לקוחה מסרה את פרטי האשראי למתחזה - חברת האשראי תשלם

חברת אשראי תחויב לזכות צרכנית שנפלה קורבן להונאת פישינג, אף שמסרה את הקוד הסודי שהוביל לביצוע רכישות בלתי מורשות בשירות Apple Pay בסכום כולל של 4,600 שקל. בפסק הדין צוין כי, "על חברת האשראי מוטלת החובה לספק ללקוחותיה הגנה ראויה מפני הונאות, במיוחד כשמדובר


בהונאות מתוחכמות שצרכנים אינם מצוידים בכלים טכנולוגיים להתמודד עמן"

עוזי גרסטמן | (3)

בפסק דין שניתן באחרונה, קבע בית המשפט כי חברת אשראי תחויב לזכות צרכנית שנפלה קורבן להונאת פישינג, אף שמסרה את הקוד הסודי שהוביל לביצוע רכישות בלתי מורשות בשירות Apple Pay בסכום כולל של 4,600 שקל. בית המשפט ניתח את גבולות האחריות של הצרכן וחברת האשראי, וקבע כי במקרה הזה אין להטיל את מלוא האחריות על הלקוחה. בפסק הדין צוין כי, "על חברת האשראי מוטלת החובה לספק ללקוחותיה הגנה ראויה מפני הונאות, במיוחד כאשר מדובר בהונאות מתוחכמות שצרכנים אינם מצוידים בכלים טכנולוגיים להתמודד עמן".


הצרכנית, שהמתינה לחבילה שהזמינה, קיבלה הודעת טקסט שנראתה כמו זו של חברת המשלוחים, שבה היא התבקשה להזין את פרטי כרטיס האשראי שלה לצורך תשלום נוסף. לאחר שהזינה את הפרטים באתר שהופיע בהודעה, היא קיבלה הודעה נוספת עם קוד סודי (OTP) שנשלח על ידי חברת האשראי. מתוך מחשבה שמדובר בחלק מתהליך אימות הליך התשלום, היא הזינה גם את הקוד. התברר כי המתחזה השתמש בפרטים ובקוד הסודי כדי להוסיף את כרטיס האשראי שלה לשירות Apple Pay, וכאמור ביצע רכישות בסכום כולל 4,600 שקל, מבלי שהצרכנית היתה מודעת לכך.


האשה טוענת שפעלה כמו כל צרכן סביר


האשה טענה כי נפלה קורבן להונאה מתוחכמת, וכי לא היתה לה כל דרך לדעת שהקוד הסודי ישמש להונאה. היא הסבירה כי פעלה בתום לב, כפי שכל צרכן סביר היה פועל כשהוא מקבל הודעה שמתחזה להיות כזו רשמית. האשה אף הוסיפה כי חברת האשראי היא זו ששלחה לה את קוד האימות, ולכן עליה לשאת באחריות לדרך שבה הקוד נוצל על ידי צד שלישי. כמו כן, היא טענה כי העסקות בוצעו ללא ידיעתה, ולכן לפי חוק שירותי תשלום, חברת האשראי חייבת להחזיר לה את הכסף.


מנגד, טענה חברת האשראי  כי הלקוחה התרשלה בכך שמסרה את הקוד הסודי לצד שלישי, למרות האזהרות לשמור עליו בסודיות. החברה הסבירה כי לפי תנאי השימוש, הלקוחה מחויבת לנקוט אמצעי זהירות סבירים, וכי מסירת הקוד היא הפרה של חובתה להגן על פרטיה. עוד טענה החברה כי ברגע שהצרכנית מסרה מרצונה את פרטי האשראי והקוד הסודי, אין מדובר בעסקה בלתי מורשית, אלא במקרה שבו הלקוחה בעצמה אישרה – גם אם מתוך טעות – את העסקה. היא אף הוסיפה כי אם בית המשפט יפסוק לטובת הצרכנית, הדבר עלול להביא לעלייה בהונאות ולהטיל נטל כבד על חברות האשראי, שכן לקוחות יוכלו להתנער מכל עסקה בטענה כי נפלו קורבן להונאה.


במהלך הדיון, נדרש בית המשפט לפרש את חוק שירותי תשלום, שמסדיר את חובת ההגנה של חברות האשראי על לקוחותיהן במקרה של עסקות בלתי מורשות. השופט בחן אם העסקה שבוצעה באמצעות Apple Pay נחשבת "עסקה בלתי מורשית", והאם העובדה שהצרכנית מסרה את הקוד הסודי מרצונה שוללת את זכאותה להחזר של הכסף.


משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

בית המשפט קבע כי הונאת הפישינג בוצעה באמצעים מתוחכמים, ואילו הצרכנית לא יכלה לדעת כי הקוד ישמש להוספת כרטיס האשראי שלה ל-Apple Pay. בפסק הדין שפורסם, צוין כי "הצרכנית פעלה כפי שכל אדם סביר היה פועל בנסיבות דומות, ואין לייחס לה רשלנות חמורה". בית המשפט גם הדגיש כי האחריות למניעת הונאות מסוג זה מוטלת בראש ובראשונה על חברות האשראי, מכיוון שיש להן את האמצעים הטכנולוגיים והמשאבים לזהות עסקות חשודות.


"אין לראות בכך אשמה של הצרכנית בלבד"


"כאשר חברת האשראי שולחת קוד אימות ללקוח, עליה לוודא כי הלקוח מבין את מטרת הקוד וכיצד עליו להשתמש בו. במקרה זה, הצרכנית הוטעתה על ידי גורם שלישי, ואין לראות בכך אשמה שלה בלבד", נכתב בפסק הדין. בהתאם למסקנותיו, הורה בית המשפט לחברת האשראי להשיב לצרכנית את מלוא הסכום שנגבה ממנה עבור העסקות שלא ביצעה – 4,600 שקל.

קיראו עוד ב"משפט"


בית המשפט גם התייחס לכך שאין אחידות בפסיקות בנושא זה. במקרים אחרים, נקבע כי כשהלקוח מסר את הקוד הסודי, אין לראות בעסקה כ"בלתי מורשית", ולכן אין להטיל על חברת האשראי את החובה להחזיר את הכסף. ואולם במקרים מסוימים, נפסק כי האחריות להתחלקות בנזק תוטל הן על הצרכן והן על חברת האשראי, בהתאם לרמת הזהירות שנקט כל אחד מהם. הפסיקה הנ"ל קובעת רף מחמיר יותר כלפי חברות האשראי, ומטילה עליהן אחריות גבוהה יותר להגן על הלקוחות מפני הונאות מתוחכמות. ההחלטה עשויה להשפיע על עתיד תביעות דומות בתחום ההונאות הדיגיטליות, והיא מדגישה את הצורך בהגנה רחבה יותר על צרכנים בעידן העסקות המקוונות.


ישנם כמה פסקי דין בישראל ובעולם שעוסקים בשאלת אחריות חברות אשראי בהונאות דיגיטליות. בפסק דין ע"א 4829/20 פלוני נגד חברת אשראי פלונית, קבע בית המשפט כי כשצרכן מסר את הקוד הסודי במודע, אין לראות בעסקות הונאה מוחלטת, אך יש לבחון אם חברת האשראי יכלה לזהות את העסקה כחשודה מראש. בבג"ץ 3995/19 לקוח נגד בנק פלוני נקבע כי כשבנק מזהה פעילות חריגה, עליו לנקוט אמצעים נוספים כדי לוודא שהעסקה אינה הונאה. בשני המקרים האלה, בתי המשפט נטו להטיל אחריות חלקית על הלקוח, אך גם קבעו כי חברות האשראי והבנקים מחויבים לפקח על עסקות חריגות.


מפסק הדין הנ"ל עולה כי בתי המשפט מתחילים להכיר בכך שהונאות פישינג נהפכות למתוחכמות יותר, ולכן לא תמיד ניתן להטיל את מלוא האחריות על הצרכן. כמו כן, חברות האשראי צפויות להידרש לנקוט אמצעי אבטחה נוספים, כמו אימות כפול מחמיר יותר לפני אישור עסקות גדולות, או חיבור כרטיסים לשירותי תשלום דיגיטליים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 12/04/2025 09:54
    הגב לתגובה זו
    חברת הסיגריות מאשמת בזה שהלקוח עישן וחטף סרטן!
  • 2.
    אנונימי 17/02/2025 12:55
    הגב לתגובה זו
    השופט הוא שופטת פמניסטית פרוגרסיבית.האשה היא תמיד קורבן שזקוק להגנה תמידית ואינה אחראית על המעשים שלה.כולם אשמים חוץ ממנה ולכן צריך לפצות אותה.
  • 1.
    החלטה מצוינת לזה צריך בתי משפט עצמאיים וחזקים. (ל"ת)
    אנונימי 17/02/2025 12:53
    הגב לתגובה זו
פסיקת בית משפט גזר דין פטיש שופט פרקליטות
צילום: Istock

המדינה התעכבה - ובמקום מאסר נגזרו עבודות שירות

אף שהעלים מאות אלפי שקלים ממע"מ, שב במהרה לסורו לאחר מאסר קודם והשיב רק חלק קטן מהכסף - החליט בית משפט השלום בראשון לציון להמיר את עונש המאסר של נאשם בעבודות שירות. השופט רפי ארניה קבע כי השיהוי הממושך של המדינה בהגשת כתב האישום - יותר משש שנים מאז פתיחת החקירה - הוא שיקול משמעותי שהטה את הכף לטובת הקלה בעונש, חרף עברו הפלילי המכביד של הנאשם

עוזי גרסטמן |

מעל ראשו ריחף עבר פלילי עשיר, שכלל הרשעה קודמת ומאסר בפועל שריצה בעבר על עבירות דומות. אלא שהפעם, בניגוד לכל הציפיות, לא נשלח אריק דעדוש שוב אל מאחורי סורג ובריח, אלא יצא מבית המשפט בידיעה כי ירצה את עונשו במסגרת עבודות שירות. מה הוביל את השופט רפי ארניה לקבל הכרעה שכזו בעניינו של דעדוש, אדם שלא בפעם הראשונה מתייצב על דוכן הנאשמים בעבירות מס?

דעדוש, ששימש מנהל פעיל בצ.ב.א חי יזמות והשקעות, הורשע ביחד עם החברה כי ניכו מס תשומות בהיקף אדיר - יותר מ-850 אלף שקל - מבלי שהיו בידיהם מסמכים כדין. על פי כתב האישום שבו הודה, התקופה הרלוונטית לעבירות נפרשה בין תחילת 2014 ועד פברואר 2015, אז הוגשו תשעה דו"חות מע"מ תקופתיים שכללו ניכויים פיקטיביים. "אין המדובר במעידה חד פעמית אלא בסדרה של פעולות שיטתיות ומתוכננות מראש", ציין השופט בפסק הדין שפורסם.

הסדר הטיעון שנחתם עם הפרקליטות חייב את הנאשמים להחזיר סכום חלקי בלבד - 200 אלף שקל - לפני שלב הטיעונים לעונש. בתמורה הגבילה המדינה את דרישתה למאסר בפועל שלא יעלה על שנה אחת. התביעה הדגישה כי מדובר בעבירות חמורות, שבוצעו על ידי אדם שהיה כבר אמור להבין היטב את משמעות מעשיו, נוכח הרשעתו הקודמת מ-2010 בעבירות מס דומות שבעטיין ריצה 15 חודשי מאסר. לצד זאת, ציינה הפרקליטות כי דעדוש לא הסיר את המחדל במלואו, ואף השיב רק 200 אלף שקל מתוך יותר מ-850 אלף שקל. "הנאשם הפגין זלזול בקופה הציבורית ובערך השוויון בנטל המס", טענה המאשימה, וביקשה לגזור עליו מאסר ברף העליון של ההסדר - 12 חודשים בפועל.

מנגד, ההגנה הדגישה את הזמן שחלף - כמעט עשור מאז שבוצעו המעשים - ואת העובדה כי הנאשם אינו בעל החברה אלא רק המנהל שלה. עוד נטען כי במהלך השנים האחרונות השתנה אורח חייו, וכיום הוא עובד כשכיר ומתקשה מבחינה כלכלית עד כדי כך שהוכרז שהוא בהליכי חדלות פירעון. בנוסף, הזכירו סנגוריו כי סכום הניכוי שיוחס לו בתחילת ההליך היה גבוה בהרבה - מעל 1.2 מיליון שקל - ובהמשך הופחת באופן ניכר הסכום בעקבות החלטות בית המשפט, עד שהועמד על 851 אלף שקל בלבד.

הדיון בענישה התרכז בשאלת משמעות השיהוי בהגשת כתב האישום. החקירה נפתחה עוד ב-2015, אך כתב האישום הוגש רק בנובמבר 2021, יותר משש שנים לאחר מכן. דעדוש נחקר לראשונה כבר ב-2016, אך מאז התיק הועבר הלוך ושוב בין יחידות שונות ברשות המסים ובפרקליטות, מבלי שניתן לכך הסבר מניח את הדעת. "זהו פרק זמן ארוך, ארוך מדי", הדגיש השופט בהכרעתו, "שתוצאתו היא שהנאשם נותן את הדין על מעשיו למעלה מעשור לאחר שבוצעו".