מכה כפולה: "עליית מחירי התחבורה היא הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למשק"
יוקר המחיה מעסיק את כולנו כבר זמן רב, ובמיוחד כשמתקבלת החלטה להעלות מחירים באופן גורף כמו שקרה אמש (ד') עם עליית מחירי התחבורה הציבורית בכ-5%. בעוד שהעלייה באה לאחר שנתיים בהן לא השתנה מחיר הנסיעה, נוסעים רבים זועמים על ההחלטה. כעת מתברר שעליית המחירים תשפיע לא רק על אילו שמשתמשים בשירותי האוטובוסים והרכבות, אלא על כולנו.
פנינו ל סני זיו , מרצה לכלכלת נדל"ן במכללה האקדמית ת"א יפו ובתכנית לתואר שני למנהלים באוניברסיטה העברית, ושאלנו אותו מה עלולות להיות ההשפעות של עליית המחירים האחרונה - וקיבלנו תשובה מפתיעה.
"אנחנו יודעים ממודלים בתחום הנדל"ן שעלייה במחירי התחבורה מביאה להתייקרות גם של מחירי השכירות, גם של מחירי הנכסים וגם של מחירי הקרקעות", אומר זיו. "אם רוצים להוריד את מחירי הדיור גם במרכז וגם בפריפריה צריך להוריד משמעותית את מחירי התחבורה ולא להעלות אותם".
לאלו מביניכם שלא מבינים איך קשור מחיר הנסיעה באוטובוס למחירי הנדל"ן, זיו מדבר על המודל המונוצנטרי בכלכלת נדל"ן, שמניח שהביקוש למקום מגורים קרוב למרכז מביא למחירים גבוהים יותר במרכזי הערים הגדולות. ההגיון הוא פשוט: ככל שעלות הנסיעה נמוכה יותר, כך אנשים יעדיפו לגור בשולי הערים או בפריפריה ולא להצטופף במרכז.
- יבוא וירידה במחיר או ביטחון תזונתי? 5 עובדות על שוק החלב בישראל
- הביצים מתייקרות ב-1%; כמה עולה חבילה של 12 ביצים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי המודל, עלייה במחירי התחבורה הציבורית, יחד עם עלייה במחירי הדלק או במע"מ, צפוייה להביא לכך שאנשים יעדיפו לעבור למרכז ולא לשלם יותר על הנסיעה למקום העבודה או הבילוי. ככל שיותר אנשים יקבלו את ההחלטה לעבור קרוב למרכז כך יעלו המחירים יותר.
זיו מוסיף ומביא דוגמה נוספת: "למשל, הרכבת החדשה לשדרות. אם יאפשרו נסיעה ברכבת הזו במחירים נמוכים אז עלות הנסיעה בין הפריפריה למרכז תרד מאוד, וזה יכול להוביל לירידה במחירי הדיור גם במרכז וגם בפריפריה. זה ישפר מאוד את הנגישות של תושבי הפריפריה למרכז, ויאפשר לאנשים לגור בפריפריה ולעבוד במרכז".
"כלומר, לא נצטרך לעשות מה שעושים הרבה פעמים, שמביאים משרדים מהמרכז לדרום או לצפון הארץ, דבר שלא תמיד יעיל למשק. לכן עלייה של מחירי התחבורה זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למשק. גם מבחינת מחירי הדיור וגם מבחינת מצב הפריפריה ביחס למצב במרכז", מסביר זיו.
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- כמה שווה הדירה שלכם - עסקאות אחרונות בערים מרכזיות
אז בעצם מחירי הדירות במרכז צפויים להתייקר יחסית למחירים בפריפריה, בניגוד למה שהממשלה רוצה?
"כן. העובדה שמעלים את מחירי התחבורה הציבורית נותנת יתרון לדירות שנמצאות במרכז. בהנחה שרוב הפעילות העסקית מתמקדת במרכז, וגם תעסוקה, מסחר, בידור ותרבות הכל מרוכז במרכז. לכן ברגע שאנחנו מעלים את מחירי התחבורה אנחנו בעצם נותנים יתרון לאנשים שגרים באזור המרכז, מה שיביא לעלייה נוספת במחירי הדיור במרכז, במקום לעשות את ההפך להוריד את מחירי הדיור ולשנות את יחס המחירים בין המרכז לפריפריה. במילים אחרות, אם נוריד את מחירי התחבורה, מחירי הדיור במרכז ירדו הרבה יותר מהירידה במחירי הדיור בפריפריה, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות".
אפשר לשער כמה תשפיע העלייה האחרונה של 5% במחיר התחבורה הציבורית ועוד עלייה במחיר הדלק על המחירים בשוק הנדל"ן?
"אי אפשר לנקוב במספר", מסביר זיו. "יש המון גורמים שמשפיעים על מחירי הדיור. מחירי הדירות מושפעים בעיקר מריבית, מציפיות, ומעודף ביקוש או עודף היצע. היום אנחנו סובלים מעודף ביקוש בגלל שלא משחררים קרקעות, ולכן מחירי הדיור עולים. אבל מחירי התחבורה הם עוד גורם שמשפיע על עליית מחירי הדיור. ככל שמחיר הנסיעה עולה כך מחירי הדירות, בעיקר במרכז הארץ, יעלו. קשה לכמת את זה בגלל אותם גורמים נוספים, אבל מבחינת כיוון ההשפעה, ההשפעה היא בדיוק הפוכה למה שהיינו רוצים לראות".
- 20.אריק 06/01/2014 13:52הגב לתגובה זוחישוב פשוט= מחיר נסיעות (שאינו מוכר במס הכנסה במדיתנו) הוא 1000 שח לחודש מהווה החזר המשכנתא, מה סכום המשכנתא שתקבל ל20 שנה ? כמה זמן תבזבז וכמה איחורים לעבודה יגרמו לך? תשובה קנה במרחק נסיעה עירונית .
- 19.ביבי: מחר מחר על הבוקר אני מביא פטיש 12 קילו וסופרטנקר (ל"ת)ביבי: לפיד מטפל 05/01/2014 09:10הגב לתגובה זו
- 18.לפיד: מחירי 2007 כבר ב 2040 עשו לי לייק, פוליטיקה חדשה (ל"ת)לפיד: מה באמת? 05/01/2014 09:09הגב לתגובה זו
- 17.בדבכט 05/01/2014 08:53הגב לתגובה זווכדורים אלפי שקלים ,בתי קפה לפני העבודה ושכירות בשמים והכל ההורים משלמים,הצעירים הללו לא אחראים מחפשי תשומת לב מתוסבכים עם עצמם,השכירות גבוהה בגלל שיש אידיוטים שמשלמים
- 16.אורי 03/01/2014 13:25הגב לתגובה זומחירי התחבורה הציבורית עלו ב - 5%. לפנסיונרים זה עלה יותר מ - 5%. חשבו תבדקו ותיווכחו.
- 15.התגובות של לפיד, כלכך שבלוני ופשטני... (ל"ת)לימבו 03/01/2014 13:18הגב לתגובה זו
- 14.עד מתי רשעים 03/01/2014 10:26הגב לתגובה זוהנדל"ן , והם מרחיקים לכת למקומו נידחים , אין ספק שהאינטרסנטים עובדים שעות נוספות לטפח ולעבות את בועת הנדלן . עפ"י אבי טיומקין זה יגמר בבכי .
- 13.חנן 03/01/2014 09:25הגב לתגובה זומה עוד ימציאו כדי להצדיק את המחיר???
- 12.מדינת תל אביב החליטה לחנוק את הפרירפיה, ראש בלי גוף... (ל"ת)מדינת אי-חוף זערורית 03/01/2014 07:35הגב לתגובה זו
- 11.צביקה דורון יועץנדלן 02/01/2014 22:57הגב לתגובה זואז מה זה בשבילם עוד כמה שקלים על תחבורה. בחור שמוציא בחורה לדייט בבר, מוציא על 4 דרינקים וטיפ 200 ש"ח, מבלי לאכול אפילו פירור.
- ציון 03/01/2014 08:00הגב לתגובה זולו השפעה על מצב התחבורה הציבורית והם לא מובאים כלל בחשבון אל תיקפוץ בראש ותכליל את כולם
- 10.רואה בעיננים 02/01/2014 21:03הגב לתגובה זוהרעיון שלו של תחבורה זולה מאפשרת גישה ומורידה מחירים נכונה. אבל להגיד שבגלל 30 אגורות המחירים יעלו. הבנאדם הזוי לגמרי. מה שבטוח שהוא לא מורה לחיים.
- 9.שאול לא המלך 02/01/2014 20:19הגב לתגובה זוזה בחלט לא נכון, כי עם קושרים את יוקר הנסיעה עם הורדת מחיר המיים זה אומר שאין צורך לנסוע רחוק בכדי להשתמש בשרותים? אבנתם את זה ? גם אני לא. לא יתכן שכל בעל תעודה ידבר שתויות ומיד יופיע בביזפורטל
- משקיע 02/01/2014 20:44הגב לתגובה זוואז תבקר דיעות של אנשים שלמדו יותר ממך
- 8.רמת גן תעלה הכי חזק, ת"א כבר יקרה מידי (ל"ת)מומחה 02/01/2014 19:51הגב לתגובה זו
- 7.פופו 02/01/2014 19:49הגב לתגובה זולעבור לשום מרכז. עוד כתבה אינטרסנטית.
- 6.קישקוש הבועה בדרך בנקים קורסים ביבי תתפטר (ל"ת)החונטה והממומחים שלה 02/01/2014 19:41הגב לתגובה זו
- 5.החתול עבדאללה הסורר 02/01/2014 19:22הגב לתגובה זושאוכל לרכוש ניירת לניגוב הישבן במיקום מרכזי ולכן מחירי הנדלן יעלו.
- 4.כלכלן 02/01/2014 19:20הגב לתגובה זורכב ליסינג ועל רכבי יוקרה ואגב הכתבה היא קשקוש מוחלט אין קשר בין דירה במרכז לפריפריה המחיר בפריפריה הוא מנופח הרבה מעבר למחיר במרכז שם יש סכנה למפולת מיידית
- 3.יעקב 02/01/2014 19:14הגב לתגובה זומחירי הדיור הם פונקציה של ריבית נמוכה ופסיכולוגית המונים. לא של שיקולים כלכליים אמיתיים.
- 2.נהג ליסינג גאה 02/01/2014 18:53הגב לתגובה זושל תחבורה הציבורית ואפילו לא של הדלק,ההיפך אני נוסע למרחקים ולמקומות שאתם המשתמשים בתחבורה הציבורית או ברכב פרטי רק חולמים עליהם,נוסע בשבילים ובשטח מה איכפת לי ?הכל מממומן ושווי הנשתתפות שלי קבוע והאמת?כמעט חינם.
- היית מת 05/01/2014 11:35הגב לתגובה זוליסינג היום עולה לנהג 3500-4000 שקל נטו - זה ממש לא בחינם.
- 1.מדינה בהפרעה 02/01/2014 18:50הגב לתגובה זורק בעיקר הם לא נוגעים מחירי הדירות. העיקר הוזילו את מחירי הגבינה באמת כמה אגורות פחות יעזור לנו לבזבז על האוטובוס בושה וחרפה

יוזמות נדל"ן רוכשת שליטה בפרויקטים של איציק תשובה בנתניה
החברות מגדילות את השותפות כך שיוזמות תחזיק 51% ב-8 חברות פרטיות עם עשרות פרויקטים למגורים, מסחר ונכסים מניבים; במסגרת ההסכם תשובה ימשיך לנהל את הפרויקטים ויקבל דמי ייזום וניהול בהיקף של 50 מיליון שקל
קבוצת יוזמות פיתוח נדל"ן וחברת איציק תשובה מעמיקות את שיתוף הפעולה ביניהן, במהלך שמרחיב משמעותית את היקף הפעילות המשותפת ועוברים לשליטה משותפת של שתי החברות. במסגרת ההסכם החדש, יוזמות צפויה לרכוש 51% מההון שמחזיקה קבוצת תשובה ב-8 חברות פרטיות, שבבעלותן החזקה בכ-30 חברות פרויקט הפועלות בעיר נתניה ובסביבתה. מדובר במתחמים הכוללים מגדלי מגורים, שטחי מסחר, משרדים ונכסים מניבים, לצד זכויות בקרקעות בהרצליה, הרצליה פיתוח ונתניה.
יש כאן שלושה פרויקטים מרכזיים שכבר נמצאים בשלב מתקדם יחסית: פרויקט ברחוב ירושלים בנתניה, פרויקט נוסף בשדרות ויצמן, ופרויקט שלישי ברחוב ז'בוטינסקי. בשלושת המתחמים נחתמו עד כה הסכמי התחדשות עירונית עם למעלה מ־90% מבעלי הזכויות, מה שמקדם אותם לעבר שלבי תכנון ורישוי מפורטים. בסך הכול, שלושת הפרויקטים כוללים פוטנציאל לבניית כ-333 דירות חדשות, לצד כ-920 מ"ר שטחי מסחר וכ-730 מ"ר שיועדו לשימוש ציבורי עבור עיריית נתניה. על פי הערכות החברות, היקף המכירות הצפוי בשלושת הפרויקטים עומד על כ-698 מיליון שקל, כאשר חלקה של יוזמות צפוי לעמוד על כ־178 מיליון שקל מכירות ורווח של כ-26 מיליון שקל.
העסקה החדשה מגיעה בהמשך לעסקה קודמת שעליה הודיעו הצדדים לפני כחודשיים, שבה חברו לשותפות ב-4 פרויקטים נוספים בנתניה בהיקף של כ-575 דירות ותחזית מכירות של כ־1.2 מיליארד שקל. כלומר, במקום שותפות נקודתית בפרויקטים בודדים, יוזמות נכנסת לעמדת שליטה רוחבית ברוב הפעילות היזמית של קבוצת תשובה באזור, תוך יצירת מבנה אחיד לניהול, תכנון, מימון וביצוע. מבחינת שתי החברות, מדובר בתהליך הדרגתי שבו הן מייצרות מודל שותפות ארוך טווח ולא מהלך חד־פעמי.
בנוסף, יוזמות תישא גם בעלויות ההון העצמי הנדרשות לקידום ולמימון הפרויקטים. המשמעות היא שהחברה תעמיד את חלקה במימון ותוביל את ההיבטים הכלכליים של הפרויקטים, בעוד קבוצת תשובה תמשיך לפעול כחברת ייזום וביצוע ותלווה את הפרויקטים עד מסירתם. מנגנון התגמול במסגרת ההסכם קובע כי קבוצת תשובה תקבל דמי ייזום וניהול בהיקף כולל של 50 מיליון שקל בתוספת מע"מ, אשר ישולמו בארבעה תשלומים שנתיים שווים.
ההסכם כולל גם תקופת בדיקת נאותות (Due Diligence) בהיקף של 90 ימים, עם אפשרות להארכה, שבמהלכה תבחן יוזמות כל פרויקט בנפרד. החברה תוכל לבחור אילו מהפרויקטים לכלול במסגרת העסקה, ובלבד שהיקף הפעילות הכולל לא יפחת מ-80% מהפעילות הקיימת של חברת תשובה. מנגנון זה מספק ליוזמות גמישות יחסית בבחינת ההיתכנות התכנונית, המשפטית והכלכלית של כל פרויקט, ומאפשר לה להתאים את סל הפרויקטים לרמת הסיכון שהיא מוכנה לשאת. בנוסף, הצדדים הסכימו על זכות הצטרפות הדדית לפרויקטים עתידיים לתקופה של 18 חודשים החל ממרץ 2026.
יוסי רייק. קרדיט: רז רוגובסקיחברת רייק קיבלה היתר בנייה למגדל בשדרות הילד ברמת גן
112 דירות ייבנו במגדל Avenue One בן 34 קומות, כולל שטחי מסחר ושימור מבנה קיים; המחירים בפרויקט החל מ-3.6 מיליון שקל
חברת רייק מקבוצת אספן אספן גרופ -0.48% קיבלה היתר בנייה מלא להקמת פרויקט Avenue One בשדרות הילד ברמת גן - מה שמאפשר לה לפתוח בעבודות הביצוע בפועל לאחר תקופה ארוכה של הליכי תכנון ורישוי. ההיתר מתייחס למגדל מגורים חדש בן 34 קומות, הכולל 112 דירות בתמהיל די מגוון, לצד שטחי מסחר ומבנה לשימור כחלק מהתכנון הכולל של המתחם. לפי התכנון שאושר, המגדל יכלול דירות בגדלים שונים: 3 ו-4 חדרים, וכן מספר דירות שנבנו עם מרפסות רחבות, חלקן עם בריכות פרטיות.
בנוסף לקומת המגורים יוקצה שטח מסחרי בקומת הקרקע, שמיועד לשילוב חנויות, בתי קפה, ושירותים קהילתיים הפונים לרחוב. מבנה לשימור יהיה נמצא גם כן בתוך התכנון. המבנה תוכנן כחלק מהמתחם, באופן שמשלב בין תוספת בנייה חדשה לבין מרקם קיים. הנראה כי מדובר בניצול די טוב של הקרקע תוך עמידה בדרישות הרשות המקומית ובהתאמה למדיניות התכנון של השנים האחרונות ברמת גן, המעודדת התחדשות בתוך מרקמים קיימים תוך שמירה על מאפייני הרחוב.
לגבי המיקום, שדרות הילד נמצאות במרחק הליכה קצר מאזור הבורסה ברמת גן, סמוך לתחנת הקו האדום של הרכבת הקלה. המשמעות היא נגישות די גבוהה לתחבורה ציבורית ולצירי תנועה מרכזיים, וקרבה למוקדי תעסוקה בתל אביב ורמת גן. עבור חלק גדול מרוכשי הדירות, זו יכולה להיות נקודת משיכה די משמעותית, ונראה כי הביקוש למגורים סמוך לקו האדום ולמרכזי תעסוקה יציב יחסית גם בתקופות של ירידות בשוק הנדל״ן למגורים שמאופיינת במלאים גדולים שנמצאים אצל היזמים והקבלנים.
מחירי הדירות בפרויקט יתחילו מ-3.625 מיליון שקל לדירה. ההיתר שניתן מאפשר להמשיך לשלב הבא, תחילת עבודות הביצוע בשטח והכנות לקידום דיירים, קבלנים וספקים לקראת שלבי הבנייה המתקדמים.
- האם הפלסטינים יחזרו לאתרי הבנייה? הקבלנים חלוקים, הממשלה הבאה תכריע
- זמן ההחלטה בוועדות הערר צנח בממוצע מ-77 ל-10 ימים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שווי שוק, הון עצמי ומה עשתה מניית אספן?
שווי השוק של קבוצת אספן עומד על כ-395 מיליון שקל. והונה העצמי נאמד בכ-575 מיליון שקל. מניית החברה ירדה מתחילת השנה בכ-4% וב-12 החודשים האחרונים עלתה בכ-9%.
