נסגרה הקופה הקטנה של אורי אריאל: קק"ל תחוייב לדווח על העברת כל שקל

הקרן תירשם כחברה לתועלת הציבור ותגיש דוחות שנתיים לעיון הציבור. לבני: "קק"ל לא תוכל להתנהל יותר במחשכים"
לירן סהר | (8)

שרת המשפטים ציפי לבני ניצחה במאבקה לרישום הקרן הקיימת לישראל כחברה לתועלת הציבור, כדרך לשמור על שקיפות העברת הכספים מהחברה וממנה. הרישום נעשה בניגוד להסכמתה של הקרן.

המהלך נעשה עקב ויכוח שנוצר בין לבני לבין שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אשר הורה להעביר כ-2.5 מיליארד שקל מכספי קק"ל למשרדי הממשלה. במאי האחרון הורה המשנה ליועץ המשפטי ממשלה להקפיא הבנות אלו. קק"ל צברה בשנים האחרונות עודף מזומנים של 4-5 מיליארד שקל הודות לקרקעות שהממשלה שיווקה. ראשי קק"ל נאבקו בניסיונות ההלאמה מטעמים פוליטיים לכאורה.

תהייה מחוייבת בדיווח

מרגע הרישום תהיה קק"ל מחויבת להגיש דוחות שנתיים שיעמדו לעיון הציבור ותהיה כפופה לפיקוח מצד רשם ההקדשות. סטנדרט ההתנהלות הגבוה בו נדרשת חברה לתועלת הציבור לעמוד, נובע מהאינטרס הציבורי הכרוך בפעילותה. חברה לתועלת הציבור פועלת לטובת הציבור ועושה, במקרים רבים, שימוש בכספי ציבור- הטבות מס, תרומות מהציבור, וכספים המוזרמים מהממשלה.

על חברות לתועלת הציבור הוחלו מנגנונים מיוחדים אשר נועדו לפתור את קשיים המתעוררים לעיתים, נוכח האופי המיוחד של חברות אלה, ואשר נובעים מהאינטרסים השונים בין בעלי המניות לבין ההנהלה, ובין ההנהלה לבין ציבור התורמים לחברה וציבור הנהנים משירותיה. בשל האינטרסים השונים כאמור, אין די במנגנוני פיקוח פנימיים על התנהלות החברה וקיים אינטרס ציבורי חשוב בהכפפתה לפיקוח חיצוני.

לבני: "קק"ל לא תוכל להתנהל יותר במחשכים"

הפיכתה של קק"ל לחברה לתועלת הציבור הוא אירוע משמעותי וקיצוני עבור הקרן, לפיכך, שרת המשפטים הסכימה לקבל את המלצת המשנה הפיסקלי, אבי ליכט, לקבוע למוסדות הלאומיים תקנות ובהן התאמות מסוימות למוסדות הלאומיים הנובעים ממאפייניהם המיוחדים ושיאפשרו את תקופת המעבר אל המציאות החדשה של הפיכתה לחברה לתועלת הציבור.

ההתאמות מתייחסות למספר היבטים. כך, המוסדות הלאומיים לא יחויבו לציין דבר היותם חברות לתועלת הציבור לצד שמם, שמותיהם של תורמים למוסדות הלאומיים לא יועמדו לעיון הציבור כדי למנוע פגיעה בתורמים בחו"ל, והמוסדות הלאומיים יהיו רשאים לשלם גמול והחזר ההוצאות מוגדל ליו"ר הדירקטוריון בלבד בהתקיימות תנאים מסוימים. ההוראות הנוגעות לחברות לתועלת הציבור לא יחולו על מוסדות לאומיים בתקופה שטרם רישומם. כמו כן נקבעה הוראות מעבר קצרה לגבי שכרם של נושאי המשרה הנוכחיים בקק"ל. ההתאמות יעוגנו בתקנות באישור ועדת החוקה של הכנסת.

לבני מסרה: היום לראשונה, קק"ל שזה עשרות שנים מחזיקה ומפעילה סמכויות שחלקן סמכויות שלטוניות מובהקות ומקבלת מיליארדים מכספי הציבור לא תוכל להתנהל עוד במחשכים ותחויב במנהל כספים תקין ונקי. קק ל מעתה תפעל תחת עינה הפקוחה של הביקורת הציבורית ובשקיפות, כפי שהיה ראוי ונכון שיקרה לפני שנים רבות .

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    קורמורן 03/09/2014 16:39
    הגב לתגובה זו
    לא יעלה על הדעת שארגון כה גדול ועתיר ממון יתנהל על פי אינטרסים סמויים מהעין. ראוי להחיל את החוק והבקורת גם על ארגונים אחרים שפועלים בשטחי המדינה על פי אינטרסים שלא בהכרח עולים בקנה אחד עם טובת הציבור. מקרה בולט הוא חברת ים המלח שהרסה את כל סביבת ים המלח, דוגמה אחרת היא רשות הנמלים שהיא מעין חברה אקס טריטוריאלית בעלת זכויות מפליגות על שטחי קרקע הסמוכים לים התיכון וים סוף.
  • 6.
    דוד 03/09/2014 14:18
    הגב לתגובה זו
    ישר כח. כך צריך לעשות לכל גורם שפועל לטובת או לצרכי הציבור - הכל צריך להיות בשקיפות לעיני הציבור
  • 5.
    אלי 03/09/2014 13:16
    הגב לתגובה זו
    היא ארגון ציוני שנוסד ב־1901, כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית... הפניית כספים מהקרן למטרות אחרות - בגידה בעם היהודי לדורותיו - נקודה.
  • 4.
    עינת 03/09/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
    קקל שייכת לתושבי המדינה וצריכה להתנהל בשקיפות ולכן לדעתי זהו צעד חשוב.
  • 3.
    יעקב 03/09/2014 12:39
    הגב לתגובה זו
    האם מטרת השינוי הינה "שקיפות" בלבד ופיקוח על הנעשה, או, פתיחת קרן החסכון של העם היהודי לרווחתם של "כל אזרחי" המדינה, כולל כאלה שיממנו רכישת קרקעות בכסף סעודי כדי להחזיר קרקעות לבעלות ערבית.
  • 2.
    שפוי 03/09/2014 12:35
    הגב לתגובה זו
    יש להניח ש"שומרי הכשרות" אריאלי ושטנצלר "פעלו שלא עפ"י הכללים". לכן לתשומת לב ציפי לבני: חייבת להימצא הדרך לחקור גם את העבר
  • 1.
    noamro 03/09/2014 12:18
    הגב לתגובה זו
    השיגה ניצחון נוסף נגד הציונות. הקרן צריכה להתנתק ממוסדות המדינה,שהפסיקו לפעול למען הציונות, ולחזור להיות חברה פרטית וציונית.
  • אחד 03/09/2014 12:42
    הגב לתגובה זו
    הגברת לבני לא די ציונית בשבילך ? מה זה ציוני? לגנוב כסף ולהטביע אותו בשטחים כבושים אשר יימסרו בבוא היום לערבים ?? לחפות ולעזור לכנופיות "תג מחיר" - זה ציוני בשבילך טפשוני ???
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.