photos

מגה פינוי בינוי: קנה דירת 45 מ"ר ביפו לפני שנה וחצי - מה יקבל וכמה ירוויח?

888 יח"ד יוקמו בגבול יפו בת ים. Bizportal שוחח עם בעלי דירות במקום אשר מסתכלים על עסקת חייהם. צפו בהדמיות הפרויקט
לירן סהר | (10)
נושאים בכתבה נדלן פינוי בינוי

בימיה הראשונים של המדינה הוקמו בכל רחבי הארץ שיכוני רכבת פשוטים בני 3-4 קומות שכללו לרוב דירות קטנות בשטח של 45-60 מ"ר. שיכונים רבים הפכו לאורך השנים למוקדי מצוקה מוזנחים, ולמרות הבטחות חוזרות ונשנות לביצוע של פינוי בינוי, תוך שידרוג חיי הדיירים, מרבית התוכניות נותרו עד כה על הנייר.

יפו ובת ים הם שני אזורים שצפויים לעבור תהליכים מאסיביים של התחדשות עירונית בעשור הקרוב. ברחוב קהילת קנדה, ביפו גבול בת ים, אישר בחודש שעבר משרד השיכון פרויקט פינוי בינוי גדול בהיקף כולל של 888 יחידות דיור במקום 208 דירות השיכון במקום כיום.

האישור התקבל במסגרת "הכרזה מקדמית", כלומר, הכרה בפרויקט פינוי- בינוי ואישור של שלושה מהסעיפים, בניהם: דוח שמאי (21), אישור ועדה מקומית ולפחות 85% חתימות דיירים על חוזי מכר בקרקע. בימים הקרובים יוגשו התכניות לוועדה המחוזית.

מדובר למעשה בפינוי של 7 בנייני רכבות ישנים ובניין H (מרובע). הדיירים המפונים יקבלו דירות 4 חד' כל אחד של כ- 100 מ"ר + מרפסת + מחסן + חניה במקום הדירות שכיום ברשותן (בגודל של כ-70 מ"ר בממוצע). על פי החברה כ-680 דירות יצאו לשיווק כשהתמהיל יכלול דירות 4,5 חד' וכן דירות גן וגג. כ- 15% מהדירות ישווקו במסגרת דיור בר השגה (שגדלן הממוצע יהיה כ-78 מ"ר) . צפי התחלת פרויקט ושיווקו - אמצע 2016.

"אני גרה עם אמא שלי בדירת 2.5 חדרים 56 מ"ר ישנה והבטיחו לנו דירת 100 מ"ר עם מרפסת של 10 מ"ר, מחסן וחניה תת קרקעית", אומרת קטי בכמן בת ה-27 שמתגוררת עם אמה איה במקום. "התחילו לדבר איתנו לפני 3-4 שנים והתהליך התקדם דיי מהר. אני מאמינה שהאזור ישתפר, הרכבת הקלה תעבור כאן ליד וממול יהיה מרכז מסחרי, בסך הכול אנחנו מרוויחות בגדול". קטי ואמה יקבלו במהלך תקופת הבנייה סכום חודשי של 3,000 שקל עבור דירה חלופית. לדבריה, הן צפויות לקבל דירה בקומה השלישית או הרביעית, או לחילופין להשתתף בהגרלה לקומה יותר גבוהה.

עומרי, ד"ר למשפטים מאזור השפלה, מחזיק במקום דירת 2 חדרים בשטח 45 מ"ר בקומת הקרקע. מדובר בדירה לצורכי השקעה שנרכשה לפני כשנתיים תמורת 860 אלף שקל. "בהערכה גסה אקבל לדעתי דירה בשווי של כ-1.6 מיליון שקל. כשרכשתי את הדירה הסתמכתי על הפינוי בינוי, צריך להיזהר כי כיום כמעט כל בניין מוגדר כמיועד לפינוי בינוי, מספיק שיזם מתעניין, הרבה פעמים מדובר בקשקוש. אני מאמין שבסופו של דבר כל השכונה תשתדרג. זה נראה לכאורה כאילו עשיתי את עסקת חיי, אך צריך לקחת בחשבון שיש סיכונים, זה לא חוכמה להסתכל בדיעבד כי לא היה הביטחון שזה יצליח."

את האופטימיות מפר מעט יקי אמסלם, מנכ"ל חברת אלמוג כ.ד.א.י המבצעת את הפרויקט: "אני מעריך שייקח 6-7 שנים עד שהדיירים יראו את הדירות הראשונות, עד כה עברנו שליש מהדרך עם השלמת הצד הקנייני מול הדיירים. בסך הכול כל התהליך ייקח מההתחלה עד הסוף כ-10 שנים."

קיראו עוד ב"נדל"ן"

"אני מעריך שהשכונה החדשה תקרין על כל האזור, היא ליד התוואי של הרכבת הקלה ואנו יוצרים פיתוח חדש, כל השכונה תקבל אופי אחר לגמרי, זו מאסה של דירות. אני מעריך שנמכור דירות 3 חדרים "ברות השגה" ב-1.2 מיליון שקל ודירות 4 חדרים בכ-1.5 מיליון שקל".

כתבות מעניינות נוספות:

מחיר רצפה: באיזו עיר נמכר קוטג' דו משפחתי 6 חד' ב-850 אלף שקל?

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוסי 22/05/2016 14:36
    הגב לתגובה זו
    חייבים להתחיל פינוי ליד כל התחנות של הרכבת הקלה. למשל בביאליק רמת-גן איפה שהחנויות . ביניים בני 3 קומות בלי חניה מלפני 50 שנה. להרוס כמה ביחד ולבנות ביניינים גבוהים עם הרבה חניה. צריך לבצע פינוי בינוי שאזרחים יוכלו להתגורר ולחנות ליד הרכת הקלה. כל מה שברדיוס 200-300 מטר מהתחנות חייב לעבור התחדשות עירונית.
  • 6.
    פראנואיד 15/05/2014 14:34
    הגב לתגובה זו
    הזהרו מחברות בפירמידה או כאלה שמסתתרים מאחורי חברה אחרת.........
  • 5.
    משה 12/05/2014 19:29
    הגב לתגובה זו
    גם בבת ים בחיפה ובכול אזורי הארץ לא בטוח כלום גם עם חתמו
  • 4.
    בא 12/05/2014 10:12
    הגב לתגובה זו
    מה אנחנו עושים כאן ,פוליטיקאים ואזרחים , אפשר לעבוד במקום .מה אתם צריכים יותר מזה .
  • בא 12/05/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    זה גואל נפש ולא ציוני .
  • 3.
    צריך לעשות מבצע פינוי-בינוי ארצי. כולם מרוויחים (ל"ת)
    אני 12/05/2014 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צביקה דורון יועץנדלן 12/05/2014 09:31
    הגב לתגובה זו
    תוספת של אלפי מכוניות על הכביש אבל אין ברירה אלא לבנות לגובה. לפי מחירי הדירות החדשות, תושבי האזור שלא עשו צבא (נחשו מי) לא יוכלו לקנות בפטור ממע"מ. בעלי דירות חדשות שחיים על קצבת בביטוח לאומי לא יוכלו לשלם דמי אחזקה חודשיים במגדל החדש בגובה מאות שקלים לחודש, ויאלצו למכור את הדירה החדשה שיקבלו. התוצאה תהיה מגדלי דירות ללא אוכלוסיה חלשה.
  • מוחמד 12/05/2014 10:13
    הגב לתגובה זו
    ממש ליד הולכת לעבור הרכבת הקלה, ככה שחלק גדול מהתושבים ישתמשו בה. יש גם הרבה אוטובוסים באזור. אז למה להחזיק רכב פרטי? סתם בזבוז כסף. התושבים לא כאלה מסכנים כמו שאתה חושב. הם אמנם בחיים לא יכלו לקנות דירה חדשה, אבל לשלם ועד בית בבניין החדש, גם אם גבוה מהיום? יוכלו בלי בעיה. לגבי הלא עשו צבא - אתה חוצפן! יפו היא עיר ערבית, וכן, גרים פה הרבה ערבים. יש לך בעיה עם זה?
  • mshe 15/05/2014 14:20
    הבעיה היא עם אזרחים שמקבלים זכויות אבל לא ממלאים חובות כמו לתרום שלוש שנים לצבא או לשירות לאומי. בדרך כלל זה אומר ערבים או חרדים.
  • 1.
    בלי שוחד שום דבר לא יזוז (ל"ת)
    בתכלס 12/05/2014 08:59
    הגב לתגובה זו
פרויקט מטרופולין
צילום: 3d vision

יוזמות נדל"ן רוכשת שליטה בפרויקטים של איציק תשובה בנתניה

החברות מגדילות את השותפות כך שיוזמות תחזיק 51% ב-8 חברות פרטיות עם עשרות פרויקטים למגורים, מסחר ונכסים מניבים; במסגרת ההסכם תשובה ימשיך לנהל את הפרויקטים ויקבל דמי ייזום וניהול בהיקף של 50 מיליון שקל

צלי אהרון |

קבוצת יוזמות פיתוח נדל"ן וחברת איציק תשובה מעמיקות את שיתוף הפעולה ביניהן, במהלך שמרחיב משמעותית את היקף הפעילות המשותפת ועוברים לשליטה משותפת של שתי החברות. במסגרת ההסכם החדש, יוזמות צפויה לרכוש 51% מההון שמחזיקה קבוצת תשובה ב-8 חברות פרטיות, שבבעלותן החזקה בכ-30 חברות פרויקט הפועלות בעיר נתניה ובסביבתה. מדובר במתחמים הכוללים מגדלי מגורים, שטחי מסחר, משרדים ונכסים מניבים, לצד זכויות בקרקעות בהרצליה, הרצליה פיתוח ונתניה.

יש כאן שלושה פרויקטים מרכזיים שכבר נמצאים בשלב מתקדם יחסית: פרויקט ברחוב ירושלים בנתניה, פרויקט נוסף בשדרות ויצמן, ופרויקט שלישי ברחוב ז'בוטינסקי. בשלושת המתחמים נחתמו עד כה הסכמי התחדשות עירונית עם למעלה מ־90% מבעלי הזכויות, מה שמקדם אותם לעבר שלבי תכנון ורישוי מפורטים. בסך הכול, שלושת הפרויקטים כוללים פוטנציאל לבניית כ-333 דירות חדשות, לצד כ-920 מ"ר שטחי מסחר וכ-730 מ"ר שיועדו לשימוש ציבורי עבור עיריית נתניה. על פי הערכות החברות, היקף המכירות הצפוי בשלושת הפרויקטים עומד על כ-698 מיליון שקל, כאשר חלקה של יוזמות צפוי לעמוד על כ־178 מיליון שקל מכירות ורווח של כ-26 מיליון שקל.

העסקה החדשה מגיעה בהמשך לעסקה קודמת שעליה הודיעו הצדדים לפני כחודשיים, שבה חברו לשותפות ב-4 פרויקטים נוספים בנתניה בהיקף של כ-575 דירות ותחזית מכירות של כ־1.2 מיליארד שקל. כלומר, במקום שותפות נקודתית בפרויקטים בודדים, יוזמות נכנסת לעמדת שליטה רוחבית ברוב הפעילות היזמית של קבוצת תשובה באזור, תוך יצירת מבנה אחיד לניהול, תכנון, מימון וביצוע. מבחינת שתי החברות, מדובר בתהליך הדרגתי שבו הן מייצרות מודל שותפות ארוך טווח ולא מהלך חד־פעמי.

בנוסף, יוזמות תישא גם בעלויות ההון העצמי הנדרשות לקידום ולמימון הפרויקטים. המשמעות היא שהחברה תעמיד את חלקה במימון ותוביל את ההיבטים הכלכליים של הפרויקטים, בעוד קבוצת תשובה תמשיך לפעול כחברת ייזום וביצוע ותלווה את הפרויקטים עד מסירתם. מנגנון התגמול במסגרת ההסכם קובע כי קבוצת תשובה תקבל דמי ייזום וניהול בהיקף כולל של 50 מיליון שקל בתוספת מע"מ, אשר ישולמו בארבעה תשלומים שנתיים שווים.

ההסכם כולל גם תקופת בדיקת נאותות (Due Diligence) בהיקף של 90 ימים, עם אפשרות להארכה, שבמהלכה תבחן יוזמות כל פרויקט בנפרד. החברה תוכל לבחור אילו מהפרויקטים לכלול במסגרת העסקה, ובלבד שהיקף הפעילות הכולל לא יפחת מ-80% מהפעילות הקיימת של חברת תשובה. מנגנון זה מספק ליוזמות גמישות יחסית בבחינת ההיתכנות התכנונית, המשפטית והכלכלית של כל פרויקט, ומאפשר לה להתאים את סל הפרויקטים לרמת הסיכון שהיא מוכנה לשאת. בנוסף, הצדדים הסכימו על זכות הצטרפות הדדית לפרויקטים עתידיים לתקופה של 18 חודשים החל ממרץ 2026.

דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?