגיה יסייע בפתרון אתגרים ממשיים של המשק והחברה בישראל: להסיר חסמים, לפתוח צווארי בקבוק ולייצר תשתית שמקדמת חדשנות יישומית".


למה זה חשוב גם לתאגידים וגם לסטארטאפים

המהלך נועד לגרום לתאגידים ולגופים עם תשתיות קריטיות לפתוח שערים למה שמכנים חדשנות פתוחה. זו גישה שבה ארגון גדול משתף פעולה עם סטארטאפים וחברות טק כדי להאיץ פיתוח פתרונות, במיוחד כשיש גם אילוצים עסקיים וגם דרישות רגולטוריות.

מבחינת הגופים המארחים, האתרים אמורים לספק דרך מסודרת לבחון טכנולוגיות בזמן אמת. יעילות, ביצועים, עמידה ברגולציה, השפעה על לקוחות, התאמה לתהליכים ארגוניים. הם מספרים גם על ציפייה לתהליך של למידה והטמעת תרבות חדשנות בתוך הארגון, דרך חשיפה של עובדים וצוותים לשיטות עבודה שונות ולפתרונות חדשים. בשורה התחתונה, במקום להמר על פרויקט גדול, עושים פיילוט מוגבל שמאפשר לבדוק ולתקן לפני שמרחיבים.