כרטיס אשראי
צילום: shutterstock

לקוחה מסרה את פרטי האשראי למתחזה - חברת האשראי תשלם

חברת אשראי תחויב לזכות צרכנית שנפלה קורבן להונאת פישינג, אף שמסרה את הקוד הסודי שהוביל לביצוע רכישות בלתי מורשות בשירות Apple Pay בסכום כולל של 4,600 שקל. בפסק הדין צוין כי, "על חברת האשראי מוטלת החובה לספק ללקוחותיה הגנה ראויה מפני הונאות, במיוחד כשמדובר


בהונאות מתוחכמות שצרכנים אינם מצוידים בכלים טכנולוגיים להתמודד עמן"

עוזי גרסטמן | (3)

בפסק דין שניתן באחרונה, קבע בית המשפט כי חברת אשראי תחויב לזכות צרכנית שנפלה קורבן להונאת פישינג, אף שמסרה את הקוד הסודי שהוביל לביצוע רכישות בלתי מורשות בשירות Apple Pay בסכום כולל של 4,600 שקל. בית המשפט ניתח את גבולות האחריות של הצרכן וחברת האשראי, וקבע כי במקרה הזה אין להטיל את מלוא האחריות על הלקוחה. בפסק הדין צוין כי, "על חברת האשראי מוטלת החובה לספק ללקוחותיה הגנה ראויה מפני הונאות, במיוחד כאשר מדובר בהונאות מתוחכמות שצרכנים אינם מצוידים בכלים טכנולוגיים להתמודד עמן".


הצרכנית, שהמתינה לחבילה שהזמינה, קיבלה הודעת טקסט שנראתה כמו זו של חברת המשלוחים, שבה היא התבקשה להזין את פרטי כרטיס האשראי שלה לצורך תשלום נוסף. לאחר שהזינה את הפרטים באתר שהופיע בהודעה, היא קיבלה הודעה נוספת עם קוד סודי (OTP) שנשלח על ידי חברת האשראי. מתוך מחשבה שמדובר בחלק מתהליך אימות הליך התשלום, היא הזינה גם את הקוד. התברר כי המתחזה השתמש בפרטים ובקוד הסודי כדי להוסיף את כרטיס האשראי שלה לשירות Apple Pay, וכאמור ביצע רכישות בסכום כולל 4,600 שקל, מבלי שהצרכנית היתה מודעת לכך.


האשה טוענת שפעלה כמו כל צרכן סביר


האשה טענה כי נפלה קורבן להונאה מתוחכמת, וכי לא היתה לה כל דרך לדעת שהקוד הסודי ישמש להונאה. היא הסבירה כי פעלה בתום לב, כפי שכל צרכן סביר היה פועל כשהוא מקבל הודעה שמתחזה להיות כזו רשמית. האשה אף הוסיפה כי חברת האשראי היא זו ששלחה לה את קוד האימות, ולכן עליה לשאת באחריות לדרך שבה הקוד נוצל על ידי צד שלישי. כמו כן, היא טענה כי העסקות בוצעו ללא ידיעתה, ולכן לפי חוק שירותי תשלום, חברת האשראי חייבת להחזיר לה את הכסף.


מנגד, טענה חברת האשראי  כי הלקוחה התרשלה בכך שמסרה את הקוד הסודי לצד שלישי, למרות האזהרות לשמור עליו בסודיות. החברה הסבירה כי לפי תנאי השימוש, הלקוחה מחויבת לנקוט אמצעי זהירות סבירים, וכי מסירת הקוד היא הפרה של חובתה להגן על פרטיה. עוד טענה החברה כי ברגע שהצרכנית מסרה מרצונה את פרטי האשראי והקוד הסודי, אין מדובר בעסקה בלתי מורשית, אלא במקרה שבו הלקוחה בעצמה אישרה – גם אם מתוך טעות – את העסקה. היא אף הוסיפה כי אם בית המשפט יפסוק לטובת הצרכנית, הדבר עלול להביא לעלייה בהונאות ולהטיל נטל כבד על חברות האשראי, שכן לקוחות יוכלו להתנער מכל עסקה בטענה כי נפלו קורבן להונאה.


במהלך הדיון, נדרש בית המשפט לפרש את חוק שירותי תשלום, שמסדיר את חובת ההגנה של חברות האשראי על לקוחותיהן במקרה של עסקות בלתי מורשות. השופט בחן אם העסקה שבוצעה באמצעות Apple Pay נחשבת "עסקה בלתי מורשית", והאם העובדה שהצרכנית מסרה את הקוד הסודי מרצונה שוללת את זכאותה להחזר של הכסף.


משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

בית המשפט קבע כי הונאת הפישינג בוצעה באמצעים מתוחכמים, ואילו הצרכנית לא יכלה לדעת כי הקוד ישמש להוספת כרטיס האשראי שלה ל-Apple Pay. בפסק הדין שפורסם, צוין כי "הצרכנית פעלה כפי שכל אדם סביר היה פועל בנסיבות דומות, ואין לייחס לה רשלנות חמורה". בית המשפט גם הדגיש כי האחריות למניעת הונאות מסוג זה מוטלת בראש ובראשונה על חברות האשראי, מכיוון שיש להן את האמצעים הטכנולוגיים והמשאבים לזהות עסקות חשודות.


"אין לראות בכך אשמה של הצרכנית בלבד"


"כאשר חברת האשראי שולחת קוד אימות ללקוח, עליה לוודא כי הלקוח מבין את מטרת הקוד וכיצד עליו להשתמש בו. במקרה זה, הצרכנית הוטעתה על ידי גורם שלישי, ואין לראות בכך אשמה שלה בלבד", נכתב בפסק הדין. בהתאם למסקנותיו, הורה בית המשפט לחברת האשראי להשיב לצרכנית את מלוא הסכום שנגבה ממנה עבור העסקות שלא ביצעה – 4,600 שקל.

קיראו עוד ב"משפט"


בית המשפט גם התייחס לכך שאין אחידות בפסיקות בנושא זה. במקרים אחרים, נקבע כי כשהלקוח מסר את הקוד הסודי, אין לראות בעסקה כ"בלתי מורשית", ולכן אין להטיל על חברת האשראי את החובה להחזיר את הכסף. ואולם במקרים מסוימים, נפסק כי האחריות להתחלקות בנזק תוטל הן על הצרכן והן על חברת האשראי, בהתאם לרמת הזהירות שנקט כל אחד מהם. הפסיקה הנ"ל קובעת רף מחמיר יותר כלפי חברות האשראי, ומטילה עליהן אחריות גבוהה יותר להגן על הלקוחות מפני הונאות מתוחכמות. ההחלטה עשויה להשפיע על עתיד תביעות דומות בתחום ההונאות הדיגיטליות, והיא מדגישה את הצורך בהגנה רחבה יותר על צרכנים בעידן העסקות המקוונות.


ישנם כמה פסקי דין בישראל ובעולם שעוסקים בשאלת אחריות חברות אשראי בהונאות דיגיטליות. בפסק דין ע"א 4829/20 פלוני נגד חברת אשראי פלונית, קבע בית המשפט כי כשצרכן מסר את הקוד הסודי במודע, אין לראות בעסקות הונאה מוחלטת, אך יש לבחון אם חברת האשראי יכלה לזהות את העסקה כחשודה מראש. בבג"ץ 3995/19 לקוח נגד בנק פלוני נקבע כי כשבנק מזהה פעילות חריגה, עליו לנקוט אמצעים נוספים כדי לוודא שהעסקה אינה הונאה. בשני המקרים האלה, בתי המשפט נטו להטיל אחריות חלקית על הלקוח, אך גם קבעו כי חברות האשראי והבנקים מחויבים לפקח על עסקות חריגות.


מפסק הדין הנ"ל עולה כי בתי המשפט מתחילים להכיר בכך שהונאות פישינג נהפכות למתוחכמות יותר, ולכן לא תמיד ניתן להטיל את מלוא האחריות על הצרכן. כמו כן, חברות האשראי צפויות להידרש לנקוט אמצעי אבטחה נוספים, כמו אימות כפול מחמיר יותר לפני אישור עסקות גדולות, או חיבור כרטיסים לשירותי תשלום דיגיטליים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 12/04/2025 09:54
    הגב לתגובה זו
    חברת הסיגריות מאשמת בזה שהלקוח עישן וחטף סרטן!
  • 2.
    אנונימי 17/02/2025 12:55
    הגב לתגובה זו
    השופט הוא שופטת פמניסטית פרוגרסיבית.האשה היא תמיד קורבן שזקוק להגנה תמידית ואינה אחראית על המעשים שלה.כולם אשמים חוץ ממנה ולכן צריך לפצות אותה.
  • 1.
    החלטה מצוינת לזה צריך בתי משפט עצמאיים וחזקים. (ל"ת)
    אנונימי 17/02/2025 12:53
    הגב לתגובה זו
האחים שפיראהאחים שפירא

מכה למשפחת שפירא: בית המשפט דחה ערעור על חיוב מס של עשרות מיליונים - "ניסיון לצבוע את המניות נכשל"

פסק דין תקדימי מטלטל את אחת המשפחות החזקות במשק; האחים שפירא, בעלי השליטה בענקית התשתיות שפיר הנדסה, הפסידו לרשות המסים במאבק על פרשנות חיוב המס במכירת מניות ב-420 מיליון שקל; בית המשפט דחה את הטענה כי ניתן “לצבוע” את המניות שנמכרו והבהיר את גבולות השימוש בשינויי מבנה לצורכי מס ואת צורת חישוב מס רווחי ההון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שפיר הנדסה

"זהות כזאת חוטאת למצב הדברים לאשורו" - כך קבע השופט אבי גורמן בפסק דין תקדימי שניתן השבוע נגד בעלי השליטה בקבוצת שפיר הנדסה -3.44%   , מחברות התשתיות והבנייה הגדולות בישראל. האחים חן, הראל, ישראל וגיל שפירא ספגו מכה כלכלית כואבת כאשר בית המשפט המחוזי מרכז-לוד דחה את הערעור שלהם נגד רשות המסים, בסכסוך מס שעשוי לעלות להם מיליוני שקלים רבים.

"המערערים מבקשים ליצור באופן טכני מצב בו מכירה של מניות תיחשב כאילו נמכר רק אחד מהנכסים", נכתב בפסק הדין התקדימי. "מה שהמערערים מבקשים ליצור הוא מצב שבו מכירה של מניות, אשר שינוי המבנה ביקש והביא לכך כי יכללו זכויות לשני הנכסים המועברים, תיחשב כאילו נמכר רק אחד מהנכסים". פסק הדין, שניתן בתחילת אוקטובר והותר אתמול לפרסום, מהווה תקדים משמעותי בתחום מיסוי רווחי הון ושינויי מבנה תאגידיים.

המחלוקת המשפטית, שהגיעה לכותרות נסבה סביב טענת האחים כי "ניתן לזהות" את המניות שמכרו וכי הן "המניות שהתקבלו בתמורה למניות שפיר מחצבות". רשות המסים דחתה את זה בתוקף וטענה כי "לא ניתן 'לצבוע' את המניות של שפיר הנדסה שהתקבלו בתמורה למניות של שתי החברות ולייחס אותן באופן ספציפי דווקא לשפיר מחצבות". המכירות נעשו בהיקף של כ-420 מיליון שקל בין השנים 2016-2018, כאשר כל אחד מהאחים מכר מניות בשווי של כ-140 מיליון שקל.

השורשים: מאימפריה משפחתית להנפקה ציבורית

הסיפור מתחיל בתחילת שנות ה-90, כאשר ארבעת האחים שפירא רכשו בחלקים שווים את הון המניות של חברת שפיר מבנים בשנים 1991-1993. ב-2005, הם הרחיבו את האימפריה העסקית שלהם ורכשו גם את הון המניות של שפיר מחצבות ותעשיות. שתי החברות עסקו בעיקר בייצור חומרי גלם לבנייה, תשתיות וייזום בענף הבנייה, והפכו לאבני היסוד של הקבוצה העסקית המשפחתית.

נקודת המפנה הגיעה ב-2014, כאשר המשפחה החליטה להנפיק את החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב. לקראת ההנפקה, בוצע שינוי מבנה משמעותי: האחים העבירו את המניות בשתי החברות לחברה חדשה שהוקמה במיוחד למטרה זו - שפיר הנדסה. המניות החדשות שקיבלו בתמורה הופקדו בחשבונות נאמנות נפרדים - חשבון אחד עבור המניות שהתקבלו תמורת שפיר מבנים, וחשבון שני עבור אלה שהתקבלו תמורת שפיר מחצבות.

רשות המסים
צילום: רשות המסים

כך רשות המסים מצליחה לגבות חובות ישנים

בפסק דין שהתקבל באחרונה בבית המשפט המחוזי בחיפה, הובהר כי חוב מס בן 20 שנה אינו נעלם מעצמו ואינו מתיישן, אם רשות המסים נקטה מהלך כלשהו לאורך השנים. אף שהנישום טען שלא ידע דבר על החוב, השופט קבע כי פעולות כמו עיקול או שליחת מכתב השאירו את החוב רלוונטי - ויצרו איפוס למועד ההתיישנות שלו

עוזי גרסטמן |

במאי האחרון פורסם פסק דין יוצא דופן במחוזי חיפה, שבו נדחתה העתירה של בעל עסק בתעשיית הבשר שטען כי חוב מס בסכום כולל של כ-10 מיליון שקל מ-2002-2001 התיישן. שופט המחוזי, אינאס סלאמה, קבע כי חוב מס - גם כזה שנשאר “בשקט” עשרות שנים - יכול להישאר לגבייה במידה שבמהלך השנים נעשו פעולות מצד רשות המסים.

רעיון המקרה פשוט אך מורכב: בעל עסק הוטלו עליו שומות מס משמעותיות ב-2001 (יותר מ-8 מיליון שקל) ו-2002 (כ-800 אלף שקל), בנוסף לקנסות גירעון ועיצומים שנוספו עם הזמן. סך כל החוב הגיע כאמור לכ-10 מיליון שקל. במשך השנים טען בעל העסק כי לא קיבל מכתבים או הודעות על החוב, שהליכי הגבייה הושבתו, ואף שבשלהי 2021, כשניסה לפתוח תיק עוסק מורשה, לא נמסר לו על החוב הקיים. ואולם במאי־יוני 2022, כך נטען, פתאום החל להיתקל במכתבי דרישה ובעיקול בנקאי על חשבונו בסכום של יותר מ-10 מיליון שקל. לטענתו, המחאות ששלח לא כובדו, והוא הופתע לשמוע על קיומו של התחייבות כספית עצומה שלא ידע עליה במשך שנים.

הנישום טען כי מעולם לא נודע לו על החוב לאורך שנים, ומאז 2011 - אז העביר את העניין לעורך דין - לא נקטה רשות המסים יוזמה כלשהי לגבייה. על כן, לטענתו, החוב אמור היה להתיישן. מנגד, פקיד שומה טען כי נעשו פעולות לאורך השנים: הודעות, עיקולים, תביעות חוב בהליך פשיטת רגל - הקו המתמשך של פעולות אלה מונע את קיומה של התיישנות של המקרה. כמו כן, הובעה ביקורת קשה על התנהלות התובע, בטענה שהוא נמנע באופן מתמשך מלקיים את חובותיו.

הנישום קיבל פטור מריבית, הצמדה, עיצומים ופיגורים

השופט סלאמה קיבל את הטענות של רשות המסים וקבע בפסק הדין כי, “אין שבע שנים רצופות שבהן הנישום ישב בחיבוק־ידיים” בלי שננקטו פעולות כלשהן. הוא קבע כי במסגרת הזמן לאורך השנים נוצרה “חזקת איפוס” של מרוץ ההתיישנות - מושג משפטי שבעקבותיו פעולות מצד הנושה ממחזרות את מניין הזמן מחדש. גם נטען כי התובע ידע על השומות לאורך השנים - בעת קביעתן, בעת בקשת הארכת מועד ערעור ב-2011, וגם כשנפתחו הליכי פשיטת רגל ב-2016. אף שמצא השופט כי נגרם עיכוב של שנים בגביית החוב בשל תקלה טכנית במערכת המחשוב של רשות המסים, שמנעה העברת עדכונים לגורמים אנושיים במשך כארבע שנים - הוא פטר את הנישום מתשלום ריבית, הצמדה, עיצומים ותוספות פיגורים שנבעו מאותה תקופה. כלומר החוב נשאר קיים, אך לא ייתוספו עליו עמלות נוספות.

המקרה החשוב כאן הוא לא רק גובה החוב או שנותיו, אלא ההבנה שתקופת הזמן לבדה אינה מבטלת חוב מס. מרוץ ההתיישנות, כלומר הזמן שבו הנושה יכול לדרוש את החוב - ניתן לאפס (לחדש) אם לאורך השנים נעשות פעולות מנהליות או משפטיות שמביעות רצון לגבייה. ובמלים אחרות, אם פקיד השומה שולח מכתב דרישה, מטיל עיקול או מבקש צו כינוס נכסים - גם אם מבצע זאת בצורה אטית או חלקית - הפעולה הזו יכולה ללמנוע את התיישנות החוב. זהו עיקרון חשוב במיוחד בנושאי מסים, שכן לפי מקורות משפטיים, תקופת ההתיישנות הכללית לפי חוק ההתיישנות היא שבע שנים לתביעות רגילות. ואולם כשמדובר בחובות מס, המערכת המשפטית נוטה לאפשר מרחב פעולה רחב יותר לנושה, מתוך ראייה שפקיד השומה חייב להיות “סופר אקטיבי” בגבייה.