photos

מגה פינוי בינוי: קנה דירת 45 מ"ר ביפו לפני שנה וחצי - מה יקבל וכמה ירוויח?

888 יח"ד יוקמו בגבול יפו בת ים. Bizportal שוחח עם בעלי דירות במקום אשר מסתכלים על עסקת חייהם. צפו בהדמיות הפרויקט
לירן סהר | (10)
נושאים בכתבה נדלן פינוי בינוי

בימיה הראשונים של המדינה הוקמו בכל רחבי הארץ שיכוני רכבת פשוטים בני 3-4 קומות שכללו לרוב דירות קטנות בשטח של 45-60 מ"ר. שיכונים רבים הפכו לאורך השנים למוקדי מצוקה מוזנחים, ולמרות הבטחות חוזרות ונשנות לביצוע של פינוי בינוי, תוך שידרוג חיי הדיירים, מרבית התוכניות נותרו עד כה על הנייר.

יפו ובת ים הם שני אזורים שצפויים לעבור תהליכים מאסיביים של התחדשות עירונית בעשור הקרוב. ברחוב קהילת קנדה, ביפו גבול בת ים, אישר בחודש שעבר משרד השיכון פרויקט פינוי בינוי גדול בהיקף כולל של 888 יחידות דיור במקום 208 דירות השיכון במקום כיום.

האישור התקבל במסגרת "הכרזה מקדמית", כלומר, הכרה בפרויקט פינוי- בינוי ואישור של שלושה מהסעיפים, בניהם: דוח שמאי (21), אישור ועדה מקומית ולפחות 85% חתימות דיירים על חוזי מכר בקרקע. בימים הקרובים יוגשו התכניות לוועדה המחוזית.

מדובר למעשה בפינוי של 7 בנייני רכבות ישנים ובניין H (מרובע). הדיירים המפונים יקבלו דירות 4 חד' כל אחד של כ- 100 מ"ר + מרפסת + מחסן + חניה במקום הדירות שכיום ברשותן (בגודל של כ-70 מ"ר בממוצע). על פי החברה כ-680 דירות יצאו לשיווק כשהתמהיל יכלול דירות 4,5 חד' וכן דירות גן וגג. כ- 15% מהדירות ישווקו במסגרת דיור בר השגה (שגדלן הממוצע יהיה כ-78 מ"ר) . צפי התחלת פרויקט ושיווקו - אמצע 2016.

"אני גרה עם אמא שלי בדירת 2.5 חדרים 56 מ"ר ישנה והבטיחו לנו דירת 100 מ"ר עם מרפסת של 10 מ"ר, מחסן וחניה תת קרקעית", אומרת קטי בכמן בת ה-27 שמתגוררת עם אמה איה במקום. "התחילו לדבר איתנו לפני 3-4 שנים והתהליך התקדם דיי מהר. אני מאמינה שהאזור ישתפר, הרכבת הקלה תעבור כאן ליד וממול יהיה מרכז מסחרי, בסך הכול אנחנו מרוויחות בגדול". קטי ואמה יקבלו במהלך תקופת הבנייה סכום חודשי של 3,000 שקל עבור דירה חלופית. לדבריה, הן צפויות לקבל דירה בקומה השלישית או הרביעית, או לחילופין להשתתף בהגרלה לקומה יותר גבוהה.

עומרי, ד"ר למשפטים מאזור השפלה, מחזיק במקום דירת 2 חדרים בשטח 45 מ"ר בקומת הקרקע. מדובר בדירה לצורכי השקעה שנרכשה לפני כשנתיים תמורת 860 אלף שקל. "בהערכה גסה אקבל לדעתי דירה בשווי של כ-1.6 מיליון שקל. כשרכשתי את הדירה הסתמכתי על הפינוי בינוי, צריך להיזהר כי כיום כמעט כל בניין מוגדר כמיועד לפינוי בינוי, מספיק שיזם מתעניין, הרבה פעמים מדובר בקשקוש. אני מאמין שבסופו של דבר כל השכונה תשתדרג. זה נראה לכאורה כאילו עשיתי את עסקת חיי, אך צריך לקחת בחשבון שיש סיכונים, זה לא חוכמה להסתכל בדיעבד כי לא היה הביטחון שזה יצליח."

את האופטימיות מפר מעט יקי אמסלם, מנכ"ל חברת אלמוג כ.ד.א.י המבצעת את הפרויקט: "אני מעריך שייקח 6-7 שנים עד שהדיירים יראו את הדירות הראשונות, עד כה עברנו שליש מהדרך עם השלמת הצד הקנייני מול הדיירים. בסך הכול כל התהליך ייקח מההתחלה עד הסוף כ-10 שנים."

קיראו עוד ב"נדל"ן"

"אני מעריך שהשכונה החדשה תקרין על כל האזור, היא ליד התוואי של הרכבת הקלה ואנו יוצרים פיתוח חדש, כל השכונה תקבל אופי אחר לגמרי, זו מאסה של דירות. אני מעריך שנמכור דירות 3 חדרים "ברות השגה" ב-1.2 מיליון שקל ודירות 4 חדרים בכ-1.5 מיליון שקל".

כתבות מעניינות נוספות:

מחיר רצפה: באיזו עיר נמכר קוטג' דו משפחתי 6 חד' ב-850 אלף שקל?

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוסי 22/05/2016 14:36
    הגב לתגובה זו
    חייבים להתחיל פינוי ליד כל התחנות של הרכבת הקלה. למשל בביאליק רמת-גן איפה שהחנויות . ביניים בני 3 קומות בלי חניה מלפני 50 שנה. להרוס כמה ביחד ולבנות ביניינים גבוהים עם הרבה חניה. צריך לבצע פינוי בינוי שאזרחים יוכלו להתגורר ולחנות ליד הרכת הקלה. כל מה שברדיוס 200-300 מטר מהתחנות חייב לעבור התחדשות עירונית.
  • 6.
    פראנואיד 15/05/2014 14:34
    הגב לתגובה זו
    הזהרו מחברות בפירמידה או כאלה שמסתתרים מאחורי חברה אחרת.........
  • 5.
    משה 12/05/2014 19:29
    הגב לתגובה זו
    גם בבת ים בחיפה ובכול אזורי הארץ לא בטוח כלום גם עם חתמו
  • 4.
    בא 12/05/2014 10:12
    הגב לתגובה זו
    מה אנחנו עושים כאן ,פוליטיקאים ואזרחים , אפשר לעבוד במקום .מה אתם צריכים יותר מזה .
  • בא 12/05/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    זה גואל נפש ולא ציוני .
  • 3.
    צריך לעשות מבצע פינוי-בינוי ארצי. כולם מרוויחים (ל"ת)
    אני 12/05/2014 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צביקה דורון יועץנדלן 12/05/2014 09:31
    הגב לתגובה זו
    תוספת של אלפי מכוניות על הכביש אבל אין ברירה אלא לבנות לגובה. לפי מחירי הדירות החדשות, תושבי האזור שלא עשו צבא (נחשו מי) לא יוכלו לקנות בפטור ממע"מ. בעלי דירות חדשות שחיים על קצבת בביטוח לאומי לא יוכלו לשלם דמי אחזקה חודשיים במגדל החדש בגובה מאות שקלים לחודש, ויאלצו למכור את הדירה החדשה שיקבלו. התוצאה תהיה מגדלי דירות ללא אוכלוסיה חלשה.
  • מוחמד 12/05/2014 10:13
    הגב לתגובה זו
    ממש ליד הולכת לעבור הרכבת הקלה, ככה שחלק גדול מהתושבים ישתמשו בה. יש גם הרבה אוטובוסים באזור. אז למה להחזיק רכב פרטי? סתם בזבוז כסף. התושבים לא כאלה מסכנים כמו שאתה חושב. הם אמנם בחיים לא יכלו לקנות דירה חדשה, אבל לשלם ועד בית בבניין החדש, גם אם גבוה מהיום? יוכלו בלי בעיה. לגבי הלא עשו צבא - אתה חוצפן! יפו היא עיר ערבית, וכן, גרים פה הרבה ערבים. יש לך בעיה עם זה?
  • mshe 15/05/2014 14:20
    הבעיה היא עם אזרחים שמקבלים זכויות אבל לא ממלאים חובות כמו לתרום שלוש שנים לצבא או לשירות לאומי. בדרך כלל זה אומר ערבים או חרדים.
  • 1.
    בלי שוחד שום דבר לא יזוז (ל"ת)
    בתכלס 12/05/2014 08:59
    הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

יוני שדה, מנכ"ל שדה נדל"ן. קרדיט: שדה נדל"ןיוני שדה, מנכ"ל שדה נדל"ן. קרדיט: שדה נדל"ן

שדה נדל"ן: השוק הישראלי עוד לא הבין את ה-DNA שלנו, אנחנו גם היזם וגם המבצע

לאחר הדיווח על עסקת הרכישה של מגדל מגורים ביוסטון, ישבנו לדבר עם יוני שדה, מנכ"ל ובעל השליטה בשדה נדל"ן על הדיסקאונט עמוק על עלויות הבנייה בפרויקט ועל היתרון הרגולטורי הייחודי ביוסטון; מהו ה-DNA של החברה ומה היתרון של היותה קבלן-יזם-מבצע? 

רן קידר |
נושאים בכתבה שדה נדל"ן

שדה נדל"ן היא חברה קטנה בבורסת ת"א, ובהתאם, גם ההיסטוריה שלה קצרה יחסית. היא הוקמה על בסיס אינטו בנובמבר 2024, ומאז היא ממשיכה בפעילות הנדל"נית שלה בארה"ב, ובייחוד בטקסס. אתמול פרסמה החברה על רכישה של בניין בשכונת יוקרה ביוסטון ושוחחנו עם יוני שדה, מנכ"ל ובעל השליטה בשדה נדל"ן, כדי להבין את הסיפור של החברה. 

מה גרם לחברה לבצע את המהלך דווקא בשכונה הזו ביוסטון?

המשרדים הראשיים של החברה הם ביוסטון. אני גר ביוסטון ופעיל פה כבר כ-20 שנה, כך שההיכרות עם העיר היא באמת לאורכה ולרוחבה. בכובע הפרטי שלי, אני עובד עם יזם מקומי על אדמה שנבנה עליה בניין של 93 דירות קונדו, תחת מותג סיינט ריג'ס ומריוט, חברת המלונות. המחיר שם הוא כמעט 2,000 דולר לרגל רבוע. השכונה הזו, River Oaks, היא השכונה היקרה ביותר ביוסטון ואחת היקרות בכל טקסס. בנוסף, יש לנו נסיון עם בניין קונדו בשכונה סמוכה, שהגיע לסלאאוט של כמעט 200 מיליון דולר מהר מאד.

ולמה בחרתם במודל של מכירה ולא השכרה?

בחנו את העיסקה גם בהיבטי השכרה וגם מכירה של קונדו, שתיהן כמובן לאחר השבחה. אנחנו רוכשים את הבניין ב-123 מיליון דולר, עם 381 אלף ר"ר (רגל רבוע) להשכרה. המשמעות היא 320 דולר לר"ר. לשם השוואה, לבנות מאפס, ללא רכיב קרקע ועלויות מימון זה בערך 550-600 דולר לר"ר. בבניין שלנו עם סיינט ריג'ס עלוית הבניה בלבד עם כ-700 דולר לר"ר. במילים אחרות, יש פה דיסקאונט מאד עמוק על מחיר הבניה, ללא עלויות אדמה. ולכן, גם השכרה וגם פרויקט למכירת קונדו עובדים במקרה הזה.

הבניין הוא בן 10, ודמי השכירות האפקטיביים שלו הם 2.7 דולר לר"ר, בעוד שמבנים חדשים מקבלים ממוצע של כ-3.2 דולר לר"ר. כלומר, אם היינו מייעדים אותו להשכרה, היינו צריכים לעשות את זה שיפוץ כולל. עשינו את זה לאחרונה בבניין בדאלאס, והגדלנו את ההכנסה שלו דרמטית. זה מודל שיכול לעבוד פה, אבל האופציה של המכירה לצרכן קצה היא הרבה יותר אטרקטיבית.

לרוב, כשמסבים לדירות קונדו, העלויות גבוהות היות ולבניינים יש קירות תומכים בתוך המבנה. במקרה הזה, הבניין נבנה על פי סטנדרט של דירות קונדו, ללא קירות תומכים בתוך הקונטור, החשמל והמיזוג נעשה ברמה של קונדו, ורכיב השיפוץ הוא הרבה יותר נמוך, כמעט שוויוני לשיפוץ שהיינו עושים לדירות להשכרה.