מכה כפולה: "עליית מחירי התחבורה היא הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למשק"
יוקר המחיה מעסיק את כולנו כבר זמן רב, ובמיוחד כשמתקבלת החלטה להעלות מחירים באופן גורף כמו שקרה אמש (ד') עם עליית מחירי התחבורה הציבורית בכ-5%. בעוד שהעלייה באה לאחר שנתיים בהן לא השתנה מחיר הנסיעה, נוסעים רבים זועמים על ההחלטה. כעת מתברר שעליית המחירים תשפיע לא רק על אילו שמשתמשים בשירותי האוטובוסים והרכבות, אלא על כולנו.
פנינו ל סני זיו , מרצה לכלכלת נדל"ן במכללה האקדמית ת"א יפו ובתכנית לתואר שני למנהלים באוניברסיטה העברית, ושאלנו אותו מה עלולות להיות ההשפעות של עליית המחירים האחרונה - וקיבלנו תשובה מפתיעה.
"אנחנו יודעים ממודלים בתחום הנדל"ן שעלייה במחירי התחבורה מביאה להתייקרות גם של מחירי השכירות, גם של מחירי הנכסים וגם של מחירי הקרקעות", אומר זיו. "אם רוצים להוריד את מחירי הדיור גם במרכז וגם בפריפריה צריך להוריד משמעותית את מחירי התחבורה ולא להעלות אותם".
לאלו מביניכם שלא מבינים איך קשור מחיר הנסיעה באוטובוס למחירי הנדל"ן, זיו מדבר על המודל המונוצנטרי בכלכלת נדל"ן, שמניח שהביקוש למקום מגורים קרוב למרכז מביא למחירים גבוהים יותר במרכזי הערים הגדולות. ההגיון הוא פשוט: ככל שעלות הנסיעה נמוכה יותר, כך אנשים יעדיפו לגור בשולי הערים או בפריפריה ולא להצטופף במרכז.
- יבוא וירידה במחיר או ביטחון תזונתי? 5 עובדות על שוק החלב בישראל
- הביצים מתייקרות ב-1%; כמה עולה חבילה של 12 ביצים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי המודל, עלייה במחירי התחבורה הציבורית, יחד עם עלייה במחירי הדלק או במע"מ, צפוייה להביא לכך שאנשים יעדיפו לעבור למרכז ולא לשלם יותר על הנסיעה למקום העבודה או הבילוי. ככל שיותר אנשים יקבלו את ההחלטה לעבור קרוב למרכז כך יעלו המחירים יותר.
זיו מוסיף ומביא דוגמה נוספת: "למשל, הרכבת החדשה לשדרות. אם יאפשרו נסיעה ברכבת הזו במחירים נמוכים אז עלות הנסיעה בין הפריפריה למרכז תרד מאוד, וזה יכול להוביל לירידה במחירי הדיור גם במרכז וגם בפריפריה. זה ישפר מאוד את הנגישות של תושבי הפריפריה למרכז, ויאפשר לאנשים לגור בפריפריה ולעבוד במרכז".
"כלומר, לא נצטרך לעשות מה שעושים הרבה פעמים, שמביאים משרדים מהמרכז לדרום או לצפון הארץ, דבר שלא תמיד יעיל למשק. לכן עלייה של מחירי התחבורה זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למשק. גם מבחינת מחירי הדיור וגם מבחינת מצב הפריפריה ביחס למצב במרכז", מסביר זיו.
- מיזוגים ורכישות בנדל"ן הישראלי: קיצור דרך לצמיחה, אם עושים זאת נכון
- מחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי...
אז בעצם מחירי הדירות במרכז צפויים להתייקר יחסית למחירים בפריפריה, בניגוד למה שהממשלה רוצה?
"כן. העובדה שמעלים את מחירי התחבורה הציבורית נותנת יתרון לדירות שנמצאות במרכז. בהנחה שרוב הפעילות העסקית מתמקדת במרכז, וגם תעסוקה, מסחר, בידור ותרבות הכל מרוכז במרכז. לכן ברגע שאנחנו מעלים את מחירי התחבורה אנחנו בעצם נותנים יתרון לאנשים שגרים באזור המרכז, מה שיביא לעלייה נוספת במחירי הדיור במרכז, במקום לעשות את ההפך להוריד את מחירי הדיור ולשנות את יחס המחירים בין המרכז לפריפריה. במילים אחרות, אם נוריד את מחירי התחבורה, מחירי הדיור במרכז ירדו הרבה יותר מהירידה במחירי הדיור בפריפריה, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות".
אפשר לשער כמה תשפיע העלייה האחרונה של 5% במחיר התחבורה הציבורית ועוד עלייה במחיר הדלק על המחירים בשוק הנדל"ן?
"אי אפשר לנקוב במספר", מסביר זיו. "יש המון גורמים שמשפיעים על מחירי הדיור. מחירי הדירות מושפעים בעיקר מריבית, מציפיות, ומעודף ביקוש או עודף היצע. היום אנחנו סובלים מעודף ביקוש בגלל שלא משחררים קרקעות, ולכן מחירי הדיור עולים. אבל מחירי התחבורה הם עוד גורם שמשפיע על עליית מחירי הדיור. ככל שמחיר הנסיעה עולה כך מחירי הדירות, בעיקר במרכז הארץ, יעלו. קשה לכמת את זה בגלל אותם גורמים נוספים, אבל מבחינת כיוון ההשפעה, ההשפעה היא בדיוק הפוכה למה שהיינו רוצים לראות".
- 20.אריק 06/01/2014 13:52הגב לתגובה זוחישוב פשוט= מחיר נסיעות (שאינו מוכר במס הכנסה במדיתנו) הוא 1000 שח לחודש מהווה החזר המשכנתא, מה סכום המשכנתא שתקבל ל20 שנה ? כמה זמן תבזבז וכמה איחורים לעבודה יגרמו לך? תשובה קנה במרחק נסיעה עירונית .
- 19.ביבי: מחר מחר על הבוקר אני מביא פטיש 12 קילו וסופרטנקר (ל"ת)ביבי: לפיד מטפל 05/01/2014 09:10הגב לתגובה זו
- 18.לפיד: מחירי 2007 כבר ב 2040 עשו לי לייק, פוליטיקה חדשה (ל"ת)לפיד: מה באמת? 05/01/2014 09:09הגב לתגובה זו
- 17.בדבכט 05/01/2014 08:53הגב לתגובה זווכדורים אלפי שקלים ,בתי קפה לפני העבודה ושכירות בשמים והכל ההורים משלמים,הצעירים הללו לא אחראים מחפשי תשומת לב מתוסבכים עם עצמם,השכירות גבוהה בגלל שיש אידיוטים שמשלמים
- 16.אורי 03/01/2014 13:25הגב לתגובה זומחירי התחבורה הציבורית עלו ב - 5%. לפנסיונרים זה עלה יותר מ - 5%. חשבו תבדקו ותיווכחו.
- 15.התגובות של לפיד, כלכך שבלוני ופשטני... (ל"ת)לימבו 03/01/2014 13:18הגב לתגובה זו
- 14.עד מתי רשעים 03/01/2014 10:26הגב לתגובה זוהנדל"ן , והם מרחיקים לכת למקומו נידחים , אין ספק שהאינטרסנטים עובדים שעות נוספות לטפח ולעבות את בועת הנדלן . עפ"י אבי טיומקין זה יגמר בבכי .
- 13.חנן 03/01/2014 09:25הגב לתגובה זומה עוד ימציאו כדי להצדיק את המחיר???
- 12.מדינת תל אביב החליטה לחנוק את הפרירפיה, ראש בלי גוף... (ל"ת)מדינת אי-חוף זערורית 03/01/2014 07:35הגב לתגובה זו
- 11.צביקה דורון יועץנדלן 02/01/2014 22:57הגב לתגובה זואז מה זה בשבילם עוד כמה שקלים על תחבורה. בחור שמוציא בחורה לדייט בבר, מוציא על 4 דרינקים וטיפ 200 ש"ח, מבלי לאכול אפילו פירור.
- ציון 03/01/2014 08:00הגב לתגובה זולו השפעה על מצב התחבורה הציבורית והם לא מובאים כלל בחשבון אל תיקפוץ בראש ותכליל את כולם
- 10.רואה בעיננים 02/01/2014 21:03הגב לתגובה זוהרעיון שלו של תחבורה זולה מאפשרת גישה ומורידה מחירים נכונה. אבל להגיד שבגלל 30 אגורות המחירים יעלו. הבנאדם הזוי לגמרי. מה שבטוח שהוא לא מורה לחיים.
- 9.שאול לא המלך 02/01/2014 20:19הגב לתגובה זוזה בחלט לא נכון, כי עם קושרים את יוקר הנסיעה עם הורדת מחיר המיים זה אומר שאין צורך לנסוע רחוק בכדי להשתמש בשרותים? אבנתם את זה ? גם אני לא. לא יתכן שכל בעל תעודה ידבר שתויות ומיד יופיע בביזפורטל
- משקיע 02/01/2014 20:44הגב לתגובה זוואז תבקר דיעות של אנשים שלמדו יותר ממך
- 8.רמת גן תעלה הכי חזק, ת"א כבר יקרה מידי (ל"ת)מומחה 02/01/2014 19:51הגב לתגובה זו
- 7.פופו 02/01/2014 19:49הגב לתגובה זולעבור לשום מרכז. עוד כתבה אינטרסנטית.
- 6.קישקוש הבועה בדרך בנקים קורסים ביבי תתפטר (ל"ת)החונטה והממומחים שלה 02/01/2014 19:41הגב לתגובה זו
- 5.החתול עבדאללה הסורר 02/01/2014 19:22הגב לתגובה זושאוכל לרכוש ניירת לניגוב הישבן במיקום מרכזי ולכן מחירי הנדלן יעלו.
- 4.כלכלן 02/01/2014 19:20הגב לתגובה זורכב ליסינג ועל רכבי יוקרה ואגב הכתבה היא קשקוש מוחלט אין קשר בין דירה במרכז לפריפריה המחיר בפריפריה הוא מנופח הרבה מעבר למחיר במרכז שם יש סכנה למפולת מיידית
- 3.יעקב 02/01/2014 19:14הגב לתגובה זומחירי הדיור הם פונקציה של ריבית נמוכה ופסיכולוגית המונים. לא של שיקולים כלכליים אמיתיים.
- 2.נהג ליסינג גאה 02/01/2014 18:53הגב לתגובה זושל תחבורה הציבורית ואפילו לא של הדלק,ההיפך אני נוסע למרחקים ולמקומות שאתם המשתמשים בתחבורה הציבורית או ברכב פרטי רק חולמים עליהם,נוסע בשבילים ובשטח מה איכפת לי ?הכל מממומן ושווי הנשתתפות שלי קבוע והאמת?כמעט חינם.
- היית מת 05/01/2014 11:35הגב לתגובה זוליסינג היום עולה לנהג 3500-4000 שקל נטו - זה ממש לא בחינם.
- 1.מדינה בהפרעה 02/01/2014 18:50הגב לתגובה זורק בעיקר הם לא נוגעים מחירי הדירות. העיקר הוזילו את מחירי הגבינה באמת כמה אגורות פחות יעזור לנו לבזבז על האוטובוס בושה וחרפה
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותהמהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות
האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות
האם מחירי הדירות אכן ירדו?
ניתן לחשוב גם על נקודת מבט נוספת, והיא שלמרות הניסיון למתג את פריסת התשלומים כהוזלה, בפועל אין כאן הנחה אלא דחייה: המדינה פשוט מחליפה את הבנק כמממן, דוחה את קבלת הכסף ומסבסדת את המימון לקבלנים, מבלי להפחית את מחיר הקרקע. החיסכון התיאורטי של 100-200 אלף שקל לדירה מבוסס על הנחות לגבי ריבית ומשך המתנה, ובמציאות שבה המימון ממילא נעשה בשלבים, ייתכן וההשפעה על העלות הכוללת קטנה בהרבה.
לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע,
במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.
מעבר לכך, מחירי הדירות בישראל מושפעים לא פחות מציפיות שוק וספקולציה, ולא רק על פי עלויות היזם, ולכן כל חיסכון במימון צפוי לשפר את הרווחיות או לצמצם את סיכון האשראי של היזמים, אך לא בהכרח להתגלגל באופן ממשי לכיס של הרוכשים. התוצאה המאקרו כלכלית עלולה להיות דחיית הכנסות למדינה בזמן גירעון, העברת חלק מהסיכון הפיננסי מהבנקים למאזן הציבורי, שימור רמות המחירים הגבוהות בשוק ושיפור זמני בתזרים של היזמים, שיאריך את חיי הבועה במקום לטפל בשורש הבעיה.
המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל
בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.
- האם הסכם ממון מאפשר לבני זוג להחזיק שתי נחלות?
- המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או כך, המהלך מבטא הכרה רשמית בכך שהמודל הישן, שבו היזם משלם את מלוא התמורה וממתין שנים לבנייה,
אינו מתאים לריביות הגבוהות ולשוק המתוח של העשור האחרון. כעת, השאלה הגדולה היא האם המנגנון החדש יהפוך לכלי אפקטיבי להצלת שוק הדיור מהקיפאון שבו הוא נמצא, והאם ההקלה במימון אכן תגיע, בסופו של דבר, לקונים.
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותהמהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות
האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות
האם מחירי הדירות אכן ירדו?
ניתן לחשוב גם על נקודת מבט נוספת, והיא שלמרות הניסיון למתג את פריסת התשלומים כהוזלה, בפועל אין כאן הנחה אלא דחייה: המדינה פשוט מחליפה את הבנק כמממן, דוחה את קבלת הכסף ומסבסדת את המימון לקבלנים, מבלי להפחית את מחיר הקרקע. החיסכון התיאורטי של 100-200 אלף שקל לדירה מבוסס על הנחות לגבי ריבית ומשך המתנה, ובמציאות שבה המימון ממילא נעשה בשלבים, ייתכן וההשפעה על העלות הכוללת קטנה בהרבה.
לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע,
במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.
מעבר לכך, מחירי הדירות בישראל מושפעים לא פחות מציפיות שוק וספקולציה, ולא רק על פי עלויות היזם, ולכן כל חיסכון במימון צפוי לשפר את הרווחיות או לצמצם את סיכון האשראי של היזמים, אך לא בהכרח להתגלגל באופן ממשי לכיס של הרוכשים. התוצאה המאקרו כלכלית עלולה להיות דחיית הכנסות למדינה בזמן גירעון, העברת חלק מהסיכון הפיננסי מהבנקים למאזן הציבורי, שימור רמות המחירים הגבוהות בשוק ושיפור זמני בתזרים של היזמים, שיאריך את חיי הבועה במקום לטפל בשורש הבעיה.
המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל
בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.
- האם הסכם ממון מאפשר לבני זוג להחזיק שתי נחלות?
- המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או כך, המהלך מבטא הכרה רשמית בכך שהמודל הישן, שבו היזם משלם את מלוא התמורה וממתין שנים לבנייה,
אינו מתאים לריביות הגבוהות ולשוק המתוח של העשור האחרון. כעת, השאלה הגדולה היא האם המנגנון החדש יהפוך לכלי אפקטיבי להצלת שוק הדיור מהקיפאון שבו הוא נמצא, והאם ההקלה במימון אכן תגיע, בסופו של דבר, לקונים.
