לקוחה מסרה את פרטי האשראי למתחזה - חברת האשראי תשלם
חברת אשראי תחויב לזכות צרכנית שנפלה קורבן להונאת פישינג, אף שמסרה את הקוד הסודי שהוביל לביצוע רכישות בלתי מורשות בשירות Apple Pay בסכום כולל של 4,600 שקל. בפסק הדין צוין כי, "על חברת האשראי מוטלת החובה לספק ללקוחותיה הגנה ראויה מפני הונאות, במיוחד כשמדובר
בהונאות מתוחכמות שצרכנים אינם מצוידים בכלים טכנולוגיים להתמודד עמן"
בפסק דין שניתן באחרונה, קבע בית המשפט כי חברת אשראי תחויב לזכות צרכנית שנפלה קורבן להונאת פישינג, אף שמסרה את הקוד הסודי שהוביל לביצוע רכישות בלתי מורשות בשירות Apple Pay בסכום כולל של 4,600 שקל. בית המשפט ניתח את גבולות האחריות של הצרכן וחברת האשראי, וקבע כי במקרה הזה אין להטיל את מלוא האחריות על הלקוחה. בפסק הדין צוין כי, "על חברת האשראי מוטלת החובה לספק ללקוחותיה הגנה ראויה מפני הונאות, במיוחד כאשר מדובר בהונאות מתוחכמות שצרכנים אינם מצוידים בכלים טכנולוגיים להתמודד עמן".
הצרכנית, שהמתינה לחבילה שהזמינה, קיבלה הודעת טקסט שנראתה כמו זו של חברת המשלוחים, שבה היא התבקשה להזין את פרטי כרטיס האשראי שלה לצורך תשלום נוסף. לאחר שהזינה את הפרטים באתר שהופיע בהודעה, היא קיבלה הודעה נוספת עם קוד סודי (OTP) שנשלח על ידי חברת האשראי. מתוך מחשבה שמדובר בחלק מתהליך אימות הליך התשלום, היא הזינה גם את הקוד. התברר כי המתחזה השתמש בפרטים ובקוד הסודי כדי להוסיף את כרטיס האשראי שלה לשירות Apple Pay, וכאמור ביצע רכישות בסכום כולל 4,600 שקל, מבלי שהצרכנית היתה מודעת לכך.
האשה טוענת שפעלה כמו כל צרכן סביר
האשה טענה כי נפלה קורבן להונאה מתוחכמת, וכי לא היתה לה כל דרך לדעת שהקוד הסודי ישמש להונאה. היא הסבירה כי פעלה בתום לב, כפי שכל צרכן סביר היה פועל כשהוא מקבל הודעה שמתחזה
להיות כזו רשמית. האשה אף הוסיפה כי חברת האשראי היא זו ששלחה לה את קוד האימות, ולכן עליה לשאת באחריות לדרך שבה הקוד נוצל על ידי צד שלישי. כמו כן, היא טענה כי העסקות בוצעו ללא ידיעתה, ולכן לפי חוק שירותי תשלום, חברת האשראי חייבת להחזיר לה את הכסף.
מנגד, טענה חברת האשראי כי הלקוחה התרשלה בכך שמסרה את הקוד הסודי לצד שלישי, למרות האזהרות לשמור עליו בסודיות. החברה הסבירה כי לפי תנאי השימוש, הלקוחה מחויבת לנקוט אמצעי זהירות סבירים, וכי מסירת הקוד היא הפרה של חובתה להגן על פרטיה. עוד טענה
החברה כי ברגע שהצרכנית מסרה מרצונה את פרטי האשראי והקוד הסודי, אין מדובר בעסקה בלתי מורשית, אלא במקרה שבו הלקוחה בעצמה אישרה – גם אם מתוך טעות – את העסקה. היא אף הוסיפה כי אם בית המשפט יפסוק לטובת הצרכנית, הדבר עלול להביא לעלייה בהונאות ולהטיל נטל כבד על חברות
האשראי, שכן לקוחות יוכלו להתנער מכל עסקה בטענה כי נפלו קורבן להונאה.
- הפישינג שעלה ללקוחה ב-52 אלף שקל
- מי אחראי להונאת פישינג – הבנק או הלקוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך הדיון, נדרש בית המשפט לפרש את חוק שירותי תשלום, שמסדיר את חובת ההגנה של חברות האשראי על לקוחותיהן במקרה של עסקות בלתי מורשות. השופט בחן אם העסקה שבוצעה באמצעות Apple Pay נחשבת "עסקה בלתי מורשית", והאם העובדה שהצרכנית מסרה את הקוד הסודי מרצונה שוללת את זכאותה להחזר של הכסף.
בית המשפט קבע כי הונאת הפישינג בוצעה באמצעים מתוחכמים, ואילו הצרכנית לא יכלה לדעת כי הקוד ישמש
להוספת כרטיס האשראי שלה ל-Apple Pay. בפסק הדין שפורסם, צוין כי "הצרכנית פעלה כפי שכל אדם סביר היה פועל בנסיבות דומות, ואין לייחס לה רשלנות חמורה". בית המשפט גם הדגיש כי האחריות למניעת הונאות מסוג זה מוטלת בראש ובראשונה על חברות האשראי, מכיוון שיש להן את האמצעים
הטכנולוגיים והמשאבים לזהות עסקות חשודות.
"אין לראות בכך אשמה של הצרכנית בלבד"
"כאשר חברת האשראי שולחת קוד אימות ללקוח, עליה לוודא כי הלקוח מבין את מטרת הקוד וכיצד עליו להשתמש בו. במקרה זה, הצרכנית הוטעתה על
ידי גורם שלישי, ואין לראות בכך אשמה שלה בלבד", נכתב בפסק הדין. בהתאם למסקנותיו, הורה בית המשפט לחברת האשראי להשיב לצרכנית את מלוא הסכום שנגבה ממנה עבור העסקות שלא ביצעה – 4,600 שקל.
- העליון דחה את תביעת בעלי היחידות במלון מלכת שבא
- הגג חזר לדיירים: מה מותר בבניינים משותפים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בית המשפט חייב דוד להשיב לאחיינית 220 אלף שקל
בית
המשפט גם התייחס לכך שאין אחידות בפסיקות בנושא זה. במקרים אחרים, נקבע כי כשהלקוח מסר את הקוד הסודי, אין לראות בעסקה כ"בלתי מורשית", ולכן אין להטיל על חברת האשראי את החובה להחזיר את הכסף. ואולם במקרים מסוימים, נפסק כי האחריות להתחלקות בנזק תוטל הן על הצרכן והן
על חברת האשראי, בהתאם לרמת הזהירות שנקט כל אחד מהם. הפסיקה הנ"ל קובעת רף מחמיר יותר כלפי חברות האשראי, ומטילה עליהן אחריות גבוהה יותר להגן על הלקוחות מפני הונאות מתוחכמות. ההחלטה עשויה להשפיע על עתיד תביעות דומות בתחום ההונאות הדיגיטליות, והיא מדגישה את הצורך
בהגנה רחבה יותר על צרכנים בעידן העסקות המקוונות.
ישנם כמה פסקי דין בישראל ובעולם שעוסקים בשאלת אחריות חברות אשראי בהונאות דיגיטליות. בפסק דין ע"א 4829/20 פלוני נגד חברת אשראי פלונית, קבע בית המשפט כי כשצרכן מסר את הקוד הסודי במודע,
אין לראות בעסקות הונאה מוחלטת, אך יש לבחון אם חברת האשראי יכלה לזהות את העסקה כחשודה מראש. בבג"ץ 3995/19 לקוח נגד בנק פלוני נקבע כי כשבנק מזהה פעילות חריגה, עליו לנקוט אמצעים נוספים כדי לוודא שהעסקה אינה הונאה. בשני המקרים האלה, בתי המשפט נטו להטיל אחריות
חלקית על הלקוח, אך גם קבעו כי חברות האשראי והבנקים מחויבים לפקח על עסקות חריגות.
מפסק הדין הנ"ל עולה כי בתי המשפט מתחילים להכיר בכך שהונאות פישינג נהפכות למתוחכמות יותר, ולכן לא תמיד ניתן להטיל את מלוא האחריות על הצרכן. כמו כן, חברות האשראי צפויות להידרש לנקוט אמצעי אבטחה נוספים, כמו אימות כפול מחמיר יותר לפני אישור עסקות גדולות, או חיבור כרטיסים לשירותי תשלום דיגיטליים.
- 3.לרון 12/04/2025 09:54הגב לתגובה זוחברת הסיגריות מאשמת בזה שהלקוח עישן וחטף סרטן!
- 2.אנונימי 17/02/2025 12:55הגב לתגובה זוהשופט הוא שופטת פמניסטית פרוגרסיבית.האשה היא תמיד קורבן שזקוק להגנה תמידית ואינה אחראית על המעשים שלה.כולם אשמים חוץ ממנה ולכן צריך לפצות אותה.
- 1.החלטה מצוינת לזה צריך בתי משפט עצמאיים וחזקים. (ל"ת)אנונימי 17/02/2025 12:53הגב לתגובה זו
חוזה מכירת דירה CHATGPTביהמ"ש החזיר את הגג לדיירים, ושינה את כללי המשחק בבניינים משותפים
החלטה חשובה קובעת כי הצמדת גג, חצר או קומת עמודים לדירה אחת ללא הסכמה מלאה של כל בעלי הדירות - אינה תקפה. בית המשפט המחוזי הבהיר מחדש את גבולות השימוש ברכוש המשותף, והחזיר את הכוח לידי דיירי הבניין. פסק הדין עשוי להשפיע על אלפי בתים משותפים ברחבי הארץ. על פי ההכרעה, ייתכן שעברו שנים רבות שבהן המצב הוא כזה, אך עדיין ניתן להשיב את הרכוש המשוף לידי כלל הדיירים
דיירים מבניין משותף בירושלים, שכבר חשבו כי הגג והאזורים המיוחדים שבניין שייכים בדיעבד לבעל דירה אחת בלבד, מצאו את עצמם מתכנסים שוב יום אחד, לא כדי לחלק דירות, אלא כדי לברר מי שולט בגג, במרחבים שלא נראים מבחוץ, וייתכן שגם בעתיד לבנות עליו. מה שהחל כוויכוח בין שכנים, נהפך לערעור בבית-המשפט, והסתיים בפסק-דין עקרוני שעשוי להשפיע על רבים מבעלי דירות בבניינים משותפים ברחבי הארץ.
פסק הדין עוסק בחלקה שזוהתה בעבר כמחסן, שלה הוצמדו, לפי צו רישום הבית המשותף ותכנוני הרשמה, גם הגג, קומת העמודים, חלק מהמגרש, שטחים בקומה, או בקיצור אזורים שהחברה הקבלנית קיוותה כי יהיו פריבילגיה של הבעלים של אותה יחידה בלבד. כשעלו טענות מצד דיירי הבניין על כך ש"לא ידעו על כך", נדרש בית המשפט להכריע: האם אפשר לרשום חלק מהרכוש המשותף כך שהצמידות תאפשר לבעל הדירה לפעול - לבנות, למכור, להפריד - ללא הסכמת שאר הדיירים?
הבניין המדובר נבנה על ידי ירלון חברה לבניין, שהציעה לבעלי הדירות - בחוזים מוקדמים - כי כל החלקים שאינם דירות, בין אם חדר מדרגות, חצר, מקלט, מקומות אחסון וכו′, יהיו חלק מהרכוש המשותף. כך נרשם הבניין כבית משותף. עם זאת, החברה שמרה לעצמה זכויות על הגג ועל קומת העמודים, וזאת לפי סעיפי חוזה, ולפיהם החברה תהיה רשאית לבנות על הגג או על קומת העמודים, בתנאי שהמבנה ישמש למגורים, ובלבד שלא תהיה לכך השפעה או צורך בהסכמת יתר דיירי הבניין.
על פי ההסכם: בעלי היחידה לא זקוקים להסכמת יתר בעלי הדירות
בצו רישום הבית המשותף נכתב כי חלקה 17/1 משמשת מחסן בשטח קרקע של כ-2 מ"ר, והוצמדו אליה 250/581 (לאחר תיקון: 242/587) חלקים מהרכוש המשותף, כולל הגג, המגרש, שטחים בקומה עליונה. בהסכם מיוחד, שנחתם בין החברה לבין הבעלים של חלקה 17/1, נקבע כי בעלי החלקה רשאים "לבנות ולהקים מבנים כראות עיניהם על הגג … על כל חלק הימנו … ובלבד שמבנים אלה יהיו מיועדים למטרת מגורים בלבד". עוד נקבע כי הם רשאים לעשות כן מבלי להיזקק להסכמת יתר בעלי היחידות בבניין.
- איציק תשובה ישלם 225 אלף שקל לשותפו לשעבר
- מוכר הדירה נסוג ברגע האחרון - ויפצה בכ-400 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על סמך אותו הסכם ,כך טענה החברה, ניתן לראות בגג, בחצר, בקומת העמודים, שטח ששייך באופן בלעדי לחלקה 17/1. בעלי הדירות האחרים למדו על כך רק שנים לאחר מכן, והם ביקשו לצאת מנקודת הנחה: לא ייתכן ששטחים משמעותיים בבניין יהיו בשליטה פרטית של דייר אחד בלבד, מבלי שהותר להם אי פעם להביע את דעתם.
מלון מלכת שבא באילת צילום: Dr. Avishai Teicherהעליון דחה את תביעת בעלי היחידות במלון מלכת שבא אילת
המאבק בין בעלי יחידות הנופש לבין הנהלת מלכת שבא מגיע שוב לבית המשפט, והעליון קובע: החוזה הוא סגור, ואין מקום להוסיף לו הבנות או מצגים חיצוניים. בעלי הזכויות ביקשו לכפות מינוי חברת ניהול בינלאומית ולשמר את דמי הניהול הישנים; ההנהלה טענה כי ההסכמות חוזיות
בלבד. פסק הדין מספק הצצה לעולם החוזים המסחריים, למחירם של מצגים חוץ־חוזיים - ולגבולות תום הלב
בשעות הבוקר המאוחרות באולם בית המשפט העליון בירושלים, כשהצדדים שוטחים את הטענות האחרונות שלהם ורחש קל ממלא את החלל, נדמה היה כי הסכסוך רב־השנים סביב ניהול מלון מלכת שבא באילת עומד לקבל הכרעה סופית. מאחורי הדרמה המשפטית הסתתר סיפור מורכב על הבטחות, על הבנות שנולדו מחוץ להסכמים חתומים, ועל שורה של בעלי יחידות נופש שהרגישו כי ההנהלה חייבת להם יותר ממה שנכתב על הנייר. הם ביקשו שבית המשפט ייתן תוקף להבנות שלא נכנסו לחוזה, אך העליון קבע בפשטות כי החוזה הוא חוזה סגור, ואין להוסיף עליו דבר.
המערערים, קבוצת בעלי זכויות ביחידות הדיור שבמלון, טענו כי בעת שרכשו את היחידות הוצגו בפניהם מצגים ברורים וחד־משמעיים, שלפיהם המלון ינוהל תמיד בידי חברת ניהול בינלאומית כמו הילטון, ושדמי הניהול שעליהם לשלם יישארו קבועים - 3 דולרים למ"ר לחודש. לטענתם, מעבר ללשון הכתובה, הם הסתמכו על רוח הדברים, על דפוסי ההתנהלות בין הצדדים ועל תחושה שלפיה תנאים אלו מהווים חלק בלתי נפרד מן העסקה.
ההנהלה, מצדה, טענה כי הכל מצוי במסמכים: שלושה הסכמים מפורטים שפורטו עד דק, המהווים מערכת חוזית סגורה, שאינה פתוחה לשינויים אלא בהסכמה בכתב. לטענתה, לאחר שהסתיימה התקשרותה עם הילטון לאחר 20 שנה, פג תוקפו של מנגנון דמי הניהול הישן, ויש להחיל את עקרון המשק הסגור: כל בעל יחידה נושא בחלקו היחסי בהוצאות הניהול בפועל, בהתאם לשטח היחידה. השופטים אלכס שטיין, נעם סולברג ויעל וילנר, שישבו בהרכב, הכריעו באופן חד וברור. אך כדי להבין את משמעות הכרעתם, חיוני להעמיק רגע במערכת היחסים המורכבת שהצדדים כרתו לפני שנים.
"מערכת חוזית מפורטת עד-דק"
העליון הדגיש כי במקרה זה קיימת מערכת חוזית סגורה, ברורה, מפורטת וממצה. השופט שטיין כתב כי המערערים, "חתמו על מערכת חוזים עסקית שפורטה לפרטי-פרטים", וכי לא יישמעו טענות בדבר מצגים חיצוניים או הבנות שלא קיבלו ביטוי מפורש בהסכמים עצמם. הוא ציין במפורש כי, "אלה הן מושכלות היסוד" של דיני החוזים, ושכל ניסיון לסטות מהן פוגע ביציבות העסקית ובוודאות המשפטית.
- כולם בחו"ל? לא בדיוק. יותר אנשים בנופש במלונות מאשר לפני הקורונה
- בוקינג: הכתה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה; עולה 4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההסכמים - הסכם הרכישה, הסכם הניהול והסכם ההצטרפות למאגר - כולם כללו סעיפים ברורים המצהירים כי האמור במסמכים ממצה את כלל ההבנות בין הצדדים, וכי כל שינוי או תוספת מחייבים חתימה בכתב. כפי שמדגיש פסק הדין, בהסכם הרכישה נקבע כי הרוכש "אין הוא מושפע […] מכל פרסום, הצהרה, הבטחה, מצג או אמירה בע״פ או בכתב ואשר לא נכללו בהסכם זה". באותו קו נכתב גם כי כל שינוי בהסכמים "לא יעשו ולא יכנסו לתוקף אלא בכתב ובחתימת הצדדים".
