מכה כפולה: "עליית מחירי התחבורה היא הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למשק"
יוקר המחיה מעסיק את כולנו כבר זמן רב, ובמיוחד כשמתקבלת החלטה להעלות מחירים באופן גורף כמו שקרה אמש (ד') עם עליית מחירי התחבורה הציבורית בכ-5%. בעוד שהעלייה באה לאחר שנתיים בהן לא השתנה מחיר הנסיעה, נוסעים רבים זועמים על ההחלטה. כעת מתברר שעליית המחירים תשפיע לא רק על אילו שמשתמשים בשירותי האוטובוסים והרכבות, אלא על כולנו.
פנינו ל סני זיו , מרצה לכלכלת נדל"ן במכללה האקדמית ת"א יפו ובתכנית לתואר שני למנהלים באוניברסיטה העברית, ושאלנו אותו מה עלולות להיות ההשפעות של עליית המחירים האחרונה - וקיבלנו תשובה מפתיעה.
"אנחנו יודעים ממודלים בתחום הנדל"ן שעלייה במחירי התחבורה מביאה להתייקרות גם של מחירי השכירות, גם של מחירי הנכסים וגם של מחירי הקרקעות", אומר זיו. "אם רוצים להוריד את מחירי הדיור גם במרכז וגם בפריפריה צריך להוריד משמעותית את מחירי התחבורה ולא להעלות אותם".
לאלו מביניכם שלא מבינים איך קשור מחיר הנסיעה באוטובוס למחירי הנדל"ן, זיו מדבר על המודל המונוצנטרי בכלכלת נדל"ן, שמניח שהביקוש למקום מגורים קרוב למרכז מביא למחירים גבוהים יותר במרכזי הערים הגדולות. ההגיון הוא פשוט: ככל שעלות הנסיעה נמוכה יותר, כך אנשים יעדיפו לגור בשולי הערים או בפריפריה ולא להצטופף במרכז.
- הביצים מתייקרות ב-1%; כמה עולה חבילה של 12 ביצים?
- המבול עוד לפנינו - על העלייה הגדולה בהוצאות המשפחתיות ואיך להיערך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי המודל, עלייה במחירי התחבורה הציבורית, יחד עם עלייה במחירי הדלק או במע"מ, צפוייה להביא לכך שאנשים יעדיפו לעבור למרכז ולא לשלם יותר על הנסיעה למקום העבודה או הבילוי. ככל שיותר אנשים יקבלו את ההחלטה לעבור קרוב למרכז כך יעלו המחירים יותר.
זיו מוסיף ומביא דוגמה נוספת: "למשל, הרכבת החדשה לשדרות. אם יאפשרו נסיעה ברכבת הזו במחירים נמוכים אז עלות הנסיעה בין הפריפריה למרכז תרד מאוד, וזה יכול להוביל לירידה במחירי הדיור גם במרכז וגם בפריפריה. זה ישפר מאוד את הנגישות של תושבי הפריפריה למרכז, ויאפשר לאנשים לגור בפריפריה ולעבוד במרכז".
"כלומר, לא נצטרך לעשות מה שעושים הרבה פעמים, שמביאים משרדים מהמרכז לדרום או לצפון הארץ, דבר שלא תמיד יעיל למשק. לכן עלייה של מחירי התחבורה זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למשק. גם מבחינת מחירי הדיור וגם מבחינת מצב הפריפריה ביחס למצב במרכז", מסביר זיו.
- ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
אז בעצם מחירי הדירות במרכז צפויים להתייקר יחסית למחירים בפריפריה, בניגוד למה שהממשלה רוצה?
"כן. העובדה שמעלים את מחירי התחבורה הציבורית נותנת יתרון לדירות שנמצאות במרכז. בהנחה שרוב הפעילות העסקית מתמקדת במרכז, וגם תעסוקה, מסחר, בידור ותרבות הכל מרוכז במרכז. לכן ברגע שאנחנו מעלים את מחירי התחבורה אנחנו בעצם נותנים יתרון לאנשים שגרים באזור המרכז, מה שיביא לעלייה נוספת במחירי הדיור במרכז, במקום לעשות את ההפך להוריד את מחירי הדיור ולשנות את יחס המחירים בין המרכז לפריפריה. במילים אחרות, אם נוריד את מחירי התחבורה, מחירי הדיור במרכז ירדו הרבה יותר מהירידה במחירי הדיור בפריפריה, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות".
אפשר לשער כמה תשפיע העלייה האחרונה של 5% במחיר התחבורה הציבורית ועוד עלייה במחיר הדלק על המחירים בשוק הנדל"ן?
"אי אפשר לנקוב במספר", מסביר זיו. "יש המון גורמים שמשפיעים על מחירי הדיור. מחירי הדירות מושפעים בעיקר מריבית, מציפיות, ומעודף ביקוש או עודף היצע. היום אנחנו סובלים מעודף ביקוש בגלל שלא משחררים קרקעות, ולכן מחירי הדיור עולים. אבל מחירי התחבורה הם עוד גורם שמשפיע על עליית מחירי הדיור. ככל שמחיר הנסיעה עולה כך מחירי הדירות, בעיקר במרכז הארץ, יעלו. קשה לכמת את זה בגלל אותם גורמים נוספים, אבל מבחינת כיוון ההשפעה, ההשפעה היא בדיוק הפוכה למה שהיינו רוצים לראות".
- 20.אריק 06/01/2014 13:52הגב לתגובה זוחישוב פשוט= מחיר נסיעות (שאינו מוכר במס הכנסה במדיתנו) הוא 1000 שח לחודש מהווה החזר המשכנתא, מה סכום המשכנתא שתקבל ל20 שנה ? כמה זמן תבזבז וכמה איחורים לעבודה יגרמו לך? תשובה קנה במרחק נסיעה עירונית .
- 19.ביבי: מחר מחר על הבוקר אני מביא פטיש 12 קילו וסופרטנקר (ל"ת)ביבי: לפיד מטפל 05/01/2014 09:10הגב לתגובה זו
- 18.לפיד: מחירי 2007 כבר ב 2040 עשו לי לייק, פוליטיקה חדשה (ל"ת)לפיד: מה באמת? 05/01/2014 09:09הגב לתגובה זו
- 17.בדבכט 05/01/2014 08:53הגב לתגובה זווכדורים אלפי שקלים ,בתי קפה לפני העבודה ושכירות בשמים והכל ההורים משלמים,הצעירים הללו לא אחראים מחפשי תשומת לב מתוסבכים עם עצמם,השכירות גבוהה בגלל שיש אידיוטים שמשלמים
- 16.אורי 03/01/2014 13:25הגב לתגובה זומחירי התחבורה הציבורית עלו ב - 5%. לפנסיונרים זה עלה יותר מ - 5%. חשבו תבדקו ותיווכחו.
- 15.התגובות של לפיד, כלכך שבלוני ופשטני... (ל"ת)לימבו 03/01/2014 13:18הגב לתגובה זו
- 14.עד מתי רשעים 03/01/2014 10:26הגב לתגובה זוהנדל"ן , והם מרחיקים לכת למקומו נידחים , אין ספק שהאינטרסנטים עובדים שעות נוספות לטפח ולעבות את בועת הנדלן . עפ"י אבי טיומקין זה יגמר בבכי .
- 13.חנן 03/01/2014 09:25הגב לתגובה זומה עוד ימציאו כדי להצדיק את המחיר???
- 12.מדינת תל אביב החליטה לחנוק את הפרירפיה, ראש בלי גוף... (ל"ת)מדינת אי-חוף זערורית 03/01/2014 07:35הגב לתגובה זו
- 11.צביקה דורון יועץנדלן 02/01/2014 22:57הגב לתגובה זואז מה זה בשבילם עוד כמה שקלים על תחבורה. בחור שמוציא בחורה לדייט בבר, מוציא על 4 דרינקים וטיפ 200 ש"ח, מבלי לאכול אפילו פירור.
- ציון 03/01/2014 08:00הגב לתגובה זולו השפעה על מצב התחבורה הציבורית והם לא מובאים כלל בחשבון אל תיקפוץ בראש ותכליל את כולם
- 10.רואה בעיננים 02/01/2014 21:03הגב לתגובה זוהרעיון שלו של תחבורה זולה מאפשרת גישה ומורידה מחירים נכונה. אבל להגיד שבגלל 30 אגורות המחירים יעלו. הבנאדם הזוי לגמרי. מה שבטוח שהוא לא מורה לחיים.
- 9.שאול לא המלך 02/01/2014 20:19הגב לתגובה זוזה בחלט לא נכון, כי עם קושרים את יוקר הנסיעה עם הורדת מחיר המיים זה אומר שאין צורך לנסוע רחוק בכדי להשתמש בשרותים? אבנתם את זה ? גם אני לא. לא יתכן שכל בעל תעודה ידבר שתויות ומיד יופיע בביזפורטל
- משקיע 02/01/2014 20:44הגב לתגובה זוואז תבקר דיעות של אנשים שלמדו יותר ממך
- 8.רמת גן תעלה הכי חזק, ת"א כבר יקרה מידי (ל"ת)מומחה 02/01/2014 19:51הגב לתגובה זו
- 7.פופו 02/01/2014 19:49הגב לתגובה זולעבור לשום מרכז. עוד כתבה אינטרסנטית.
- 6.קישקוש הבועה בדרך בנקים קורסים ביבי תתפטר (ל"ת)החונטה והממומחים שלה 02/01/2014 19:41הגב לתגובה זו
- 5.החתול עבדאללה הסורר 02/01/2014 19:22הגב לתגובה זושאוכל לרכוש ניירת לניגוב הישבן במיקום מרכזי ולכן מחירי הנדלן יעלו.
- 4.כלכלן 02/01/2014 19:20הגב לתגובה זורכב ליסינג ועל רכבי יוקרה ואגב הכתבה היא קשקוש מוחלט אין קשר בין דירה במרכז לפריפריה המחיר בפריפריה הוא מנופח הרבה מעבר למחיר במרכז שם יש סכנה למפולת מיידית
- 3.יעקב 02/01/2014 19:14הגב לתגובה זומחירי הדיור הם פונקציה של ריבית נמוכה ופסיכולוגית המונים. לא של שיקולים כלכליים אמיתיים.
- 2.נהג ליסינג גאה 02/01/2014 18:53הגב לתגובה זושל תחבורה הציבורית ואפילו לא של הדלק,ההיפך אני נוסע למרחקים ולמקומות שאתם המשתמשים בתחבורה הציבורית או ברכב פרטי רק חולמים עליהם,נוסע בשבילים ובשטח מה איכפת לי ?הכל מממומן ושווי הנשתתפות שלי קבוע והאמת?כמעט חינם.
- היית מת 05/01/2014 11:35הגב לתגובה זוליסינג היום עולה לנהג 3500-4000 שקל נטו - זה ממש לא בחינם.
- 1.מדינה בהפרעה 02/01/2014 18:50הגב לתגובה זורק בעיקר הם לא נוגעים מחירי הדירות. העיקר הוזילו את מחירי הגבינה באמת כמה אגורות פחות יעזור לנו לבזבז על האוטובוס בושה וחרפה

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?
הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים
הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות.
יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.
יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.
המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן.
- משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
- רשות המסים בודקת את הדירות בירושה כדי לאתר העלמות מס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה. העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.
בנייה. קרדיט: Xהקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
למרות הצניחה במכירת דירות חדשות, היקף מכירת הקרקעות בידי קבלנים נשאר גבוה - סימן ללחץ תזרימי ולניסיון לייצר מזומנים בתקופה בלתי נסבלת עבורם. ומה התוצאה? הגדולים קונים, הקטנים נאלצים למכור
בזמן שמכירות הדירות החדשות צנחו לשפל של שנים, היקף מכירת הקרקעות בידי קבלנים דווקא נותר גבוה ויציב. מאחורי הנתון הזה מסתתר סיפור שמספר לא רק את השינוי בהתנהגות של היזמים והקבלנים, אלא גם על הלחצים הפיננסיים שנוצר עליהם בשוק הנוכחי - בעיקר על אלה שאין להם גב כלכלי, יכולת גיוס הון וחוב מהיר.
ניתוח שערכה סגנית הכלכלן הראשי באוצר, גלית בן נאים מצביע על כך שבשנת 2024 ובתחילת 2025 נשמר היקף גבוה של מכירות קרקע מצד קבלנים, ובחלק מהחודשים אפילו נרשמה עלייה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כל זאת, בזמן שמכירות הדירות החדשות בשוק החופשי נמצאות בירידה חדה שנמשכת כבר כמעט שלוש שנים. אמנם מתחילת 2025 אנחנו רואים את המגמה מתחזקת ומתרחשת באופן מובהק יותר אבל המגמה החלה כבר מסוף שנת 2022, לאחר רצף עליות הריבית שהחל במאי של אותה השנה. במילים אחרות: השוק קפוא, הקונים זהירים, והדירות לא נמכרות - אבל קרקעות דווקא כן.
לכאורה מדובר בפרדוקס. הרי אם המכירות חלשות, למה שקבלנים ימכרו קרקעות? התשובה, טמונה במילה אחת – תזרים. מי שהתרגל להסתמך על מכירות הדירות כדי להזרים כסף לקופה, מוצא את עצמו בתקופה האחרונה ללא מקורות. הריבית הגבוהה, עלויות הבנייה שגדלו, הקשחת התנאים מצד הבנקים והאטה בביקושים - כל אלה יוצרים לחץ תזרימי כבד. הפתרון הזמני: למכור קרקעות.
בחלק מהמקרים מדובר בקרקעות שנרכשו בשיא ההתלהבות של 2021 ו-2022, כאשר שוק הדיור רשם את אחת השנים החזקות בתולדותיו. אז, כשמכרו כמעט 38 אלף דירות חדשות בשוק החופשי, רבים מהיזמים האמינו שהגל רק מתחיל. הם רכשו קרקעות יקרות, לעיתים תוך מינוף גבוה, מתוך הנחה שהביקושים ימשיכו לעלות. אלא שמאז המציאות השתנתה: בנק ישראל העלה את הריבית לשיעורים שלא נראו מזה שני עשורים, שוק המשכנתאות התקרר, והציבור עצר קניות. דרך אגב- הקצב השנתי של המכירות של השנה הנוכחית עומד על כ-23 אלף (עפ״י נתוני האוצר).
- תושב הנגב נאשם באיומים וסחיטה של קבלנים באשדוד
- האם הפלסטינים יחזרו לאתרי הבנייה? הקבלנים חלוקים, הממשלה הבאה תכריע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דווקא בתקופה הזו, שבה הציפייה הייתה לראות ירידה גם במכירת הקרקעות, הנתונים מראים אחרת. באוצר מייחסים זאת בעיקר לקבוצת קבלנים ויזמים שנקלעו לקושי תזרימי, ונאלצים למכור נכסים כדי לשמור על פעילות שוטפת. חלקם מוכרים קרקעות שרכשו בשנים האחרונות, לעיתים עוד לפני תחילת תהליכי תכנון, וחלקם מעבירים אותן לקבלנים אחרים שמחזיקים ביכולת מימון גבוהה יותר. התוצאה היא גל עסקאות “יד שניה” של קרקעות בין יזמים, תופעה שכמעט ולא נראתה בעבר בהיקף כזה.
